Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Searching a real jack of all trades – Intel 12th Gen Alder Lake IMC binning with DDR4, DDR5 and SP values and interesting findings

adl28_imc-combined_sorted.png

 

Sitat

 

High SP = good IMC ?!

If it is already not possible to infer DDR4 IMC quality from DDR5 and P and E cores are also independent of each other, can we at least infer the overall quality of the IMC from the overall quality of the cores? In order to be able to compare the tested clock potential with the SP value of the cores, I calculated makeshift “SP values” for DDR5 and DDR4 myself. The lowest measured clock rate is given a value of 50, the highest 100 and results in between a linear interpolated value.

Of course, this pseudo-SP for DDR4 and DDR5 is not really meaningful, firstly because the algorithm for the core-SP is likely to be much more complex and secondly because we are dealing with a relatively small number of cases here. But at least the values can be placed next to each other and it can be seen if there are interactions or if there is a CPU that can do everything well.

 

 

adl28_sp_pvsddr5vsddr4-980x482.png

 

Here you have to click once and zoom in or trust my text. In addition to the “SP” values of DDR5 and DDR4, the SP value of the P cores of each CPU is now also listed here. The CPUs are again grouped by type and batch as at the beginning. And what can be read? In any case, no correlations between the “SP” values within a chip. The CPU with the best P-cores has below-average DDR4 and DDR5 values. The CPU with the best DDR5 IMC at least has slightly above-average rates in DDR4 and the P-cores. The CPUs with the best DDR4 values even always have at least average values for the P cores and DDR5, but of course this is not really reliable for 2 of 30 CPUs.

So what do we learn from this? Not nothing, but predictability also is not present. All tested components of a CPU are apparently independent of each other in terms of quality. P-cores, E-cores, DDR4-IMC, DDR5-IMC do not allow drawing any conclusions from their quality on each other. In addition, there is also the cache, which we haven’t even mentioned today, but which also has a clock/voltage lottery and possibly also the system agent, which is also responsible for the RAM, but also for the PCI-Express (5.0) communication.

adl28_valid_system-980x551.jpg

So enthusiasts and overclockers in search of the golden CPU will have to reconsider how exactly they define “golden”. Alternatively, the search for a true Alder Lake all-rounder is likely to be far more exhausting and time-consuming than previously assumed in many forums. Finding a CPU that can do everything very well is like winning the lottery and the leakage is the bonus number – “Silicon lottery” is a very fitting description after all.

However, our search for a golden DDR5 IMC has taken a much more positive course. The CPU with 7650 Mbps at its peak in dual-channel has already almost cracked the 7900 Mbps at ambient temperature with a single module and is thus currently 15th in the world in terms of RAM clock. However, I’m still testing whether this can also be applied to daily overclocks and thus our RAM tests. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 11.3.2022 den 15.31):

Deliddet CPU og overklokket litt med vinduet oppe. Ikke fullt så bra som @Mumriken, men til mitt forsvar har jeg ikke binnet flere CPU-er.

31562 poeng i Cinebench R23 - link: https://hwbot.org/submission/4947515_

image_id_2656636.jpg

Hygglig läsning det. Blev det såpass skillnad med delid som det jag sett på youtube? Och är det brukbart enkelt att delidda? Som du sagt tidigare, kylning är det egentligen inga problem med. Problemet är att få effekten från cpu och vidare.

Lenke til kommentar
mackanz skrev (1 minutt siden):

Hygglig läsning det. Blev det såpass skillnad med delid som det jag sett på youtube? Och är det brukbart enkelt att delidda? Som du sagt tidigare, kylning är det egentligen inga problem med. Problemet är att få effekten från cpu och vidare.

Gikk fra 90C til 75C i y-cruncher på samme spenning og frekvens. Det er ikke en liten forskjell.

Med kittet fra supercool computere var det veldig enkelt å delidde. Verktøyet dytter på langsiden, og fungerte akkurat som forventet. Brukte et knivblad for platetoppskrape for å fjerne resten av metallet på CPU, og påførte flytende metall.

Tror en stor del av fordelen kommer fra at jeg bruker direct die, og ikke bare erstattet lokket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (10 timer siden):

Blir en liten oppgradering til kidden, bare litt usikker på hvilket d5 hk jeg skal gå for.

12600kf (de-lid) + Hynix 7000c30 d5 brikker 🤪

12600K.thumb.jpg.4f5d1b4c42d42bbf5aaa45a85d145c0a.jpg

Lite å velge i om DDR5 brikkene skal skinne 😕

https://www.prisjakt.no/c/hovedkort?2815=106248&615=37777&r_585=1-3

Aorus er vell lite aktuelt så da gjenstår Unify :p Evt MSI Z690 A og komme 2-400MHz lavere, men 2k billigere. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, N o r e n g said:

Du kan få et bra Z690 Apex, men du kan også få et kort som sliter med å levere bedre resultater enn et Z690 Hero...

DOA produkt kanskje? De få jeg har sett kjøre strammere daily settings enn meg har også Apex
Sier ikke at det ikke finnes, bare at det ikke er mange..

 

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 time siden):

DOA produkt kanskje? De få jeg har sett kjøre strammere daily settings enn meg har også Apex
Sier ikke at det ikke finnes, bare at det ikke er mange..

Mulig nyere produksjon av Z690 Apex har blitt bedre, men hvilken garanti har man for at det er tilfelle når du handler fra en norsk nettbutikk? Dette er jo ikke akkurat et produkt for hvermannsen (selv om ASUS fint kunne laget et billigere kort med noen strategiske kutt).

Hvis man våger å påstå at ASUS har driti på draget denne generasjonen på OCN blir man jo bøllet vekk, med beskyldning om at man er "for dårlig til å overklokke" eller "har en dårlig IMC". Jeg har sett minst 10 forskjellige brukere på HWBOT-discorden som har hatt problemer med Z690 Apex, de fleste gikk over til andre kort, men Seby endte opp med å kjøpe flere kort og endte til slutt opp med et som fungerte skikkelig.

 

Hvis du har tålmodigheten og pengene til å gå gjennom 5-6 Z690 Apex, så er det gode muligheter for at du ender opp med et kort som er bra, men det er jo i utgangspunktet forkastelig at ASUS selger et hovedkort til den prisen som har en betydelig sjanse for å være søppel.

Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

Mulig nyere produksjon av Z690 Apex har blitt bedre, men hvilken garanti har man for at det er tilfelle når du handler fra en norsk nettbutikk?

Nei, men om det er DOA så returnerer man selvsagt. Nå vet jeg ikke hvor utbredt dette problemet er TBH siden det er mange variabler med  hk, imc og ram.. Har jo sett sutringen, men ser også folk som hiver seg på uten å ha testet hovedkortet sitt engang 🙄

2 hours ago, N o r e n g said:

Dette er jo ikke akkurat et produkt for hvermannsen (selv om ASUS fint kunne laget et billigere kort med noen strategiske kutt).

Enig, true voltician og pci-e 5 kortet feks

Lenke til kommentar

Hva er det som er "sweetspot" i CPU-markedet om dagen, er det 12600KF eller er det verdt å gå opp til 12900K/F/S og hvordan er det med DDR5? 

Plukket ned PCen min nå (6900K med custom loop) og det er såpass mye grums at jeg velger å kaste den (hatt en "liten" lekkasje kan man si) 

Så planlegger en vanlig luftkjølt PC, kommer til å sette i ett av de to 1080Ti-ene som overlevde og ha det frem til RTX40XX kommer. Er litt ferdig med overkill-buildsa der jeg vil overklokke masse osv, skal bare spille litt data i ny og ned :)

EDIT: Kunne jo lest litt i forumet før jeg spør, så begynner der om ingen har innspill :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Skal du ha det beste nå er det 12900KS

Skal du ha noe bra holder 12600K eller 12700K

DDR5 fra 6000 og oppover er ikke lek og moro, kompatibilitet kommer an på hovedkortet. Skal du ha 4 minnebrikker på DDR5 kan du bare glemme mer enn 5200 MT/s

ASUS virker å være ren lotto når det kommer til de forskjellige Maximus-variantene. Hero (og sannsynligvis Formula) har en feilplassert kondensator på enkelte kort, Z690 Apex og Extreme har problemer med kvalitetskontroll.

Gigabyte har noen gode resultater, men enkelte Tachyon-kort har visstnok drept DDR5-brikker...

MSI har mindre problemer med Z690 unify-X, men gir ganske mye mer spenning til CPU enn nødvendig, og klarer heller ikke fullt så høye minnefrekvenser som et bra Z690 Apex.

 

Har en sterk følelse av at neste generasjon med hovedkort kommer til å bli mye mindre problematisk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@N o r e n g Så lotteriet er ikke bare på CPU lenger men også HK og RAM. Da må jeg sette meg litt mer inn i det enn jeg hadde håpet. Ang. RAM, så tenkte jeg bare å kjøre dual på 32GB, men så raske moduler som mulig uten særlig trøbbel. Skal også kjøle med luft, så spørsmålet er også om hvor mye man har å tjene på 12900 vs 600 i ytelse, usikker på hva det klokkes til om dagen. Fått litt sansen for Fractal sitt Torrent Compact kabinett, så om 900-en er kjempevarm kontra 600 så blir det litt diminishing returns? 

Lenke til kommentar

En 360/420mm AIO vil slite på noe særlig mer enn 5.1Ghz all-core og rundt 1.2v på heavy load (stresstest) på en 12900K, viftekjøling på disse hadde jeg ikke ville tenkt på en gang. I gaming er de riktignok ganske kjølige.

Ram, så er det Hynix som gjelder, hovedkort, Apex produsert i 2022, ellers er det helt lotto hva slags kvalitet du får på hovedkortet, og det er minne OC som er begrensningen. MSI Unify-X er bankers med mindre du skal pushe nærmere 7000Mhz eller mer på ram, da er det nok kun Apex som gjelder (et bra et riktignok 😅)

Aktiv kjøling på ram er også noe som bør vurderes med hastigheter over 6000Mhz i form av vifte(r)

 

Endret av _R2D2_
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...