Gå til innhold

Aldri før har Norge produsert så mye kraft om våren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, 5CJ56A5D said:

Mon tro hvorfor det har vært så høy fyllingsgrad i magasinen i vår ? Kanskje det er for mye snø i fjellene ?

Om Kalifornia leste jeg nylig de har et vannproblem pga at snøen i Rocky Mountains idag tiner fortere/tidligere enn før - lagringstiden (i form av snø) er blitt kortere. Samme kan jo også være tilfelle her på berget.

Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Newton er force, ikke power. Power er W mens energy er kWh på engelsk i denne sammenhengen. I norsk strømproduksjon bør kraft/effekt være W og energi være Wt.

Det er forøvrig interessant at strømprisen er så høy tross høy strømproduksjon.

At strømprisene er så høye synes jeg er mer til bekymring enn forundring.
Eksporten til utlandet bidrar til europeiske strømpriser i Norge.

Vi burde heller brukt kraften til å sikre norsk konkurranseevne og arbeidsplasser, ikke sende den ut av landet slik at resten av Europa kan utkonkurrere norske arbeidsplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/21/2021 at 11:47 AM, FrihetensRegn said:

Newton er force, ikke power. Power er W mens energy er kWh på engelsk i denne sammenhengen. I norsk strømproduksjon bør kraft/effekt være W og energi være Wt.

Det er forøvrig interessant at strømprisen er så høy tross høy strømproduksjon.

Vi som leser TU, vet nok hvilke ord som hører til hvilke enheter. Poenget mitt var at energi og effekt er naturlige ord for strømproduksjon, men jeg synes det blir misvisende å snakke om kraft. Her har det norske språket valgt helt feil ord for formålet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...