Gå til innhold

Nettbutikk har gjort det for enkelt å bestille i andres navn?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Bestilte noen varer i en nettbutikk i går. Velger å ikke oppgi butikken.

Bestilte ifra en PC jeg aldri har bestilt derifra før, og ikke er innlogget med min privat epost.

Når jeg da legger inn epost og postnummer som er første rubikkene dems, så kommer full info på meg opp, og jeg kan bestille med faktura uten noen ekstra sikkerhet. Det vil si at hvis noen kjenner min epost og postnummer, så er det enkelt å bestille ting på meg Ingen innlogging eller noe slikt..

Jeg sendte de en epost, og fikk svar i dag at de hadde gjort det slik for at det skulle være enkelt for kundene.

Hvor enkelt er det å bevise at en ikke har bestilt noe hvis det plutselig kommer en pakke og krav på tusenvis av kroner?

Er det noe sted man kan klage slik at de får fjernet slikt?

Tenkte uansett å be de slette meg som kunde når jeg har fått pakken jeg bestilte, og sjekke igjen senere om det faktisk har skjedd. Men kan jo være greit å få de til å slutte med det, slik at det ikke er noe som andre kan få mot seg. Det virket ikke som de skjønte problemstillingen i svaret fra nettbutikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må vel alltid skrive inn fødselsnummer når man skal betale med faktura? Jeg har alltid måtte skrive inn fødselsnummer når jeg skal betale med faktura, du skal jo også kredittsjekkes som regel...

Det er jo andre leverandører enn butikkene som står for fakturaene, som f. eks. Klarna eller Santander. Hvis dette du sier faktisk stemmer er det heller der problemet ligger. 

Lenke til kommentar

Tipper den fakturaen må betales før noen varer sendes?

Ingen kredittsjekk kan gjøres uten fødselsnummer. 

Hvem som helst kan jo i grunn bestille i andres navn, så dette er ganske vanlig sånnsett. Men som regel må ting betales først - noe som gjør det meningsløst å bestille i andres navn da man selv må betale for det.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Ikke alle steder som krever personnummeret annet enn første gang for å kunne betale med faktura.

Bruker som regel det i en del nettbutikker da jeg får varene før de betales. Slipper unna krangling og venting på penger fra butikker hvis man har forhåndsbetalt.

Slike som klarna er veldig enkle å ha med å gjøre hvis det er noe også. Har opplevd noen steder at det tar evigheter å få tilbakebetalt, og slipper det. Komplett f.eks. har vist blitt ekstremt dårlig på det, tok min bror rundt 2 måneder å få igjen 18000,- fra dem. 

Dette er første stedet jeg ikke må ha vært innlogget for å bestille med det, det er derfor jeg stusser.

Lenke til kommentar

Du blir ikke alltid spurt om fødselsnummer (som faktisk ikke er det samme som personnummer) fordi du tidligere på den aktuelle maskin har opplyst om fødselsnummer for å få betale med faktura.. Dette er ikke atomfysikk, du har bare glemt at du på ett tidspunkt tidligere har opplyst om fødselsnummer når du bestiller noe, og i kombinasjon med at mange nettbutikker bruker de samme tilbyderene av fakturaløsninger så får dette deg til å tro at du nå ikke har trengt å opplyse om dette..

Hvis du vil motbevise meg, opplys om hvilken nettbutikk det er snakk om og så kan vi alle selv prøve i incognitomodus (og dermed ingen aktive sesjoner/cookies) å bestille noe uten å opplyse om fødselsnummer (personnummer er bare 5 siste av fødselsnummeret, så hver gang du sier personnummer i denne sammenheng så driter du deg selv ut)..

Lenke til kommentar
ali q skrev (18 timer siden):

Du blir ikke alltid spurt om fødselsnummer (som faktisk ikke er det samme som personnummer) fordi du tidligere på den aktuelle maskin har opplyst om fødselsnummer for å få betale med faktura.. Dette er ikke atomfysikk, du har bare glemt at du på ett tidspunkt tidligere har opplyst om fødselsnummer når du bestiller noe, og i kombinasjon med at mange nettbutikker bruker de samme tilbyderene av fakturaløsninger så får dette deg til å tro at du nå ikke har trengt å opplyse om dette..

Hvis du vil motbevise meg, opplys om hvilken nettbutikk det er snakk om og så kan vi alle selv prøve i incognitomodus (og dermed ingen aktive sesjoner/cookies) å bestille noe uten å opplyse om fødselsnummer (personnummer er bare 5 siste av fødselsnummeret, så hver gang du sier personnummer i denne sammenheng så driter du deg selv ut)..

Fælt så sinna du ble.

Tror du ikke jeg har kontroll på hvor jeg har bestilt fra før? Har bestilt fra den butikken totalt 3 ganger, 2 av de har vært på PCene hjemme, denne gangen på jobb PCen, ett sted jeg ALDRI har gjort det før, og aldri vært innlogget med min privat konto.

Testet nettopp i inkognito modus i en annen nettleser, og det samme kommer opp der.

Alle tenker også alle 11 sifre om man sier fødselsnummer. Har opplevd gang på gang at folk selv når jeg spør om fødselsdato, at jeg får alle 11 sifrene. Har måtte starte å spesifisere ekstra at jeg ikke skal ha alle sifrene, selv da kommer alle sifre. At det fødselsnummer og personnummer er 2 forskjellige ting er det kun kverulanter som henger seg opp i. (Grunn til at jeg tidvis spør folk om fødselsdato er fordi vi skal jobbe steder der de må sjekke folk for sikkerheten, og de krever da navn og fødselsdato, selv om de helst ønsker fullt nummer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 7.9.2021 den 11.16):

Bestilte noen varer i en nettbutikk i går. Velger å ikke oppgi butikken.

Bestilte ifra en PC jeg aldri har bestilt derifra før, og ikke er innlogget med min privat epost.

Når jeg da legger inn epost og postnummer som er første rubikkene dems, så kommer full info på meg opp, og jeg kan bestille med faktura uten noen ekstra sikkerhet. Det vil si at hvis noen kjenner min epost og postnummer, så er det enkelt å bestille ting på meg Ingen innlogging eller noe slikt..

Jeg sendte de en epost, og fikk svar i dag at de hadde gjort det slik for at det skulle være enkelt for kundene.

Hvor enkelt er det å bevise at en ikke har bestilt noe hvis det plutselig kommer en pakke og krav på tusenvis av kroner?

Er det noe sted man kan klage slik at de får fjernet slikt?

Tenkte uansett å be de slette meg som kunde når jeg har fått pakken jeg bestilte, og sjekke igjen senere om det faktisk har skjedd. Men kan jo være greit å få de til å slutte med det, slik at det ikke er noe som andre kan få mot seg. Det virket ikke som de skjønte problemstillingen i svaret fra nettbutikken.

Litt slik strawberrynet var før. Hvis du sjekker ca 51:10 ut i denne videoen så viser Troy Hunt at man ikke bare kan bestille i andres navn, men finne personlig informasjon og endre den også. Det ser ut som de har lagt inn passord nå da.. 🙂

 

 

Lenke til kommentar

I en del nettbutikker er det åpenbart for lett å bestille ting i andres navn. Denne bloggeren får til stadighet opprettet ørten abonnement og drit i sitt navn, hilsen folk som bare er ute etter å plage han. 

Det er aldri noe kundeservice kan gjøre, annet enn å kansellere det som er bestilt. Man sitter igjen med "ryddejobben" selv. Mulig det hadde hjulpet å anmelde, men jeg har mine tvil om politiet ville prioritert en slik sak. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
ali q skrev (17 timer siden):

Jeg noterer at du som forventet ikke nevnte hvilken nettbutikk dette gjelder så vi andre kan teste (og dermed må 100% stole på at du er kapabel til å teste og troverdig når det kommer til resultatet av testen).. Det sier vel alt..

Jeg sier rett og slett ikke nettbutikken fordi jeg ikke vil gi tullinger muligheten til å kødde med folk. Har null problem med å oppgi  navnet på nettbutikken til noen jeg stolper på her inne på forumet. Med 24 innlegg på forumet så er du ikke en av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...