Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo har hønsegård mot vår eiendom, lukt & støy


__::^^::__

Anbefalte innlegg

Hei, 
Vi har en nabo som flytta inn for snart 2 år siden, de har siden gjerdet inn hele eiendommen (helt greit) og har laget en hønsegård i ene hjørnet mot vår eiendom. Vi ble i utgangspunktet spurt og så at det var greit så lenge det ikke støyet eller luktet. Dette var noe vi merket etter en tid at var faktisk tilfelle. 
Jeg forsøkte å snakke med naboen og ble mer eller mindre forulempet av hvor mye arbeid han hadde lagt ned i dette; (anm: bakre del av en garasje eller bod er omgjort til formålet å holde høns, et hull er laget i veggen og en liten del av hagen; i dette tilfelle et hjørne er gjerdet inn med hønsenetting, et lite forbur med tak er helt belagt med hønsenetting.)
Og kom ingen vei med samtalen, andre argumenter var at vi bor på landet og støy og lukt var en del av dette. Nå skal det nevnes at lukt fra høns er noe spesielt i forhold til gjødsel som spres på våren og varer et par dager maks. 

I alle fall ønsker jeg nå råd om hvordan gå frem for å få naboen til enten å flytte hønsegården til et annet hjørne av eiendommen eller avvikle hobbyen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en god grunn til at man setter opp slikt lengst mulig bort, og her har du gjort en tabbe ved at du har sagt at det var greit.

Usikker på hvor mye stemmerett du ville hatt, iogmed at de fikk sette opp gjerde, og det vil ikke hjelpe noe å flytte det 1 meter fra gjerdet/grensen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (29 minutter siden):

Det er en god grunn til at man setter opp slikt lengst mulig bort, og her har du gjort en tabbe ved at du har sagt at det var greit.

Usikker på hvor mye stemmerett du ville hatt, iogmed at de fikk sette opp gjerde, og det vil ikke hjelpe noe å flytte det 1 meter fra gjerdet/grensen.

Gjerdet har lite med problemet å gjøre da dette er et "vanlig" gjerde sånn sett, vel bortsett fra at han har malt det svart da.... greit nok det for vi har ikke så mye utsyn den veien. 
Nei, at det var greit så lenge det ikke støyet eller luktet var utgangspunktet i aksepten,, men dette har vi jo gjort han oppmerksom på. Så grunnlaget for aksepten er jo ikke tilstede. 

NoBo skrev (1 minutt siden):

Sjekk hva som står i kommunens vedtekter etc. om den type dyrehold samt støy. Å legge ansvaret/skylden over på dere mtp. at han har lagt ned mye arbeid blir litt… sært. 

Hmm,,, tror etter litt mer google-fu grannelova §2 er nærmeste... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
__::^^::__ skrev (12 minutter siden):

Hmm,,, tror etter litt mer google-fu grannelova §2 er nærmeste... 

Tenkte om du finner noe som dette for din kommune;

Sitat

Hanehold i boligstrøk
Helse og mestring- 027/20:
Vedtak:
Hanehold i tettbebygde strøk tillates som hovedregel ikke i Moss kommune, og innbyggerne skal informeres om dette på en hensiktsmessig måte.

Rådmannens forslag til vedtak:
Hanehold i tettbebygde strøk tillates som hovedregel ikke i Moss kommune, og innbyggerne skal informeres om dette på en hensiktsmessig måte. 

Det er smittefaren, lukt og støy som anses viktigst i vurdering av hønsehold i boligfelt. Det er ingen overhengende smittefare ved et velfungerende hønsehold, verken for de som har høns eller naboer, men det kan i motsatt fall medføre sjenerende lukt, støy eller tiltrekke skadedyr i omgivelsene. Det er viktig å informere naboer om deres planer, for å unngå eventuell konflikt rundt dyreholdet. Det er eieren som er ansvarlig for å utføre beskyttelsestiltak og ta de forholdsregler som er nødvendige for å forebygge sjenerende lukt, støy eller forurensning for omgivelsene.

Du skriver at dere bor på landet men siden dere har tilgrensende eiendommer så er det kanskje ikke  landlig akkurat der dere er(?) ‘Landlig’ kan defineres på flere måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 2021-7-27 den 22.02):

Tilby deg å betale for å flytte hønsegården til andre siden av eiendommen.

Til vanlig er jeg ikke en som vanligvis krangler, og jeg vil heller ikke kalle det en prinsippsak, betale for å bygge et nytt hønsehus er jeg ikke spesielt villig til....
Det han bruker nå er en del av garasjen; dvs. baksiden av garasjen hvor det var en bod, så de selv hverken hører eller lukter noe som helst.... 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
__::^^::__ skrev (På 29.7.2021 den 16.27):

Til vanlig er jeg ikke en som vanligvis krangler, og jeg vil heller ikke kalle det en prinsippsak, betale for å bygge et nytt hønsehus er jeg ikke spesielt villig til....
Det han bruker nå er en del av garasjen; dvs. baksiden av garasjen hvor det var en bod, så de selv hverken hører eller lukter noe som helst.... 

Høner lukter ikke så mye, det er hønsemøkk som blir liggende i mange dager som lukter sterkt. Om naboen gjør rent hønsehuset litt oftere, og kaster møkk pg flis i en kompostbinge med litt avstand til dere så burde det løse mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...