Gå til innhold

Beste metode for å få vekslet en Iphone 12 pro til en 13 pro?


Kaplan

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en Iphone 12 pro av min arbeidsgiver. Den er uåpnet, med plasten på, og jeg har egentlig ikke tenkt å ta den i bruk - jeg ønsker meg en 13 pro i stedet. Hva er den beste måten å få det til på?

* er det noen mulighet for å få byttet den hos noen forhandlere mot at jeg betaler mellomlegg, selvsagt?

* eller er det å selge den på Finn og kjøpe en 13 pro hos forhandler?

 

Den er bestilt fra Techstep er jeg noenlunde sikker på, men jeg har naturlig nok ikke noen kvittering elns på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kaplan skrev (8 minutter siden):

Jeg har fått en Iphone 12 pro av min arbeidsgiver. Den er uåpnet, med plasten på, og jeg har egentlig ikke tenkt å ta den i bruk - jeg ønsker meg en 13 pro i stedet. Hva er den beste måten å få det til på?

* er det noen mulighet for å få byttet den hos noen forhandlere mot at jeg betaler mellomlegg, selvsagt?

* eller er det å selge den på Finn og kjøpe en 13 pro hos forhandler?

 

Den er bestilt fra Techstep er jeg noenlunde sikker på, men jeg har naturlig nok ikke noen kvittering elns på den.

Apple har trade in, det samme har flere leverandører av mobilabbonnement.

 

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Hvis telefonen din er rullet inn i ett MDM program som min telefon. Så er det veldig galt å selge den videre. Ny bruker av telefonen får mest sannsynlig ikke brukt telefonen uten å logge inn på en konto som tilhører jobben din.

 

Det er ikke alle bedrifter som ruller telefonene inn i MDM program. Men det gjorde min arbeidsgiver, telefonen var i ubrutt forsegling til og med.

 

Edit: Min telefon var også fra Techstep

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (29 minutter siden):

Den er bestilt fra Techstep

Da er nok dette den eneste du kan være heldig å få byttet inn hos også. 

Skal du bruke trade in må du nok kunne dokumentere eierskap, i allefall på en ny og uåpnet mobil. 

Selger du den privat vil jeg være overrasket om noen betaler noe nært fullpris uten kvittering, og siden det er firmakjøp mister de reklamasjonsretten. 

Her skulle du snakket med bedriften og spurt om å kunne betale mellomlegget selv før kjøp. Men, om flere skal få mobil så er det kanskje ikke for sent. 

Personlig hadde jeg ikke giddet å kaste bort penger på akkurat dette, men det er meg. 

Lenke til kommentar

Ikke selger heller. Kan umulig få så veldig god pris hvis man ikke kan dokumentere hvor den kommer fra, at det ikke er tjuvegods, ingen garanti, ingen reklamasjon eller noe.

Quote

Når du kjøper noe brukt, står det ofte at varen «selges som den er». Det begrenser rettighetene dine noe, men selgeren må fremdeles ha fortalt deg alt som er viktig, han må holde det han har lovet, og varen skal være som du kan forvente deg.

Har du kjøpt noe av en privatperson, må varen være vesentlig dårligere enn du kunne forventet deg for at du skal ha grunn til å klage.

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Ikke selger heller. Kan umulig få så veldig god pris hvis man ikke kan dokumentere hvor den kommer fra, at det ikke er tjuvegods, ingen garanti, ingen reklamasjon eller noe.

 

Som privat selger kan man avtale seg bort fra ALT. Også det du sier her. Folk kjøper det meste om prisen er rett og de fleste tenker ikke over slike ting engang. 

Avtalefrihet har vi fortsatt. Skriver man at kjøper fraskriver seg rettigheter ihht Kjøpsloven § 19 tydelig i kjøpekontrakt har man som kjøper sagt fra seg alle rettigheter. Jeg bytter «gutte» bil minst en gang i året litt som hobby å dette er eldre biler i 100-200k prisklassen. Skriver konsekvent tydelig dette i kjøpekontrakt og Finn annonsen. Får solgt uten problemer selv om enkelte ville ha det fjernet fra kontrakten. Sier bare at dette har stått tydelig i annonsen hele veien og at da venter jeg heller på neste mann. Har endt med at de handler likevel. Gjør det ikke for å lure noen, men jeg orker ikke folk som tror de har nybil garanti på eldre biler skal komme drassende med ethvert problem de neste 2årene bare fordi Finn har skrevet over halve annonsen om hvor fantastiske rettigheter man som kjøper har. 

Lenke til kommentar

Har du ikke pratet med innkjøpsansvarlig eller leder i din bedrift? Spørre om mulighet for at du betaler eller trekkes i lønn for mellomlegg til nyere mobi.

Å selge til privatperson uten kvittering og vanlig garanti betyr å måtte droppe prisen ned en del. Seriøse kjøpere vil nok være skeptiske til ny mobil i forsegling uten kvittering eller ekte dokument på ditt eierforhold. 

Brente meg på å kjøpe en ny mobil som var solgt via gitt fra arbeidsgiver. Fikk en feil på den og da uten reklamasjonsrett. 

Forøvrig er det så mye diverse forklaringer på Finn når noe selges nytt uten kvittering, så mange skyr unna. Selv om du er ærlig på alt, vil kjøpere være usikre, vanskelig å skille ærlige og uærlige på Finn.

Tap av reklamasjon på ny vare er viktig for mange. 

Ser at IPhone 12 Pro med garanti hos forhandler koster kr 9000.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...