Gå til innhold

Melby vil få Høyre med på stans i oljeleting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Frank Olsen said:

Ja akkurat.

Å stanse oljeletinga nå vil være det samme for norsk økonomi som å hoppe ut fra et fly uten fallskjerm.

I dette tilfellet vil jeg si at flyet allerede er i ferd med å lande, så hvor mye nytte har du av fallskjermen da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

V er et lite parti. Det koster dem ikke stort å være uansvarlige. Men H er et styringsparti som må forholde seg til den virkelige verden. Verden trenger olje sålangt vi kan se fremover, og da bør Norge fortsette produksjonen. Hvis Norge kutter produksjon, vil andre, mer forurensede stater ta over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kaarew2 skrev (9 minutter siden):

Jo lenger frem vi forsøker å se, dess mer usikre blir vi. Men olje, gass og kull blir nok viktige energikilder ihvertfall sålenge vi lever. Mange av de største selskapene i verden driver med olje og gass. Det forteller oss noe. 

Samtidig vil fornybar energi vokse. Den grønne bølgen kan kanskje være en positiv kraft i samfunnet. Jeg er åpen for en slik mulighet, selv om jeg ikke tror på menneskeskapte klimaendringer. Men da må man unngå fanatisme, dommedagsfortellinger og radikale samfunnsendringer. Det virker nedbrytende for samfunnet. Jeg kan ikke fordra skremselspropagandaen til f eks MDG og SV. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne være med på argumentet at en del aktører nok er litt overivrige. Men på samme tid skal man ha litt tunga rett i munnen når det kommer til disse aktørene, da media har en tendens til å legge et ekstra lag med tolkning, eller krydder om du vil. Sist ut var hvordan ønsket om reduksjon av biler I bykjerner ble snudd til "vil kaste elbiler ut av byen", eller hvordan 20% av kjøttkakers innhold fikk bønner fremfor kjøtt på et eldrehjem ble til "fjerner kjøtt for de gamle". Liknende eksempler ser man når det sies at man ønsker å fortsette med de feltene som er operative i dag til disse er tomme men ikke nye felt etter dette, som da blir oversatt til "full stopp for Norge olje".

 

Igjen, er enig med deg at de nok er for idealistiske, men hent ikke brennstoff fra media, angrip dem heller basert på hva som står i programmet og hva de faktisk mener.

 

Elles er det jo den evige debatten hvorvidt man skal vente til alternativene er kommer og forsøke å komme inn i et etablert market, eller om man skal forsøke å være de første inn i dette. Begge deler har positive og negative aspekter med seg, så er genuint vanskelig. Det eneste som er lett er å bekrefte at dette faktisk er vanskelig, og at det er en forenkling å legge skylden på alle andre aktører eller at det ikke eksisterer alternativer som forhindrer oss fra å gjøre noe som helst.

 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo et ærlig standpunkt. Da venter jeg bare på Venstres estimat på hva dette kommer til å koste det norske samfunnet mtp. på velferd og kjøpekraft. Hvis det ikke kommer så fremstår de bare som et nytt MDG, og det er neppe stor nok velgerbase for to partier som bare vil se på den ene siden av saken.

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Jeg kan gjerne være med på argumentet at en del aktører nok er litt overivrige. Men på samme tid skal man ha litt tunga rett i munnen når det kommer til disse aktørene, da media har en tendens til å legge et ekstra lag med tolkning, eller krydder om du vil. Sist ut var hvordan ønsket om reduksjon av biler I bykjerner ble snudd til "vil kaste elbiler ut av byen", eller hvordan 20% av kjøttkakers innhold fikk bønner fremfor kjøtt på et eldrehjem ble til "fjerner kjøtt for de gamle". Liknende eksempler ser man når det sies at man ønsker å fortsette med de feltene som er operative i dag til disse er tomme men ikke nye felt etter dette, som da blir oversatt til "full stopp for Norge olje".

Her virker det som du også ytterligere overdriver. Overskriften er da virkelig "stans i oljeleting" som alle forstår betyr at vi ikke skal lete etter ny olje.

Samt når det gjelder MDG sin bilpolitikk ble det også stadfestet at "Grønn Ungdom" nok forsnakket seg litt i det intervjuet og avslørte at MDG nok har planer de ikke snakker så høyt om.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte overdriver jeg når jeg i innlegget direkte påpeker at man skal stopper med letingen men fortsetter med de feltene som er operative i dag? Disse har jo fortsatt mange år igjen i drift, noe som uansett medfører en sakte men sikker reduksjon over tid fremor å binde opp usikre investeringer i prosjekter som bygges ut i fjern fremtid (hvor ting uansett er mer usikkert). Det er noe flere partier nå begynner å reflektere rundt.

Hovedpoenget mitt var at å slutte med leting ikke er det samme (som folk argumentere med) slutt på olje. Alt er ikke alltid så sort/hvitt.

Edit 11:23: fjernet siste setning. 
 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Theo343 said:

Det er forsåvidt et godt poeng. Men i slike artikler bør man også fokusere på hva man ser som realistiske alternativer og planenen man har for dette når dagens brønner er tomme.

Der er jeg helt enig med deg i. Og selv som en over snittet grønn type, ser jeg (og håper de andre likendene også gjør) at det hjelper ingen å protestere uten å ta fatt i det bakomliggende problemet. Jeg tror olje ja/nei er toppen av isfjellet, og at det er større samfunnsmessige utfordringer / frykter som er den egentlige debatten. Dessverre blir ofte politiske debatter, avisinnlegg og disksjoner på sosiale medier til "hvem er for olje, hvem er imot - kjemp!"

 

I tiden som kommer så burde olje bli satt litt i baksetet, og fokus i diskusjonene burde være på en massiv omstilling av samfunn (alt fra utdanning, økonomi til vaner). Savner at denne brede debatten tas, for alt vi oppnår nå er ekkokammer på sosiale medier hvor kun de mest høylytte diskutere til sine kretser, med resultat at de virkelige utfordringene og valgene vi må tas treneres til langt inn i fremtiden (hvor det da er for sent å gjøre noe med problematikkene uansett). Kanskje er jeg underbevist egentlig bare frustrert over at vi tilsynelatende mangler en vis flyt, eller agilitet om du vil, og det hele blir en hengemyr hvor vi egentlig bare går i sirkler uten å sette nasjonen i stand til å takle kommende utfordringer. 


PS: sier ikke at vi skal forkaste det demokratiske systemet, men at det kan være frustrende å observere tregheten i systemet (selv om denne da også er en kontrollmekanisme). 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, sedsberg said:

Å ofre Norge for å redde planeten er en liten pris å betale.

1. Planeten er ikke i ferd med å gå under, den er i ferd med å bli litt kjipere.

2. At Norge slutter å lete etter olje vil ikke stoppe forkjipingen.

3. Det er ikke snakk om å "ofre Norge", bare gjøre oss litt fattigere

Poenget er at man må veie kostnad opp mot utbytte. Denne svart-hvitt argumentasjonen som MDG er så glad i, hvor et hvert tiltak som (kanskje) bidrar til mindre klimakrise er verdt enhver kostnad og derfor ikke kan diskuteres, virker bare mot sin hensikt. Folk mister tålmodigheten, og det gir grobunn for ymse konspirajsojnsteorier samt generell "klimafatigue".

Lenke til kommentar
On 6/25/2021 at 11:32 AM, The Very End said:

Der er jeg helt enig med deg i. Og selv som en over snittet grønn type, ser jeg (og håper de andre likendene også gjør) at det hjelper ingen å protestere uten å ta fatt i det bakomliggende problemet. Jeg tror olje ja/nei er toppen av isfjellet, og at det er større samfunnsmessige utfordringer / frykter som er den egentlige debatten. Dessverre blir ofte politiske debatter, avisinnlegg og disksjoner på sosiale medier til "hvem er for olje, hvem er imot - kjemp!"

 

I tiden som kommer så burde olje bli satt litt i baksetet, og fokus i diskusjonene burde være på en massiv omstilling av samfunn (alt fra utdanning, økonomi til vaner). Savner at denne brede debatten tas, for alt vi oppnår nå er ekkokammer på sosiale medier hvor kun de mest høylytte diskutere til sine kretser, med resultat at de virkelige utfordringene og valgene vi må tas treneres til langt inn i fremtiden (hvor det da er for sent å gjøre noe med problematikkene uansett). Kanskje er jeg underbevist egentlig bare frustrert over at vi tilsynelatende mangler en vis flyt, eller agilitet om du vil, og det hele blir en hengemyr hvor vi egentlig bare går i sirkler uten å sette nasjonen i stand til å takle kommende utfordringer. 


PS: sier ikke at vi skal forkaste det demokratiske systemet, men at det kan være frustrende å observere tregheten i systemet (selv om denne da også er en kontrollmekanisme). 

Fullstendig enig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/25/2021 at 11:44 AM, Hanhijnn said:

Hva med en gradvis styrt nedbygging, mens vi samtidig satser på å bygge opp alternativer?

Alt er ikke svart/hvitt vet du. Fifty shades of grey vet du... 😉

Joda hehe.  Man kan bare bli litt lei "nå stopper vi oljeleting", "nå skal elbiler ut av byen" og alt dette uten at de har planlagt for gode alternativer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...