Gå til innhold

Japan vil satse på fornybar energi – og kjernekraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott, håper at dette ikke blir bare et tomt ord men blir følgt opp i media, spesielt siden andre land kan se og lære. At de begynner å skru på atomkraftverkene er veldig viktig og bra, det er så mye billigere både økonomisk og helsemessig i lengden enn å importere og produsere fra fossile kilder.

Sier mye om Japan da selv om de hadde en ulykke, vil du fortsatt satse på atomkraft, så har du land som Tyskland som bare begynner å brenne kull og olje på større skala.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Tim Mathiesen said:

Når skal de forstå at det er THORIUM som er fremtidens energikilde og gå inn for Thorium-forskning?

 

Nja, selv om de starter "i morgen" trengs det 20-30 år på å få igang kommersielle atomkraftverk.  Synd det ikke ble gjort for 20-30 år siden. 

Min påstand har vært at dersom vi ikke hadde hatt Tsjernobyl-ulykken, så hadde vi hatt en helt annet syn på atomkraft, og atomkraft ville både blitt forsket på og videreutviklet mye mer. Og: den dag i dag, hadde vi ikke hatt stø kurs inn i en energikrise. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japan er et ganske energifattig land, så uten atomkraft er de avhengig av import av fossilt drivstoff for energi. Ikke en god situasjon å være i, selv når det ikke er internasjonal mangel på både kull og gass. Atomkraften ble i all hovedsak erstattet av importert gass etter Fukoshina ulykken. Forskjellen på Japan og Tyskland er at Japan innser de trenger energien, mens Tyskland har strak kurs for katastrofen med åpne øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
likferd skrev (50 minutter siden):

Japan er et ganske energifattig land, så uten atomkraft er de avhengig av import av fossilt drivstoff for energi. Ikke en god situasjon å være i, selv når det ikke er internasjonal mangel på både kull og gass. Atomkraften ble i all hovedsak erstattet av importert gass etter Fukoshina ulykken. Forskjellen på Japan og Tyskland er at Japan innser de trenger energien, mens Tyskland har strak kurs for katastrofen med åpne øyne.

Hvis katastrofen i Tyskand er at de kvitter seg med atomkraft og kull og erstatter det med billigere sol og vind, så har du en helt annen definisjon av ordet katastrofe enn det jeg har! Tyskland vil fortsette sin utfasing av kull og etter hvert også naturgass. Den situasjonen man er oppe i nå er forbigående og vil vedvare høyest noen måneder (i 2020 var situasjonen den omvendte, da rant det over med energi i Europa slik at man fikk kunstig lave priser på strøm). Jeg vil anbefale deg å ha en litt lengre tidshorisont enn ett år på forhold knyttet til energi!

Ubalanser mellom tilbud og etterspørsel på strøm slår ekstremt sterkt ut da strøm som vare er uhyre lite priselastisk. Jeg er forsiktig med strømbruk hele tiden og kan knapt komme lavere ned. Om jeg skulle bruke ved til vinteren, så måtte råprisen på strøm (fra Nord Pool) være ca 2 kr eller mer før det skulle lønne seg med ved.

Så ved i peisen vil fortsatt bare være for kosens skyld, eller om det er ekstremt kaldt (min ene varmepumpe leverer all varme i huset).

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...