Gå til innhold

Forbrukerrådet kritisk til Nio-kontrakt – mener avtalen må endres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående manglende betaling og fjernstengning av batteri bør det kreve lav innsats fra Nio's side for å forbedre ordlyden. Om de bare formaliserer  feks ant purringer før "strømmen kuttes" så er vel alle glade? Dette er i mine øyne et lite problem og lett å fikse. 

Det største problemet slik jeg ser det er alt dette om service intervaller, og ikke minst grunner til at service intervaller kan forkortes. Det som beskrives i kontrakten er faktisk hverdagen til norske bilister. Ja bortsett fra punktet om 40 grader. Alt annet vil gjelde de fleste av oss. Også de som kjører holmenkollen til aker brygge. Salting, kulde, regn osv. 

Om slike punkt faktisk finnes i kontrakten så er det for all praksis en gyllen mulighet til å nekte garantisaker. Problemer med bilen? "Ja men her ser vi at du bare har hatt vanlig service, ifølge dataloggen og værdata så har du kjørt halve året i minusgrader, pluss salting, regn, nei du kan ikke få noe på garantien for du har uteblitt fra halvparten av servicene ihht til bruk og kontrakt". 

motpart i kontrakt alts kunde må for egen sikkerhet lese slikt i verste mening, det hjelper ikke at sjefen sier i et intervju at vanlig norsk bruk ikke krever økte intervaller sålenge det er nedfelt i kontrakten at "norsk bruk krever hyppigere service". Toppen av elendighet er jo at de økte intervallene for service er ikke engang spesifisert. Så selv om en kunde har hatt service 2 ganger i året og kommer inn med garantisak så kan de avvise kunden med å peke på punktene i kontrakten. "Javel 2 servicer i året sier du? Ja det er akkurat 1 service for lite per år til å bli omfattet av garantien". "alt er nedfelt i kontrakten". 

Lenke til kommentar
kmlund skrev (1 time siden):

Hva skjer med tilgang til reservedeler, programvsreoppdsteringer og lignende dersom Nobel-kommiteen skulle velge en prisvinner som ikke stemmer med Kinas virkelighetsoppfatning, eller at Kinesiske myndigheter av en eller grunn blir sure?

He he ... Nei, si det?

Men alt annet vi omgir oss med, er «made in China», så det blir mer enn bare Nio-kunder som sliter i et slikt scenario. 

Er jo delvis derfor ingen i vesten tør å kritisere Kina ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel omtrent slik jeg mener det ja. Det er uklart, det er lite definert og gjennom å bruke la oss si kreative løsninger kan Nio eller ihvertfall en utenlandsk tredjepart være fristet til å bruke dette som pressmiddel. At bilen er deaktivert i de årene det tar å fremme en sak mot en stort mot selskapet gjør dette til en risiko som altfor vag for meg.

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, kmlund said:

Hva skjer med tilgang til reservedeler, programvsreoppdsteringer og lignende dersom Nobel-kommiteen skulle velge en prisvinner som ikke stemmer med Kinas virkelighetsoppfatning, eller at Kinesiske myndigheter av en eller grunn blir sure?

Det går helt sikkert fint med reservedeler sålenge ikke NIO også havner på fy listen til USA...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Det går helt sikkert fint med reservedeler sålenge ikke NIO også havner på fy listen til USA...

Tidligere har det jo vist seg at slikt kan skje, og spesielt med lederskapet «over there». Først hadde dem en «løs kanon på dekk», det fikk følger for «Huffamei», og må har de en dement olding som ikke vet hvor han er. Skal ikke se bort fra utfordrende situasjoner i tiden fremover. Når det gjelder «made in China», så er det mange vestlige bedrifter som outsourcer sluttmontasje til Kina, mens delene kommer fra forskjellige steder i verden. Foxconn satte opp fabrikker i Vietnam for å kunne sikre kontinuet i produksjonen til det store fruktkompaniet i tilfelle noe slikt, og andre har sikret seg på samme måte. Få av de virkelig store bedriftene er avhengige av Kina.

Lenke til kommentar

I stedet for å lage en stor sak om hvorvidt man kan drive med bildeling om man velger å leie batteriet så bør man heller spørre seg om man vil støtte et diktatur som putter millioner av egne borgere i konsentrasjonsleire. TU er jo "woke"" i alle mulig andre sammenhenger hvor det ikke koster så mye.

Og dette er et godt eksempel på hva slags aggressiv krigshissende utenrikspolitikk de kjører. Fra partiorganet:

image.png.2e836ea37750f3d271e1030255ae50bb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, trondmm said:

Veldig hyggelig at Nio Norge ikke definerer vanlig norsk vinterkjøring som "krevende forhold". Men, hva hjelper det om Instant Power Europe B.V. mener noe annet?

Ja kundene må faktisk forholde seg til ordlyd i kontrakt. Og at kontrakten for leie er med tredjepartsforetak kompliserer jo alt. Selv om Nio står som eiere, så er helt sikkert selskapsstrukturen slik at Power EU BV er en egen juridisk entitet. Da hjelper det veldig lite hva sjefen for Nio er sitert på i dagspressen. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -i said:

I stedet for å lage en stor sak om hvorvidt man kan drive med bildeling om man velger å leie batteriet så bør man heller spørre seg om man vil støtte et diktatur som putter millioner av egne borgere i konsentrasjonsleire. TU er jo "woke"" i alle mulig andre sammenhenger hvor det ikke koster så mye.

Og dette er et godt eksempel på hva slags aggressiv krigshissende utenrikspolitikk de kjører. Fra partiorganet:

image.png.2e836ea37750f3d271e1030255ae50bb.png

Du får velge den bilen du selv ønsker, men før du klatrer opp på din høye hest så bør du kanskje titte ekstra godt rundt deg i det rommet du sitter i nå. Hvor mye av det du ser rundt er produsert i Kina? Du kan velge å kjøpe bil fra Eu, men store deler av pengene du bruker går nok til Kina uansett. Skoa du går i, tablet, mobil, møbler, verktøy, gadgets, hjultvinger, skrallesett osv. 

Kinas politikk suger, det tror jeg mange vil si seg helt enig. Vi kommer ikke utenom kinaprodukter idag, med mindre man er knallhard idealist og virkelig dedikert. I praksis har de fleste alt resignert. Så hvorfor ikke bare like greit handle bil også fra kina? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (33 minutter siden):

<snip>

Jada, jeg har tidligere fått med meg din standardunnskyldning for å ikke gjøre noe som helst og kortversjonen er:

Hvis man  ikke 100% klarer å unngå hver minste komponent, spiker eller vare produsert i Kina så kan man like så godt gi blanke blaffen og være med på å sende milliarder for å finansiere diktaturet. 

Andre varianter er: Hvis man ikke lever som en asket og bare spiser havregryn og gulerøtter så kan man like greit gi fullstendig blaffen i de miljøgreiene og hive søpla rett på havet.

For meg er det veldig enkelt. Velg vekk store investeringer i Kina som for eksempel bil. Det er nok av alternativer og hvis alle gjorde det samme så er jeg sikker på at det hadde hatt stor betydning. 

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser flere kommenterer hvilket forhold rundt Kina har med denne saken og det er er å flytte fokus i denne saken.

Det er ikke Kina eller de kinesiske eierne som har satt opp denne kontrakten eller konstellasjonen. Det er slik jeg forstod det, tyske advokater uten kjennskap til norske kultur, norske forhold eller norsk lovverk. Det er særdeles slett håndtverk og viser at ledelsen i Nio Norge ikke forstår viktigheten av å opptre som man er i Norge. Nio Inc viser til at kultur og respekt for kultur står i høysetet, men det er tydeligvis ikke godt nok forankret i den norske ledelsen.

At man kontre-argumenterer Forbrukerrådet og sier at man vil se på saken er trenering fordi man ikke gjorde jobben godt i første omgang. Det virker som om selskapet er mer opptatt av pomp og prakt enn å være et bilfirma med kunder i Norge. Et selskap som ser ut til å være villig til å bruke mer penger på advokater enn å tilfredsstille kundene sine er et dårlig utgangspunkt og neppe egnet for gi kundene den beste Nio-opplevelsen.

Bilen ser jo knall ut, dette handler bare om hvordan man selger bilen i Norge.

Nio Norge bør på banen og vise tiltak raskt for å bevise at man er "A Car For Norway".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, ShadyCRS said:

Ser flere kommenterer hvilket forhold rundt Kina har med denne saken og det er er å flytte fokus i denne saken.

Det er ikke Kina eller de kinesiske eierne som har satt opp denne kontrakten eller konstellasjonen. Det er slik jeg forstod det, tyske advokater uten kjennskap til norske kultur, norske forhold eller norsk lovverk. Det er særdeles slett håndtverk og viser at ledelsen i Nio Norge ikke forstår viktigheten av å opptre som man er i Norge. Nio Inc viser til at kultur og respekt for kultur står i høysetet, men det er tydeligvis ikke godt nok forankret i den norske ledelsen.

At man kontre-argumenterer Forbrukerrådet og sier at man vil se på saken er trenering fordi man ikke gjorde jobben godt i første omgang. Det virker som om selskapet er mer opptatt av pomp og prakt enn å være et bilfirma med kunder i Norge. Et selskap som ser ut til å være villig til å bruke mer penger på advokater enn å tilfredsstille kundene sine er et dårlig utgangspunkt og neppe egnet for gi kundene den beste Nio-opplevelsen.

Bilen ser jo knall ut, dette handler bare om hvordan man selger bilen i Norge.

Nio Norge bør på banen og vise tiltak raskt for å bevise at man er "A Car For Norway".

Nå kan det jo tenkes at fyren forsøkte å bevare masken og ikke ville si med rene ord at de faktisk fucket opp? Det er nok trolig at ordlyden endres rimelig kjapt, forbrukerrådet var ikke begeistret og når ledelsen har googlet litt så skjønner de nok at de gikk litt overboard og at de dermed lagde en kontrakt som bare ble bra for den ene parten, dem selv. 

De er nok hissige på å få salget igang kjappest mulig i Norge, for vi er jo en nasjon som blir lagt merke til på akkurat dette med elbiler. Og mange entusiaster og også endel investorer eller analytikere titter på elbil tall fra lille Norge og forsøker å forstå hva det kan bety i en global sammenheng. Kanskje også uten å forstå hva avgiftsfritaket faktisk betydde for elbil i Norge. For vi har jo tradisjonelt hatt avgifter på bil som har gjort at kjøretøyene våre har havnet på blant de mest kostbare i verden. Uten avgifter og mva var det ikke en like stor og tung investering å kjøpe elbil og det skapte et godt klima for early adopters. 

Om Nio's kontrakt feks skulle få så mye dårlig presse at det påvirker salget negativt så vil de nok raskt endre ordlyden, for de vil virkelig lykkes med salget i Norge fordi de vet at det gir de omtale også langt utenfor våre landegrenser. Iirc så har vi i perioder slukt ca 15% av produksjonen til Tesla. Det er jo helt enormt for et så lite land som vårt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 timer siden):

Du får velge den bilen du selv ønsker, men før du klatrer opp på din høye hest så bør du kanskje titte ekstra godt rundt deg i det rommet du sitter i nå. Hvor mye av det du ser rundt er produsert i Kina? Du kan velge å kjøpe bil fra Eu, men store deler av pengene du bruker går nok til Kina uansett. Skoa du går i, tablet, mobil, møbler, verktøy, gadgets, hjultvinger, skrallesett osv. 

Kinas politikk suger, det tror jeg mange vil si seg helt enig. Vi kommer ikke utenom kinaprodukter idag, med mindre man er knallhard idealist og virkelig dedikert. I praksis har de fleste alt resignert. Så hvorfor ikke bare like greit handle bil også fra kina? 

Verden har akkurat våknet opp, ikke resignert! De neste 20 årene kommer vi til å se at de viktigste handelsparnerne til vesten vil dreie seg vekk fra Kina og mot andre Asiatiske land som India, Vietnam og Indonesia, i tillegg til insourcing av en del høyautomatiserte og samfunnskritiske industrier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, xyzæøå said:

Verden har akkurat våknet opp, ikke resignert! De neste 20 årene kommer vi til å se at de viktigste handelsparnerne til vesten vil dreie seg vekk fra Kina og mot andre Asiatiske land som India, Vietnam og Indonesia, i tillegg til insourcing av en del høyautomatiserte og samfunnskritiske industrier.

Ja vi får se, det at Kina selv ønsker globale selskaper velkommen og ønsker fordelene ved å ha sterke globale brands i Kina gjør jo at andre land i Asia må knive med Kina slik at summen av fordeler de kan tilby blir større enn det Kina tilbyr. For sluttbrukerne så spiller det i all hovedsak ikke noen rolle hvor produktene er laget. Bortsett fra den lille stemmen som bor innerst i hodet, men den stemmen druknes så lett om en har en høylytt gjennomgang av alle fordelene kinavarer gir. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...