Gå til innhold

GPS-app for å finne tomtegrenser


el_cash

Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne en app eller lignende som kan brukes til å finne/spore tomtegrenser. Klarer ikke å finne noen som har den funksjonaliteten jeg er ute etter, så spør her.

Tomta har gamle grensemerker som er vanskelige å finne. Poenget mitt er å finne dette selv, helst ved hjelp av gps på mobilen (eller ved en vanlig tur-gps som jeg også har). Problemet er at kart (seeiendom.no, norgeskart.no etc) ikke opplyser gps-koordinater for grensene. Det jeg vil er å kunne følge grensene pr gps og så se om jeg finner de gamle merkene, så de kan settes opp på nytt, mer synlig. 

Finnes det noe slikt? Eller er eneste alternativ å kontakte kommunen eller andre for å gjøre oppmålinger på ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, det jeg finner er: 

Quote

Koordinater for representasjonspunktet til hovedteigen (hoveddelen av eiendommen). Oppgitt i meter (nord, øst) EUREF89 og UTM sone (EPSG kode).

Med andre ord så finner jeg midtpunktet av eiendommen, men ikke koordinatene for grensene? 

Hadde eiendommen vært firkantet så kunne jeg ut ifra dette regnet ut grensene, men siden den ikke er helt kvadratisk  og grenselinjene slynger seg, så lar det seg ikke gjøre. Det er nettopp derfor jeg hadde håpet på å følge koordinater via en app eller lignende.

Har hørt at kommunens folk bruker mobilen selv til å følge opp grenser, hvordan gjør de det?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, mobile999 said:

Det er sannsynligvis mulig å plassere en markør på grensepunktet i kommunekartet og hente koordinatene.

Jeg vet ikke hva kommunen bruker.

Nei, ikke mulig å hente gps-koordinater på grensepunktene, dessverre - har i hvert fall ikke funnet et kart hvor jeg kan gjøre det.

Lenke til kommentar
el_cash skrev (På 2021-8-5 den 11.53):

 

Tomta har gamle grensemerker som er vanskelige å finne. Poenget mitt er å finne dette selv, helst ved hjelp av gps på mobilen (eller ved en vanlig tur-gps som jeg også har).

Informasjonen i elektroniske kart kan virke nøyaktig, men inneholder vanligvis ikke riktige grenser for gamle eiendommer. Informasjon i gamle dokumenter kan gjelde, som ikke er tatt høyde for i elektroniske kart.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker denne appen, og der kan man se tomtegrenser (hvis det er gjort en oppmåling):
https://play.google.com/store/apps/details?id=no.avinet.norgeskart&hl=no&gl=US

Merk bare at det ikke er gjort noen nøyaktig (typisk med GPS) oppmåling av alle tomter.
Slike tomter vil da på kartet ha en sekskant rundt det som er "midtpunktet" på tomta. Slike tomter har vanligvis et manuelt målebrev, i verste fall kun markert med steiner ute i naturen. Noen har merkebolter i metall, men langt fra alle. Hytta vår på fjellet hadde bare tomtegrenser avmerket med steiner. 
Vi betalte derfor for en oppmåling for å sørge for at vi fikk de nøyaktige grensene. Da kom det en dame fra en kommunal etat og foretok en oppmåling med en nøyaktig GPS-mottaker.

Jeg synes det er hårreisende at det ikke er krav om oppmåling på tomter som mangler dette. I det minste når disse omsettes. Det er det altså ikke, og det finnes ekstremt mange tomter i Norge hvor man er avhengige av dårlige merker i naturen for å angi hva som er faktiske tomtegrenser.

 

Edit 1 PS:
På en slik oppmåling blir alle tilstøtende tomteeiere innkalt slik at de kan bekrefte/bestride de merkene e.l. som man tar utgangspunkt i for en oppmåling. 
I verste fall ender dette i retten hvis man ikke blir enige. For en slektning av meg måtte en grensetvist opp i retten. Der var det kun vage beskrivelser på et målebrev samt steinmurer å forholde seg til. Deler av steinmurene var borte (muligens fjernet med vilje). Dette var mye av opphavet til tvisten.

Edit 2 PPS:
Det er forbudt å tukle med grensemerker, og ikke noe du skal gjøre selv. Det riktige er å kontakte kommunen hvis nøyaktig oppmåling ikke er registrert.
I gamle dager sa man at mennesker som tuklet med grensemerker var dømt til å gå igjen i evig tid for å flytte tilbake merkene dit de egentlig skulle være:
https://no.wikipedia.org/wiki/Deildegast

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...