Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
corolla_visk skrev (På 18.11.2021 den 20.07):

Har en gammel Zodiac P3003 liggende, med oppgitte kanaler 3, 10 og 16. Den ble brukt av min far da de drev med notlag for ganske mange år siden. Satte i batteri, og etter noe trykking kom der spraking i den, men er dette noe som kan brukes nå, eller er dens frekvenser faset ut/forlatt til fordel for jaktradioer o.l.?

Såvidt jeg kan huske skal dette være en 27MHz (11m) privatradio. Dette ligger et sted mellom 12m og 10m kortbølgebåndene som er avsatt til amatørradio.
Det har vært (og er gjerne fortsatt) avsatt et lite frekvensbånd for slike radioer, for det meste til fritidsbruk. De var også populære i noen lag og foreninger for intern kommunikasjon, typisk innen noen få kilometer, eller lengre med ekstern antenne.
Kanal 3 var kallekanalen, kanal 16 på denne er ikke den maritime VHF nødkanalen men en kanal 16 i det samme 27MHz-båndet, som hadde rom for totalt 40 kanaler i Norge. Andre land kunne ha andre antall kanaler. Zodiac hadde en hel serie av disse radioene i forskjellige varianter, jeg selv hadde bla. en med 6 kanaler, og senere en med 23.
Zodiac lager også radioer til andre formål, inkl. jaktradioer og maritime radioer, som går på andre frekvensbånd. De fantes i både håndholdt og mobil/stasjonær utgave.

Senere kom disse små lisensfrie radioene med 8 kanaler på UHF 443MHz-båndet, med kort rekkevidde typisk innen et nabolag, disse var moro for unga, deriblant min niese. Etter at mobil- og nå smarttelefoner ble vanlig, så har slike radioer veldig lite marked.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Hei, og takker for svar!
Jeg fant nå også en side med info om denne P3003. Den var AM-modulert med en utgangseffekt på 1.5W, og var den karftigste som ble brukt i notlaget, i motsetning de  til de andre som visstnok lå på 0.5. Uansett så var det helt tydelig andre som hadde sterkere sendere; ofte på høstklare kvelder smelte det inn sør-europeere, antakeligvis italienere, med slik kraft og spetakkel at det var omtrent umulig å komme igjennom, så da var det om å gjøre å finne den roligste av disse kanalene. Mulig det bare skyldtes interferens, men plagsomt var det okkesom.
Uansett, de 2 kveldene jeg har slått den på nå så har det vært stille som i graven, så da er det nok bare å la den få plass blant annet utdatert elektromateriell.
https://www.rigpix.com/cbfreeband/zodiac_p3003.htm

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...