Gå til innhold

Reklamasjon på produkt kjøpt hos CDON via annen side


Zapmi

Anbefalte innlegg

Hei,

Kona kjøpte oss nattbord hos CDON som da selger disse nattbordene for en nettside som heter vidaXL.com.

Nattbordene som er kommet har jo så klart diverse skader på seg som ser ut som slurv fra fabrikk. Høyglansplatene er løsnet i skjøtene f.eks. og den ene platen man skal skru fast har ingen hull for skruer og lignende. I tillegg er nattbordskuffen til det ene nattbordet vi har montert defekt på en måte. Ser ut som at det er hjulene som er festet til selve nattbordet som er løs, som da gjør slik at skuffen ikke glir lett, lager lyd og kan plutselig låse seg.

 

Jeg lurer på om dette er CDON sitt problem å løse opp, eller kan de med loven på sin side henvise oss til den andre nettsiden?
Bare ved å se på navnet, nettsiden og at det ser ut som at den er lokalisert i USA så skjønner jeg at om jeg må ta reklamasjon via dem vil det bli både dyrt og mulig et stort problem.

Hun kjøpte disse nattbordene for rundt 1000kr, så de kostet nok til at jeg det ikke frister å bare gi opp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, oldboy said:

Min erfaring med Cdon sin kundeservice er mildt sagt elendig, og jeg vil ikke anbefale å kjøpe noe der fra. 

Når det er sagt så ville jeg tatt saken med Cdon om det er dem du har kjøpt våren av. 

Min erfaring fra CDON er også at de er noe møkk på kundeservice.. Desverre så er kona glad i å kjøpe ting hvor enn det er billig framfor god kundeservice.

Tenkte å ta saken med dem, men er nyskjerrig på om de har lov å videresende problemet eller om vi kan kreve at de håndterer saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Svein M said:

Du kan angre kjøpet og sende varene tilbake mot å betale 300 ser det ut til fra siden der.

Problemet e jo for det første at begge eskene er åpnet og ødelagt. For det andre så er jo ene produktet montert i tillegg, som vil gi "skader" i forhold til et helt nytt produkt.
Men jeg vil også påstå at det er litt seint å angre kjøpet etter at produktet er tatt i bruk?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Svein M said:

Ser at CDON henviser til den andre butikken: "Hvis du kjøper en vare eller en tjeneste fra en Samarbeidspartner via Nettstedet er det Samarbeidspartneren, og ikke CDON, som du inngår en avtale med. Da praktiseres også samarbeidspartnerens egne generelle vilkår på kjøpet"

Generelle vilkår – CDON Help Center

Va det æ frykta.. Da e vell det løpet kjørt.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Interessant emne som jeg ser fram til at noen juss-eksperter kommer med oppklarende svar.

Ville nok trodd at en skal henvende seg til nettsiden produktet ble kjøpt fra, så må de ta det videre.

Fikk du angrerettskjema?

Ja, overraskende at det skal være lov.. Men hva vet vel jeg!
Kona kan ikke finne noe angrerettskjema på mail eller ordrebekreftelse.

Lenke til kommentar

 

9 hours ago, Svein M said:

Ser at CDON henviser til den andre butikken: "Hvis du kjøper en vare eller en tjeneste fra en Samarbeidspartner via Nettstedet er det Samarbeidspartneren, og ikke CDON, som du inngår en avtale med. Da praktiseres også samarbeidspartnerens egne generelle vilkår på kjøpet"

Generelle vilkår – CDON Help Center

 

9 hours ago, Zapmi said:

Va det æ frykta.. Da e vell det løpet kjørt.

 

Nettbutikkens vilkår er ikke gyldige om de bryter med norsk lov. Og det gjør de overraskende ofte. Spesielt cdon ville jeg ikke hatt mye lit til.

Nå er jeg litt ute på tynn is, men jeg vil tro at om cdon er involvert i betaling, forsending eller "handling" avpakken, så er de et selgerledd. Om de kun "setter kunde og selger i kontakt med hverandre", så er de ikke selger. Da vil de likestilles med f.eks finn.no. Jeg vil tro det finnes nyanser her.

Om dere ikke finner ordrebekreftelse, så er dere muligens screwed uansett. Dere må ha et eller annet for å vise at dere har kjøpt varen i en spesifikk butikkjede. Kontoutskrift + sporingsdetaljer med vekt/mål kan være nok. Jeg ville samlet inn dette asap.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Axefjord said:

 

 

 

Nettbutikkens vilkår er ikke gyldige om de bryter med norsk lov. Og det gjør de overraskende ofte. Spesielt cdon ville jeg ikke hatt mye lit til.

Nå er jeg litt ute på tynn is, men jeg vil tro at om cdon er involvert i betaling, forsending eller "handling" avpakken, så er de et selgerledd. Om de kun "setter kunde og selger i kontakt med hverandre", så er de ikke selger. Da vil de likestilles med f.eks finn.no. Jeg vil tro det finnes nyanser her.

Om dere ikke finner ordrebekreftelse, så er dere muligens screwed uansett. Dere må ha et eller annet for å vise at dere har kjøpt varen i en spesifikk butikkjede. Kontoutskrift + sporingsdetaljer med vekt/mål kan være nok. Jeg ville samlet inn dette asap.

Vi har ordrebekreftelse per mail og på nettsiden deres. Men fulgte ikke med angrerettskjema.
Vet at det er en standard på nettbutikker der du blir videresendt til forhandler om man bruker reklamasjon eller garanti. Er bare veldig merkelig at dette er lov.

Men dette fra CDON er jo litt next level. De selger produktene sine fra en amerikansk nettside. Det gjør det jo veldig vanskelig å returnere noe pga reklamasjon.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Svein M said:

Når det gjelder en møbel som et nattbord så tenker jeg at en helst se om varen er aksetablel når en mottar den og benytte angrerett på kjøpet innen 14 dager og sende i retur. Vanskeligere å reklamere på kvaliteten etterpå.

Ved angrerett vil kjøper være ansvarlig for porto, samt evt "restocking" kostnad.

Ved reklamasjon har kjøper langt flere rettigheter.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Axefjord said:

Ved angrerett vil kjøper være ansvarlig for porto, samt evt "restocking" kostnad.

Ved reklamasjon har kjøper langt flere rettigheter.

Ja, dette er uten tvil en reklamasjon. Men får vell ta kontakt med vidaXL.com å se hva de tenker å gjøre..

Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Zapmi said:

Vi har ordrebekreftelse per mail og på nettsiden deres. Men fulgte ikke med angrerettskjema.
Vet at det er en standard på nettbutikker der du blir videresendt til forhandler om man bruker reklamasjon eller garanti. Er bare veldig merkelig at dette er lov.

Det er godt mulig at det ikke er lov. Jeg vil tro cdon tøyer strikken, og vil nok gi seg i en sak før den havner i domstolen, nettopp for å ikke få en presedens på dette.

VidaXL ser ikke ut til å selge til Norge direkte. Altså har kanskje cdon en avtale med dem om transport, import etc, noe som igjen gjør at dem er et selgerledd og kan reklameres til. Dette er synsing, men jeg tror jeg har rett her.

Selv amazon tar jo reklamasjonsansvar for alt som selges på nettsiden deres, selv om dette kjøpes fra "andre".

 

Jeg ville klaget til vidaXL for å se om saken kan løses kjapt derfra. Jeg ville i paralell reklamert til cdon, som en backup.

 

 

Men du har fortsatt ikke svart på om det står cdon eller vidaxl på ordrebekreftelse / kvittering?

Lenke til kommentar
Just now, Axefjord said:

 

Det er godt mulig at det ikke er lov. Jeg vil tro cdon tøyer strikken, og vil nok gi seg i en sak før den havner i domstolen, nettopp for å ikke få en presedens på dette.

VidaXL ser ikke ut til å selge til Norge direkte. Altså har kanskje cdon en avtale med dem om transport, import etc, noe som igjen gjør at dem er et selgerledd og kan reklameres til. Dette er synsing, men jeg tror jeg har rett her.

Selv amazon tar jo reklamasjonsansvar for alt som selges på nettsiden deres, selv om dette kjøpes fra "andre".

 

Jeg ville klaget til vidaXL for å se om saken kan løses kjapt derfra. Jeg ville i paralell reklamert til cdon, som en backup.

 

 

Men du har fortsatt ikke svart på om det står cdon eller vidaxl på ordrebekreftelse / kvittering?

Oi, fikk ikke med meg det spørsmålet. Er som sagt kona som har bestillt, så må vente til i kveld før jeg får sjekket og svart deg på dette :)

Lenke til kommentar

Angrerett er noe man benytter fordi man angrer på kjøpet til tross for at varen er i bra stand. Hensikten er at kjøpere som ikke har anledning til å se og ta på produktet før kjøp, kan gjøre nettop det og returnere produktet til selger som skal kunne selge det videre til en annen kjøper. Da må produktet leveres tilbake i like god stand som man fikk det, og vanligvis i original emballasje som også er i god stand. Fraktkostnadene fordeles som et spleiselag mellom kjøper og selger. Dette forklarer også hvorfor angrefristen er så kort som 14 dager.

Reklamasjon er noe man benytter på produkter med feil eller mangler. Her kan det være feil og mangler som oppdages lenge etter kjøp eller utvikler seg over tid. Derfor er reklamasjonstida mye lengre enn angreretten. Sånn jeg leser tråden har produktet feil og mangler som gjør at det ikke er mulig å selge videre. Reklamasjon er altså det som skal benyttes.

Reklamasjon gjøres mot selger. Selger er den kontraktspart som du handlet hos og fikk ordrebekreftelse og kvittering hos. Det store spørsmålet her er hvorvidt du kjøpte produktet i Norge eller et annet land. Nettkjøp fra USA er ofte nettopp det. Da er det amerikanske lover og regler som gjelder for kjøpet. De kan jeg fint lite om, men regner med det er stort sett produsentens egen garanti som gjelder og fint lite lovverk ut over det. Avtalefriheten står sterkt der borte og da fraskriver selgere seg ofte rubbel og bit av ansvar ut over produsentens egen garanti. Siden garantier ofte oppgis i antall år så fokuseres det ofte på nettopp det, mens innholdet er like tynnt som å koke suppe på ei flis. "5 år garanti .. unntatt alt mellom himmel og jord".

Hvis det derimot er en norsk nettbutikk du har handlet hos, altså at ordrebekreftelsen er fra et selskap med norsk adresse så gjelder norsk forbrukerkjøpslov. Selv om varen fysisk sendes fra et fjernlager i utlandet. Da har du enten 2 eller 5 års reklamasjonsrett med svært mye bedre betingelser enn amerikansk garanti. Sammenlignet med resten av Europa er det ofte likt eller litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...