Gå til innhold

Lønnsinntekt


alperose

Anbefalte innlegg

Jeg har fast jobb men bare 60% stilling ( ville gjerne hatt mer men sånn er det, alderen min tilsier at jeg trolig ikke får større stilling, men til neste år kan jeg begynne å ta ut pensjon i tillegg) 

 

Jeg har i tillegg endel investeringen i fond og aksjer som kompenserer for manglende inntekt.

Min lønns inntekt er på ca 300000 kr brutto, det jeg reagerer på er at jeg betaler så mye skatt på min lønnsinntekt. Faktisk betaler jeg ca 7000 pr.mnd noe jeg synes er mye på så lav inntekt.

Jeg har tatt en slik utregning på skatteetaten og der står det at dette er riktig. Har lite fradrag.

Jeg har funnet ut at jeg ikke har mer utbetalt enn om jeg hadde vært minstepensjonist.

Kan dette være riktig. Jeg betaler såklart formue og skatt på næringsinntekter i tillegg og er helt avhengig av næringsinntekter for å få det til å gå rundt.

Dette er helt greit, problemet er som sagt lønnsinntekter min. Jeg vet at det finnes en mulighet for å søke å redusert skatteevne, men vet ikke hvor grensen går og vet heller ikke om jeg kan benytte meg av dette siden jeg har næringsinntekter i tillegg.

Men kan det være riktig at jeg skal betale 75000 kr i skatt av en lønnsinntekt på 300000 kr

Jeg skulle jo ønske jeg ikke var så avhengig av å ta av næringsinntekter for å få det til å gå rundt. Har for øvrig ikke gjeld. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal skatt er vel rundt 58000 kr av en inntekt på 300.000 hvis det hadde vært ren lønn. 

Her regner jeg med kanskje formuen din trekker opp skatten, så da blir det nok ikke riktig å si at du betaler så mye av 300.000 da den skatten må du betale uansett hva du tjener - skal jo tross alt ikke lønne seg å ha penger til overs i Norge.. 🙄

Lenke til kommentar

Når du har næringsinntekt og formue uten å si hvor mye, og ligningskontoret som vet hva du har sier skatten er riktig, så er den vel det.

Som pensjonist skal du også beregne skatt av pensjon og annen inntekt, og formue, har du fått gjort den beregningen også?

Det er vel ingen som sier at en pensjonist nødvendigvis har mindre igjen enn en som jobber 60%?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Der ser for meg ut som det er godt "Innafor" med totalt 25% skatt som du beskriver. Særlig om du har mye skatt på kapitalinntekt. Skatt på avkastning fond og aksjer er 31,6%. Kapitalinntekt er "djevelens verk" og må skattes mye, pga riks-misunnelsen mot kapitalist-svina.

Vi har en "grådig" stat og grådige politikere. Selv en som netto tjener langt under fattigdomsgrensa betaler et par tusen i skatt pr mnd om de jobber. Selv om du tjener lite, så mener de vi har stemt på i alle år at det er sunt for deg/oss å betale skatt, slik at du føler at du er med og betaler for velferden. Selv om du ikke har råd når man ser på hva du har igjen. Vi merker jo oppstyret når strømprisen går opp så de får en 5000 kr større regning en vinter. De har ikke råd. Det på tross at landet er rikt (når vi ser bort fra pensjonsforpliktelsene) og burde kunne sørge for bedre forhold for innbyggerne. Hvis Sv og Rødt og Co VIRKELIG mener å utjevne forskjeller i Norge, så kan de f eks begynne med å øke minstefradraget til minst 200 000, og så f eks heve bidraget til livsopphold opp til over EUs fattigdomsgrense .

I regjeringens anslag antar man at EUs fattigdomsgrense vil ligge på nærmere 247.000 kroner neste år. (60% av medianinntekten), og gir 650 000 fattige. Medianinntekten er inntekten til den husholdningen som befinner seg midt i fordelingen, etter at en har sortert inntekten etter størrelse. 63% av oss tjener under industriarbeiderlønn. 

E24 skriver: 

  • lavtlønnet som tjente 400.000 kroner i fjor, vil tjene 412.800 i år. Vedkommende får glede av lavlønnstillegget. Det betyr en lønnsvekst på drøyt 1050 kroner i gjennomsnitt pr. måned i år.
  • En industriarbeider som tjente 500.000 kroner i fjor, vil få 513.300 kroner i år, altså økt gjennomsnittlig månedslønn på 1100 kroner.
  • En industriarbeider som tjente 650.000 kroner i fjor, vil få en årslønn på 666.300 kroner i år. Det betyr økt gjennomsnittlig månedslønn på 1350 koner i år.
  • Den som tjente 800.000 kroner i fjor vil tjene 819.300 kroner i år. Det er i gjennomsnitt 1600 kroner i økt månedslønn i hele 2021.
  • Det er gitt sentrale tillegg i kronebeløp. Dermed blir den prosentvise lønnsveksten i eksemplene mindre jo høyere lønnen her.
  • Gjennomsnittlig lønn for industriarbeidere i NHO var 506.600 i fjor.
Lenke til kommentar
MrL skrev (På 12.11.2021 den 11.17):

Normal skatt er vel rundt 58000 kr av en inntekt på 300.000 hvis det hadde vært ren lønn. 

Her regner jeg med kanskje formuen din trekker opp skatten, så da blir det nok ikke riktig å si at du betaler så mye av 300.000 da den skatten må du betale uansett hva du tjener - skal jo tross alt ikke lønne seg å ha penger til overs i Norge.. 🙄

Nei her snakker jeg kun om lønnsinntekt, næringsinntekt og formueskatt kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (På 12.11.2021 den 11.19):

Når du har næringsinntekt og formue uten å si hvor mye, og ligningskontoret som vet hva du har sier skatten er riktig, så er den vel det.

Som pensjonist skal du også beregne skatt av pensjon og annen inntekt, og formue, har du fått gjort den beregningen også?

Det er vel ingen som sier at en pensjonist nødvendigvis har mindre igjen enn en som jobber 60%?

Jeg mener minstepensjonist og de har ca 200000 kr i året og betaler ikke skatt og redusert pensjonsavgift 

Endret av alperose
Føye til svar
Lenke til kommentar
alperose skrev (På 12.11.2021 den 11.03):

Jeg har fast jobb men bare 60% stilling ( ville gjerne hatt mer men sånn er det, alderen min tilsier at jeg trolig ikke får større stilling, men til neste år kan jeg begynne å ta ut pensjon i tillegg) 

 

Jeg har i tillegg endel investeringen i fond og aksjer som kompenserer for manglende inntekt.

Min lønns inntekt er på ca 300000 kr brutto, det jeg reagerer på er at jeg betaler så mye skatt på min lønnsinntekt. Faktisk betaler jeg ca 7000 pr.mnd noe jeg synes er mye på så lav inntekt.

Jeg har tatt en slik utregning på skatteetaten og der står det at dette er riktig. Har lite fradrag.

Jeg har funnet ut at jeg ikke har mer utbetalt enn om jeg hadde vært minstepensjonist.

Kan dette være riktig. Jeg betaler såklart formue og skatt på næringsinntekter i tillegg og er helt avhengig av næringsinntekter for å få det til å gå rundt.

Dette er helt greit, problemet er som sagt lønnsinntekter min. Jeg vet at det finnes en mulighet for å søke å redusert skatteevne, men vet ikke hvor grensen går og vet heller ikke om jeg kan benytte meg av dette siden jeg har næringsinntekter i tillegg.

Men kan det være riktig at jeg skal betale 75000 kr i skatt av en lønnsinntekt på 300000 kr

Jeg skulle jo ønske jeg ikke var så avhengig av å ta av næringsinntekter for å få det til å gå rundt. Har for øvrig ikke gjeld. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da har du for høyt skattetrekk. Med 300 000 i lønnsinntekt skal du betale drøyt 58 000 i skatt (uten ekstra fradrag). Har du skattbar formue?

image.thumb.png.6512d14bba0c2d683cb5da3065f21e9b.png

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at jeg ikke har mer igjen for å jobbe enn en minstepensjonist. Likevel er jeg 

Poor Old Gil skrev (6 minutter siden):

Da har du for høyt skattetrekk. Med 300 000 i lønnsinntekt skal du betale drøyt 58 000 i skatt (uten ekstra fradrag). Har du skattbar formue?

image.thumb.png.6512d14bba0c2d683cb5da3065f21e9b.png

Ja har det, men har ikke tatt med næringsskatt eller formue i dette, det kommer i tillegg. Da jeg regnet på skattekakulatoren til skatteetaten var det riktig at jeg skulle betale over 70000 kr men det er inkludert pensjonstrekk. Men kommer da ut med at jeg ikke har mer enn en minstepensjonist så nesten ingen vits å jobbe av økonomiske grunner men gjør det likevel. Men føles litt urettferdig da.

Lenke til kommentar
Dart skrev (På 12.11.2021 den 11.33):

Kapitalinntekt er "djevelens verk" og må skattes mye, pga riks-misunnelsen mot kapitalist-svina.

Skatten på kapitalinntekt på kun 22%, er vel blant den lavest beskattede inntekten man kan ha. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe å klage på? Marginalskatten på lønnsinntekt over 6G, er derimot helt latterlig høy. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Skatten på kapitalinntekt på kun 22%, er vel blant den lavest beskattede inntekten man kan ha. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe å klage på? Marginalskatten på lønnsinntekt over 6G, er derimot helt latterlig høy. 

Gevinst ved salg og utbytte på aksjer og aksjefond er på 31,68 %. Ved fradrag for tap er skattesatsen tilvarende. Man kan opprette ASK for å forskyve skatten til du tar ut avkastningen. Et ørlite skjermingsfradrag kommer til fradrag. Skatten på uttak fra IPS er 22% samme som skattefradraget. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (48 minutter siden):

Gevinst ved salg og utbytte på aksjer og aksjefond er på 31,68 %. Ved fradrag for tap er skattesatsen tilvarende. Man kan opprette ASK for å forskyve skatten til du tar ut avkastningen. Et ørlite skjermingsfradrag kommer til fradrag. Skatten på uttak fra IPS er 22% samme som skattefradraget. 

Gevinst ved salg og utbytte på aksjer og aksjefond er ikke kapitalinntekt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ITtraktor skrev (10 minutter siden):

Poenget ditt var jo at skatten på KAPITALINNTEKT var høy. Hvorfor svarer du meg da med å opplyse om hva skatten på aksjegevinst er, som følgelig ikke er kapitalinntekt? God dag mann økseskaft...

OK sjef. haha 😉
Det er nok slik at ikke alle leser alt så nøye. 

Men nå har jeg satt deg på Ignorer, så ser jeg ikke mere av det du skriver. Fortsatt god helg.

Lenke til kommentar
Dart skrev (34 minutter siden):

OK sjef. haha 😉
Det er nok slik at ikke alle leser alt så nøye. 

Men nå har jeg satt deg på Ignorer, så ser jeg ikke mere av det du skriver. Fortsatt god helg.

Haha! Du setter meg på ignorer fordi du selv ikke klarer å lese hva du svarer på? Gud bedre...

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (På 13.11.2021 den 13.12):

Men du har vel oppgitt formue og næringsinntektene da du søkte om skattekortet? Da vil jo de inntektene være med i beregningen skatteetaten gjorde da de valgte hvilken tabell du skal trekkes etter.

Nei dette kommer i tillegg, men har regnet på skattekakulatoren til skatteetaten hvor jeg kun har lagt innlønnsinntekt og fikk da at jeg skulle betale over 70000 kr i skatt ( dette er inkludert pensjonsavgift) 

Så dette handler ikke om hva jeg faktisk blir trukket, men at jeg stiller spørsmålstegn ved at man må betale så mye skatt av så lav lønnsinntekt.

Skatt på næringsinntekt og formue kommer i tillegg.

 

 

Lenke til kommentar
xaco skrev (På 13.11.2021 den 13.12):

Men du har vel oppgitt formue og næringsinntektene da du søkte om skattekortet? Da vil jo de inntektene være med i beregningen skatteetaten gjorde da de valgte hvilken tabell du skal trekkes etter.

Er ikke gjeldene skattetrekk jeg reagerer på, det ville jeg fått igjen til neste år. Har regnet ut at det er riktig skatt og pensjonsavgift via skattekakulatoren. Jeg bare reagerer på at når man har så lav inntekt så må man altså betale så mye skatt at man ender opp med minstepensjonsinntekt.

Skatt på næring og formue kommer i tillegg og er helt greit 

Lenke til kommentar
alperose skrev (9 minutter siden):

men har regnet på skattekakulatoren til skatteetaten hvor jeg kun har lagt innlønnsinntekt og fikk da at jeg skulle betale over 70000 kr i skatt ( dette er inkludert pensjonsavgift) 

Sånn ser det ut med 300K i lønnsinntekt og ingen fradrag:

Screenshot_20211114-142432.thumb.jpg.102e67dd8cafade9b98461b7a5ecdca7.jpg

Kan du ta et skjermbilde av tallene du legger inn, slik at vi snakker om det samme? Ingen andre her ender opp med 75K i skatt med 300K i lønn.

Lenke til kommentar
alperose skrev (På 13.11.2021 den 12.40):

Det jeg prøver å si er at jeg ikke har mer igjen for å jobbe enn en minstepensjonist. Likevel er jeg 

Ja har det, men har ikke tatt med næringsskatt eller formue i dette, det kommer i tillegg. Da jeg regnet på skattekakulatoren til skatteetaten var det riktig at jeg skulle betale over 70000 kr men det er inkludert pensjonstrekk

Hva er pensjonstrekk? Alle skattekalkulatorer gir 58 452 i skatt på en lønnsinntekt på 300 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...