Gå til innhold

Apple vil skanne Iphoner i USA for overgrepsbilder


Anbefalte innlegg

On 8/6/2021 at 8:52 PM, spiff42 said:

Det er kun bilder som lastes opp til iCloud Photo Library som sjekkes mot overgrepsmateriale. 

Les overskriften på artikkelen på nytt. Det er telefonen, ikke nettjenesten, det er snakk om. Sannsynligvis har nettjenesten vært underlagt reguleringer lenge, siden Apple som alle andre er underlagt ekstra ansvar/lovkrav når de fysisk lagrer data hos seg selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valg av telefon fremover blir hvertfall mye enklere.

Skulle andre produsenter også begynne med dette tullet får man begynne å titte på kompakt kameraer igjen fremfor å ta bilder med mobiltelefon og etterspørre mulighet til å deaktivere kamera i OSet og slå av alle muligheter til å lagre bilder på annet enn i RAM i telefonen.

Skulle noe plantes er man jo like ille ute. Er det noe som er helt sikkert så er det at slikt vil skje.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Theo343 said:


Skulle andre produsenter også begynne med dette tullet ...
 

...så er det helt forståelig. Apple har vært ganske tydelig på at de ikke ønsker dette. Andre amerikanske firma har kanskje ikke vært like åpne i sin motstand, det betyr ikke at ikke også de er under politisk press gjennom juridisk press. Og om man går til produkter fra andre nasjoner... Nuvel. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, tommyb said:

...så er det helt forståelig. Apple har vært ganske tydelig på at de ikke ønsker dette. Andre amerikanske firma har kanskje ikke vært like åpne i sin motstand, det betyr ikke at ikke også de er under politisk press gjennom juridisk press. Og om man går til produkter fra andre nasjoner... Nuvel. 

Da får jeg vurdere om jeg går tilbake til en vanlig tastetelefon igjen. Jeg synes dette er galskap. ingen hadde funnet seg i dette om det samme ble pålagt jobb eller personlig laptop, PC eller lignende.

Jeg bruker telefonen hovedsaklig til å ringe med og sende meldinger uansett. Det meste annet gjør jeg fra laptop. Alt jeg har installerte på en smarttelefon er kun som et suplement til at jeg har det på PC.

Det kan selvsagt være at jeg endrer mening men jeg er ikke særlig begeistret for slike overtramp mot privatliv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det finnes bedre og dårligere måter å gjøre slike funksjoner på. Man kan tenke seg at telefonen laster ned et sett av hash, og så sammenligner bildene lokalt med disse. Bilder som ikke detekteres som potensielt problematiske forlater aldri telefonen. Det er mulig at man kan bruke noe slags homomorf kryptering i iCloud som lar dem kryptere hash-ene og sjekke i kryptert form (slik at de aldri får tilgang på bildet i klartekst).

Generelt så har jeg valgt Apple over Google fordi de i større grad har frontet brukeren ovenfor myndighetene, og fordi de har en forretningsmodell som ikke er direkte knyttet til å spionere på (og selge) brukerdata. Hvis denne tilliten forsvinner så forsvinner også mye av min motivasjon for å velge Apple - det er ikke så gøy å bruke en enhet hvor man må google for å greie å slette 1000 bilder.

-k

Lenke til kommentar
17 minutes ago, knutinh said:

Generelt så har jeg valgt Apple over Google fordi de i større grad har frontet brukeren ovenfor myndighetene, og fordi de har en forretningsmodell som ikke er direkte knyttet til å spionere på (og selge) brukerdata. Hvis denne tilliten forsvinner så forsvinner også mye av min motivasjon for å velge Apple...

Dette var én av årsakene til at jeg vurderte Apple igjen nå. Men det ligner mer på spill for galleriet når man leser nyheter som dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg kan leve med at jeg bli automatisk overvåket, for jeg skriver bare tull uansett, men jeg føler det er veldig, veldig farlig når det inkluderer automatisert overvåkning av dissidenter, journalister og akademikere.

Inntil sånn ca. Dørum hadde vi et prinsipp i Norge at man ikke skulle overvåkes med mindre det forelå en mistanke. Det synes jeg er et flott prinsipp, når man tenker på hvor enkelt overvåkning er blitt. Jeg tror at for et bredt utvalg av folk i Norge så ville de ikke sette pris på om minst en av disse fikk styre hva som ble letet etter på telefonen din: FrP, MDG eller Rødt. Da tror jeg vi har tråkket ca. alle velgere på tærne.

Edit: Sleng inn KrF også. De har helt sikkert noe de skulle ha sjekket. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (40 minutter siden):

Da får jeg vurdere om jeg går tilbake til en vanlig tastetelefon igjen. Jeg synes dette er galskap. ingen hadde funnet seg i dette om det samme ble pålagt jobb eller personlig laptop, PC eller lignende.

Jeg bruker telefonen hovedsaklig til å ringe med og sende meldinger uansett. Det meste annet gjør jeg fra laptop. Alt jeg har installerte på en smarttelefon er kun som et suplement til at jeg har det på PC.

Det kan selvsagt være at jeg endrer mening men jeg er ikke særlig begeistret for slike overtramp mot privatliv.

Kommer på Macbooks snart der de skal scanne alt på mac'en, alt for "barna" sin sikkerhet må man vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (5 minutter siden):

En del overgrep foregår via apper hvor man kommer i kontakt med barn, og får dem til å gjøre seksuelle ting. Kanskje, (men bare kanskje), kan dette ferske eller i det minste stanse noe av dette. 

Selv om de påstår at det handler om det, så gjør det ikke det. Dette handler om generell overvåkning av uskyldige, som i neste omgang vil både få alvorlige utilsiktede lekkasjer og bygge opp en industri av misbruk av ALL informasjon de hamstrer inn. En gavepakke til organiserte kriminelle, spioner og tvilsomme regimer. De gode intensjonene er kun en falsk fasade for å lure sånne som deg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Selv om de påstår at det handler om det, så gjør det ikke det. Dette handler om generell overvåkning av uskyldige, som i neste omgang vil både få alvorlige utilsiktede lekkasjer og bygge opp en industri av misbruk av ALL informasjon de hamstrer inn. En gavepakke til organiserte kriminelle, spioner og tvilsomme regimer. De gode intensjonene er kun en falsk fasade for å lure sånne som deg.

Innfallsvinkelen min her var med tanke på overgrep. At det finnes andre grunner, eller i det minste bivirkninger er jeg bevisst på. 
 

Men det er ubenektelig at chatteapper med videofunksjoner er en av midlene som brukes. Tar man opptak på telefon, eller på noen datamaskin, så kan slike algoritmer faktisk avsløre aktivitet. Eliminerer man slikt fra alle midler hvermannsen bruker, så har man langt mindre barn som blir utsatt for denne typen overgrep. 
 

Man har et pro et contra for alt. Jeg påpekte simpelthen et av de som er pro, siden de fleste fokuserte på contra. 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, anon_83104 said:

En del overgrep foregår via apper hvor man kommer i kontakt med barn, og får dem til å gjøre seksuelle ting. Kanskje, (men bare kanskje), kan dette ferske eller i det minste stanse noe av dette. 

Liten sannsynlighet for det. Dette scanner jo bare etter allerede kjente bilder.

Forøvrig, hvis de klarer å ta noen ved hjelp av dette, så er det veldig sjeldent man tar noen andre enn de som laster ned noe bilder og film? Ikke at det er greit å gjøre det, eller at man ikke skal ta disse. Men jeg har inntrykk av at de som aktivt misbruker barn og aktivt produserer ulovlige ting ikke akkurat bruker en standard iPhone, og that's it.

Derimot dette har mer effekt, men det krever en god del mel målrettet jobbing for å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (20 minutter siden):

Men det er ubenektelig at chatteapper med videofunksjoner er en av midlene som brukes. Tar man opptak på telefon, eller på noen datamaskin, så kan slike algoritmer faktisk avsløre aktivitet.

Det er vanskelig å generelt påvise at et bilde eller video viser et overgrep. Alternativene er nok (vil jeg tro) å 1)vise at bildet samsvarer med en database over kjente overgrepsbilder, eller 2)at bildet viser nakenhet?

Alternativ 2) er kanskje greit for youtube, men vil være upraktisk for private bilder på folks telefon.

-k

Lenke til kommentar
Stoddart skrev (Akkurat nå):

Liten sannsynlighet for det. Dette scanner jo bare etter allerede kjente bilder.

Forøvrig, hvis de klarer å ta noen ved hjelp av dette, så er det veldig sjeldent man tar noen andre enn de som laster ned noe bilder og film? Ikke at det er greit å gjøre det, eller at man ikke skal ta disse. Men jeg har inntrykk av at de som aktivt misbruker barn og aktivt produserer ulovlige ting ikke akkurat bruker en standard iPhone, og that's it.

Derimot dette har mer effekt, men det krever en god del mel målrettet jobbing for å få til.

Første skrittet i enhver teknologisk utvikling. Etter hvert vil en AI bli bra nok til å identifisere alder og nylig produsert materiale. 

Og de fleste overgripere er ikke fullt så forsiktig. Og blir slik teknologi normen og gjeldende alt som hvermannsen bedriver med, så har man eliminert de fleste angrepspunkt for de overgriperne som er kløktigere enn sådan. 

Så man må ha litt mer målrettet arbeid. Om man klarer teknologien, og legge til rette for at det ikke blir misbrukt, så er det vel så bra. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Det er vanskelig å generelt påvise at et bilde eller video viser et overgrep. Alternativene er nok (vil jeg tro) å 1)vise at bildet samsvarer med en database over kjente overgrepsbilder, eller 2)at bildet viser nakenhet?

Alternativ 2) er kanskje greit for youtube, men vil være upraktisk for private bilder på folks telefon.

-k

Alternativ 2 med noen modifikasjoner. Man må selvsagt ha noen gode metoder for å identifisere alder. Om man klarer å finne ut om det er radikale aldersforskjeller mellom to parter, så har man nok et punkt å ta videre. 

Men dette er selvsagt utvikling. Og dette vil kanskje -- men bare kanskje -- være et første skritt. 

Alternativ 1 må inkluderes noenlunde. En velkjent måte de får andre til å begi seg ut på slikt materiale, er å vise annet eksisterende materiale. Så man får se. 

Endret av anon_83104
Siste avsnitt tilføyd
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (57 minutter siden):

Alternativ 2 med noen modifikasjoner. Man må selvsagt ha noen gode metoder for å identifisere alder.

Facebook flagget vel hun nakne jenta fra Hiroshima/Nagasaki på Erna Solberg sin profil som potensielt problematisk?

Folk tar bilde av ungene sine på badestrand og på badet. Jeg tror ikke at alternativ 2 kan fungere uten en «hær» av ansatte som manuelt ser igjennom bildene etterpå. Noe som er problematisk for privatliv og kost.

Derfor tror jeg at alternativ 1 er mest sannsynlig. Hvis man skal kjenne igjen «10» kjente overgrepsbilder lokalt på telefonen så låter det overkommelig. Hvis man skal kjenne igjen 1 million forskjellige så er det potensielt en betydelig database over signaturer å laste ned (en unik hash trenger ikke å være så stor, men her snakker vi vel om å kjenne igjen «innhold» selv etter skalering, rotering, fargemanipulasjon og sånt), og potensielt noe som drikker regnekraft.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (1 time siden):

Første skrittet i enhver teknologisk utvikling. Etter hvert vil en AI bli bra nok til å identifisere alder og nylig produsert materiale. 

 

Etterhvert så vil nok AI kunne kjenne igjen potensielle overgripere basert på andre data enn bilder på mobilen. Spørsmålet er hvor langt samfunnet, bedrifter og borgere ønsker å gå i den retningen.

Overgrep mot barn er noe av det nedrigste et menneske kan gjøre. Som selvsagt er grunnen til at det alltid er «hensyn til barna» som frontes når vi skal overvåkes. Ikke skatteunndragelser, salg av hasj og annet kjedelig.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Etterhvert så vil nok AI kunne kjenne igjen potensielle overgripere basert på andre data enn bilder på mobilen. Spørsmålet er hvor langt samfunnet, bedrifter og borgere ønsker å gå i den retningen.

Overgrep mot barn er noe av det nedrigste et menneske kan gjøre. Som selvsagt er grunnen til at det alltid er «hensyn til barna» som frontes når vi skal overvåkes. Ikke skatteunndragelser, salg av hasj og annet kjedelig.

-k

Enig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...