Gå til innhold

Xperia 5 vs S10e vs S10 vs P30 Pro


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Xperia 5 er utelukket for meg, da den har for dårlig kamera. S10E har veldig lite batteri og varer ikke så lenge.

S10 og P30 Pro er en god kombinasjon av både batteri og ytelse. 

Skulle jeg velge en til samme pris ville jeg nok valgt P30 Pro. Den varer lenge og er bra på stort sett alt. 

Android 11, er det så viktig egentlig? Hvis det er viktig for deg, så er S10 ca like bra som P30 Pro, men med dårligere batteri.

Lenke til kommentar

I størrelse er samsung modellene omtrent 1cm kortere, mens sony og huawei er lengre.

Ingen er spesielt store når det kommer til dagens telefoner.

P30 pro er noe tyngre.

Sony har best byggekvalitet. 

Sony er den eneste med en ordentlig skjerm, men s10 har litt bedre oppløsning. 

Om du får samsung med snapdragon så har de bedre ytelse, men ellers vil Sony gjøre det best.

Sony og huawei har gode kamera.

Om du bruker hodetelefoner må du velge samsung. 

Sony og huawei har greie batterier med hurtigere lading. 

 

Sony > huawei > s10 > s10e.

Lenke til kommentar
Iki skrev (14 timer siden):

I størrelse er samsung modellene omtrent 1cm kortere, mens sony og huawei er lengre.

Ingen er spesielt store når det kommer til dagens telefoner.

P30 pro er noe tyngre.

Sony har best byggekvalitet. 

Sony er den eneste med en ordentlig skjerm, men s10 har litt bedre oppløsning. 

Om du får samsung med snapdragon så har de bedre ytelse, men ellers vil Sony gjøre det best.

Sony og huawei har gode kamera.

Om du bruker hodetelefoner må du velge samsung. 

Sony og huawei har greie batterier med hurtigere lading. 

 

Sony > huawei > s10 > s10e.

Her var det mye rart.

"Sony er den eneste med ordentilg skjerm"? Hva baserer du dette utsagnet på?

"Sony og Huawei har gode kamera". Samsung har vel milevis bedre kamera enn Sony.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (6 timer siden):

"Sony er den eneste med ordentilg skjerm"? Hva baserer du dette utsagnet på?

Sony har en 21:9 skjerm. De andre har 19:9 eller 19,5:9.

Innen video har man enten forholdene 16:9 eller 21:9.

19:9 vil da ikke ha noe innhold.

Sharpings skrev (6 timer siden):

"Sony og Huawei har gode kamera". Samsung har vel milevis bedre kamera enn Sony.

Samsung har aldri hatt gode kamera, og i dette tilfellet er det en eldre generasjon fra Samsung mot et bedre og nyere kamera fra Sony.

Lenke til kommentar
Iki skrev (26 minutter siden):

 

Samsung har aldri hatt gode kamera, og i dette tilfellet er det en eldre generasjon fra Samsung mot et bedre og nyere kamera fra Sony.

Tja, ifølge DxoMark er det stor forskjell på kamera mellom de to. Og hvis man filtrerer Sony og Samsungtelefoner der, får man S10 på 14. plass. Sony Xperia 5 havner på en 26. plass.Så Samsung kommer klart bedre ut. Det er faktisk 17 Samsungtelefoner som er ranket høyere enn beste Sony. Så jeg vil si at utsagnet ditt om at Samsung aldri har hatt gode kameraer, blir litt tøysete.

Sony har alltid skrytt av å ha de beste kameraene, men stort sett har ingen noen gang vært enige i det.

Jeg har hatt begge. S10 var mye bedre enn Xperia 5. Og jeg vil ikke kalle det en eldre generasjon. De kom ut med noen mnd mellomrom ja, men begge kom i 2019, så det egentlig skuffende at Sony ikke har fått det til bedre. At de fortsatt ligger langt bak Samsung.

Det med skjermen skal jeg ikke diskutere med deg, men ser man virkelig så mye ultra wide screen film på telefonen? Ikke jeg, i alle fall, men folk har vel forskjellig bruksmønster.

https://www.dxomark.com/sony-xperia-5-camera-review/

https://www.dxomark.com/samsung-galaxy-s10-camera-review/

 

Det jeg skal si om Sony er at de har ikke denne kurvede skjermen som andre opererer med. Og det taler til Sonys fordel. Så får det heller være at Samsung har både bedre kvalitet og oppløsning på sine skjermer.

Endret av Sharpings
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (1 time siden):

Tja, ifølge DxoMark

Dxo er ikke akkurat noe å stole på når det kommer til testing av telefoner.

Ikke har de noen vitenskapelig testing, alt foregår tilfeldig. 

De har heller ikke noen testing mot andre telefoner, så resultater kan ikke sammenlignes.

Sharpings skrev (1 time siden):

Samsung har både bedre kvalitet og oppløsning på sine skjermer.

Det stemmer nok ikke.

S10e har lavere oppløsning enn xperia 5.

Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Dxo er ikke akkurat noe å stole på når det kommer til testing av telefoner.

Ikke har de noen vitenskapelig testing, alt foregår tilfeldig. 

De har heller ikke noen testing mot andre telefoner, så resultater kan ikke sammenlignes.

Det stemmer nok ikke.

S10e har lavere oppløsning enn xperia 5.

Nå var det vel S10 og ikke S10e vi snakket om da.

Man skal selvfølgelig ta alle slike tester med en klype salt, men nå tror jeg absolutt alle tester og sammenligninger jeg har sett, pluss min egne erfaringer har kommet frem til at Xperia ikke imponerer på kamerafronten.

Men jeg legger den død der, så får vi heller være uenige.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om det ikke er for sent, så har jeg erfaring med sony xperia 5 mk.II og P30 pro (samt s8 og s21u).

Av disse mobilene har jeg definitivt vært mest fornøyd med S8 og S21u. Disse har hatt lite-til-ingen problemer med verken HW, medfølgende SW eller tredjeparts software (app'er).

P30 pro har et meget skarpt kamera, men med litt blåstikk. Fantastisk batteritid, men den stenger ofte av app'er som jeg faktisk bruker. F.eks fikk jeg ofte forsinkede messenger- og teams-meldinger.

Sony 5 II var en heller uheldig opplevelse for min del. Kamera var kjapt, men var dårlig på alle andre punkt. Massiv flimring da jeg brukte videokamera innendørs. Enkelte tredjeparts app'er fungerte dårlig eller ikke i hele tatt. Fingeravtrykksleseren var ikke bare dårlig, men låste opp mobilen i lomma(!). Og da de slapp android 11 til mobilen, så kom en klagestorm fra brukerne, det er en massiv tråd på reddit om det. Skjerm ratio blir opp til enhver, men for min del ble den for smal. Merk også at sony 5 mk I har elendig batteritid iforhold til mk II (såvidt jeg har lest meg til).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...