Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 7.11.2023 at 12:02 AM, leticia said:

Hjemme hos oss har vi hatt gutter som leker med dukker og biler og jenter som leker med biler og dukker. So what. De er personer, ikke tvunget inn i en rolle noen andre mener de skal ha bare pga utseende mellom beina. 

Min erfaring er at det er ikke foreldrene som aktivt tvinger dem i en en rolle som andre mener de skal ha, men samfunnet generelt som presser dem inn i den rollen og foreldre som går med på det istedenfor å dyrke alternative interesser.

Går du til en tilfeldig skole, så vil du fortsatt se gutter og jenter leke seperat; guttene leker krig med trepinner og jentene spiller rollespill. Barn som går mot strømmen er gjerne barn som har blitt introdusert til jente og gutteinteresser fra deres foreldre eller omgivelser.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (15 timer siden):

Jeg er litt usikker på hvordan dette med alenemødre ble en del av debatten, for jeg tror ikke noen her (faktisk) er uenige i at det er en fordel å ha to foreldre kontra bare en. Selv om det er mulig å være både alenemor og alenefar.

Man skulle jo tro det, men det finnes altå en ikke ubetydelig andel folk som mener at én person fint kan påta seg rollen som både mor og far. Det er bare snakk om å være flink nok. For ingen, absolutt ingen, innehar egenskaper som ikke kan læres. Menn kan operere som mødre, kvinner som fedre. En flink person kan gjøre begge deler. Det er bare å gjøre det det. Alt er et produkt av opplæring, i følge disse.

Og slike folk, de vil ikke tenke på barna i det hele tatt ved skilsmisser, fordi - hvorfor skulle de? De kan jo gjøre hele jobben selv.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Min erfaring er at det er ikke foreldrene som aktivt tvinger dem i en en rolle som andre mener de skal ha, men samfunnet generelt som presser dem inn i den rollen og foreldre som går med på det istedenfor å dyrke alternative interesser.

Går du til en tilfeldig skole, så vil du fortsatt se gutter og jenter leke seperat; guttene leker krig med trepinner og jentene spiller rollespill. Barn som går mot strømmen er gjerne barn som har blitt introdusert til jente og gutteinteresser fra deres foreldre eller omgivelser.

Det starter før man er født ved å male barnerommet rosa eller lyseblått. Så er det jenteklær og gutteklær, gutteleker og jenteleker. Så kan vi nesten dra inn kjønnsskiftediskusjonen i denne tråden også(diskuterer jo alt annet, så hvorfor ikke?), og hvorfor noen barn føler de ikke passer inn i kjønnnsormen de er tildelt. 

Men interessant at du nevner om gutter som leker krig med pinner og jenter som har rollespill. Begge deler er rollespill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Man skulle jo tro det, men det finnes altå en ikke ubetydelig andel folk som mener at én person fint kan påta seg rollen som både mor og far. Det er bare snakk om å være flink nok. For ingen, absolutt ingen, innehar egenskaper som ikke kan læres. Menn kan operere som mødre, kvinner som fedre. En flink person kan gjøre begge deler. Det er bare å gjøre det det. Alt er et produkt av opplæring, i følge disse.

Og slike folk, de vil ikke tenke på barna i det hele tatt ved skilsmisser, fordi - hvorfor skulle de? De kan jo gjøre hele jobben selv.

Du, en gang observerte vi et tårnfalke-par, som hadde reir med webkamera. De var et par som hadde hatt flere suksessfulle klekkinger tidligere. Dette året forsvant moren ganske tidlig etter att eggene hadde klekket seg. Normalt er far den som henter føde, gir det til mor, og mor river det i stykker og gir til fuglebarna. Far vokter også reiret og området rundt for fiender. Mor hadde altså blitt tatt av dage av en annen fugl som hadde lurket rundt reiret. 

Vi trodde oppriktig at nå kom kullet til å dø. Far kom med mat, men visste jo ikke hva som skulle gjøres. Han prøvde fortvilt å legge hel mus rett på de små, men det hjalp jo ingenting. Dette pågikk en stund, en dag eller to, og mor kom ikke tilbake.

Så, like før livet var på tur til å renne ut av de små, stilte far seg opp i reiret og begynte å rive i stykker musene for å mate de små. Hele reiret klarte seg. 

Vi hadde aldri sett denne adferden før, og kunne nesten ikke tro det. Dette var helt utenfor det vi anså som instingtene disse fuglene har. 

Nå sier ikke jeg at folk er fugler. Men det jeg sier at at jeg kjenner fryktelig mange fine og oppegående mennesker som har vokst opp med bare en av foreldrene. Noen har opplevd å miste foreldrene til sykdom og død, noen til skillsmisser, og noen kjenner ikke noen av foreldrene sine. Det i seg selv er ikke en dødsdom. Å snakke om idealet er noe annet. Idealet er lurt å strekke seg til. Men virkeligheten er at svært mange ikke lever under forhold som inkluderer idealet. Og det går bra det óg, selv om det sier at vi alle kan erstattes, og det liker vi jo ikke å høre... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Dytte sine kjønnsroller på noen og å nekte dem å leke med biler er vel ikke helt det samme..? Jeg har intet problem med å se at noen lar barna leke med hvilke leker de vil, men likevel dytter kjønnsroller på dem.

En leke er bare en liten del av det store bildet. Handler litt om det jeg skrev over her. Kunne sikkert skrevet mye mer, men det var det jeg hadde tid til nå. 

Hva slags leker kjøpes til barnet før barnet er gammelt nok til å ønske seg noe?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, RRhoads said:

Det starter før man er født ved å male barnerommet rosa eller lyseblått. Så er det jenteklær og gutteklær, gutteleker og jenteleker. Så kan vi nesten dra inn kjønnsskiftediskusjonen i denne tråden også(diskuterer jo alt annet, så hvorfor ikke?), og hvorfor noen barn føler de ikke passer inn i kjønnnsormen de er tildelt. 

Men interessant at du nevner om gutter som leker krig med pinner og jenter som har rollespill. Begge deler er rollespill. 

Jeg har møtt foreldre som har oppdratt sønnene sine med langt hår og i pikeklær., men når de startet på barneskolen så forsvant deres interesse for jenteinteresser fordi de ønsker å passe inn med resten av guttene. Det er derfor samfunnets forventninger, ikke foreldrenes tilnærming, som tvinger barna inn i tradisjonelle kjønnsroller.

Hvordan barna kler seg, hvilken farge de foretrekker, eller hvilke leker de leker med, er kun ytre attributter som ikke endrer deres iboende interesser. Min erfaring er at det som vil gjøre en forskjell, er at fedre aktivt engasjerer seg i såkalte gutteaktiviteter sammen med døtrene sine, og mødre deltar i typiske jenteaktiviteter med sønnene sine.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (23 minutter siden):

En leke er bare en liten del av det store bildet. Handler litt om det jeg skrev over her. Kunne sikkert skrevet mye mer, men det var det jeg hadde tid til nå. 

Hva slags leker kjøpes til barnet før barnet er gammelt nok til å ønske seg noe?

 

Nei, si det... Min brors kone var ganske strikt på at man skulle kjøpe både gutteleker og jenteleker husker jeg, og det skulle være likt tilgjengelig for alle tre barna. Det gikk jo som det måtte gå det. De klassiske guttelekene ble i all hovedsak brukt av guttene og de klassiske jentelekene i all hovedsak av jenta.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (16 minutter siden):

Hvordan barna kler seg, hvilken farge de foretrekker, eller hvilke leker de leker med, er kun ytre attributter som ikke endrer deres iboende interesser. Min erfaring er at det som vil gjøre en forskjell, er at fedre aktivt engasjerer seg i såkalte gutteaktiviteter sammen med døtrene sine, og mødre deltar i typiske jenteaktiviteter med sønnene sine.

Mulig det er bare meg, men jeg kan for mitt bare liv ikke komme på hva slags aktiviteter dette skulle vært. Finnes det gutteaktiviteter og jenteaktiviteter?

Lenke til kommentar
Just now, fokkeslasken said:

Mulig det er bare meg, men jeg kan for mitt bare liv ikke komme på hva slags aktiviteter dette skulle vært. Finnes det gutteaktiviteter og jenteaktiviteter?

Egentlig ikke, men det er aktiviteter som primært blir gjort av gutter og av jenter. F.eks. hvor mange jenter spiller Minecraft og fotball sammenlignet med gutter?

Lenke til kommentar
56 minutes ago, RRhoads said:

Ikke så langt unna halvparten som ville vurdert det. Kan du lage en ny tråd der du spør om ville blitt sammen med en prest?

Vurdert, ja. Det er en vurderingssak, så enten er de nøytrale på emnet eller så "kommer det ann på". Selger ikke nakenbilder eller generelt voksent materiale? Kan like godt ha en Instagram konto istedet da egentlig. 

Selv hadde jeg ikke hatt noen problemer med en prest på samme måte som at jeg ikke ville hatt et problem med en ateist, Buddhist eller what have you. Så lenge de ikke har en OnlyFans konto.

1 hour ago, Neffi said:

Men her tar du det for gitt at det er ulik fordeling mellom kvinner og menn. Jeg svarte også på den du linket til. Jeg vil ikke ha en dame med Onlyfans-konto. Men jeg er ikke en mann...med andre ord, det 'sample' forteller kanskje mindre enn hva du tror. En pull på et forum er ikke redelig forskning på noe som helst vis. På lik linje med at linker til YouTube ikke er det.

Det er et eksempel på sentimentet. Forumet man bruker, om ikke ofte, er et eskempel man kan bruke. Eller er ikke linken jeg posta tidligere nok? Hvor halvparten av de med en OnlyFans konto har problemer med datinglivet sitt?

De fleste som bruker forumet her er menn på samme måte som at de fleste som jobber på en oljeplattform er menn. Dog spesifikke statistikker her på forumet kunne vært interessant. Tar jeg feil i den forstand så har jeg ingen problemer med å rette på det.

Kan sikkert lage en egen tråd hvor du spør om vi har flere menn eller kvinner på forumet.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (18 minutter siden):

Jeg har møtt foreldre som har oppdratt sønnene sine med langt hår og i pikeklær., men når de startet på barneskolen så forsvant deres interesse for jenteinteresser fordi de ønsker å passe inn med resten av guttene. Det er derfor samfunnets forventninger, ikke foreldrenes tilnærming, som tvinger barna inn i tradisjonelle kjønnsroller.

Hvordan barna kler seg, hvilken farge de foretrekker, eller hvilke leker de leker med, er kun ytre attributter som ikke endrer deres iboende interesser. Min erfaring er at det som vil gjøre en forskjell, er at fedre aktivt engasjerer seg i såkalte gutteaktiviteter sammen med døtrene sine, og mødre deltar i typiske jenteaktiviteter med sønnene sine.

Jeg er fortsatt litt uenig det med samfunnet vs foreldrene. Jeg er absolutt enig det du sier om samfunnets forventninger, men jeg mener også at noens foreldrenes forventninger er en del av pro

Veldig enig i det jeg har uthevet.

fokkeslasken skrev (3 minutter siden):

Nei, si det... Min brors kone var ganske strikt på at man skulle kjøpe både gutteleker og jenteleker husker jeg, og det skulle være likt tilgjengelig for alle tre barna. Det gikk jo som det måtte gå det. De klassiske guttelekene ble i all hovedsak brukt av guttene og de klassiske jentelekene i all hovedsak av jenta.

"Det gikk som det måtte gå"...

Ble de fortalt, "dette er gutteleker, og dette er jenteleker" av noen?

Jeg har tre barn, en gutt og to jenter. Alle lekte med "gutteleker". Nå er den ene voksen, og de andre leker ikke så mye lenger, men de har en sund blanding av typiske gutte- og jenteinteresser.

Så kan vi ta en litt omveg og spørre hvorfor det er mer greit for jenter å drive med typiske gutteaktiviteter, mens typiske jenteaktiviter er litt skambelagt for gutter. Vi er jo så godt i gang med å gå off topic i denne tråden, så litt til gjør ingenting.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (15 minutter siden):

Vurdert, ja. Det er en vurderingssak, så enten er de nøytrale på emnet eller så "kommer det ann på". Selger ikke nakenbilder eller generelt voksent materiale? Kan like godt ha en Instagram konto istedet da egentlig. 

Selv hadde jeg ikke hatt noen problemer med en prest på samme måte som at jeg ikke ville hatt et problem med en ateist, Buddhist eller what have you. Så lenge de ikke har en OnlyFans konto.

Det er et eksempel på sentimentet. Forumet man bruker, om ikke ofte, er et eskempel man kan bruke. Eller er ikke linken jeg posta tidligere nok? Hvor halvparten av de med en OnlyFans konto har problemer med datinglivet sitt?

De fleste som bruker forumet her er menn på samme måte som at de fleste som jobber på en oljeplattform er menn. Dog spesifikke statistikker her på forumet kunne vært interessant. Tar jeg feil i den forstand så har jeg ingen problemer med å rette på det.

Kan sikkert lage en egen tråd hvor du spør om vi har flere menn eller kvinner på forumet.

Burde jo spørre kvinner om de ville datet en mann med Onlyfanskonto, da det er langt flere menn som har konto der enn kvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (24 minutter siden):

"Det gikk som det måtte gå"...

Ble de fortalt, "dette er gutteleker, og dette er jenteleker" av noen?

Vanskelig å si da det jo er min brors barn og ikke mine, men den ene gutten jobber i dag i en butikk, den andre har blitt bilmekaniker og jenta har blitt advokat. Bortsett fra bilmekanikeren er vel ikke de to andre blitt helt kjønnstypiske.

RRhoads skrev (24 minutter siden):

Jeg har tre barn, en gutt og to jenter. Alle lekte med "gutteleker". Nå er den ene voksen, og de andre leker ikke så mye lenger, men de har en sund blanding av typiske gutte- og jenteinteresser.

Ja, min påstand er at man er seg selv uansett og at det er vanskelig, om ikke umulig, å endre dette ved slike påvirkninger utenfra.

RRhoads skrev (24 minutter siden):

Så kan vi ta en litt omveg og spørre hvorfor det er mer greit for jenter å drive med typiske gutteaktiviteter, mens typiske jenteaktiviter er litt skambelagt for gutter. Vi er jo så godt i gang med å gå off topic i denne tråden, så litt til gjør ingenting.

Godt spørsmål. Det er vel min generelle oppfatning også, men hvorfor dette er så "universelt" er vanskelig å si. At foreldre jevnt over skambelegger sine barn for hva de gjør finner jeg derimot vanskelig å tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...