Gå til innhold

Centrino med 9600 128 vram/7200 rpm HD


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er på utkikk etter bærbar pc i klassen rundt 20-23 000,- og jeg vil gjerne ha en maskin med alle egenskaper og uten flaskehalser. Det som jeg gjerne kunne tenke meg i en maskin er:

 

Prosessor: Centrino 1.6/1.7

Skjerm: sxga+/uxga "14-15" (Ikke widescreen, det er idiotisk på en bærbar!)

Skjermkort: Ati Radeon 9600 Pro (gjerne med Turbo-kontroller)

HD: 7200 rpm HD

Minne:1024 Ram

Lan: W-lan 802.11 g + gigabit lan

Minst 4x usb

Minnekort leser 3-6 forskjellige typer.

DVD-brenner

Batteritid ca. 4 eller mere timer.

 

Jeg har sett flere maskiner som er veldig i nærheten av disse spesifikasjonene, deriblant ASUS M9800N. Denne maskinen har alt utenom 128 ram til 9600 pro kortet. Ikke for å være kresen, men når jeg først kjøper en dyr kongemaskin, så har jeg lite lyst til å koste på oppgradering av skjermkort-minne senere. Det som irriterer meg noe grenseløst, er at på hver eneste av de nyeste modellene jeg har sjekket i Norge, så er det enten en eller flere spesifikasjoner som mangler. Dell 8600 f.eks, ser jo forsåvidt ganske ok ut, bortsett fra at jeg nekter å ha en widescreen "17" + en flaskehals HD på 4200 Rpm. Jeg har jo vurdert å bare kjøpe meg en desktop erstatter f.eks p4 3.2, men det er jo beyond ræva batteritid på disse maskinene. Ihverfall de maskinene som kjører stasjonær prosessor med 800 FSB. Derfor må jeg bare spørre meg til råds der ute, for å kanskje bli opplyst på hva slags merke og modell jeg bør satse.

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

*Er det noen leverandører i Norge som kan tilby en maskin med disse spesifikasjonene?

 

* Når kan jeg isåfall vente meg en modell/merke med disse specs?

 

Supert om dere kan gi meg tilbakemelding på disse spørsmålene.

 

 

-Takk- :D

Endret av tvaksvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, er ikke til min kjennskap noen som leverer en slik maskin i Norge pr dags dato. Som du selv har funnet ut leverer Asus en maskin som kommer nært, utenom skjermkortet som blir det under det du vil ha...

 

2. Regner med at en slik maskin blir å få tak i om 3-6 måneder jeg, merk at dette er hva jeg gjetter!

Men det må være med 100Mbit nettverkskort, da det bare er maskiner for bedriftsmarkedet (nesten) som leveres med Gbit-nettverkskort.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Dell 8600 har 1,4 " skjerm, ikke 17 ". I tillegg har den 7200 rpm. harddisk i 60 GB versjon.

Ettersom chessguy ikke leste over innlegget sitt og så feilen tvert sier jeg bare, for de som måtte lure; Dell Inspiron 8600 har en 15,4-tommers bredskjerm.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Dell 8600 har 15,4 " skjerm, ikke 17 ". I tillegg har den 7200 rpm. harddisk i 60 GB versjon.

OK!

Så med andre ord så er Dell 8600 en knallmaskin, visst vi ser bort ifra at det er en widescreen skjerm + bare 2xusb?

 

Er du helt sikker på det med harddisk farten? :ermm:

Endret av tvaksvik
Lenke til kommentar
Min 60GB paa inspiron 8600 er paa 4200rpm. Det var ingen mulighet til aa faa denne levert med 7200rpm saa vidt jeg vet. Og min 8600 er helt ny.

har bestilt Inspiron 8600, i konfigen stod det "60GB Ultra ATA-100 hd", hva det betyr vedr rpm er en annen ting....

 

Forresten, hvordan er lyden fra Inspiron 8600? Synes det er mer irriterende med en vifte som slår seg av og på enn en pc som bråker veldig mye...foretrekker isåfall en som går konstant

Endret av kosh
Lenke til kommentar

kan skjønne deg på de fleste spesifikasjonene,men hva s.... skal du me gigabit lan?100mb klarer 12,5 mb i sekundet,harddisker på bærbare pcer klarer sjelden å holde høyere enn slike hastigheter over tid.i nettverk vil du ikke ha særlig utbytte av dette.hadde maskina vært stasjonær med raid,10k rpm og s-ata 150 hadde du imidlertid vunnet endel på det.asus maskina er sikkert god nok den,det er veldig sjelden du kan se store ytelsesforskjeller mellom et 64 og et 128 mb gfx-kort.hovedsaklig i aa i store oppløsninger som et r9600-kort likevel ofte vil ha problemer med å takle.

Lenke til kommentar
Min 60GB paa inspiron 8600 er paa 4200rpm. Det var ingen mulighet til aa faa denne levert med 7200rpm saa vidt jeg vet. Og min 8600 er helt ny. 

 

har bestilt Inspiron 8600, i konfigen stod det "60GB Ultra ATA-100 hd", hva det betyr vedr rpm er en annen ting....

 

Forresten, hvordan er lyden fra Inspiron 8600? Synes det er mer irriterende med en vifte som slår seg av og på enn en pc som bråker veldig mye...foretrekker isåfall en som går konstant

 

Det har visst nok vært litt tilfeldig hvem som får 4200 og 7200 rpm disker, men jeg har iallefall en 7200 rpm i maskinen min som jeg fikk i slutten av november!! Kanskje lurt å ta en telefon når du bestiller for å forsikre deg om at du får riktig harddisk?

 

Lyden er helt upåklagelig, viften slår seg kun på ved heftig spilling!!

 

Test av harddisken på barbara.no

Endret av pgederen
Lenke til kommentar

Som sagt har Dell I8600 15,4 tommers skjerm (kjøpt 1680*1050, hverken mer eller mindre). Hardiskhastighet kan du velge. Nettsiden er idiotisk der, men ring dem, så fikser de 7200rpm uten problemer.

Toppers maskin som fungerer perfekt. Var jeg deg ville jeg valgt bluetooth som blir mer og mer brukt, så hvorfor ikke ha det innebygd, særlig siden prisen ikke stiger så mye.

Lenke til kommentar
Min 60GB paa inspiron 8600 er paa 4200rpm. Det var ingen mulighet til aa faa denne levert med 7200rpm saa vidt jeg vet. Og min 8600 er helt ny. 

 

har bestilt Inspiron 8600, i konfigen stod det "60GB Ultra ATA-100 hd", hva det betyr vedr rpm er en annen ting....

 

Forresten, hvordan er lyden fra Inspiron 8600? Synes det er mer irriterende med en vifte som slår seg av og på enn en pc som bråker veldig mye...foretrekker isåfall en som går konstant

 

Det har visst nok vært litt tilfeldig hvem som får 4200 og 7200 rpm disker, men jeg har iallefall en 7200 rpm i maskinen min som jeg fikk i slutten av november!! Kanskje lurt å ta en telefon når du bestiller for å forsikre deg om at du får riktig harddisk?

 

Lyden er helt upåklagelig, viften slår seg kun på ved heftig spilling!!

 

Test av harddisken på barbara.no

at en HD er Ultra ATA100 er ikke ensbetydene med at den er 7200rpm...

 

jeg foreslår at du ringer til Dell og spør ang. harddisken ass.. det er mulig de kan levere med det...

Lenke til kommentar
Centrino prosessor?

Hva er det?

er ikke en prosessor, men et oppsett bestående av chipset, WLAN og pentium M cpu, alt fra intell. om man ikke har alle komponentene fra intell får man ikke lov til å lime på centrino merket, ikke at det merket har så mye å si da.

well spoken :)

Lenke til kommentar
Min 60GB paa inspiron 8600 er paa 4200rpm. Det var ingen mulighet til aa faa denne levert med 7200rpm saa vidt jeg vet. Og min 8600 er helt ny. 

 

har bestilt Inspiron 8600, i konfigen stod det "60GB Ultra ATA-100 hd", hva det betyr vedr rpm er en annen ting....

 

Forresten, hvordan er lyden fra Inspiron 8600? Synes det er mer irriterende med en vifte som slår seg av og på enn en pc som bråker veldig mye...foretrekker isåfall en som går konstant

 

Det har visst nok vært litt tilfeldig hvem som får 4200 og 7200 rpm disker, men jeg har iallefall en 7200 rpm i maskinen min som jeg fikk i slutten av november!! Kanskje lurt å ta en telefon når du bestiller for å forsikre deg om at du får riktig harddisk?

 

Lyden er helt upåklagelig, viften slår seg kun på ved heftig spilling!!

 

Test av harddisken på barbara.no

at en HD er Ultra ATA100 er ikke ensbetydene med at den er 7200rpm...

 

jeg foreslår at du ringer til Dell og spør ang. harddisken ass.. det er mulig de kan levere med det...

shit....maskinen er sendt fra Dell..faar haape paa det beste...

Lenke til kommentar
kan skjønne deg på de fleste spesifikasjonene,men hva s.... skal du me gigabit lan?100mb klarer 12,5 mb i sekundet,harddisker på bærbare pcer klarer sjelden å holde høyere enn slike hastigheter over tid.i nettverk vil du ikke ha særlig utbytte av dette.hadde maskina vært stasjonær med raid,10k rpm og s-ata 150 hadde du imidlertid vunnet endel på det.asus maskina er sikkert god nok den,det er veldig sjelden du kan se store ytelsesforskjeller mellom et 64 og et 128 mb gfx-kort.hovedsaklig i aa i store oppløsninger som et r9600-kort likevel ofte vil ha problemer med å takle.

Greit å ha en 7200Rpm HD når man skal laste ned fra en 10 Mbit linje samtidig som jeg laster ned fra nettverket, samtidig som noen uploader fra meg både fra nettet og nettverket samtidig som jeg spiller Battlefield over nettverk. 7200 rpm HDèn til Hitachi klarer jo bare rundt 15 m/s, så det synest jeg ikke er noen over- luksus.

 

Skjermkortet må i disse tilfeller (som er dagligdagse) jobbe besatt når jeg har mange bots og høy grafikk på diverse spill, og da kan det jo være greit med max ytelse.

 

Gigabit Lan èt er heller ikke å forakte siden jeg i ny og ned sitter med hastigheter på 155 mbit og oppover.

Endret av tvaksvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...