Gå til innhold

Beste spill-bærbar til ca 10.000kr


Anbefalte innlegg

Sliter altså. Lenge siden jeg har spilt på PC men nå er det på tide å kjøpe PC til guttungen, da bærbar så han kan ta den med seg på besøk o.l. Leter etter noe rundt 10.000kr. Enormt utvalg, men alle later til å ha aber med seg, og jeg aner ikke om den beste kombinasjonen er i5 med RTX 3060, i7 med GTX 1660, Ryzen 7 med GTX1660. Og går man på tester av PCene man finner så er det alltid modellen over som blir testet; at de har 2070 istedenfor 1660, 3070 istedenfor 3060, eller i7 istedenfor i5, og maskinene blir uansett slaktet for ett eller annet og gjør det dårlig sammenlignet med en PC i samme segment som jeg enten ikke finner eller som har gått ut av produksjon eller er mye dyrere her i norge enn i testlandet.

Hadde satt umåtelig pris på litt hjelp. Er noen av disse verdt å satse på?

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/263289/lenovo-legion-5-15-6-barbar-gaming-pc-r51610001660ti15-120?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Computing

https://www.netonnet.no/art/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/asus-tuf-fx506iu-hn294t/1015407.11014/

https://www.komplett.no/product/1155859/gaming/gaming-pc/baerbar/komplett-khameleon-p9-baerbar-gaming-pc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her ja, fant en annen TUF til samme pris, litt annen spec, men aner ikke hva som er best.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/317208/asus-tuf-gaming-15-fx506-15-6-barbar-gaming-pc-i516512305015-144

Den på netonnet har Ryzen 7 og GTX 1660Ti

Den på elkjøp har i5 og RTX 3050

Ellers er de vel så å si like.

Blir gal. Hvorfor lage så inn i %¤#& mange forskjellige konfigurasjoner? En av dem må jo være best?

Lenke til kommentar

Et annet tips fra en som har hatt flere gaming-laptoper opp igjennom årene. Ta godt vare på maskinen. Vær forsiktig. Kjøp en sleeve til den. Rens den for støv jevnligl. Disse maskinene er ikke laget for å bli stengt rundt. Hvis man følger disse rådene vil maskinen vare lenger.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Weelie said:

Se her ja, fant en annen TUF til samme pris, litt annen spec, men aner ikke hva som er best.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/317208/asus-tuf-gaming-15-fx506-15-6-barbar-gaming-pc-i516512305015-144

Den på netonnet har Ryzen 7 og GTX 1660Ti

Den på elkjøp har i5 og RTX 3050

Ellers er de vel så å si like.

Blir gal. Hvorfor lage så inn i %¤#& mange forskjellige konfigurasjoner? En av dem må jo være best?

Elkjøp maskinen har dårligere GPU, selv om den er høyere i serie. xx50 er entry-level og ikke særlig mye å trakte etter.

Lenke til kommentar

Ingen av de rundt 10.000 som hadde 3060. Da måtte jeg en del opp i pris. Billigste jeg har funnet med 3060 er TUF DASH her

https://www.netonnet.no/art/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/asus-tuf-dash-fx516pm-hn013t/1016368.11014/

Men den har igjen i5 prosessor. Ække lett å være gjerrig.

Den har samme pris som den foreslått av undified, men jeg synes ofte MSI får mye pepper i tester, og DASH har gjort det, hvertfall noen steder ganske skarpt. Men fra den lille researchen jeg har gjort de siste timene så later det til at for spilling har grafikkortet mye mer å si enn prosessoren. Og DASH har også i5-11300, sammenlignet med MSI sin i5-10500. Nå antar jeg bare at høyere tall er bedre da, det er mulig det er feil...

Fikk komplett til å prismatche netonnet på DASHen, så tror kanskje jeg går for den... hvis ingen har noen bedre forslag på tampen?

Lenke til kommentar
Duriello skrev (6 minutter siden):

Hvordan er det med kjøling på lenovoen? 

Kjøling har jeg ikke peiling på, men virker som alle relativt billige modeller bråker noe inn i hampen... Så det er vel neppe kjøinga som kommer i første rekke når de syr sammen budsjettmodeller.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Weelie said:

Ingen av de rundt 10.000 som hadde 3060. Da måtte jeg en del opp i pris. Billigste jeg har funnet med 3060 er TUF DASH her

https://www.netonnet.no/art/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/asus-tuf-dash-fx516pm-hn013t/1016368.11014/

Men den har igjen i5 prosessor. Ække lett å være gjerrig.

Den har samme pris som den foreslått av undified, men jeg synes ofte MSI får mye pepper i tester, og DASH har gjort det, hvertfall noen steder ganske skarpt. Men fra den lille researchen jeg har gjort de siste timene så later det til at for spilling har grafikkortet mye mer å si enn prosessoren. Og DASH har også i5-11300, sammenlignet med MSI sin i5-10500. Nå antar jeg bare at høyere tall er bedre da, det er mulig det er feil...

Fikk komplett til å prismatche netonnet på DASHen, så tror kanskje jeg går for den... hvis ingen har noen bedre forslag på tampen?

MSI har vel seilt litt akterut etter at de var foretrukket før. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Weelie said:

Kjøling har jeg ikke peiling på, men virker som alle relativt billige modeller bråker noe inn i hampen... Så det er vel neppe kjøinga som kommer i første rekke når de syr sammen budsjettmodeller.

Alle maskinene må ha et godt nok kjølesystem, noe ASUS som regel prioriterer godt. Spørsmålet er vel helst hvor mye de bråker. Hvis du ikke har noe imot å åpne maskinen kan du legge Conductonaut liquid metal kjøling (erstatter kjølepasta som allerede er der). Metallet er ledende og en bør beskytte området rundt med silikon-coating. Dette er tips litt for viderekommende, men greit å være klar over.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (14 timer siden):

Alle maskinene må lage et godt nok kjølesystem, noe ASUS som regel prioriterer godt. Spørsmålet er vell helst hvor mye de bråker. Hvis du ikke har noe imot å åpne maskinen kan du legge Conductonaut liquid metal kjøling (erstatter kjølepasta som allerede er der). Metallet er ledende og en bør beskytte området rundt med silikon-coating. Dette er tips litt for viderekommende, men greit å være klar over.

Takk for tips :)

Ser på benchmark tester at i5-10500 faktisk later til å være bedre enn i5-11300. wtf... hvorfor lage 11300 da?

Lenke til kommentar

Nå er jeg på vei inn i feature creep fella ;)

MSI Katana F66 nedsatt til 12.495

ASUS ROG Strix G513QR nedsatt til 15.495

Er veldig frista nå til å gå for en av disse, så holder den kanskje et år eller to ekstra og gjør dagens spill litt bedre. ASUSen gjør det veldig bra i tester, men det later til å være mye takket være en 300Mhz skjerm som ikke er på denne tilbudsmodellen. Begge disse har 144Hz, relativt labre skjermer, men jeg anser ikke det som noen krise, siden hjemmespillinga i hovedsak vil gjøres på ekstern skjerm. Det er hvertfall ikke verdt prisforskjellen å gå opp til andre skjermen.

Hvem av disse gir mest for pengene tror dere?

Lenke til kommentar

Største forskjellen er at den en har RTX 3070 grafikk mens den andre har RTX 3060 grafikk. Den med 3070 grafikk har også mer effekt (watt) å gi til grafikken. Så grafikkytelsen er en del høyere på den med RTX 3070.

Så lenge du har 1920x1080 skjerm så mener jeg at det holder med RTX 3060 grafikk. Men om du kobler til 2560x1440 skjerm så er det en stor fordel med RTX 3070 grafikk. Uansett vil nok mest mulig ytelse være til hjelp for å holde tritt med utviklingen mest mulig år fremover. Det er også 3000 i prisforskjell og rimeligste maskin har større SSD. Du kan si at prisforskjellen nok er den du kan forvente for å gå opp såpass i grafikkytelse.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...