Gå til innhold

AntiSpyware, hva bruke penger på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (1 minutt siden):

Malwarebytes er vel en ut av de bedre. For min del holder det lenge med gratisversjonen, men så driver jeg ikke å laster ned ymse ting heller. 

Ikke så mye "ymse" ting her heller, men legger merke til at det hele tiden er 10-15 stk som programmet finner hver kveld det tar en scan. Leser aviser, ser på youtube, facebook, netflixs osv

Lenke til kommentar
skidrow1 skrev (2 minutter siden):

Ikke så mye "ymse" ting her heller, men legger merke til at det hele tiden er 10-15 stk som programmet finner hver kveld det tar en scan. Leser aviser, ser på youtube, facebook, netflixs osv

Disse tingene er som regel bare cookies, og er i de fleste tilfeller helt ufarlige. 

En informasjonskapsel, ofte kalt cookie, er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på brukers datamaskin når brukeren åpner en nettside.

Informasjonskapselen brukes for eksempel til å lagre innloggingsdetaljer, registrere hvor brukeren beveger seg rundt på nettstedet eller huske handlekurv i nettbutikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har betalt versjon av malwarebytes og superantispyware,Ublock Origin  kjørende på hovedlaptop. Ellers kjører jeg i tillegg adguard home&pihole sentralt på nettverket. Surricata kjører på UDM Pro, men Ubiquiti sin løsning må jeg si er forskjellig fra den jeg har kjørt med PfSense.

De surrer å går uten at jeg trenger å bry meg nevneverdig, dog slipper det nok inn en og annen ulumskhet.

Sist ut var et program som skulle hjelpe å hente ut innholdet på en android tlf med sort skjerm eller ikke responsiv skjerm som ble stoppet i adguard home.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 Windows Defender er vel like bra som hva som helst ellers, og scorer høyere en Malwarebytes for tiden. 

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Antivirus i dag er i praksis antimalware og inkluderer anti-spyware funksjonalitet, eller signaturer om du vil. 

Jeg vet jeg sikkert får motbør når jeg skriver dette, men generelt sett er det ikke noe poeng med et dedikert anti-spyware produkt slik jeg ser det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

 Windows Defender er vel like bra som hva som helst ellers, og scorer høyere en Malwarebytes for tiden. 

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Antivirus i dag er i praksis antimalware og inkluderer anti-spyware funksjonalitet, eller signaturer om du vil. 

Jeg vet jeg sikkert får motbør når jeg skriver dette, men generelt sett er det ikke noe poeng med et dedikert anti-spyware produkt slik jeg ser det. 

Du er absolutt ikke alene om å ha den meningen der. :)

Steve Gibson fra GRC og security now-podcasten mener mye av det samme.

Lenke til kommentar

Veldig lett å få noe rask på maskinen selv om man ikke oppsøker shady websider. Annonsenettverkene må ta en god del av skylden for dette. Alternativt er folk lettlurte og kjører programmer de ikke burde som de gjerne blir lurt til å kjøre i god tro.

Husk at du vanligvis sender en god del personlig info for "gratis" antimalware, så det blir opp til deg å vurdere ekstra sikkerhet mot slikt.

Har jeg det minste mistanke om noe jeg laster ned kjører jeg det igjennom virustotal.com som bruker mange oppdaterte virus/malware scannere realtime eller fra arkiverte søk om signaturen stemmer. Dette slår sjelden alarm, men det har reddet meg et par ganger.

Vær spesielt obs på annonser som utgir seg for å være en download-link der det du tror er en legitim download og også driver-download som går til en generisk driver-download manager med alskens greier i.

Kjører uBlock Origin av webplugins, men det er det eneste. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...