Gå til innhold

Bør man selge seg ut av indeksfond nå?


droppy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sverre1969 skrev (5 minutter siden):

Du klarer aldri å time markedet i det lange løp. All erfaring tilsier at du taper på å prøve.

Skjønner. Men har vi vært i en lignende situasjon tidligere hvor mange går rundt og sier at selskapene er overpriset?

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært åpenbart at prisene skulle ned hadde de allerede vært nede. Går sport i å fortelle at markedet går ned hvert år. Den ene gangen du får rett kan du bruke til å komme i media og tjene penger på å være spåmann. 

Pga. inflasjon ville jeg vært mer bekymret for å ha masse cash på bok enn penger i et globalt indeksfond. Å ha penger der er også et hedge mot en dårlig norsk økonomi. Så nei, jeg ville ikke solgt. 

Lenke til kommentar

Det som historisk fungerer er å være i markedet langsiktig. Er det helt åpenbare grunner til å selge seg ut gjør man lurt i å selge, men normale krusninger bør en tåle. Ser du på finansdata over tid så kan man nesten spå finanskriser, ellers er det svært variabelt.

Lenke til kommentar

Det er nok lurt å selge seg ut nå om du trenger pengene i nær fremtid. Om du har en langsiktig tidshorisont er det nok mer fornuftig å sitte rolig.

Det vil alltid komme en krise. Og selv de ekspertene som har rett sliter ofte med timing. Ett eksempel er Michael Burry som er kjent som en av de som forutså finanskrisen/boligkrisen 2007/09 og tjente massivt på dette. Det som kanskje er mindre kjent er at før markedet kollapset blødde han penger og hadde investorflukt i fondet sitt. Jeg tror ikke han hadde holdt så mange ukene eller månedene etter at kollapsen ble et faktum. Så man skal ikke bare ha rett - timing skal være der også. Ikke rart det er vanskelig. 

Den samme Michael Burry hadde en tirade på Twitter for noen måneder tilbake og spådde kollaps og dommedag, men markedet er jo kraftig opp siden den gang.

Jeg tror markedet er kunstig høyt priset, men tenker det er mer sannsynlig at det fortsetter å være det enn at det skal komme en kollaps i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Trenger du pengene nå til noe? Hvis ikke, hold.

Er du 100% i indeksfond? Du kan selge noe for å lette på trykket. Jeg solgte nettopp en aksje fordi jeg var 96% investert (4% kontantbeholdning) og nå er jeg 85%/15%. Følte meg plutselig litt tryggere.

"Ekspterene" spår et lite fall i august. Planlegger du å kjøpe deg mer inn i indeksfond da? Sjekker du måned for måned? Sparer du jevnlig?

Personlig hadde jeg bare latt ting stå. Et fall på 25% nå og i nær framtid tror jeg ikke vil skje.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Hvis du har et langt nok perspektiv så vil ikke selv de verste økonomiske krakkene ha noen betydning.

Har et perspektiv på 8-10 år. Er usikker på om det er langt nok.

MRN skrev (3 timer siden):

Trenger du pengene nå til noe? Hvis ikke, hold.

Er du 100% i indeksfond? Du kan selge noe for å lette på trykket. Jeg solgte nettopp en aksje fordi jeg var 96% investert (4% kontantbeholdning) og nå er jeg 85%/15%. Følte meg plutselig litt tryggere.

"Ekspterene" spår et lite fall i august. Planlegger du å kjøpe deg mer inn i indeksfond da? Sjekker du måned for måned? Sparer du jevnlig?

Personlig hadde jeg bare latt ting stå. Et fall på 25% nå og i nær framtid tror jeg ikke vil skje.

Jeg sparer jevnt og har satt in store beløp over ett år, men har et større beløp jeg også skal sette inn over 6 måneder, 2 av de 6 månedene har gått. Sparer og et mindre beløp månedlig. Sjekker som regel hver måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...