Gå til innhold

TEST: Test: TV-dekodere – noen er mer fremtidssikre enn andre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Eskove said:

Mulighet for opptak har i alle fall eksistert på IDTV i snart 10år.

Kjenner en som har en Samsung som støtter opptak og start forfra om han bare plugger en usbpen eller HD i porten på siden. Dette er en over 6år gammel Samsung.

For ca 10år siden jobber jeg i butikk og solgte tv. Vi hadde flere modeller som støttet canal digital både cabel og parabol med opptak om man koblet til en ekstern HDD.

Med opptak i TV med IDTV til USB kan man vel bare ta opp det man ser på? Med dekoderen kan man ta opp 3 programmer samtidig som ser på det fjerde. (Gjetter litt nå, tar aldri opp noe selv)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Selvstendigsaas said:

Merkelig at man fortsatt driver å sysler med så gammel teknologi som dette. Det å bruke dekodere til opptak er på samme nivå som vhs spilleren som ble brukt til å ta opp sendinger med. At folk fortsatt er på lineær tv er for meg en gåte. Det er absolutt ingenting bra med det, hverken teknologisk eller innholdet som leveres.

Altibox har hatt alt opptak i skyløsningen  siste 5-7 år hvertfall. Ganske mange år siden jeg byttet ut dekoderen som hadde lokal harddisk for opptak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, zanta said:

Med opptak i TV med IDTV til USB kan man vel bare ta opp det man ser på? Med dekoderen kan man ta opp 3 programmer samtidig som ser på det fjerde. (Gjetter litt nå, tar aldri opp noe selv)

Er enkelte , men trolig ikke så veldig mange, TV-er som har flere tunere, slik at man kan gjøre opptak parallelt. I tillegg med bare én tuner, er det vel fortsatt mulighet til å se en tv-kanal som ligger innenfor samme mux (kan vel være 3-4 kanaler per mux/transponder - i teorien mer, hvis det er lav båndbredde per kanal). 

Lenke til kommentar
Tore andre Rosander skrev (På 24.12.2021 den 19.37):

De mener jo selvsagt helt i starten, når TVer var svære klumper. Svært få TVer hadde innebygget dekoder.

Den gang var signaler fra kabel-TV analoge, og man dyttet bare en kabel rett inn i TV'n. Fantes vel ikke en gang dekodere, den gang?

Mulig jeg husker feil, men innbiller meg at kun parabol-TV trengte ekstern dekoder på det glade 80-/90-tall? Kabel eller antenne? TV'n søkte seg selv frem gjennom de ulike frekvenser på hhv fysisk kabel eller lufta for antenne-basert.

Er vel egentlig ikke så mange år siden analoge signaler ble helt slukket fra CanalDigital / Telenor, og dekodere ble påtvunget for kabel-brukere? Tipper det skjedde ca samtidig som RiksTV kom, og analoge signaler i luft ble lagt ned og erstattet med digitale (og plutselig behov for dekoder). 

Men .. dekoder eller ei .. alle TV'er har jo i dag inngang for programkort for dette. Hvorvidt Telenor, Telia, Altibox, RiksTV og alle de andre støtter det, vet jeg fint lite om.

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
dioden55 skrev (På 24.12.2021 den 12.22):

Telia box er håpløs,

Den er treg på alt.

Det må være dårlig programmvare ikke bare dårlig hardware. Den blir dårligere etter tid, da hjelper det å tilbakestille til fabrikkverdi.

Den havner plutselig i boot-loop uten at jeg har gjort noen endring på boksen på lang tid. Da er det bare å tilakestile.

Hvorfor tvangsinnstallerer Telia flere og flere apper ? 

Hvorfor oppdaterer de ikke android versjon, android 12 for TV er nå ute. Telia box går på 8

Hvorfor får vi ikke telia play som kan brukes på TV med android ?

Må rette meg selv der, Telia Play er nå tilgjengelig for Android TV.

Har testa den litt, ser grei ut. Håper det neste er at appen kan levere til "Live Channel" slik at man ikke må hoppe mellom apper for å se programmer fra forskjellige leverandører.

Telia Play – Apper på Google Play

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...