Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever penger for dårlig utvask.


Mrfrick

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har leid en leilighet siden desember 2020 og sa  opp i nå i juni. utleier fant nye leietakere og de flyttet inn for litt over en uke siden.

Jeg vasket ut av leiligheten noen dager før overtakelse og trodde at alt var bra. jeg mener at leiligheten var vasket bra, men selvsagt ikke som en operasjonssal.

overtakelsen skjedde ved at jeg møtte nye leietakere og ga de nøkkelene.

idag etterspurte jeg depositumspengene av utleier og fikk jeg til svar at leiligheten ikke var vasket(eller veldig dårlig vasket) og det kom på 2500,-som H*N skrev det. Jeg ble litt satt ut og er ikke enig i det. jeg etterspurte bilder av det men har ikke fått svar.

 

Dette er er mitt første leieforhold, og ønsker litt hjelp fra dere på forumet om hva jeg burde gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett har utleier krav på rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget for å fremme krav. Forhold ved vask og rengjøring burde vært oppdaget ved overlevering, særlig når overlevering skjer direkte fra leietaker til leietaker. I slike tilfeller er det ikke urimelig å kreve at slike forhold gjøres gjeldende straks, fordi når ny leietaker har flyttet inn mister gammel leietaker i praksis alle muligheter til å ettergå utleiers påstand om kvalitet på vask. 

Man kan derfor si at å komme med dette en uke etterpå - en uke hvor leiligheten aktivt er bebodd av noen - er for sent. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Hjelper ikke med innsigelser til banken, man må anlegge sak for forliksrådet/htu. 

Ja takk for oppklaring her ja..Men da er jo saken grei for trådstarter. Tviler på at utleier gidder å åpne en sak der med mindre den ikke kan bevises godt . Og det er også derfor det er så sabla viktig med depositumskonto dvs noe annet er ikke lov 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...