Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nær venn i annet land har hoven hånd, rød, snart sort :(


Gjest 85b86...1cf

Anbefalte innlegg

Gjest 85b86...1cf

Hei,

jeg vet ikke min arme råd. En kjær venn i et annet land har blitt veldig syk. Problemet er at hun tok en liten operasjon, fikk antibiotika og rett etterpå ble hun rød i huden over store deler av kroppen. Hun har hovnet opp, noe i ansiktet, men aller mest i ene hånda. Bildet vedlagt er dagen eller to dager etter operasjon, da ser det ikke såå galt ut.

Jeg legger ved link til video, den er fra i går kveld, nå er det mye værre 😢

https://drive.google.com/file/d/1p2OryR9brMXhgxaoPTZMQc1OE6ATgOKF/view?usp=sharing

Hva kan dette være? Kan det være en allergisk reaksjon? Kan det være blodpropp i en vene i armen?

 

Andrea hoven hånd.jpg

Anonymous poster hash: 85b86...1cf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 85b86...1cf

Jeg kan og si at det begynte med rødt "utslett" slik som i bildet, men skarpt avgrenset mot normal/hvit hud et stykke opp på armen. Avgrensningen gikk på skrått langs etter armen i hovedsak.

Anonymous poster hash: 85b86...1cf

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig umulig å gi noe annet enn spekulasjoner.
Det første man uansett vill ha vurdert er som du selv nevner; bivirkninger av antibiotika. Neste vurdering ville være feil antibiotika, f.eks hvis det fremdeles pågår en infeksjon som påbegynt antibiotika ikke håndterer. Eller selvfølgelig en kombinasjon av begge. Man kan også bære på flere bakterielle infeksjoner samtidig.

I Norge vil man ikke ha tatt noen sjanser. Man ville ha avsluttet eller byttet antibiotika til et mer bredspektret og tatt en ny blodkultur med samtidig innleggelse for overvåking. Man ville nok ha administrert antibiotika intravenøst og samtidig vurdert antiinflammatorisk behandling med. f.eks steroider.

I tillegg til dette kan det være en rekke andre årsaker. Du skriver ikke noe om tidligere sykdommer, alder, vekt, ernæringsstatus, etc. Men det jeg oven har nevnt er det første man ville vurdere fordi det er det som er den ferskeste endringen før nye symptomer oppstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 85b86...1cf
Skandinav skrev (1 time siden):

Det er selvfølgelig umulig å gi noe annet enn spekulasjoner.
Det første man uansett vill ha vurdert er som du selv nevner; bivirkninger av antibiotika. Neste vurdering ville være feil antibiotika, f.eks hvis det fremdeles pågår en infeksjon som påbegynt antibiotika ikke håndterer. Eller selvfølgelig en kombinasjon av begge. Man kan også bære på flere bakterielle infeksjoner samtidig.

I Norge vil man ikke ha tatt noen sjanser. Man ville ha avsluttet eller byttet antibiotika til et mer bredspektret og tatt en ny blodkultur med samtidig innleggelse for overvåking. Man ville nok ha administrert antibiotika intravenøst og samtidig vurdert antiinflammatorisk behandling med. f.eks steroider.

I tillegg til dette kan det være en rekke andre årsaker. Du skriver ikke noe om tidligere sykdommer, alder, vekt, ernæringsstatus, etc. Men det jeg oven har nevnt er det første man ville vurdere fordi det er det som er den ferskeste endringen før nye symptomer oppstår. 

Takk for svar :)

Hun er sist i 30-årene. Så vidt jeg vet har hun ikke noen spesielle sykdommer. Jeg vet dessverre ikke nøyaktig hva hun ble operert for, men hun hadde diagnose for hjerterytme forstyrrelse av noe slag/ubehag i bryst/mellomgulv. Hennes kosthold hadde vært nokså mangelfult for en måneds tid i hvertfall, mye stress og svært stort personlig stress. Dette er i Colombia. Jeg vet ikke hvor mye man kan stole på helsevesenet der.

Hun var i narkose under operasjonen, narkose mm ble satt i venstre hånd, samme hånd som nå ser veldig dårlig ut. Hun har ikke feber.

Hun har tatt denne daglig, siste dag i dag: https://www.medbroadcast.com/drug/getdrug/fraxiparine

Anonymous poster hash: 85b86...1cf

Lenke til kommentar

Nå har jeg garantert ikke noen medisinsk kompetanse. (Ingeniør og teknolog).

Men jeg ville vært mer bekymret for blåfargen på foten under og lurt på om dette kan ha noe med sirkulasjonssvikt å gjøre. 

Medisinen ser ut til å være for å forhindre blodpropp, så det ser ut til å være noe der.

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (2 minutter siden):

Denne personen må nok søke en lege for å vurdere. Det er mange ting dette kan være, men det krever en klinisk undersøkelse for å kunne komme nærmere diagnosen. Uansett hva vi ville spekulert i hva det kunne være, så måtte personen ha søkt lege uansett 😕 

Hun har vært hos flere leger, men de har ikke noe svar. Sykehusene i Colombia er ikke som i Norge.... :(

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg garantert ikke noen medisinsk kompetanse. (Ingeniør og teknolog).

Men jeg ville vært mer bekymret for blåfargen på foten under og lurt på om dette kan ha noe med sirkulasjonssvikt å gjøre. 

Medisinen ser ut til å være for å forhindre blodpropp, så det ser ut til å være noe der.

Hvis du mener blåfarge på låret på bildet så er det buksa som er slik.

Det er nå (nesten) kun hånda som er slik. Det startet med hevelse andre steder og, i ansikt og hals, men der har hevelsen gått tilbake.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, SteinarN said:

Hvis du mener blåfarge på låret på bildet så er det buksa som er slik.

Hvis det er en strømpebukse eller noe slikt, så er nok det symptomet litt mindre å bekymre seg for.

20 minutes ago, SteinarN said:

Hun har vært hos flere leger, men de har ikke noe svar. Sykehusene i Colombia er ikke som i Norge.... :(

Nå har jeg som nevnt ingen medisinsk bagrunn i det hele tatt, og jeg ser for eksempel ikke forskjell på stømpebukser og blå bein.

Men jag har i en del tilfeller vært i den situasjon at jeg måtte rådgi litt i forhold til personer i utlandet, på grunn av at de har hatt enda mindre medisinsk kompetanse og forståelse enn meg.

Det som ofte er en problemstilling, det er at den som blir behandlet eller som er syk kan såpass lite medisin at selv om legen forteller hva saken dreier seg om, så blir dette ikke forstått av pasienten. Resultatet av det er at en del leger ikke tar seg tid til å forklare, pasienten får bare beskjed om at nå er du ferdigbehandlet.

Løsningen har vært å få lege/sykehus til å skrive ned noen ord, og så få sendt beskjeden over hit for "tolkning". Tilsvarende så kan man også formulere noen spørsmål som pasienten får med seg på et papirark. 

Da kan det komme noe mer ut av kommunikasjonen.

Det kan vel også forekomme at diagnosene er litt på måfå og ikke så godt begrunnet, slik at når man skifter sykeshus, så skifter man også diagnose. 

(Min er faring er ellers fra Asia. Gjetter bare på at det kan fungere litt likt i Syd Amerika også.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
SteinarN skrev (17 minutter siden):

Hun er på sykehus. Men ingenting er gratis der, koster mange tusen kroner, eller titusenvis. Ikke noe vev er dødt enda, heldigvis.

Jeg håper dette er en person du har møtt fysisk. Jeg ville blitt mistenksom om de nå begynner å si at du må sende penger for "å redde armen / livet"

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men det er vel ingen ting som tyder på nedsatt blodsirkulasjon som følge av blodpropp, er det det?

(Fargen på neglene ser jo for eksempel normal ut.)

Er enig i at man bør kjenne personen godt før man skal "redde livet" til noen. Selv da finnes det vel sykehus som tar litt ekstra godt i med sine diagnoser, for å oppnå litt ekstra omsetning.

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/0EMA8g/forsikringsselskap-advarer-mot-overbehandling-paa-ferie

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@arne22

Ser du på videoen i linken så ser ikke hånda helt bra ut. Jeg håper inderlig det går bra, men det er en blodpropp som må fjernes. Det er diagnostisert i går. Går den til lungene så er det virkelig alvorlig :(

Ja, det med sykehus på slike steder, det er klart at det er interessekonflikt mellom riktig behandling om inntjening, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...