Gå til innhold

IT studier for en som tok generell studiespesialisering


Zork-

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i det siste lurt på om det finnes noen IT relaterte studier/videreutdanninger eller kurs der ute for en som meg som ikke tok realfag på VGS? Jeg har en bachelorgrad, men den virker ganske ubrukelig og jeg må nok ta en master hvis jeg skal få fullt nytte av den. Jeg har ikke lyst til å ta master i den retningen og har heller lyst til å satse på noe IT relatert som jeg burde ha gjort for et par år tilbake. Jeg vet at man kan ta de nødvendige realfagene som privatist, men det ser jeg på som en siste løsning. Jeg har faktisk veldig mye interesse for IT og elektronikk generelt og er veldig god på det, men da jeg var litt yngre tok jeg bare noen dumme valg med tanke på utdanning noe som jeg angrer litt på nå.

Hadde vært ideelt med en kort utdanning, eller lignende som kan gjøre meg i stand til å jobbe på IT relaterte stillinger. Håper på innspill på noen som faktisk har erfaring med noe slikt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zork- skrev (32 minutter siden):

[..] Jeg har faktisk veldig mye interesse for IT og elektronikk generelt og er veldig god på det [..]

Hadde vært ideelt med en kort utdanning, eller lignende som kan gjøre meg i stand til å jobbe på IT relaterte stillinger. Håper på innspill på noen som faktisk har erfaring med noe slikt :)

Veldig god på hva da? Hva ønsker du å jobbe med? Å jobbe med IT kan være så mye.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

Veldig god på hva da? Hva ønsker du å jobbe med? Å jobbe med IT kan være så mye.

Generelt sett så er jeg ganske flink med elektronikk og data, tar ikke så lang tid for meg å forstå. Har vært bort i MySQL, dreamweaver og et par andre andre ting. Har også prøvd å lære å programere som en hobby. Jeg har interessen, må bare finne hvilken vei jeg skal ta. 

Lenke til kommentar
Zork- skrev (35 minutter siden):

Generelt sett så er jeg ganske flink med elektronikk og data, tar ikke så lang tid for meg å forstå.

Det må man jo være idag. Alt foregår via nett og man er omringet av elektronikk overalt.

Zork- skrev (35 minutter siden):

Har vært bort i MySQL, dreamweaver og et par andre andre ting. Har også prøvd å lære å programere som en hobby. Jeg har interessen, må bare finne hvilken vei jeg skal ta.

Fortsatt veldig uspesifikt dette her. Du får bare begynne å lese guider og bøker samt se videoer, for å finne ut hva du liker og ikke. Design og utvikling av nettsider er antagelig en grei plass å begynne. Det innebærer ikke tung programmering (som er tidkrevende å bli god i) når det er snakk om enkle sider. Utviklere for nettsider er dessuten høyt etterspurt.

Skulle jeg valgt om igjen ville jeg satset på JavaScript. I stedet lot jeg meg lokke av C/C++ og ASM fordi jeg ville cracke.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Om du har lyst til å bli i Oslo.

UiO:

https://www.uio.no/studier/program/inf-design/index.html

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-sprakteknologi/

OsloMet:

https://www.oslomet.no/studier/tkd/anvendt-datateknologi

 

Jeg har en grad fra UiO så kjenner de programmene best, helt greie programmer om du vil inn mot utvikling(eller intraksjonsdesign for den første) men ikke så alt for mye elektronikk siden du sier du mangler R1 eller R2.

Lenke til kommentar

Hvis du er god på elektronikk, så er vel R1/S2-mattematikken bare en formalitet som mangler?

Er jo et alternativ å bare ta den da, så er du kvalifisert for flere av de tradisjonelle informatikk-studiene. Anbefaler ihvertfall det over diverse informasjonsteknologi/informasjonsvitenskap om man vil jobbe med utvikling.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...