Gå til innhold

Hybrid som terrengsykkel?


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Jeg har en hybrid med ganske smale dekk med rullerand, som fungerer dårlig i terreng. Vurderer å skaffe andre dekk til denne, og lurer på hvor gode disse syklene kan være i terreng. Dette er lett terreng i rolig tempo, grusveier og asfaltvei i samme tur. Hovedproblemet er faren for å gli på sleipe røtter på stier og traktorveier. Terrengsykkel uten dempere går helt fint på disse stiene.

Så hvor mye vil det hjelpe med andre dekk, kan den fungere tilnærmet likt terrengsykkelen om jeg bytter dekk?

Edit: Her er sykkelen, en DBS Spinova fra 90-tallet. Har hatt den lenge men brukt den lite:Screenshot_2021-08-09-16-20-24.thumb.png.bb2b04cf5de65352e1e9222fc7a4f9bc.png

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513
21 minutes ago, Theo343 said:

Vel det er ikke uvanlig at de raskesre på sykkelbirken sykler på nettopp en type hybrid med stiv gaffel om det er tørt vær. Omtrent en racer med rett styre siden bukkestyre ikke er lov.

Jøss. Så det gjør ikke noe om den har 28" dekk? Får man dekk med ordentlige knaster til den størrelsen? Har du tips til dekk og hvor jeg kan kjøpe dem?

Lenke til kommentar

Hva slags hybrid er det du har? Det kommer vel an på om ikke 37 blir for stort for klaringen, men det kan jo være det går. Hybrid fungerer bra i terreng hvis det er noe a la cyclocross hybrid du har. Det vil nok hjelp ganske mye om du bytter dekk hvis det ikke er "knaster" på de du har nå. Kanskje dette kan være noe?

https://bikeshop.no/vittoria/1113cq2337111tg/vittoria-revolution-28-dekk-sort-700-x-37-mm-rigid

Terrengsykkel er vel for terreng sist jeg sjekka. Det lureste er nok å bruke hybriden og evnt. skifte dekk etter spesifikasjonene dine som jo kan forandre seg.  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Terrengsykkel med demping kan være fint om det er mye kantstein, dårlig asfalt, humpete/slåete, opp og ned ol. på vei til jobb. Selv har jeg syklet både racer, cyclocross (bare en test, ikke kjøp), hybrid, fulldemper og hardtail til jobb.

Jeg endte til slutt opp med å sykle på racer med forholdsvis brede dekk på 28-30mm, da jeg kom meg raskest frem med dette også på jobbruta (litt opp og ned, ut og inn her og der). Noen racere har plass til opptil 32 i bredden. Med Cyclocross (offroad racer) får man også ofte plass i gaffel og ramme til ennå bredere dekk. På raceren til jobb hadde jeg da mønster tilsvarende dette.

Spoiler

image.png.086cfd90ed2b1d07f7be7a387e0452d4.png


Skulle jeg syklet fast med hardtail/terrengsykkel  til jobb så er det ingen grunn til å måtte kjøre med fulle knastedekk. Det har jeg vel faktisk aldri gjort med hverken hardtail eller fulldemper. Fjerner alltid dekka som kommer på en terrengsykkel fra butikk om det er fullknast. Det er ofte tunge, dårlig slitekvalitet og har høy rullemotstand. Jeg har alltid hatt en rullelinje i midten av dekket. Med godt luftrykk vil du ikke da treffe asfalt med knaster. Litt mer knaster enn i bildet under men for å illustrere. Når man skal ut på ren stitur har man litt lavere trykk i dekket.

Spoiler

image.png.69057da4beb3cfed76b711f82df3f97a.png


 Har du en forholdsvis grei vei til jobb ville jeg uansett gått for en Hybrid da de kan være lette og raske. Ikke gå i fella med å kjøpe en blytung hybrid med alskens rask. Ha evt. løse lette skjermer du raskt kan ta av og på for regnværsdager.

Skivebremser er selvsagt best men jeg synes man får mange gode og rimelige hybrider som egner seg godt til jobbsykling også med klossbremser. Bare sørg for å holde kloss og felg rent og bytt når de er godt slitte. Ellers gir skivebremser også mindre vedlikehold.


Synes du det blir mye hump, dump og slag med hybriden på jobbruta kan du gå til innkjøp av demping i styrestem (ikke gaffel) og setepinne som kan jevne ut det verste men det finner du ut etterhvert. Å leke litt med dekktrykk er også en greie der. Finne hva som gir best fart og samtidig nok demping ved ujevnheter uten økt fare for punktering.

Spoiler

image.png.b02dc4d9c3ce5f86d01e337af2c49e22.png

Jeg anbefaler også noen gode holker til styret slik at man får noen bedre hvile posisjoner og gjerne litt demping. Slik som disse.

Spoiler

image.png.a13911641cbacb7973b33261286357a1.png


 Jeg kombinerer de også gjerne med gode barends så har jeg full range av forskjellige posisjoner som er greit så man slipper smerter i håndledd, skuldre og nakke over tid. Det er ikke nødvendig men noe jeg har erfart over tid at er godt.

Spoiler

image.png.0e284b53554f52353445ad9c30e41380.png


 
 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

28" er samme felgdimensjon som 29" (700c eller ETRTO 622). Det som er begrensende er hvor store dekk som ramma di har plass til. Det er gjerne der kjedestagene møter setepinnen som setter grensen (men om du har felgbremser er de gjerne også begrensende).
Når du ser etter dekk har de en betegnelse på xx-622 hvor xx er nominell dekkbredde (men det er også avhengig av felgbredden, så aldri helt presist)


Kikk på og mål ramma di så kan du vurdere hva du tror du får plass til. Husk du må ha litt klaring.

Velg så dekk med en mønster som passer din bruk. Det er store forskjeller i skrogkonstruksjon også så vurder om du vil ha et lettrullende dekk (høy TPI tynt skrog) eller mer robust dekk med tyngre og stivere skrog. Gummiblandingene har også en del variasjon med mer eller mindre myke gummityper.

Selv om du ikke kan gå opp noe videre i dekkstørrelse er det nok mulig å finne bedre  dekk enn det du later til å beskrive.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
17 hours ago, Gjest Baardsen said:

Hva slags hybrid er det du har? Det kommer vel an på om ikke 37 blir for stort for klaringen, men det kan jo være det går. Hybrid fungerer bra i terreng hvis det er noe a la cyclocross hybrid du har. Det vil nok hjelp ganske mye om du bytter dekk hvis det ikke er "knaster" på de du har nå. Kanskje dette kan være noe?

https://bikeshop.no/vittoria/1113cq2337111tg/vittoria-revolution-28-dekk-sort-700-x-37-mm-rigid

Terrengsykkel er vel for terreng sist jeg sjekka. Det lureste er nok å bruke hybriden og evnt. skifte dekk etter spesifikasjonene dine som jo kan forandre seg.  

Jeg la inn bilde av sykkelen i HI nå. De dekkene jeg har fungerer bra på grus, så jeg er ute etter dekk som også fungerer i terreng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
14 hours ago, Theo343 said:

Terrengsykkel med demping kan være fint om det er mye kantstein, dårlig asfalt, humpete/slåete, opp og ned ol. på vei til jobb. Selv har jeg syklet både racer, cyclocross (bare en test, ikke kjøp), hybrid, fulldemper og hardtail til jobb.

Jeg endte til slutt opp med å sykle på racer med forholdsvis brede dekk på 28-30mm, da jeg kom meg raskest frem med dette også på jobbruta (litt opp og ned, ut og inn her og der). Noen racere har plass til opptil 32 i bredden. Med Cyclocross (offroad racer) får man også ofte plass i gaffel og ramme til ennå bredere dekk. På raceren til jobb hadde jeg da mønster tilsvarende dette.

  Reveal hidden contents

image.png.086cfd90ed2b1d07f7be7a387e0452d4.png


Skulle jeg syklet fast med hardtail/terrengsykkel  til jobb så er det ingen grunn til å måtte kjøre med fulle knastedekk. Det har jeg vel faktisk aldri gjort med hverken hardtail eller fulldemper. Fjerner alltid dekka som kommer på en terrengsykkel fra butikk om det er fullknast. Det er ofte tunge, dårlig slitekvalitet og har høy rullemotstand. Jeg har alltid hatt en rullelinje i midten av dekket. Med godt luftrykk vil du ikke da treffe asfalt med knaster. Litt mer knaster enn i bildet under men for å illustrere. Når man skal ut på ren stitur har man litt lavere trykk i dekket.

  Hide contents

image.png.69057da4beb3cfed76b711f82df3f97a.png


 Har du en forholdsvis grei vei til jobb ville jeg uansett gått for en Hybrid da de kan være lette og raske. Ikke gå i fella med å kjøpe en blytung hybrid med alskens rask. Ha evt. løse lette skjermer du raskt kan ta av og på for regnværsdager.

Skivebremser er selvsagt best men jeg synes man får mange gode og rimelige hybrider som egner seg godt til jobbsykling også med klossbremser. Bare sørg for å holde kloss og felg rent og bytt når de er godt slitte. Ellers gir skivebremser også mindre vedlikehold.


Synes du det blir mye hump, dump og slag med hybriden på jobbruta kan du gå til innkjøp av demping i styrestem (ikke gaffel) og setepinne som kan jevne ut det verste men det finner du ut etterhvert. Å leke litt med dekktrykk er også en greie der. Finne hva som gir best fart og samtidig nok demping ved ujevnheter uten økt fare for punktering.

  Reveal hidden contents

image.png.b02dc4d9c3ce5f86d01e337af2c49e22.png

Jeg anbefaler også noen gode holker til styret slik at man får noen bedre hvile posisjoner og gjerne litt demping. Slik som disse.

  Reveal hidden contents

image.png.a13911641cbacb7973b33261286357a1.png


 Jeg kombinerer de også gjerne med gode barends så har jeg full range av forskjellige posisjoner som er greit så man slipper smerter i håndledd, skuldre og nakke over tid. Det er ikke nødvendig men noe jeg har erfart over tid at er godt.

  Reveal hidden contents

image.png.0e284b53554f52353445ad9c30e41380.png


 
 

 

Takk for mye info! Kjører du med dekk med rullelinje slik som i bilde 2 i terreng? Mine ser nesten slik ut, men er omtrent helt glatte i midten, og de er håpløse i terreng. De er også ganske brede, 42mm, men det hjelper ikke stort. Mulig jeg har syklet med for mye luft i faktisk, det har jeg ikke tenkt på..
Problemet er ikke at det er humpete, men at det kan vokser røtter over stien som man glir på.
Jeg skjønner nå at det vil hjelpe mye med noen lave knaster i midten siden jeg har plass til ganske brede dekk også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
7 hours ago, sverreb said:

28" er samme felgdimensjon som 29" (700c eller ETRTO 622). Det som er begrensende er hvor store dekk som ramma di har plass til. Det er gjerne der kjedestagene møter setepinnen som setter grensen (men om du har felgbremser er de gjerne også begrensende).
Når du ser etter dekk har de en betegnelse på xx-622 hvor xx er nominell dekkbredde (men det er også avhengig av felgbredden, så aldri helt presist)


Kikk på og mål ramma di så kan du vurdere hva du tror du får plass til. Husk du må ha litt klaring.

Velg så dekk med en mønster som passer din bruk. Det er store forskjeller i skrogkonstruksjon også så vurder om du vil ha et lettrullende dekk (høy TPI tynt skrog) eller mer robust dekk med tyngre og stivere skrog. Gummiblandingene har også en del variasjon med mer eller mindre myke gummityper.

Selv om du ikke kan gå opp noe videre i dekkstørrelse er det nok mulig å finne bedre  dekk enn det du later til å beskrive.

Takk! Har prisen mye å si på dekk? Jeg har funnet dette, det er i grunn det eneste terrengdekket de har her i den størrelsen ser det ut som: https://bikeshop.no/continental/0101428/continental-at-ride-42-622-dekk-sort-refleks-700x42c-84-tpi-510-gram

Ellers måtte det bli dette, men det er i grunn veldig likt det jeg har. Men det er bredere, og jeg tror det skal gå fint med 2mm mer på sykkelen min: https://bikeshop.no/cst/nycst001/cst-c1313-28-dekk-37-44-mm-ikke-foldbart-asfalt-og-grus

På dekkene mine står det: (42-622) 700x40C

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at billige dekk alltid er kjipe men... mistenker at gummblandingen i det contidekket er ganske hard, og cst er mest for asfalt.

Jeg ville vurdert en av disse:
https://bikeshop.no/continental/nyconti045/continental-terra-trail-protection-dekk-700x40c-tubeless-445-g

https://bikeshop.no/schwalbe/1165403502/schwalbe-g-one-ultrabite-28-x-150-dekk-sort-addix-speedgrip-super-ground

Selv om de er 2mm smalere, så er disse en litt annen klasse

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
18 minutes ago, sverreb said:

Jeg skal ikke si at billige dekk alltid er kjipe men... mistenker at gummblandingen i det contidekket er ganske hard, og cst er mest for asfalt.

Jeg ville vurdert en av disse:
https://bikeshop.no/continental/nyconti045/continental-terra-trail-protection-dekk-700x40c-tubeless-445-g

https://bikeshop.no/schwalbe/1165403502/schwalbe-g-one-ultrabite-28-x-150-dekk-sort-addix-speedgrip-super-ground

Selv om de er 2mm smalere, så er disse en litt annen klasse

De var flotte ja, men dyre! Jeg skjønner at gummien har en del å si, har jo erfaring fra bil...kanskje jeg skal legge litt mer penger i det. Jeg har bare lett blant hybrid-dekkene til nå men skal lete litt mer rundt.

Hva betyr tallene forresten? 40 skjønner jeg er bredden, og 622 er vel diameter, men hva er de andre?
700 x 40C, 40 - 622 mm

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt ikke gummiblandingen vil ha så fryktelig mye å si for sykling på nivået du skisserer. Så lenge du får deg dekk med tverrgående mønster/knaster, vil du nok merke en forskjell kontra dekkene du har nå. Vil tro de dekkene som sitter på sykkelen din fra før har blitt ganske harde med årene også ;) Jeg hadde kjørt på med de Continental-dekkene du linket til over her.

Tallene henviser til ulike standarder for hvordan man oppgir dimensjonene for dekket. Litt det samme som at lufttrykk gjerne oppgis i både PSI og Bar: https://sykkelen.no/guider/diverse/har-du-riktig-dekk-pa-felgen/

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
13 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Jeg tror ærlig talt ikke gummiblandingen vil ha så fryktelig mye å si for sykling på nivået du skisserer. Så lenge du får deg dekk med tverrgående mønster/knaster, vil du nok merke en forskjell kontra dekkene du har nå. Vil tro de dekkene som sitter på sykkelen din fra før har blitt ganske harde med årene også ;) Jeg hadde kjørt på med de Continental-dekkene du linket til over her.

Hehe, temmelig bortkastede penger ja.. Vi får se 😅

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
40 minutes ago, sverreb said:

Jeg skal ikke si at billige dekk alltid er kjipe men... mistenker at gummblandingen i det contidekket er ganske hard, og cst er mest for asfalt.

Jeg ville vurdert en av disse:
https://bikeshop.no/continental/nyconti045/continental-terra-trail-protection-dekk-700x40c-tubeless-445-g

https://bikeshop.no/schwalbe/1165403502/schwalbe-g-one-ultrabite-28-x-150-dekk-sort-addix-speedgrip-super-ground

Selv om de er 2mm smalere, så er disse en litt annen klasse

Jeg fant dette som er ganske likt det Continental-dekket. Er det litt bedre tror du? https://bikeshop.no/schwalbe/1110113801/schwalbe-smart-sam-perf-addix-dekk-sort-refleks-700-x-40c-67-epi-555g

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hapi70 said:

Jeg fant dette som er ganske likt det Continental-dekket. Er det litt bedre tror du? https://bikeshop.no/schwalbe/1110113801/schwalbe-smart-sam-perf-addix-dekk-sort-refleks-700-x-40c-67-epi-555g

det tror jeg er et bedre budsjettvennlig valg. Prisen er sannsynligvis p.g.a. lav tpi, så et litt stivere dekk, men i denne dimensjonen tror jeg ikke det gjør allverden.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Hapi70 said:

De var flotte ja, men dyre! Jeg skjønner at gummien har en del å si, har jo erfaring fra bil...kanskje jeg skal legge litt mer penger i det. Jeg har bare lett blant hybrid-dekkene til nå men skal lete litt mer rundt.

Hva betyr tallene forresten? 40 skjønner jeg er bredden, og 622 er vel diameter, men hva er de andre?
700 x 40C, 40 - 622 mm

622mm er BSD, Bead seat diameter. I.e. diameteren beskrevet av kanttråden i dekket. Dette er dette som bestemmer om dekket kan passe felgen din. Begge må ha samme BSD. 40 er dekkets nominelle bredde målt på det bredeste. Dette er litt avhengig av felgen derav nominelle bredde.

700C er et annen betegnelse for en ISO/ETRTO 622 felg. 700c er en noe arkaisk betegnelse, som i likhet med 28" og 29" viser til hele hjulets diameter (som ikke er nøyaktig siden det er avhengig av dekket). 29", 28", 700c og ETRTO 622 har alle samme BSD og kan i utgangspunktet ta de samme dekkene, men 29" betyr typisk terrengsykkel og ment for dekk på 40-60mm, 28" er hybrid, gatesykkel og er ment for 25-45mm 700c er normalt racersykkel og ment for 20-30mm (alle tall omtrentlig, og bruken er ikke skarpt avgrenset, særlig 700c dukker opp over alt)

Forskjellen ligger for hjulets del gjerne i felgbredden/typen, hvilke nav de er konstruert med, og hvilken belastning eikene er ment for.

Myke gummityper er fint på sti, men har ikke så mye å si på grus.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...