Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppbevaring av kontrakt


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De plikter ikke å oppbevare den, med mindre det fremgår av kontrakten. Det er imidlertid i deres interesse å ha en kopi av den, slik at den ansatte ikke ensidig kan endre sin kopi uten at de har adgang til å etterprøve det.

Det er som hovedregel formfrihet på avtaler, og ingen krav til oppbevaring eller skriftlighet.

Pengekrav foreldes som hovedregel etter tre år, så den ansatte bør sørge for oppfriskning (dvs. formelt minne skyldner på kravet) oftere enn det, for å unngå at det foreldes.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (5 timer siden):

En låneavtale vil vel falle inn under reglene for arkiveringsplikt? Se f.eks https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/regnskap/oppbevaring-av-regnskapsmateriale/

Då ser det ut som om det kanskje er 3,5 år. Men kva skjer då etter 3.5 år?, eks dersom bedriften kaster kontrakten og så kommer jeg med min kopi?.

 

nVIDIAsucks skrev (6 timer siden):

Har ikke den ansatte fått sitt eget eksemplar av avtalen? 

Joda, alt var på stell, men den ansatte har no klart å rote den vekk (så kan ikke skulde på andre enn seg selv dersom han ikke kommer noen vei med dette).

 

barfoo skrev (10 timer siden):

Pengekrav foreldes som hovedregel etter tre år, så den ansatte bør sørge for oppfriskning (dvs. formelt minne skyldner på kravet) oftere enn det, for å unngå at det foreldes.

Pengekrav foreldes etter 3 år?. Når løper disse tre årene fra?. I dette tilfellet har bedriften og den ansatte en kontrakt (som den ansatte har rotet vekk) som sier at bedriften skal betale tilbake en innbetalt sum når den ansatte leverer tilbake en "lånt" gjenstand (det var ingen tidsavgrensning i kontrakten). Så om den ansatte leverer den gjenstanden tilbake i dag eller om 10 år så er det vel fra det aktuelle innleveringstidspunktet?

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (6 timer siden):

I dette tilfellet har bedriften og den ansatte en kontrakt (som den ansatte har rotet vekk) som sier at bedriften skal betale tilbake en innbetalt sum når den ansatte leverer tilbake en "lånt" gjenstand (det var ingen tidsavgrensning i kontrakten). Så om den ansatte leverer den gjenstanden tilbake i dag eller om 10 år så er det vel fra det aktuelle innleveringstidspunktet?

For at bedriften skal kunne betale tilbake summen som et lån, så trenger de låneavtalen på tilbakebetalingstidspunket. Uten dokumentasjon på at det er et lån (eller pant?) som blir betalt vil en utbetaling antagelig regnes som lønn. Det medfører i så fall at mottager må skatte av det og arbeidsgiver må betale arbeidsgiveravgift (14,1% i sentrale strøk) i tillegg.

Arbeidsgiver vil nok i praksis måtte sitte på dokumentasjonen i 3,5 år etter tilbakemeldingen, det er i hvert fall slik jeg har tolket loven når jeg har behandlet låneavtaler.

Jeg mener også at arbeidsgiver må oppbevare og utlevere kopi av avtalen ved forespørsel fra den ansatte. Jeg tror det er et krav ved slike dokumenter i et slikt forhold.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har man ikke noe krav på at motparten i et kontraktsforhold gir ut dokumenter, selv ikke om man vet at motparten har dem. 

Man har krav på personopplysningene (men ikke nødvendigvis kopi av dokumentene) etter GDPR og personopplysningsloven. 

Når det gjelder foreldelse er det slik at et pengekrav foreldes som regel tre år etter at man tidligst kunne ha krevd beløpet utbetalt. Når fordringshaver selv "starter" fristen (som her ved at det ikke er fastsatt noen minste- eller lengstefrist for lånet) vil fristen begynne når du kunne ha levert tilbake gjenstanden, ikke når du faktisk leverer tilbake gjenstanden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...