Gå til innhold

Langtidslagre vann - ikke så veldig enkelt?


Anbefalte innlegg

Myndighetene ønsker at vi lagrer vann med tanke på fremtidige forsyningsproblemer relatert til vannstand, krig, atomhendelser, whatever.
Enkelt nok, så vi har kjøpt inn 1 stk 20L kanne per person i hustanden og fyllt dem opp til randen med vann.

Så, nå ett eller to år etter så dukker spørsmålene opp.

Skal jeg bytte vannet - eller la det være?

Hvorfor ønsker jeg å bytte vann?
 - Ved langtidslagring i plast, så ser jeg for meg at muligheten for at plasten bryter ned til mikroplast er til stede, så for å forhindre det må vi bytte vann.
 - Muligheten for at bakterier har fått være der og utvikle seg i lang tid, bakterier som vi ikke kan se.

Hvorfor ønsker jeg IKKE å bytte vann?
 - Mikroplast tar ikke livet av oss. I en krise så er det ikke noe problem at vi drikker vann med en mikroskopisk mengde plast.
 - Hvis jeg i utgangspunktet klarte å rengjøre beholderne skikkelig, så er det et bakteriefritt miljø. Ved å åpne beholderen og bytte ut vannet, så introduserer jeg samtidig muligheten for at det kommer nye bakterier som jeg misser ved neste vasking. Hvis vi en gang da trenger vannet, så kan det hente at vannet et helseskadelig fordi jeg bytttet det med friskvann, og at det ville vært bedre hvis det gamle vannet fikk være der i fred.

 

Ok, så hittil har jeg kommet frem til at:
Hvis jeg bytter vann, så kan det hende at det kommer bakterier som i utgangspunktet ikke var der, og at vi kan havne i en situasjon hvor vannet hadde vært bedre hvis jeg hadde latt det være.

Hvis jeg ikke bytter vann, så kan det være bakterier jeg ikke vet om og som gjør vannet farlig å drikke.

 

Ok, så hva med å kjøpe en petriskål for å måle bakterienivået. Men igjen, da må jeg åpne beholderne for å ta prøver.
Men jeg kunne jo satt av noen prøver når jeg fylte på med vann, hvor jeg åpner en av dem hvert år for å måle. Men da misser jeg eventuell forurensing som kommer fra selve beholderen.

 

Så hva tenker dere folkens?
Hvordan sikrer man at langtidslagret vann holder god kvalitet i mange år?
Hvilket farer finnes det når man skal langtidslagre vann?
Hva er en trygg måte å hente ut en prøve av vannet på?


Det kan jo godt tenkes at jeg overtenker det her nå, men det må sees i lys at av jeg alltid har ønsket med å kjøpe petriskåler for å gro bakterier, og her har jeg en god grunn til å gjøre det. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...