Gå til innhold

Snart i salg: Du kan få Mercedes-Benz EQS til under én million kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (3 minutter siden):

Ser frem til testen med fire sider og opp og ned i mente om forbruk, rekkevidde og ladehastighet pluss tre linjer om alt det andre som ikke er så nøye.

Finnes massevis av kilder til gode tester. Du trenger ikke bruke bloggerene hos TU som eneste info. Det begynner jo å tikke inn litt prøvekjøringer allerede, og mye tyder på at dette blir verdens beste elbil. Uansett er den såpass diger at den ikke blir noen storselger. Da må vi nok vente på en elektrisk E eller C-klasse.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 minutter siden):

Ser frem til testen med fire sider og opp og ned i mente om forbruk, rekkevidde og ladehastighet pluss tre linjer om alt det andre som ikke er så nøye.

TU har vel uttalt at de fokuserer mest på de tekniske aspektene i "elbil-biten" og overlater det andre til andre testere. Helt greit i min bok, da "de andre" ofte er gode på den andre biten men mindre systematiske på det med lading, forbruk, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (2 minutter siden):

TU har vel uttalt at de fokuserer mest på de tekniske aspektene i "elbil-biten" og overlater det andre til andre testere. Helt greit i min bok, da "de andre" ofte er gode på den andre biten men mindre systematiske på det med lading, forbruk, osv.

Helt greit det, men om de ikke klarer å forholde seg til noe annet enn Wh/meter så bør de kanskje være mer tydelig på det. Det er forøvrig andre tekniske aspekter ved ebliler som kan være interessant for Teknisk Ukeblads lesere, men det må man som nevnt andre steder for å lese noe om.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (16 timer siden):

Finnes massevis av kilder til gode tester. Du trenger ikke bruke bloggerene hos TU som eneste info. Det begynner jo å tikke inn litt prøvekjøringer allerede, og mye tyder på at dette blir verdens beste elbil. Uansett er den såpass diger at den ikke blir noen storselger. Da må vi nok vente på en elektrisk E eller C-klasse.

EQC finnes allerede, og selv om den er en god elbil, er den absolutt ikke best. Til det er det alt for mye ice-gener i den. Har langt høyere forventninger til kommende EQE, og så vil en "refresh" av EQC etterhvert bli mer det EQC burde vært allerede. EQS er imponerende nok, skal ikke klage på den, sånn bare for å ha sagt det før noen kommer med antagelser som jeg ikke har kommet med selv. 

"The EQC is based on the GLC and shares the same wheelbase dimensions."

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_EQC

2025 er visstnok året MB skal begynne med electric only-plattformer. Kanskje vi da virkelig får se om de viser at det ligger noe i slagordet dems.

https://insideevs.com/news/521833/mercedes-electric-only-platforms-2025/

EDIT: EQS er første ut her med dedikert elektrisk plattform. Leste feil/misforstod litt i infoen jeg leste meg opp på.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

EQC finnes allerede, og selv om den er en god elbil, er den absolutt ikke best. Til det er det alt for mye ice-gener i den. Har langt høyere forventninger til kommende EQE, og så vil en "refresh" av EQC etterhvert bli mer det EQC burde vært allerede. EQS er imponerende nok, skal ikke klage på den, sånn bare for å ha sagt det før noen kommer med antagelser som jeg ikke har kommet med selv. 

"The EQC is based on the GLC and shares the same wheelbase dimensions."

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_EQC

2025 er visstnok året MB skal begynne med electric only-plattformer. Kanskje vi da virkelig får se om de viser at det ligger noe i slagordet dems.

https://insideevs.com/news/521833/mercedes-electric-only-platforms-2025/

Som du skriver, så er EQC basert på GLC, altså en SUV. Jeg snakker om det elektriske alternativet til C-klasse. Nyeste C-klasse ble forøvrig lansert forige måned. Tror vi har sett at det ligger noe i slagordet deres siden iallefall begynnelsen av 1900-tallet.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Som du skriver, så er EQC basert på GLC, altså en SUV. Jeg snakker om det elektriske alternativet til C-klasse. Nyeste C-klasse ble forøvrig lansert forige måned. Tror vi har sett at det ligger noe i slagordet deres siden iallefall begynnelsen av 1900-tallet.

Det er vel tvilsomt at vi får se så mye sedaner fremover, da folk flest vil ha SUV, og batteripakkene uansett bygger bilen i høyden. Da er det lettere å øke høyden litt mere, så man får en SUV av det. Ihvertfall inntil vi får batteriteknologi som har langt høyere energitetthet, slik at man ikke må bygge for mye i høyden.

MB har vist mye bra opp igjennom historien. Men jeg må for egen skyld si jeg synes de har tapt seg endel i det siste. Og på flere områder i det siste har de i beste tilfelle vært på par med japanerne og koreanerne. Men skal ikke ta den diskusjonen videre her, for det er i mine øyne of topic.

La oss heller holde oss til EQS, og hva den bringer. Den kan være det som får meg til å tro på MB igjen, og jeg håper det ikke er for mye ice i denne som viser seg fremover. Den vil sikkert bli plukket fra hverandre av Munroe og teamet hans, og vi får da mere info om hva som faktisk finnes under skallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

 

2025 er visstnok året MB skal begynne med electric only-plattformer. Kanskje vi da virkelig får se om de viser at det ligger noe i slagordet dems.

 

Mulig jeg misforstår den setningen, men EQS er bygd på en plattform utviklet spesifikt for elektriske kjøretøy. EQE kommer også på den samme plattformen. Alle de andre, EQC, EQA og EQV er bygd på eksisterende ICE-plattformer.

Lenke til kommentar
StigVarmdal skrev (4 timer siden):

Mulig jeg misforstår den setningen, men EQS er bygd på en plattform utviklet spesifikt for elektriske kjøretøy. EQE kommer også på den samme plattformen. Alle de andre, EQC, EQA og EQV er bygd på eksisterende ICE-plattformer.

Her har jeg dessverre misforstått/lest feil, for det var det jeg hadde fått med meg først, men så leste jeg litt før jeg postet, og da virket det som EQS likevel ikke var på dedikert elektrisk plattform. Korrigeres i innlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...