Gå til innhold

Slik vil nye norske stridsvogner se ut – dersom de bestilles fra Sør-Korea


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk levetid og produksjonskvalitet er nok best hos koreanerne. Og det er jo det som koster virkelig penger og problemer,å ha ett produkt som ikke leverer. Derfor bør Norge velge koreansk. Når man ser oversiktsbilde av de enorme verkstedområdene i Busan, Seoul og andre byer i Sør-Korea på Google Earth,ja så forstår man at Sør-Koreanerne kan drive industri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen stridsvogn-ekspert, så skal jeg innrømme at det ser jo ikke halvgærnt ut, men, ........ er det ønskelig, rent taktisk, samarbeidsmessig, ift delelager, erfaringer, trening, osv osv at Norge er eneste landet i Europa med en stridsvogn ingen andre har?

Jeg bare lurer.....

 

Lenke til kommentar
Sareptas skrev (17 minutter siden):

Uten at jeg er noen stridsvogn-ekspert, så skal jeg innrømme at det ser jo ikke halvgærnt ut, men, ........ er det ønskelig, rent taktisk, samarbeidsmessig, ift delelager, erfaringer, trening, osv osv at Norge er eneste landet i Europa med en stridsvogn ingen andre har?

Jeg bare lurer.....

 

Norge har allerede kjøpt koreansk artilleri i form av k9 thunder, så den tankegangen kommer for sent; men har nok allerede blitt vurdert av forsvaret.

Dog kan man jo lure på hva som skjer med tilgangen på utstyr fra Korea om det bryter ut en større krig i området før Norge har sin lokale produksjon, da sitter man med skjegget i postkassa.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Sareptas said:

Uten at jeg er noen stridsvogn-ekspert, så skal jeg innrømme at det ser jo ikke halvgærnt ut, men, ........ er det ønskelig, rent taktisk, samarbeidsmessig, ift delelager, erfaringer, trening, osv osv at Norge er eneste landet i Europa med en stridsvogn ingen andre har?

Jeg bare lurer.....

 

I utgangspunktet et meget godt poeng. Så vidt meg bekjent ligger Huyndai Rotem godt an til å lande en gigantisk kontrakt med Polen for opp mot 800 K2PL på lisens. I så fall vil det vel være helt naturlig, tatt dagens rimelig gode samarbeid mellom Norge og Polen, at det utvides til å omfatte stridsvogner, også .I tillegg, uten at det nødvendigvis skal vektlegges, så er Altay i Tyrkia også en lisensproduserte K2. Så helt alene blir vi ikke dersom man velger K2.

Mener å huske det er snakk om drivlinja på eventuelle K2NO skulle være tysk..? Altså i praksis samme MTU motor og Renk girkasse som første batch K2 gikk på før de fikk orden på en nasjonal produksjon, og så godt som samme som Leo2, Leclerc og Challenger 2 allerede benytter. Ta det med en klype salt, for dette er fritt etter hukommelsen, men i og med at K2 gikk på denne drivlinja i sine første år så gir det lite mening for Norge å gå for en koreansk drivlinje, spør du meg.

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (13 timer siden):

 Når man ser oversiktsbilde av de enorme verkstedområdene i Busan, Seoul og andre byer i Sør-Korea på Google Earth,ja så forstår man at Sør-Koreanerne kan drive industri. 

Tja, DSME gikk jo i praksis konkurs men ble tvunget videre med statlig styring. Det påvirket Mariner og Maud. 

Lenke til kommentar

Veldig mange bruker MTU sine motorpakker. Det er vel et tegn på at hvis du ikke har de, så kan man ikke uten videre regnes som seriøs.

 

Hvis vi ikke får stridsvogner med aktivt forsvar så har vi et forsvar som definitivt ikke er seriøst. Det er noe man må ha for å overleve på en moderne slagmark.

Endret av dahln
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...