Gå til innhold

Batteribytte gjør hurtigbåter utslippsfrie [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig noen som går inn på en slik løsning. Mye bedre enn hydrogenløsninger for ruter med korte delstrekninger. Interessant nok er ingen av delstrekningene på langrutene Berge-Selje, Bergen- Sogn og Kristiansund - Trondheim over 40 minutter. Det gjelder også de fleste strekningene i Nord-Norge. 

Dette kan sikkert brukes for tog også. Og med litt justeringer, for busser og lastebiler.

Det burde også utredes om fergene over Vestfjorden kan klare seg med en oppgradert versjon av denne batteribytteløsningen, i stedet for hydrogen. 

 

Endret av J-Å
  • Liker 4
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det burde også utredes om fergene over Vestfjorden kan klare seg med en oppgradert versjon av denne batteribytteløsningen, i stedet for hydrogen.

Om jeg har forstått rett så skal Torghatten Nord krysse Vestfjorden på strekninga Bognes-Lødningen med batteriferger. (Med bio-olje-aggregat-backup/rekkeviddeforlenger)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Om jeg har forstått rett så skal Torghatten Nord krysse Vestfjorden på strekninga Bognes-Lødningen med batteriferger. (Med bio-olje-aggregat-backup/rekkeviddeforlenger)

Dette er vel litt off-topic, men ja, og det er bra. Nå tenkte jeg mest på ytre Vestfjorden, Bodø - Røst - Værøy - Moskenes. Der er det av en eller annen grunn lyst ut et ikke-energinøytralt anbud, hvor det er stilt krav om hydrogen.  Men jeg mener altså at batteribytte burde vært utredet. Spesielt på Værøy og Røst, hvor det er litt begrenset med effekt tilgjengelig, vil det være veldig gunstig å ha en batteribank på saktelading. Den kan  også benyttes som backup for hele øyen, og vil kunne spille bra sammen med vindkraft. Siden dette er bilferger er det kanske mer naturlig å tenke seg at man kjører batteriene ombord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en interessant løsning på flere måter. Mulighet for enkel og automatisert løsning og en kan basere seg på "sakte" lading av batteriene som gir mindre utfordring for strømforsyningen. Også at løsningen kan brukes ved å bygge om eksisterende båter er et veldig godt poeng.

Hvordan en skal rekke å bytte ut fire batterier på tre minutter er imidlertid vanskelig å forstå (først henter man inn brukt batteri til land/lader, så skal en ta nytt batteri ut til båten og deretter gjentar en prosessen for det andre batteriet.

Opplegget forutsetter at batteriene står på et fritt dekk og hvert batteri bør ikke være for tungt for å ivareta båtens stabilitet.

J-Å skrev (1 time siden):

Der er det av en eller annen grunn lyst ut et ikke-energinøytralt anbud, hvor det er stilt krav om hydrogen

Jeg synes det fint at en spesifikt sier at det skal være hydrogen for en rute. En vil gjerne prøve ut hydrogenløsningen som man tidligere ville prøve ut batteriløsningen på den første batteriferjen (Ampere).

Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

Dette er vel litt off-topic, men ja, og det er bra. Nå tenkte jeg mest på ytre Vestfjorden, Bodø - Røst - Værøy - Moskenes. Der er det av en eller annen grunn lyst ut et ikke-energinøytralt anbud, hvor det er stilt krav om hydrogen.  Men jeg mener altså at batteribytte burde vært utredet. Spesielt på Værøy og Røst, hvor det er litt begrenset med effekt tilgjengelig, vil det være veldig gunstig å ha en batteribank på saktelading. Den kan  også benyttes som backup for hele øyen, og vil kunne spille bra sammen med vindkraft. Siden dette er bilferger er det kanske mer naturlig å tenke seg at man kjører batteriene ombord. 

Jeg tror ikke det hadde gjort noen forskjell om det hadde stått nullutslipp i anbudet i stedet for hydrogen. Rundturen er over 6 ganger så lang og det er egentlig bare Bodø som har noe særlig effekt å tilby en lader. Kombinert med røffe forhold og potensielt motvind og motbølger på svært lange strekninger så tror jeg det er utenfor rekkevidde for ren batteridrift.

Men LNG og ammoniakk kunne sikkert vært alternativer. Kanskje også seil som rekkeviddeforlenger / drivstoffbesparende tiltak.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg synes det fint at en spesifikt sier at det skal være hydrogen for en rute. En vil gjerne prøve ut hydrogenløsningen som man tidligere ville prøve ut batteriløsningen på den første batteriferjen (Ampere).

Nå er det jo allerede kommet en hydrogenferge i Rogaland (mangler bare hydrogen). Har du vært i Vestfjorden om vinteren? Etter min mening  er det ikke akkurat stedet man bør eksperimentere med hydrogen, og spesielt ikke med passasjerer ombord. 

11 minutes ago, Simen1 said:

Men LNG og ammoniakk kunne sikkert vært alternativer. Kanskje også seil som rekkeviddeforlenger / drivstoffbesparende tiltak.

De fergene går allerede på LNG. Men det blir en litt annen diskusjon

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Batterilading er vanskelig å innrette etter strømprisene, så det kan kreve litt materiell for å lade til gunstige tider. Her har jo hydrogenproduksjon ved rigelig krafttilgang og lave priser et fortrinn. Dog er det et fremskritt at løsninger for batteribytte kommer etterhvert. Ladetidog vekt kommer man ikke unna, men kanskje et Gigabatteri på land kan brukes til å "fange"  billig strøm? 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 minutter siden):

Nå er det jo allerede kommet en hydrogenferge i Rogaland (mangler bare hydrogen). Har du vært i Vestfjorden om vinteren? Etter min mening  er det ikke akkurat stedet man bør eksperimentere med hydrogen, og spesielt ikke med passasjerer ombord. 

Hvis du mener hydrogen er livsfarlig sånn generelt så kan jeg forstå din frykt. Jeg er av den oppfatning at hydrogentank og brenselcelle plassert på et høyt dekk er en meget sikker løsning (slik som det er på ferjen i Rogaland og som jeg har reist med. Gleder meg til at den får installert maskineriet og blir satt i drift med hydrogen!).

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
J-Å skrev (6 minutter siden):

Nå er det jo allerede kommet en hydrogenferge i Rogaland (mangler bare hydrogen). Har du vært i Vestfjorden om vinteren? Etter min mening  er det ikke akkurat stedet man bør eksperimentere med hydrogen, og spesielt ikke med passasjerer ombord. 

Hvor skrekkelig kan egentlig hydrogen bli? Ser ikke for meg noe mer egnet bruksområde enn på hurtigbåter. Man kan bytte hydrogentanker også, hvis det er fyllingen av hydrogen du frykter.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 timer siden):

Endelig noen som går inn på en slik løsning. Mye bedre enn hydrogenløsninger for ruter med korte delstrekninger. Interessant nok er ingen av delstrekningene på langrutene Berge-Selje, Bergen- Sogn og Kristiansund - Trondheim over 40 minutter. Det gjelder også de fleste strekningene i Nord-Norge. 

Dette kan sikkert brukes for tog også. Og med litt justeringer, for busser og lastebiler.

Det burde også utredes om fergene over Vestfjorden kan klare seg med en oppgradert versjon av denne batteribytteløsningen, i stedet for hydrogen. 

 

ER det egentlig så gunstig å måtte ha slike arrangementer ved hvert stoppested? For meg virker det som et forsøk på å berge batteriløsningen, for verken batterier eller "roboter" er vel gratis? Så er drt ladingen i "tvungne" tidsrom med den strømprisen man da må betale. Hydrogenproduksjon er stikk motsatt en mulighet til å utnytte billig overskuddskraftvkraft når den er der, og bytter man hydrogentanker på samme måte, så behøver man en brøkdel antall "roboter" på like få landingssteder. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Opplegget forutsetter at batteriene står på et fritt dekk og hvert batteri bør ikke være for tungt for å ivareta båtens stabilitet.

Det er vel ingenting i veien for å senke batteriene ned i en sjakt. Det kan gjerne stå flere i høyden også. Sjakten kan ha en luke i bunnen, så kan en kvitte seg med hele greiene i en nødsituasjon. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
3 hours ago, OlaML said:

Virker som en litt rar løsning, at de tunge batteriene skal dingle fra en traverskran og plasseres høyt i skroget. De kunne jo bare sklidd på skinner rett inn i skutesiden på et lavere punkt.

Det er kanskje litt på grunn av flo og fjære, og bølgebevegelser . Jeg antar at denne kranen har mulighet for å følge båtens bevegelser dynamisk.

Det kan også være problemstillinger med vanntette luker langt nede på skroget. Slike katamaraner er uansett ikke så veldig følsomme for last høyt oppe.  Og så kan man som sagt slippe batteriet ned i en sjakt når det først er trygt ombord. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...