Gå til innhold

Ikke kjøp feil: Dette bør du tenke på før du kjøper PC til studiestart


Anbefalte innlegg

  • 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Med gratis skylagring fra de aller aller fleste studiesteder, er det ikke behov for mer enn 256 GB integrert SSD lagring for studie-PCen. Kanskje bortsett fra mediaproduksjonslinjer og visse ingeniørlinjer som krever en del mer lagring. Vær oppmerksom på at data må eksporteres fra skylagringen før man slutter som student på det aktuelle studiestedet dersom man ønsker å beholde data fra studietiden. Det er det mange som glemmer. Da kan det være lurt med opptil 1TB med ekstern «snurredisk» for å hente ut disse dataene.

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar
GitKenneth skrev (54 minutter siden):

Med gratis skylagring fra de aller aller fleste studiesteder, er det ikke behov for mer enn 256 GB integrert SSD lagring for studie-PCen. Kanskje bortsett fra mediaproduksjonslinjer og visse ingeniørlinjer som krever en del mer lagring. Vær oppmerksom på at data må eksporteres fra skylagringen før man slutter som student på det aktuelle studiestedet dersom man ønsker å beholde data fra studietiden. Det er det mange som glemmer. Da kan det være lurt med opptil 1TB med ekstern «snurredisk» for å hente ut disse dataene.

Hvorfor snurredisk? Med ekstern disk basert på SSD, kan man få temmelig rask lagring, som man også kan jobbe mot. Så kan man bruke nettlagring som backup for (de viktigste) prosjektene.

F.eks. denne til rett under 1400,-

https://www.komplett.no/product/1162412/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-ekstern/samsung-t7-ekstern-ssd-1tb-graa

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Erasmus67 skrev (33 minutter siden):

Kjøp Macbook air og ferdig med det. Varer evig og overlegen styreplate og tastatur. Slipper tøys med W11 og rot med HW kompatibilitet og andre triste greier MS finner på.

Problemet er at de fleste studasser/elever kjører windows. Du kan derfor ikke forvente å få like mye hjelp ved installasjon av programvare etc (det var i alle fall min erfaring). I flere fag måtte jeg prøve å lære meg macOS for å forsøke å få medstudenter oppe å gå i utviklingsmiljøet deres. 
 

Vil dog anbefale 16GB ram om du studerer noe data-relatert. 8GB ble for lite for meg når jeg spinna opp en docker-container. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring da jeg tok litt omskolering i 2017 var at laptop'en jeg hadde fra 2010 (og oppgradert den så mye jeg kunne) fortsatt var bra nok sammenliknet med de fleste "skole PC-ene" flere av de andre hadde kjøpt via skolen.

Så om man allerede har en laptop ikke eldre enn 5 år gammel og fortsatt i god stand så er det kanskje ikke behov for å kjøpe noe nytt.

Ved kjøp av ny maskin er min anbefaling noe med god CPU (minst 4 kjerner) og minst 16 GB RAM. Fokus på GPU til en studiemaskin er bortkastede penger. Avhengig av studieretning såklart.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 hours ago, Erasmus67 said:

Kjøp Macbook air og ferdig med det. Varer evig og overlegen styreplate og tastatur. Slipper tøys med W11 og rot med HW kompatibilitet og andre triste greier MS finner på.

Har aldri hatt så mye problemer med kompatibilitetet som med Mac. Nå er det vel heller ikke mulig å kjøre Windows på dagens Mac, så da finnes det heller ikke lenger noen løsning som duger når man har hardware som kun fungerer med ikke-virtuell Windows...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Elkjøp prøver å kvitte seg med intel 11th gen Acer Swift 3 om dagen. Jeg kjøpte en fra elkjøp via finn - i5 11th gen 512gb ssd 8gb ram for 5000kr. Jeg syntes det var ok - søkte overalt på nett og den lå ute til 6500+     Kjøpte den nesten bare mtp lett browsing så den er knall for mitt behov.

Lenke til kommentar
jøss digi er hvist ikkå så gøyt traffikert ov folk som giddr og komentere når en artikkel som er merka mest kommentert har 10 kommentarer på 4 døgn :redaksjonen: dere burde kanskje vurdere pp fjerne den benemnelsen nå, begynner å se litt tvilsomt ut ate dere "skryter" av så få komentarer på såpass langt tid, antallet var muligens noe å snakke om bår dere bestemte dere for å gjøre et nummer ut av det ikke så mye nå lengre (rant over)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...