Gå til innhold

Bosch-sjefen: Dette kan vi forvente av elsyklene om ti år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"mer kraft, litt større rekkevidde og se stilmessige forbedringer"

Jålefunksjoner bryr jeg meg ikke om personlig. Håper virkelig vi heller får lavere pris med samme ytelse og kvalitet som i dag. Mer kraft trenger vi da ikke så lenge de lovlige motorene i dag drar godt over en kW på full belastning og holder 25 km/t opp alt bortsett fra de bratteste bakkene, for en normalvektig person. En børsteløs elektromotor på et halvt kilo kan fint dra flere kW i dag i korte perioder så det er egentlig ikke noen begrensning der som holder syklene igjen i dag. Større rekkevidde kommer når det lanseres fundamentalt bedre batteriteknologi, med mindre han mener at batteriene bare skal bli større da.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (21 timer siden):

Mer kraft trenger vi da ikke så lenge de lovlige motorene i dag drar godt over en kW på full belastning og holder 25 km/t opp alt bortsett fra de bratteste bakkene, for en normalvektig person. 

 

Nei, alle assistentmotorer konform med Pedelec direktivet er sperret på 250 Watt effekt. Riktignok i senere tid presisert til kontinuerlig effekt i EN15194 standarden direktivet henviser til. Toppeffekten tillates altså overstige dette rent momentant. Men der det å sykle opp en bakke er å betrakte som rene definisjonen på kontinuerlig effektuttak. 

 

"Smutthullet" er at dreiemomentet ikke er regulert. Eller, det er regulert i den forstand at effekt er og blir dreiemoment ganger turtall. På hjulene. Turtall er da direkte ekvivalent med hastighet. Pedelec tillater som nevnt 250 Watt tilført drivhjulet kontinuerlig. Det blir dernest opp til (motor-)fabrikanten å regne seg tilbake til hvor høyt dreiemoment (på bakhjulet, og dernest motoren gjennom girutvekslingen) dette tillater for hver enkelt hastighet. Opp til maksimalt tillate 25km/t ±10%.

 

Hjuldiameter (-omkrets) må nødvendigvis inngå i dette regnestykket, og motorstyringen må vite turtallet på bakhjulet samt utgående aksling av motoren. Det var følgelig i begynnelsen populært å lyve på seg mindre hjul i motorkonfigurasjonen. Denne mulighet er mye godt fjernet nå. Nyere motorer har også fått firmwaresperre mot den enkle løsningen å flytte turtallsensor fra bakhjulet til pedalarmene…

 

Men selvfølgelig, står sykkelen stille (null turtall) så kan fabrikanten i teorien og fullt lovlig tilby uendelig dreiemoment. Men denne akademiske øvelsen blir lite interessant da dette dreiemomentet vil måtte falle dramatisk så fort bakhjulet begynner rulle.

 

Maksimal oppgitt dreiemoment er likevel interessant, da det bestemmer hvilket gir du kan sykle opp bakken med. Det blir uansett ikke levert mer som 250 Watt til bakhjulet. Men desto høyere (stillestående) dreiemoment på motoren, dess lavere cadense kan du sykle opp bakken med. Eller høyere gir, om du vil. (Stillestående) dreiemoment har også litt å si for akselerasjon. 

Typical-characteristic-curves-of-torque-

 

[ Forholdet mellom dreiemoment og effekt for en 'ideell' motor, dog med et gitt endelig maksimalt dreiemoment Te_MAX. EV motorer kommer ganske nær dette under kontroll av motorstyringen. ]

 

H3540at36V20ASimulator.jpg

 

[ Forholdet mellom dreiemoment, effekt og effektivitet for en faktisk eksisterende BLDC e-bike motor, der motorstyringens innvirkning holdes utenfor. (Kjør på hva remmer og tøy kan holde.) ]

 

*****

 

Når det er sagt, så er drømmen til Bosch-sjefen mitt mareritt — en internettoppkoblet sykkel? Der fabrikanten får bestemme hva som skjer med sykkelen også etter at den er solgt? Ikke f…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, man kan spørre seg når rekkevidden pr batteri i praksis blir lang nok. Er man ivrig på heldagsturer kan man jo bare kjøpe flere. Når rekkevidden er lang nok kan det være viktigere å drive prisutviklingen nedover (før noen andre gjør det).

Det samme kan sies om mye av det du kaller jåleri. Pådrar de seg utviklingskostnader som folk egentlig ikke trenger så mye at de er villig til å betale en hel masse ekstra for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje om ti år vil det bli mulig å ha automatisk justering av fartstillatelsen slik at man kan sykle i 32 km/t utenfor byene ute på landet og i 25 km/t innenfor byområdene, stadig flere og flere sykler nå ut av byene og da vist det seg at 25 km/t blir litt sløv i det lange løpet samtidig som batterikapasiteten må forstørres for en dagstur fra om morgen til om kveld - 50 % stigning er nødvendig, allerede nå kan man syne 20 % i den nære fremtiden. Dessuten betyr de mange bakkene i Norge at vi må ha større batterikapasitet, vegen til Gjøvik fra Moelv er meget krevende fordi man må sykle helt opp på høyden. En norsk elsykkel må kunne forsere bratte bakker, ha nok batterikapasitet og sterk robusthet, ettersom Norge er fjellrikt med lange avstander utenom byene der tranghet gjør lavere hastighet nødvendig.

Lenke til kommentar

Har også lest at EU sysler med et krav om at produkter skal kunne repareres for å motvirke sløsing med ressurser og å bremse utviklingen mot en bruk- og kastøkonomi. Men det gjelder kanskje ikke sykler, som til nå har vært like gode etter 50 år om man vil.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Rart hvordan touch-skjermer alltid blir reklamert for som et gode. Er det noe folk flest er enig i?

Jeg synes det er noe herk, spesielt når jeg er aktiv. Merker bare hvor mye styr det er å trykke på klokka, mobilen eller headsettet med disse touch-løsningene. Hvem har vel ikke styrt mye med å slå av komfyren?

Skjønner at det er den veien produsentene vil, det gir sikkert billigere komponenter. Men det er likevel noe herk. Jeg har gått tilbake til klokke med knapper, uendelig mye bedre.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er iallefall en fordel med batterier som integreres i rammen. De er vanskeligere å stjele, og man slipper ta med batteriet overalt hvor man er, et stort minus med elsykler i dag.

Ellers enig med at batteriene begynner å bli store nok, men de aller fleste vil nok fortsatt foretrekke det største batteriet uansett. Så den grensa tror jeg er en stund til vi når.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Socraton said:

Rart hvordan touch-skjermer alltid blir reklamert for som et gode. Er det noe folk flest er enig i?

Jeg synes det er noe herk, spesielt når jeg er aktiv. Merker bare hvor mye styr det er å trykke på klokka, mobilen eller headsettet med disse touch-løsningene. Hvem har vel ikke styrt mye med å slå av komfyren?

Delvis enig:

Var for 2-3 år siden underveis med seilbåt ved Lysekil da det begynte å regne horisontalt aktenfra. Kartplottern med touch-skjerm under sprayhood ble dusjet og gjorde hva den ville - ikke mulig å betjene noe som helst bortsett fra PÅ/AV

På den andre siden:

Vi har sett at SpaceX 'crew-dragon' har 3 store skjermer til mannskapet. Er sikkert en ikke-sak å overføre kontrolloppgaver fra en skjerm til en annen dersom det skulle være behov istedenfor at de må bytte sitteplassene for å nå frem til riktig bryter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, 1P4XZQB7 said:

 

Nei, alle assistentmotorer konform med Pedelec direktivet er sperret på 250 Watt effekt. Riktignok i senere tid presisert til kontinuerlig effekt i EN15194 standarden direktivet henviser til. Toppeffekten tillates altså overstige dette rent momentant. Men der det å sykle opp en bakke er å betrakte som rene definisjonen på kontinuerlig effektuttak. 

 

"Smutthullet" er at dreiemomentet ikke er regulert. Eller, det er regulert i den forstand at effekt er og blir dreiemoment ganger turtall. På hjulene. Turtall er da direkte ekvivalent med hastighet. Pedelec tillater som nevnt 250 Watt tilført drivhjulet kontinuerlig. Det blir dernest opp til (motor-)fabrikanten å regne seg tilbake til hvor høyt dreiemoment (på bakhjulet, og dernest motoren gjennom girutvekslingen) dette tillater for hver enkelt hastighet. Opp til maksimalt tillate 25km/t ±10%.

 

Hjuldiameter (-omkrets) må nødvendigvis inngå i dette regnestykket, og motorstyringen må vite turtallet på bakhjulet samt utgående aksling av motoren. Det var følgelig i begynnelsen populært å lyve på seg mindre hjul i motorkonfigurasjonen. Denne mulighet er mye godt fjernet nå. Nyere motorer har også fått firmwaresperre mot den enkle løsningen å flytte turtallsensor fra bakhjulet til pedalarmene…

 

Men selvfølgelig, står sykkelen stille (null turtall) så kan fabrikanten i teorien og fullt lovlig tilby uendelig dreiemoment. Men denne akademiske øvelsen blir lite interessant da dette dreiemomentet vil måtte falle dramatisk så fort bakhjulet begynner rulle.

 

Maksimal oppgitt dreiemoment er likevel interessant, da det bestemmer hvilket gir du kan sykle opp bakken med. Det blir uansett ikke levert mer som 250 Watt til bakhjulet. Men desto høyere (stillestående) dreiemoment på motoren, dess lavere cadense kan du sykle opp bakken med. Eller høyere gir, om du vil. (Stillestående) dreiemoment har også litt å si for akselerasjon. 

Typical-characteristic-curves-of-torque-

 

[ Forholdet mellom dreiemoment og effekt for en 'ideell' motor, dog med et gitt endelig maksimalt dreiemoment Te_MAX. EV motorer kommer ganske nær dette under kontroll av motorstyringen. ]

 

H3540at36V20ASimulator.jpg

 

[ Forholdet mellom dreiemoment, effekt og effektivitet for en faktisk eksisterende BLDC e-bike motor, der motorstyringens innvirkning holdes utenfor. (Kjør på hva remmer og tøy kan holde.) ]

 

*****

 

Når det er sagt, så er drømmen til Bosch-sjefen mitt mareritt — en internettoppkoblet sykkel? Der fabrikanten får bestemme hva som skjer med sykkelen også etter at den er solgt? Ikke f…

Hva mener du med Nei? Bosch-motorer drar godt over 1000 W når du sykler opp en bratt bakke på full gass selv om nominell effekt er 250 W. Typiske 250 W elsykkelløsninger har et batter med 36-37 V nominell spenning og en kontroller som begrenser maks strømtrekk til 15-35 A. Siden maksfart er 25 km/t er det vanskelig å ende opp med over 250 W snitt i bruk.

Jeg vet godt hvordan forholdet mellom dreiemoment og turtall fungerer for å gi effekt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, ACYBN18O said:

Men hva er foskjell på elsparkesykkel og elsykkel ang hastighet..?

For å være definert som en elsparkesykkel som kan kjøre i 20 km/t med gass kan sykkelen ikke ha sete, og må være veldig kort. Vanlige sykler er for lange til å kunne regnes som elsparkesykkel selv om du fjerner setet. Elsykkel kan kjøre i 25 km/t med hjelp av tråkking, eller 6 km/t med kun gass (starthjelp). 

Jeg syns det er tullete å kreve at elsykler må tråkkes, men sånn er det bare. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenk om man kunne fokusert på regenerering av strøm i det man passerer 25km/t i stedet for å rote vekk energien i bremsing. Samme med bremsing, hvorfor bruke klosser eller skive når man kan få strøm tilbake i slike tilfeller. 
 

en annen ting som er litt dumt, er 250w. Egentlig beregnet på en kineser på 42,4kg, ikke en norsk tjukkas på 100(å ja, snakker for min egen del:)

 

det samme gjelder vel egentlig for sparkesykler man leier. Hva med å låne bort gratis sparkesykkel uten effekt, men generering av strøm for en «gratis» tur senere. På disse også kunne man regenerert strøm i nedoverbakker og ved bremsing. 
 

bare en tanke. 

Endret av Kjernepsykisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...