Gå til innhold

Dette er de beste student-PC-ene for pengene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må nevnes at Acer Swift 3 kommer i minst 4 utgaver, to til 8000kr, den som er nevnt i artikkelen med i7, 16GB minne og 512GB lagring, og den andre er med Ryzen 7 og 8GB minne, en til 6500kr med i5 og 8GB minne og en med i3, 8GB minne og 256GB lagring til 5800kr.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes dere mister et viktig poeng her, og det er hvorvidt disse kan oppgraderes til Win 11. Jeg er klar over at det fortsatt er ganske tåkete mht oppgradering, men det er et viktig moment.

Når det gjelder mus/pekeplate fungerer trac-point på Lenovos Thinkpads veldig godt om man tar seg bryet (fort gjort) med å venne seg til det. Hendene på tastaturet hele tiden, og da går det raskere. Jeg pleier å deaktivere pekeplaten på Thinkpads.

Jeg er godt fornøyd med Logi MX 3 tastatur og mus til ekstern skjerm, og Samsung T7 gjør jobben, skjønt fingeratrykkleseren på utgaven jeg har er treeeg. Vær obs på evt endringer i spec for T7 ettersom de store produsentene har kokkeluret med andre SSD'er uten å oppgi det.

Lenke til kommentar

Jeg har en preferanse for lang leve og brukstid for laptops, mobiler og lignende, men mitt inntrykk av såkalte "studentmaskiner" er at spec og kvalitet tilsier at de er ferdige etter 3 år. Hvordan står det til med Chromebook på den fronten? Har de lengre levetid enn Android har for å bygge opp en "kritisk brukermasse"?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
On 9/6/2021 at 11:33 AM, Haiku said:

Jeg har en preferanse for lang leve og brukstid for laptops, mobiler og lignende, men mitt inntrykk av såkalte "studentmaskiner" er at spec og kvalitet tilsier at de er ferdige etter 3 år. Hvordan står det til med Chromebook på den fronten? Har de lengre levetid enn Android har for å bygge opp en "kritisk brukermasse"?

Du skal være sikker på at IT-avdelingen ved studiestedet sier OK til å velge Chromebook. Dette i henhold til løsninger som benyttes i undervisning, for samarbeid, for innleveringer, for eksamner som skal jobbes med og leveres digitalt osv (hvor det er programmer som skal installeres for å "låse" PC-en eller være ekstra logging for hva som skjer på maskinen i forbindelse med eksamen). Jeg tviler vel på at det er så mange studiesteder som p.t. generelt kan si at løsningene studentene vil være avhengig av, er støttet på Chromebook. Det er også fort at det her nesten gis generelle anbefalinger for alle studiene, mens det kan være at enkeltstudier nok hadde klart seg med det.

En anbefaling når det gjelder student-pc vil ellers være å kjøpe en PC der det enten er inkludert minst 3 års Next Business Day on-site-support/service eller at man kan kjøpe dette som et tillegg. Veldig praktisk at en tekniker i løpet av kort tid kan være på plass for å fikse PC-en, i stedet for at den må sendes inn osv. Selv PC-er her som ikke er så dyre, kan faktisk ha dette inkludert hos enkelte merker eller at det er et tillegg som ikke koster all verden (f.eks. 1500 kr ekstra for 3 år on-site). Alternativt bør man ha en ekstra eldre "reserve-nød-pc" liggende....

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...