Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva slags hastigheter vil jeg oppnå på CAT6 vs. CAT6A (U/UTP)?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen innlegg i forumet her fra før. Bygger ny enebolig og skal legge opp nettverk i huset. Jeg hadde egentlig bestemt meg for CAT6A inntil jeg ble oppringt av grossisten til elektrikkeren og informert om at CAT6A som regel krever skjerm da "støyen flytter seg fra innsiden av kabelen til utsiden". Jeg forstod ikke helt dette, men det har kanskje en sammenheng med at båndbredden er på 500MHz vs. 250MHz på en CAT6-kabel. Eneboligen er selvsagt uten heis og andre store ting som lager mye elektromagnetisk støy, men jeg har Plejd smart-piller bak alle lysbrytere m.v., samt el-billader. Utover dette er det normale installasjoner.
 1) Stemmer det at uskjermet CAT6A-kabling er et problem i vanlig enebolig? Og dersom det stemmer, hvorfor selges det cat6A UTP da?

Jeg ble av grossisten anbefalt å gå ned til CAT6-kabel og dette sa jeg var ok. Idag hadde jeg litt tid til å oppdatere meg på feltet og ringte en ny person (grossist) som (dog noe usikker) mente at CAT6-kabel kun gir 1 Gbit uavhengig av kabellengde. Meg bekjent kan man oppnå 10 Gbit om kabellengden er under 55 (?)m. Det er viktig for meg å kunne oppnå 10 Gbit da jeg ønsker installere 10-gig NAS og holde på med videoredigering via ethernet. 
 2) Vil jeg få 1 eller 10 Gbit hastighet på en uskjermet CAT6-kabel på maks 30 meter? 
 3) Hvordan "velger" systemet hvilken standard/infrastruktur (1GBASE-T eller 10GBase-T??) det skal bruke? Forsøker det 10Gbit først og om det blir mye loss så hopper det ned til 1Gbit??

 

På forhånd takk for innspill!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (41 minutter siden):

Det er i teorien ikke forskjellig ytelse på cat6 kabel i forhold til cat 6a U/UTP når kabellengden er under 55 meter.

Jeg har ingen grunn til å betvile dette, men har du en god kilde hvor jeg kan lese mer om dette? En slags «fasit»??Takk! :)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Jeg ønsket CAT6A i boligen mhp. fremtiden samt at jeg ønsker å ha muligheten til  10Gbit (NAS med SSD, videoredigering over eternet). Grossist ringte meg og sa jeg da måtte skjerme, noe de ikke anbefalte. Jeg sa at så lenge hastigheten blir den samme (10Gig) er det ok å gå for CAT6. Nå sier plutselig en fyr fra Schneider at CAT6 kun gir 1Gbit, og at 10Gbit er teoretisk hastighet som jeg nok ikke vil klare oppnå.

Hva er korrekt??

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Er det ikke bedre at du forholder deg til pris på cat6/cat6a uskjermet/cat6a skjermet) i stedenfor?

Mulig jeg misforstår deg her, men prisen opp til Cat6a spiller ingen rolle dersom det er dette jeg må for å fremtidssikre nettverket samt garantere 10Gbit (over korte strekk, <30m). 
 

Det jeg synes er merkelig er at «ekspertene» ikke sier det samme. Jeg (tror jeg) har lest meg opp nokså godt og har ikke lest noe sted at det er stor forskjell i alien cross talk (regner med det er dette som er problemet) når man går fra 250 MHz (Cat6) til 500 MHz (Cat6A). Jeg forstår heller ikke hvorfor det selges Cat6A U/UTP om det ikke kan brukes. 
 

Igjen, jeg håper de (grossist) har rett, at Cat6 er like raskt i min bolig som Cat6a, og at jeg vil oppnå 10GBit. Men er jo nå litt redd for at jeg ender opp med lavere kabelkvalitet enn jeg har bedt om hele veien. Kablene skal jo helst kunne ligge i 10-20 år..

Lenke til kommentar

For 10G så bruker man Cat6A. Ingenting å spare på å ikke bruke skjermet kabel men den må jordes i patchepanelet (typ. "shielded patch panel") og du må ha ledende kontakt helt inn i aksesspunkter eller annet utstyr som selv ikke er koblet til jord. Utstyr som er jordet, PC-er, osv., skal isoleres fra skjermen. Jeg bruker U/FTP.

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

APZ171RW, utdyp gjerne dette med jording. Jeg hadde også forståelse av jording slik du beskriver, at alle ledd (inkl. arbeidsstasjonen/Mac-en) måtte jordes. Så ble jeg fortalt av Schneider kundeservice at dersom jeg valgte CAT6A trenger jeg kun jorde patch-panel til sikringsskap samt bruke shielded connectors og patch-panel samt jorde eternet-kabelen til modulær-kontakten i veggen. Jeg ble fortalt jeg at jeg ikke trengte bruke shielded kabel fra veggen til PC-en, eller jorde arbeidsstasjonen forøvrig. 

Hva stemmer?

Dersom jeg forstår det du skriver - at alle nodene (Mac, skriver, WiFi-punkt i tak) må skjermes/jordes, høres dette ut som mye mer bry enn jeg ønsker. Dette var også grunnen til at jeg opprinnelig ønsket CAT6A U/UTP. 

1) Dersom jeg ønsker gå for shielded nettverk, må hele "ryggraden" (kabler, kontakter, patch-panel, switch, m.v.) i tillegg til alle nodene (WiFi-punkter, arbeidsstasjoner, skrivere) også jordes??? Eller skjer den jordingen idét en shielded kabel benyttes fra noden til modulær-kontakten i veggen? Hva om noden ikke støtter skjermet kabel (RJ45-en vil jo passe, men det vil kanskje ikke bli noen kontakt mellom noden og jordingsdelen av kabelen?). 
2) Stemmer det at det er oveveiende sannsynlig at jeg vil få trøbbel med CAT6A U/UTP, uten annen skjerming (patch-panel m.v.) forøvrig?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Det er litt mer komplisert hvis du skal dra nytte av skjermingen, og ikke introdusere elektriske feil, men det er ikke verre enn det som Schneider sier:

en jorder skjermen i patchepanelet. Og:

Utstyr som er koblet i elektrisk stikkontakt med jording skal du isolere fra installasjonskabelens skjerming (dvs. ikke bruke skjermet patchekabel fra uttaket til eks. PC, eller bare ikke bruke skjermet uttak på veggen).

Utstyr som går på PoE, som aksesspunkter skal ha sluttet krets (dvs. bruke skjerma kabler/kontakter/uttak hele veien).

Utstyr som er koblet i stikkontakt og ikke er jorda, eks. printere/enkle switcher o.l. er det strengt tatt ikke så nøye med men jeg har lært at disse også bør sluttes til skjermens jordkrets (hvis man ikke kan jorde de på annet vis).

Du får neppe noe problemer ved å velge uskjermet kabel men det er jo dritt hvis planetene plutselig står på rekke og wifi'en blir buggy hver gang du kjører oppvaskmaskina.

Endret av APZ171RW
Presisering
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for godt innspill. 

1) Hva tenker du om hastigheten på cat6? Er det trolig at jeg kan oppnå 10 gig på denne?

2) Det meste av mitt utstyr har kun  1gig NIC. Hvordan vil dette oppføre seg på en cat6a kabel? Er det Nic-ene seg imellom som «avtaler»/«negotiate» protocollen de skal kjøre på, eg. 1000BASE-T eller 10GBASE-T? I så fall, vil ikke noder med 1 gig NICs negotiate 1000BASE-T og dermed kjøre 250MHz over cat6A-kabelen? I så fall, hvorfor vil det da bli mer problemer med støy vs. å kjøre samme trafikk over en cat6 kabel?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Jeg skal også i gang med renovering og kommer til å kjøpe Cat 6 uskjermet kabel.

Dette skal holde til 10Gbit opptil 55 meter, så fremt man ikke tvinner ethernetkabel rundt strømkabelen til induksjonsovnen.

Prøv å legg ethernetkabler minst 30cm / 1 fot unna strømførende kabler, så skal nok dette gå fint.

 

Om du skal ha 1 fast kontorplass så kan du jo vurdere å trekke opp en fiberkabel mellom NAS og kontorplass slik at denne får tilgang til maks fart.

Lenke til kommentar

Takk for innlegget, N|troXx.

Jeg fikk i går kveld vite at de allerede har trukket kablene (CAT6) og snekkerne holder på å montere gipsveggene. Elektrikkeren sa til meg at det var relativt enkelt å trekke TP-kablene i røra, så han tror ikke det blir noe stort problem å trekke om på nytt. 

Tanker
Altså, så lenge jeg med stor nok sannsynlighet (>90%?) vil kunne oppnå 10Gbit over denne CAT6-kabelen, kommer jeg nok ikke til å gå noe videre med dette, da er jeg fornøyd. Men om det viser seg at vi har misforstått hverandre (grossist og jeg), vurderer jeg å trekke om ett av kablene til hvert rom (har i dag trukket dobbel CAT6 til hvert soverom, bak to TV-punkt samt til taket i 1. og 2. etg), samt ett av kablene bak hvert TV-punkt og kabelen som går til WiFi-punktene i taket i 1. og 2. etg. Dette betyr at kun 6-7 av 15 kabler må trekkes om. Jeg trenger ikke CAT6A til utendørs, bod, garasje etc. hvor jeg planlegger kamera. Jeg antar PoE+ fungerer fint på CAT6 og at jeg ikke trenger CAT6A for å kjøre strøm til slike enheter. 

Spørsmål
Jeg vedlegger spm. nevnt i forrige tråd slik at de ikke blir borte:

1) Hva tenker du om hastigheten på cat6? Er det trolig at jeg kan oppnå 10 gig på denne? Jeg ønsker veldig gjerne erfaring fra det virkelige livet. Jeg leser også flere steder på nettet at det teoretisk skal være mulig, men er det noen som har testet dette i en ordinær enebolig med CAT6 og uproblematisk oppnår 10Gbit?

2) Det meste av mitt utstyr har kun  1gig NIC. Hvordan vil dette oppføre seg på en cat6a kabel? Er det Nic-ene seg imellom som «avtaler»/«negotiate» protocollen de skal kjøre på, eg. 1000BASE-T eller 10GBASE-T? I så fall, vil noder med 1 gig NICs negotiate 1000BASE-T og dermed kjøre 250MHz over cat6A-kabelen? Dersom det stemmer, hvorfor vil det da bli mer problemer med støy vs. å kjøre samme trafikk over en cat6 kabel?

Lenke til kommentar

Nettverkskortene forsøker å etablere så rask link de klarer. 1G i begge ender = 1G link. 10G i ene enden, 1G i andre = 1G link. 10G i begge ender = 10G link eller nedgradering til 1G hvis forbindelsen er for dårlig.

En sier at standardene (catN) er "bakoverkompatible", dvs. en cat7 vil møte kravspesifikasjonene til cat6, cat5, osv. men ikke omvendt.

Jeg har klart å få 10G link på cat5e men det var en kort kabel og jeg tror ikke vi kom i nærheten av 10G throughput.

Hvis de har trukket kabel av brukbar kvalitet og de termineres skikkelig så funker det sikkert helt knall både med data og strøm. Hvis kabelen bare brukes til 1G / 1G+PoE så er det som du sier ikke noe "mer" problemer med støy. 10G derimot, mye mer sensitiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg videre forstått det riktig at 1000BASE-T og 10GBASE-T er "standarder" og at NIC-ene så "auto negotiate" / avtaler seg imellom hvilken standard de kan bruke? 

Er det korrekt at 1000BASE-T benytter seg av 62,5 MHz båndbredde og 10GBASE-T benytter seg av 400MHz? Dette fra Wiki vedrørende 1000BASE-T, øverste linje i kolonnen "bandwidth": 

1427659957_Skjermbilde2021-12-07kl_09_12_28.thumb.png.184154683f089d584388d22ab7986032.png

I så fall finner jeg det logisk at cat5e sertifiseres til 100MHz.. Videre leser jeg her at båndbredden på 1000BASE-T ikke er 62,5, men 125 (ikke 62,5)Mhz. Hva er korrekt?


Og så oppstår det en logisk brist for meg; CAT6-kabelen er vel sertifisert til 250MHz. Hoppet fra 1000BASE-T til 10GBASE-T innebærer jo da et hopp i båndbredde fra 62,5 (eller 125) til 400 MHz, og da forstår jeg jo at man trenger å gå fra cat 5e til cat 6a for å oppnå 10gbit. Men om man kjører 10GBASE-T over en CAT6 kabel, er båndbredden da allikevel 400MHz? Eller kan man kjøre 10gbit på lavere MHz??

Og er det båndbredden på 400MHz som er utgangspunktet for problemet med støy? Grossisten sa at "støyen" beveger seg til utsiden av kabelen på en CAT6A, versus å ligge på innsiden på en CAT6-kabel. Her regner jeg med han mente 1000BASE-T vs. 10GBASE-T (altså hastighetene) og ikke selve kabelen..?

EDIT: Uansett forstår jeg ikke anbefalingen om å gå fra CAT6A til CAT6 kabling. CAT6Avil vel kun gi meg fordeler?? Om jeg kjører 1Gbit hastigheter eller 10Gbit hastigheter på hhv. CAT6 kabling eller CAT6A kabling??? Vil ikke CAT6A alltid være bedre (selv om skjermet CAT6A er enda bedre) enn CAT6??

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Anterialis said:

Har jeg videre forstått det riktig at 1000BASE-T og 10GBASE-T er "standarder" og at NIC-ene så "auto negotiate" / avtaler seg imellom hvilken standard de kan bruke? 

Ja. I OSI-modellen befinner vi oss på det "laveste" nivået, spesifikt Ethernet, beskrevet i IEEE's Standard for Ethernet. Moderne implementeringer innebærer at nettverkskortene forhandler link-hastighet automatisk og normalt vil maksimere den.

I IEEE's spesifikasjon for 10G stilles det krav som videre defineres i tekniske standarder for kablingssystemer (structured cabling), eks. ISO/IEC 11801. Her kan man lese båndviddekravet de ulike kabelkategoriene må klare:

Cat5e 100 MHz --- Cat6 250 MHz --- Cat6A 500 MHz

Dette er analogt til veistandard, en skal ha en viss standard på veien for å kjøre X antall biler i timen i Y hastighet. "Hvor mange biler og hvor fort de faktisk kjører" = bitrate og frekvens er styrt av programvaren i nettverkskortene. Om for mange biler kjører av veien så settes fartgrensen ned.

Illustrasjonen under her viser hvorfor man går til cat6a, det er dermed ikke sagt at en cat6-kabel ikke kan oppfylle de fysiske kvalitetskravene til en cat6a-kabel. Det gjør de ofte. Om programvaren mener den er god nok så er den det.

spacer.pnghttps://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair#Variants

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Anterialis said:

ansett forstår jeg ikke anbefalingen om å gå fra CAT6A til CAT6 kabling. CAT6Avil vel kun gi meg fordeler??

De hadde vel ikke cat6a på lager da kanskje, eller den var dyrere og du har fått fastpris? Den kan også være mer krevende å montere og krever at kontaktene også oppfyller spec til 6a. Små fysiske forskjeller, ofte helt like, men høyere krav.

Lenke til kommentar

Takk for herlig svar!

APZ171RW skrev (16 minutter siden):

De hadde vel ikke cat6a på lager da kanskje, eller den var dyrere og du har fått fastpris? Den kan også være mer krevende å montere og krever at kontaktene også oppfyller spec til 6a. Små fysiske forskjeller, ofte helt like, men høyere krav.

Dersom dette stemmer forventer jeg at de er ærlige om det og sier at de ikke har på lager, eller at det er vanskelig å installere/økte kostnader etc. etc. Ikke at de kun forteller meg at de anbefaler meg å gå for CAT6... De burde jo skjønne at jeg kan bitte litt mer enn Ola og Olga på 60 år, de vil jo kun få en svært kranglete og misfornøyd kunde i etterkant når jeg merker at jeg ikke oppnår ønsket resultat tross god info fra min side om hva jeg ønsker under hele prosessen...

Og til slutt, 

Anterialis skrev (1 time siden):

Om man kjører 10GBASE-T over en CAT6 kabel, er båndbredden da allikevel 400MHz? Eller kan man kjøre 10gbit på lavere MHz??

I så fall forstår jeg jo at man kan kjøre 10Gbit over en kort (<55m, og med høyere sannsynlighet over 20-30m som i mitt tilfelle) CAT6 kabel; CAT6-kabelen vil vel alltid være noe bedre enn det den er sertifisert til (250 MHz), og på den måten kan jeg forstå at den takler 400 MHz opp til en viss lengde. Lengden man oppnår 10Gbit over vil vel variere med kabelkvaliteten/støy i boligen/monteringskvaliteten m.v.

MAO: Forstår jeg riktig: Softwaren i NIC-ene på hver ende av en kabel vet vel ikke hva slags kabel som er i mellom dem? Om det er CAT5 eller 8.. Softwaren auto-negotiater på høyeste hastighet (e.g. 10Gbit) og dersom dette fungerer uten mye pakke-tap, vil hastigheten bli høyest mulig. ?? Og igjen, vil det ikke alltid være bedre med en CAT6A-kabel vs. en CAT6 kabel uavhengig av hva slags hastigheter (1Gbit eller 10Gbit) jeg til slutt ender opp med å kjøre??

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (På 6.12.2021 den 12.00):

Jeg hadde egentlig bestemt meg for CAT6A inntil jeg ble oppringt av grossisten til elektrikkeren og informert om at CAT6A som regel krever skjerm da "støyen flytter seg fra innsiden av kabelen til utsiden". 

Jeg kan ikke helt forstå hva som menes med dette. Jeg ville bedt om en bedre forklaring på det der av elektrikeren. Jeg har ikke funnet noen informasjon om dette som skulle tilsi at en uskjermet CAT6A kabel skulle være dårligere egnet på noen som helst måte som kan forklare det du har fått beskjed om der. Heller det motsatte. En uskjermet CAT6A kabel har fordeler over CAT6 som bedre isolasjon, noe som gjør at den er bedre beskyttet mot støy. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...