Gå til innhold

Ingen reell økonomisk vekst per capita på 13 år - Er Norge på vei nedover?


Anbefalte innlegg

I følge tall fra verdensbanken har Norge nesten ikke hatt reell økonomisk vekst per capita på 13 år.
 
Dette måles med å ta BNP, dele det på antall innbyggere og justere for pengenes kjøpekraft.
 
I 2008 hadde Norge BNP per capita PPP på $ 61716. I 2020 hadde Norge $ 63197. Den har gått noe opp og ned disse årene og var på sitt høyeste i 2018 på $ 69710.
 
Les tallene her: 
 
Eller gå inn på denne siden og søk det opp: https://www.worldbank.org/en/country/norway
 
Nordmenn har med andre ikke fått det bedre økonomisk på ganske mange år. Det blir pratet lite om dette, men jeg tror alle merker det på lønnen sin og lønnsveksten.
 
Hvorfor snakker ikke mediene om det?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en leser her: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?end=2020&start=1990&view=chart

Så kan vi se at USA har fosset forbi oss, Danmark er snart forbi oss, selv om nabolandet ikke har noen nevneverdige naturressurser.

Har også gått inn på SSB.no og ser her: https://www.ssb.no/statbank/table/09842/

At vi faktisk ligger under prisjuster BNP per capita i dag enn i 2007.

Endret av OleNord
Lenke til kommentar

En får vel et mer nyansert bilde dersom en ikke deler (BNP) på antall innbyggere men heller ser på hvordan pengene fordeles.  Havner pengene hos en liten økonomisk elite og er det blitt flere fattige? Og er vi blitt flere NAV-ere?  Jeg er mest interessert i de som lever marginalt og i økonomisk usikkerhet. 

I USA har det vel blitt flere fattige/marginale? Og i Norge? 

Jeg er i prinsippet *ikke* interessert i om de rikeste har doblet sin inntekt/formue forutsatt at deres økologiske fotavtrykk ikke øker. Dvs har de doblet verdien av sin aksje-portefølge, f.eks. ?  Ikke direkte interessant.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

En får vel et mer nyansert bilde dersom en ikke deler (BNP) på antall innbyggere men heller ser på hvordan pengene fordeles.  Havner pengene hos en liten økonomisk elite og er det blitt flere fattige? Og er vi blitt flere NAV-ere?  Jeg er mest interessert i de som lever marginalt og i økonomisk usikkerhet. 

I USA har det vel blitt flere fattige/marginale? Og i Norge? 

Jeg er i prinsippet *ikke* interessert i om de rikeste har doblet sin inntekt/formue forutsatt at deres økologiske fotavtrykk ikke øker. Dvs har de doblet verdien av sin aksje-portefølge, f.eks. ?  Ikke direkte interessant.

Pengene er mindre jevnt fordelt i dag enn 2007. Med andre ord har det vel også blitt verre fordelingsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette skyldes det kraftige fallet i oljeprisen som skyldes oljesand og oljeskifer produksjonene i USA og Canada. Men pandemien så har Erna pøst på med statlige midler og kastet mer enn det som behøvdes for å møte pandemien. Hun er mor Teresa for de rikeste men forferdelig for de nederst på stigen. Ganske horribel i sin politiske fremferd. Norge vil få stigende overskudd når de rød grønne kommer til makta og dyktige økonomier finner en mer balansert økonomisk tilnærming til samfunnet og ikke ha bare gi de rikeste hva de vil ha. 13 år er langt tid. Det er 8 år med Erna. Det kan vi henge på henne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...