Gå til innhold

Hvorfor er det ingen venstre partier mot kulturrelativisme og religion i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

lada1 skrev (47 minutter siden):

Forståsegpåere kan utgjøre et problem når de får tildet en rolle som det 🙂 Og det strider mot fornuft/sannhet å opptre som ekspert på gudommer når man ikke er det - og kanskje til og med kan bidra til sosial ekskludering ("straff") for den som ikke følger denne "sjefen".

Mix mellom "tro" og sosial posisjonering er udemokratisk.

Ok, men det er du som har satt likhetstegn mellom "ekspert på religion" og "forståsegpåer". Jeg har tilsvarende en mastergrad i teologi, noe som objektivt sett gjør meg til en ekspert på religion generelt og kristendom spesielt. Betyr det at ingen vet mer enn meg? Selvsagt ikke, det finnes eksperter som vet mye mer enn meg. Betyr det at mange vet mindre enn meg? Selvsagt.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (5 timer siden):

Jeg tror de færreste bekymrer seg for om du helt personlig tror på en stein så lenge det ikke har noen politiske, moralske eller direkte praktiske utslag. Er troen på steinen en komponent i sosial organisering og f.eks. "sjefen" har det som makmiddel/unnskyldning - så er det en annen sak.

Jeg skjønner ikke hva du mener, for de religiøse delene som er politiske diskuteres politisk uten å være «imot» religiøsiteten totalt?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Aiven said:

Ok, men det er du som har satt likhetstegn mellom "ekspert på religion" og "forståsegpåer". Jeg har tilsvarende en mastergrad i teologi, noe som objektivt sett gjør meg til en ekspert på religion generelt og kristendom spesielt. Betyr det at ingen vet mer enn meg? Selvsagt ikke, det finnes eksperter som vet mye mer enn meg. Betyr det at mange vet mindre enn meg? Selvsagt.

Du er sikkert mer ekspert på teologi enn meg - men jeg tror ikke du vet mer enn meg om det overnaturlige og om det finnes noe som kan kalles "gud".

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ola Drunk said:

Jeg skjønner ikke hva du mener, for de religiøse delene som er politiske diskuteres politisk uten å være «imot» religiøsiteten totalt?

Jeg tror de færreste bryr seg om religiøsitet som sådanne. Bare tro så mye du vil på en stein du. Jeg skal ikke plage deg med det.

Imidlertid, i enkelte religioner mener man at en skal "bekjenne" seg til en "tro" (gjerne med politisk slagside) - bøye seg, legge seg flat, underkaste seg - legge vekk fornuft og kjetterske tanker. *Da* har man gjerne et politisk problem - spesielt når de som "bekjenner seg", opptrer i flokk. Slik intellektuell/kognitiv latskap kan føre til mye rart.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (37 minutter siden):

Jeg tror de færreste bryr seg om religiøsitet som sådanne. Bare tro så mye du vil på en stein du. Jeg skal ikke plage deg med det.

Imidlertid, i enkelte religioner mener man at en skal "bekjenne" seg til en "tro" (gjerne med politisk slagside) - bøye seg, legge seg flat, underkaste seg - legge vekk fornuft og kjetterske tanker. *Da* har man gjerne et politisk problem - spesielt når de som "bekjenner seg", opptrer i flokk. Slik intellektuell/kognitiv latskap kan føre til mye rart.

Det har ikke noe med religiøsiteten å gjøre, bare de politiske sidene ved det. Går vel an å forholde seg til det politiske uten å være «imot» religion.

Lenke til kommentar

...vi har kvittet oss med krav til kristne statsråder, og har ikke lengre statskirke.
Skolen er i stor grad sekulær -- og omfordeling av goder og selvrealisering gir folk mindre behov for å legge sine liv i religiøse hender.

...

Venstrepartiene arbeider for å gjøre samfunnet sekulært gjennom å ikke påtvinge mennesker venstresidens generelle sekulære tro, men gjennom å vise flest mulig mennesker hvordan verden faktisk fungerer -- som leder til både mindre religion, og at folk tar kultur mindre seriøst.

...og kultur og religion går hånd i hånd.
Det er hva mennesker gjør fordi deres foreldre, venner, slekt eller nabolag gjorde det, og tro som folk har fordi menneskene rundt dem trodde det.
Forskjellige kulturer er ganske like -- og det er bare en generasjon forskjell på vold og fred.
Det holder at en generasjon tyr til vold for at deres barn igjen skal arve voldelige idealer, og det holder med en eller to generasjoner med fred for at barna skal arve fredelige idealer.
Det gjelder alle religioner og kulturer.

Derav viktigheten av å gjøre mennesker uavhengige og selvstendige.
Folk følger flokken om de er sultne eller redde.
Som igjen er hva venstresiden arbeider mot, gjennom å gi flest mulig folk best mulig levekår, og sørge for sekulære skoler -- og å gjøre offentlige skoler et best mulig alternativ til religiøse privatskoler.

...

Venstresidens politikk fører til hva du etterspør -- uten tvang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 9.11.2021 den 15.09):

...vi har kvittet oss med krav til kristne statsråder, og har ikke lengre statskirke.
Skolen er i stor grad sekulær -- og omfordeling av goder og selvrealisering gir folk mindre behov for å legge sine liv i religiøse hender.

...

Venstrepartiene arbeider for å gjøre samfunnet sekulært gjennom å ikke påtvinge mennesker venstresidens generelle sekulære tro, men gjennom å vise flest mulig mennesker hvordan verden faktisk fungerer -- som leder til både mindre religion, og at folk tar kultur mindre seriøst.

...og kultur og religion går hånd i hånd.
Det er hva mennesker gjør fordi deres foreldre, venner, slekt eller nabolag gjorde det, og tro som folk har fordi menneskene rundt dem trodde det.
Forskjellige kulturer er ganske like -- og det er bare en generasjon forskjell på vold og fred.
Det holder at en generasjon tyr til vold for at deres barn igjen skal arve voldelige idealer, og det holder med en eller to generasjoner med fred for at barna skal arve fredelige idealer.
Det gjelder alle religioner og kulturer.

Derav viktigheten av å gjøre mennesker uavhengige og selvstendige.
Folk følger flokken om de er sultne eller redde.
Som igjen er hva venstresiden arbeider mot, gjennom å gi flest mulig folk best mulig levekår, og sørge for sekulære skoler -- og å gjøre offentlige skoler et best mulig alternativ til religiøse privatskoler.

...

Venstresidens politikk fører til hva du etterspør -- uten tvang.

Utdanning og god økonomi er ikke en unnskylding for alt. Å være homofob eller mot feminisme er ikke grunnet manglende utdanning. Man kan være utdannet, mentalt frisk og ha god økonomi og likevel være homofob eller anti feminist. Jeg vil ha venstre økonomi og lgbt og kvinnerettigheter, men kjempestrenge straffer. Men det ser ikke ut som en slik ideologi eksisterer. 

Det kommer til å ta 200-300 år før religion forsvinner naturlig - det er alt for lenge. Mange som kjemper for homofile rettigheter eller kvinnerettighter kommer til å dø og ikke få se disse rettighetene i sin livstid. Vi kan ikke heller si at alle som er homofile skal rømme heller, for da blir jo bare de som er igjen i ett land de aller værste. Så eneste løsningen er å tvinge visse rettigheter på andre land, men gjøre det uten økonomisk/olje imperialisme.

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 9.11.2021 den 15.09):

Venstrepartiene arbeider for å gjøre samfunnet sekulært gjennom å ikke påtvinge mennesker venstresidens generelle sekulære tro, men gjennom å vise flest mulig mennesker hvordan verden faktisk fungerer -- som leder til både mindre religion, og at folk tar kultur mindre seriøst.

Det er kun en eneste religion venstresiden har systematisk sydd puter under hodene på og lagt til rette for i Norge, og det er en religion der man tror en profet splittet månen i to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (På 9.11.2021 den 13.30):

Stem Demokratene. Der vil man ta et oppgjør med grufulle religioner.

Stemmer man Demokratene stemmer man på et parti som ønsker innstramminger i ytringsfriheten etter modell fra Polen. Man stemmer på et parti som mener at valget i Norge i 2021 var «rigget». Et parti som fornekter vitenskapelig konsensus om menneskeskapte klimaendringer og har en ledelse som fronter konspirasjonsteorier om 5G i sosiale medier.

Men kanskje aller verst av alt ønsker Demokratene brudd på rettsprinsippet vi har om likhet for loven. De vil ha tilbakekalling av innvilget statsborgerskap for borgere de selv mener ikke fortjener å bo i Norge (les: innvandrere). Demokratene vil altså kaste nordmenn ut av landet basert på etnisk bakgrunn. De kaller det ikke selv etnisk rensing, men det er jo akkurat det det er.

Og dette oppfordrer du, og (heldigvis veldig få) andre til å stemme på. Er hatet blitt så sterkt altså?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Stemmer man Demokratene stemmer man på et parti som ønsker innstramminger i ytringsfriheten etter modell fra Polen. Man stemmer på et parti som mener at valget i Norge i 2021 var «rigget». Et parti som fornekter vitenskapelig konsensus om menneskeskapte klimaendringer og har en ledelse som fronter konspirasjonsteorier om 5G i sosiale medier.

Men kanskje aller verst av alt ønsker Demokratene brudd på rettsprinsippet vi har om likhet for loven. De vil ha tilbakekalling av innvilget statsborgerskap for borgere de selv mener ikke fortjener å bo i Norge (les: innvandrere). Demokratene vil altså kaste nordmenn ut av landet basert på etnisk bakgrunn. De kaller det ikke selv etnisk rensing, men det er jo akkurat det det er.

Og dette oppfordrer du, og (heldigvis veldig få) andre til å stemme på. Er hatet blitt så sterkt altså?

Her var det mye tull. Kan du dokumentere at Demokratene ønsker innstramninger i ytringsfrihet. alt jeg har lest fra dem tyder på det stikk motsatte. Du snakker egentlig om SV og Rødt som vil forby islamkritikk under dekket av å "bekjempe rasisme".

Det siste du sier er rent skitsnakk. Jeg er selvfølgelig enig at mennesker som ikke klarer eller i verste fall nekter å tilpasse seg, pisser på våre verdier og begår drap og truer folk som kritiserer deres, begår brutale ran, knivstikkinger, voldtekter og drap på nordmenn og andre innvandrere. Dette handler om å kalle tilbake statsborgerskap fra folk som har fått det og misbrukt vår gjestfrihet på det groveste og begått vold og grusomheter. Så vidt jeg vet er Demokratene det eneste norske partiet som har hatt en innvandrer fra et muslimsk land som leder. Så vidt jeg vet er det eneste partiet som har hatt et tidligere Nasjonal Samling medlem som leder er SV. Hvorfor har ikke multikultist partiene innvandrere som ledere? Ønsker de etnisk renhet i ledelsen? Å kaste ut kriminelle individer som har fusket seg til oppholdstilstand og statsborgerskap eller begått kriminelle handlinger er ikke etnisk rensing. Det er fornuft. Det er faktisk å gjøre de gode og lovlydige innvandrerne en stor tjeneste.

Si meg var det etnisk rensing da amerikanske innvandre inndro statsborgerskapet til nazikrigsforbrytere og utleverte dem? Var det å forbryte seg mot likhet for loven da amerikanske myndigheter inndro statsborgerskapet til den tidligere innenriks og justisministeren i det nazistiske Ustasja-regimet som i kroatia og bosnia myrdet 100 000 serbere, jøder, sigøynere og politiske dissidenter i konsentrasjonsleirer og drepte flere ganger dette i massakrer i landsbyer og andre steder?

Var det menneskerettighetsbrudd og likhet for loven da USA utviste Ivan Demjanjuk, en ukrainer som hadde deltatt på aksemaktene som konsentrasjonleirvakt for tyske SS? Eller den ukrainske nazibøddelen Feodor Fedorenko som hadde vært vakt i Treblinka hvor 800 000 jøder eller noe sånt noe ble systematisk henrettet? Var dette menneskerettbrudd? Var dette etnisk rensing av kroater og ukrainere?

Her kan du se en liste over amerikanske statsborgere som har mistet statsborgerskapet. Mange på listen er nazikrigsforbrytere og mordere, og andre kriminelle. Synes du er det er etnisk rensing å ta fra slike banditter statsborgerskapet og kaste dem ut?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_denaturalized_former_citizens_of_the_United_States

Dine falske påstander om demokratene faller dermed på sin urimelighet. Vi har tatt fra kjeltringer statsborgerskap under både rødgrønt styre og blått styre.

Jeg støtter selvsagt dette. Det er ikke hat, det er faktisk av kjærlighet og omtanke for mine medmennesker jeg støtter dette.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Stemmer man Demokratene stemmer man på et parti som ønsker innstramminger i ytringsfriheten etter modell fra Polen.


Jeg lurer også på hva du sikter til her. Det eneste jeg kjenner til er at Polen nekter Facebook å sensurere polske borgere på vegne av amerikansk ideologi, noe som må sies å skape mer ytringsfrihet, ikke mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

Nei.

Toleransens paradoks:
Om du gir intolerante fritt spillerom så får man et samfunn hvor intoleransen begrenser mennesker sin frihet.


Som friheten til homofile og ikke-hvite ikke-polakker i Polen.

Har ikke-hvite mindre rettigheter i Polen etter loven? Har de raselover der altså?

Gir man islam fritt spillerom vil også folk få sin ytringsfrihet kuet da islam begrenser ytringsfrihet, om man skal følge din logikk. Dette har vi jo sett med Rusdhie saken, karikaturstridene og Charlie Hebdo, samt Samuel Paty.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (20 minutter siden):

Har ikke-hvite mindre rettigheter i Polen etter loven? Har de raselover der altså?

...må diskriminering komme fra staten direkte for at den skal finnes?

Hvordan har jøder, homofile og arabere det i Polen, relativt til i Norge..?

Her er en kilde om temaet.
https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2019-2nd-survey-on-discrimination-and-hate-crime-against-jews-in-eu-ms-country-sheet-poland_en.pdf
 

Sitat


Gir man islam fritt spillerom vil også folk få sin ytringsfrihet kuet da islam begrenser ytringsfrihet, om man skal følge din logikk. Dette har vi jo sett med Rusdhie saken, karikaturstridene og Charlie Hebdo, samt Samuel Paty.

Og her uttrykker du den nymotens og mer populære formen for diskriminering, diskriminering på bakgrunn av religiøs tro.

Du klarer sannsynligvis helt fint å skille mellom religiøse kristne ekstremister og kristne ikke-ekstremister.
Hvorfor er det plutselig så vanskelig med andre religioner, som islam..?

...det finnes gode, nøytrale og dårlige nordmenn.
Det finnes gode, nøytrale og dårlige kristne.
Men bare nøytrale og dårlige muslimer..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...