Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg vet jeg må endre livsstil NÅ, men jeg vet ikke hvem jeg skal gå til for hjelp/veiledning.


Gjest d1cbb...73c

Anbefalte innlegg

Gjest d1cbb...73c

Hei. Vil starte med å si at du som leser dette ikke trenger å ha noen form for kunnskap om mat og trening, da jeg ikke ser etter direkte tips, men heller hjelp til å komme meg videre.

TLDR på slutten.
 
Litt forhistorie som ikke er ekstremt viktig men tar det med uansett.
Jeg er en 26 år gammel gutt som er ganske overvektig. Klær går i alt fra XL til 4-5XL (hvor de største egentlig er for store, men jeg er flau over vekta mi og klarer ikke gå i noe som er i nærheten av trangt).
Jeg vet jeg må gjøre noe med det. Har prøvd treningssenter flere ganger men klarer det ikke (mye pga angst).
Men jeg har virkelig lyst å gå ned i vekt. Min ideelle vekt er ca 60% av min nåværende vekt, og jeg vet at min risiko for alvorlig sykdom og tidlig død er mye høyere enn den burde vært.
Men for å klare det trenger jeg hjelp.
 
Det jeg egentlig er her for å spørre om er hjelp til hvor jeg skal gå. Det er to ting jeg trenger. Kostholds-endring, og mer fysisk aktivitet.
Kostholdet er helt klart en veldig viktig del, men noe jeg sliter veldig med. Jeg spiser ikke nødvendigvis veldig usunne måltider, det går sjeldent i "Junk food", men jeg spiser uregelmessig, for få ganger om dagen (vet man skal heller spise flere små måltider enn få store), og jeg er avhengig av å ha noe snack på siden (ofte usunt, som potetgull f.eks, men også mindre usunn snack).
Jeg vil nok ikke å klare å si "stopp, slutt, bort med all snacks og på med regelmessige måltider" på dagen, jeg tenker jeg må ta dette over en periode.
Så det jeg ønsker meg er noen som kan hjelpe meg å sette opp en mat-rutine som passer meg, og ikke er altfor stor forandring altfor fort (da vil jeg nok ikke klare det så lett). Jeg har sett på nettsider hvor de har laget en "dagsmeny" som er ideell for min vekt/bmi, men det er så altfor annerledes til hva jeg vanligvis spiser at det ikke funker. Jeg trenger noen som kan jobbe med hva jeg allerede spiser, og lage en plan hvor jeg fortsatt spiser mye av det jeg liker, men spist på en bedre måte (små porsjoner, til spesifikke tider osv), også gradvis introdusere nye ting. Jeg kan ikke stort om tema, men er sikker på det vil funke mye bedre enn "knips, nå skal du spise bare ting du aldri pleier å spise" (spesielt siden jeg har noe mage problemer i tillegg, så det er skummelt å prøve nye ting).
 
Så det andre, fysisk aktivitet. Jeg er veldig veldig dårlig til det. Og det å gå på trenings senter er litt for mye for meg, har jeg erfart over flere forsøk.
Så jeg kunne trengt noen som kan hjelpe meg å sette opp en rutine for fysisk aktivitet jeg kan gjøre, som innebærer ting jeg kan gjøre hjemme + gå turer osv. Og det må starte lavt med noen få aktiviteter i uka, før det til slutt forhåpentligvis blir flere aktiviteter om dagen (kanskje tilogmed treningssenter blir aktuelt etter hvert).
 
Kanskje samme person kan gjøre begge delene, eller kanskje jeg trenger 2 personer (/tjenester). Men jeg vet ikke hvor jeg skal gå. Jeg bor i en relativt liten by, vi har ikke så altfor mye her. Så kanskje det er mulig å møte noen online for å gjøre dette? Jeg vet bare ikke hvor jeg skal gå, hvem jeg skal kontakte for å få hjelp.
Håper også det ikke blir altfor dyrt da jeg ikke har all verdens penger.
 
TLDR:
Jeg trenger hjelp av noen både til å lage en spesielt tilrettelagt mat-plan for meg så jeg kan spise regelmessig og sunt (forhåndslagde mat-planer på nett passer ikke alle, selv om det er ment for min vekt gruppe).
Jeg trenger også hjelp av noen som kan lage en plan for hvordan jeg skal komme meg i mer fysisk aktivitet, men ikke kaste meg rett i "treningssenter 3 ganger i uka" som jeg prøvde før.
Og jeg spør dere for å få vite hvem jeg kan kontakte for å få hjelp med dette (evt på nett da vi ikke har mye i byen min).

Anonymous poster hash: d1cbb...73c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a12ec...37f

Skaff deg appen Lifesum på mobilen, den inneholder nesten alt du er ute etter. Med en kjøkkenvekt i tillegg har du absolutt alt du trenger for å kunne gå ned i vekt. 

For å faktisk gå ned er det viktigere at du holder deg innenfor kalorimålet den gir deg enn at du deler måltidene opp i mange små, føler du bare for 2 måltid per dag er det helt OK.

Steg 1 med vektnedgang skjer på kjøkkenet, utenom det kan du i starten fokusere på å gå 3-4 turer i uke, så øke på med lengde/bakker etterhvert. 

Anonymous poster hash: a12ec...37f

Lenke til kommentar
Gjest cf61e...0b9

Om fysisk aktivitet blir for mye å starte med, vil jeg forsikre deg om at det ikke er nødvendig i det heletatt for å gå ned i vekt.

 

Var i akkurat samme situasjon, fant ut hvordan dette faktisk fungerte og lærte om meg selv og mine uvaner, slapp den vonde tanken om at "trening = vektnedgang" osv.

 

Alt her handler om kalorier, altså energi. Om du vil kvitte deg med energi-lageret kroppen din har bygd opp (fett), må du redusere inntaket til det nivået at kroppen din vil begynne å hente energi fra lageret.

 

Det er virkelig så enkelt, kalorier inn, kalorier ut. Et enkelt regnestykke.

 

Anbefaler å begynne med å finne ut din TDEE (total daily energy expenditure), altså ditt energiforbruk hverdagslig. Dette er veldig grovt, men et ekstremt godt startpunkt.

 

Da sitter vi her, vi vet at man må redusere kaloriintaket til under det man forbrenner. Vi har et tall å forholde oss til (TDEE) for eksempel 2500kcal daglig. Hva gjør vi nå?

 

Letteste måten, skaff deg en app. Har brukt lifesum og MyFitnessPal, og begge funker bra. De fleste norske matvarer finner du her, om ikke kan du legge de til. Når tiden går, så vil du merke at du blir flinkere og flinkere til å måle opp dette, tilogmed estimering.

 

Anbefaler å hoppe over treningsdelen med det aller første, å fokuser på dette. Fysisk aktivitet er et veldig godt hjelpemiddel når det gjelder vekta. Det viktigste er at du ikke overvelder deg selv til å begynne med.

 

"Hva med fett, karbohydrater (og sukker), proteiner?"

Til syvende og sist, med mindre du har veldig lyst å kutte ut karbohydrater helt(anbefales ikke), så tenker du ikke så mye på dette akkurat nå. Showet her handler hovedsakelig om kalorier, ikke la deg lure av lavkarbo og alle de andre pengeku-diettene. (Keto er en reell greie tho)

 

Ingen grunn til å overtenke dette, om du begynner å se kalorier for hva de er så vil du kjapt være på det stadiet der du ser tilbake på dagen i dag med et smil.

 

Tips

* Sunnere mat har oftere lavere kaloritetthet, som vil da logisk sett gjøre deg mere mett og full med lavere kalorikostnad.

* Ikke drikk kaloriene dine, det er en skikkelig felle mange går i. Juice er ikke sunt, brus med sukker, smoothie osv.

* Unn deg noe godt av og til, jeg kunne spise en cheeseburger her og der, og la dette til i regnestykket mitt uten å gå over grensa. Gjelder også brus og småsnacks.

* Maten står ikke for alt, vær mindful om hver eneste ting du putter i kroppen din, snacks, nøtter, drikke, sjokolade, osv.

* Start med å redusere kalorier med rundt 500 til å begynne med, øk eller senk dette litt basert på hvor kjapt du vil dette skal sje. Du kan legge til trening oppå der for å booste dette.

* ikke gå under 1400kcal totalt daglig.

* Spiser du 1700 kcal en dag, vil å trene bort 200kcal fungere som å bare ta dette i minus, da går det bra å ende opp lavere enn 1400 for eks.

* Konstant moderat aktivitet er mer effektivt for å brenne kalorier enn høy intensitet over kort tid. Fysisk aktiv jobb er et eksempel på noe som øker nivået kalorier forbrent ganske høyt. En lang gåtur i moderat hastighet anser jeg som noe av det beste for akkurat kaloriforbrenning og vektnedgang generelt.

 

Ekstremt lang post med sikkert mye rart inni her, jeg brenner for dette temaet da jeg selv har vært i en helt håpløs situasjon fysisk og psykisk, og har klart å endre på dette, så jeg prøver å dele det jeg har lært oppgjennom årene.

 

Lykke til! Krysser fingrene for deg, det årner seg, og det er faen meg ikke vanskelig heller har man rette kunnskapen og litt viljestyrke! 

Anonymous poster hash: cf61e...0b9

Lenke til kommentar

Din størrelse tilsier at du har noen retter mht helsehjelp som ikke alle er klar over. Retten inntrer dersom du har en KMI >35 + spor av konstatert livsstilsykdom eller KMI >40 og ingen konstantert livsstilsykdom. Din KMI = vekt i kg dividertpå (høyde i meter opphøyd i annen potens,altså høyde i meter multiplisert med seg selv). 

Har du en brukbar fastlege er dette et godt sted å begynne. Begynn med å bestille en utvidet time (noen steder kalt dobbelttime siden dobbelt tid av vanlig avsettes, koster en bagatell mer egenandel enn vanlig time, men er behovsprøvd så forklar hvorfor du mener dette er fornuftig), sett opp temaet livsstilendring som eneste post på sakskartet og forbered deg til timen mht hva du selv ser for deg, slik at legen har et utgangspunkt og timen brukes mest mulig effektivt. Har du mulighet og samvittighetsfull fastlege, send/lever også gjerne noen stikkord for time til legen/legekontoret på forhånd. Legen tar da en helsesjekk for å fastslå om du har noen gryende livsstilsykdom, følger opp i saken og kan om du tilhører gruppen som har rett på utvidet helsehjelp sende deg videre til nærmeste dietiker (kostholdsekspert) med NAV-avtale, typisk ved sykehus.Dietikeren lager i samarbeid med deg og fastlegen en skreddersydd diett. 

Etter noen måneder hvor fastlegen mener du har vist reell vilje til kursendring i forhold til hans/hennes anbefalinger, men fortsatt KMI <35/40 tross de lokale tiltak legen har rekvirert kan legen med dietikers støtte også henvise deg til tre ukers opphold på Røde Kors' senter på Haugland  (egenandel for opphold er ca 3000 kr, se på slutten mht reiseutgifter). Her venter enerom med toalett/vask, gode dusjforhold, tre sunne hovedmåltider/dag  tilpasset nettopp deg samt kveldssnacks i form av gulrøtter, kålrotskiver og coleslaw  (+ en time å gå til nærmeste butikk og en kiosk med høyst begrenset vareutvalg), opplæring i sunt kosthold, trim 2-3x/dag sammen med personer som deg selv og under sykepleiertilsyn, tilgang til badebasseng, og 4-5 timers opplæring/dag med tanke på livsstilendring (varig og ikke sammenbrudd etter seks-åtte uker). Her venter også TV-stue som har begrenset åpningstid og bare NRK + iinternett med smalbånd og no streaming, men tilstrekkelig til å lese avisen og vanlig e-post (og dårlig med 4G-muligheter....), slik at ikke dette skal ta tiden fra mer helsebringende aktivitet. Ventetiden for et opphold på Haugland ligger på 6-7 måneder fra fastlege har søkt og lokalt sykehus støttet søknaden, og det trekkes tilbake dersom fastlegen mener du ikke lengre går motivert og seriøst inn for livsstilendring.

Mht reise til Haugland slik denne er pr nå: Man bruker "noe" til Bergen og overnatter  her for egen regning, videre Norled-hurtigbåt ca kl 0745  til Rysjedalsvik (drøyt to timer). Derfra er det ett stk bussavgang/dag  (mandag-fredag i korrespondanse med båten, lørdag/søndag senere) til butikken nær Haugland (ca en time) og så tar man seg til fots/pr taxi fem-seks km for egen regning derfra. Reise med "noe" (båt, buss eller tog) til Bergen + båt /buss derfra/retur refunderes ihht kvittering, men maks ca 2 kr/km korteste vei hjemmefra-Haugland og bare for den delen som er >240 km hver vei. Båten seiler fra/til terminalen på Strandkaien i Bergen, denne  ligger noen få minutter å gå fra Fisketorget. 

Endret av GJESTESVAR
Føyd til siste setning andre avsnitt + utdypet reiseinfo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først, jeg har slanket vekk 15kg+ mange ganger de siste 10 pluss åra. Så jeg vet hvordan man går ned i vekt. Jeg vet også hvorfor jeg går opp igjen i vekt.

Trening
La oss ta trening først. Trening har ikke noe med vektnedgang å gjøre. Det er en investering i helsa di, men har veldig lite med vektnedgang å gjøre. Det kan brukes som en bonus etter at du har begynt å gå ned for å aksellerere nedgangen.

Kontroll
For å gå ned i vekt så må du spise mindre enn du forbruker. For å få til det så må du ta kontroll på hva du spiser. For å få kontroll på hva du spiser, så må du skjønne hvorfor du spiser og hvilke situasjoner som gjør at du spiser dritt, og ta kontroll på de.

Anbefaler å lese denne boken, skrevet av en lege her i Norge, som forklarer på en forståelig måte hvorfor du er tjukk og andre ikke er det.  (TL;DR det er drevet av hormoner og arv) drit i resten av boken han gjør kuren alt for komplisert.

For å få til nedgangen du er ute etter må du holde på med dette i ca. 1 år.

Ved å spise lavkarbo så fjerner du cravings etter snacks, eller det vil si du senker det. Dietten er også lett å gjennomføre, du kan gå på restaurant å spise, så lenge du du bare spiser saus, kjøtt og grønnsakene. 

Jeg ser flere rapporterer at det hjelper mot angst / psykiske lidelser også. Jeg kan ikke snakke til det, men jeg sovner lettere på kvelden er mer uthvilt på morgenen når jeg er på dietten. 

Hva du skal spise
Lat Lavkarbo. Du kan spise følgende, og bare det som står på denne listen. 
Du kan spise så mye du vil av:
Brisk knekkebrød (bytt ut alle brødmåltider med disse)
All slags kjøtt
All slags fisk
Alle grønnsaker som er grønne
Ost (ikke brunost da)
Sauser, dressinger osv. så lenge de har under 5g karbo pr 100g
Egg
Baconcrisp


Hva du kan drikke
Kaffe
LITE øl
Sukkerfri brus (anbefales ikke, for det skaper cravings, men øker i vekta i seg selv.

Anbefaler disse to redditene for inspirasjon og motivasjon
https://www.reddit.com/r/keto/
https://www.reddit.com/r/ketodrunk/

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

snipp

Jeg ville tenkt meg om før jeg bega meg ut på en keto diett. Det er ingen tvil om at det er en effektiv og rask måte å gå ned i vekt, MEN det burde behandles som en livsstilsendring. Det er VELDIG mange som går ned masse på keto, for så å legge på seg de samme kiloene like fort når de går tilbake til et "vanlig" kosthold.

Det som er mye viktigere er å lære seg hvordan man teller kalorier, hvordan styre porsjons størrelser og hva som er sunt og ikke sunt. Et godt og variert kosthold vinner hver gang, og det inkluderer carbs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

Har vært igjennom en vektreduksjon selv de siste årene.
Har vært stor i alle år, og prøvd ulike metoder uten å finne noe som funket for meg.

Det jeg endte opp med var å fokusere på kosten i første omgang.
Kuttet ned på brus, kaker og søtsaker.  Spiser fortsatt litt, men begrenser det mye mer en før. (Og det kommer litt automatisk når du er i gang).

For meg har 5/2 fungert. 

Mandag og Torsdag spiser jeg 600 kcal. (Da spiser jeg siste måltid før 20 på søndag og Onsdag, og neste måltid blir middag ca kl 18 mandag og torsdag.   For meg fungerer det kjempebra, og spiser da en middag på 400-500 kcal og har litt frukt en time eller to senere)
Det kan være grøt, lapskaus, steks grønnsaksblanding med et egg, eller stekt kylling feks.

De øvrige dagene spiser jeg det jeg ønsker.   I de første 3-4 mnd holdt jeg meg til ca 2500 kcal pr dag resten av uken, så gikk jeg ned til ca 2000 de 8-10 påfølgende.

Etter en stund begynte jeg å gå en tur på 1 time om dagen, noen månder senere startet jeg med hurtig gange, og etter periode kunne jeg jogge litt igjen.   Nå kan jeg jogge en time uten å være ødelagt.  
Også startet med litt styrketrening hjemme.  (Kjøpt meg manualer og laget et enkelt program på 30 min som jeg tar 3-4 ganger i uken).

Treningen/bevegelsen har ikke hatt så stor påvirkning på vekten, men har strammet meg opp litt, jeg er i bedre for nå en jeg var for 20 år siden og det har gitt med bedre selvtillitt.)

For min del gikk jeg ned 35 kilo på 10 månder, og har holdt det stabilt i over 1 år nå.

Det gikk greiere en jeg hadde trodd når jeg bestemte meg, og gevinsten var verdt innsatsen.
De første ukene med 5/2 var vanskelige og ubehaglige, men nå er det bare en del av rutinen som jeg blir å beholde.
Roterer på dagene hvis det er noe jeg må delta på som gjør at jeg ikke kan overholde det, men prøver i størst mulig grad å holde rutinene.

Redigert:

Glemte å si at jeg brukte www.vektklubb.no det første året for å skrive inn ALT jeg spiste eller drakk, og for å lære meg hvor mye kalorier de ulike matvarene jeg bruker utgjør. Lærte mye på det, og det gjorde meg i stand til å bytte ut enklte ting, slik at jeg kunne spise mer, eller mer av ting jeg virkelig liker.  (Fikk noen aha opplevelse på enkelte produkter).

Det siste året har jeg ikke brukt det, men basert på kunnskapen jeg fikk har jeg klart å holde meg stabil.  

Endret av Arcus
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Hei. Jeg er stor selv, alltid vært stor, og kommer fortsatt til å være stor i noen år til, selv om vekta går riktig vei.

Her er noen av hjelpemidlene du kan undersøke nærmere:

1. Spør legen din om hjelp til livsstilsendring. Legen bør vite hvilke tilbud som finnes der du er.

2. Hvis du kvalifiserer til det så kan legen henvise deg til en overvektspoliklinikk. På denne klinikken så analyserer de en blodprøve du har tatt ca en uke i forveien. Mangler du enkelte vitaminer, mineraler eller har lavt stoffskifte så kan dette gjøre vektendring vanskeligere. Du veies, og de måler kroppsbyggingen din, om muskler er like store på høyre/venstre side for eksempel. De stiller noen kontrollspørsmål for å avdekke enkelte livsstils-plager og vurderer om de skal sjekke deg for søvnapne (om du slutter å puste midt på natta).

3. Rundt om i landet så finnes det ulike tilbud der du sammen med 10-15 personer aktivt får både teori og praksis om livsstilsendring. Dette er et opphold på noen uker der lærer man om kosthold, psyke, verktøy (ambivalens++). Man få en egen kontaktperson, og blir kartlagt for å finne årsaker til at det er vanskelig å forbedre livsstil. Det kan være alt fra psykiske vansker, dårlig forhold til mat, bruker mat som trøst/kjedsomhets-spising. De snakker også om kosthold og ernæring i noe som minner om timer på skolebenken, og det er satt av tid til morgengym, turer, svømming, spinning, innegym og mange andre former for aktivitet som kan gi inspirasjon til ting du kan fortsette med hjemme.

4. Sjekk om du har en frisklivs-sentral der du bor. Dette er et lavterskel tilbud fra kommunen der du blir satt sammen med en person som hjelper deg med å ta bedre valg i hverdagen. De er ikke nødvendigvis utdannet, men de er flinke i det de gjør. De følger statlige anbefalinger, og skal ikke dikte opp noe mumbo-jumbo eller komme med anbefalinger som er i strid med det staten sier.

5. Det finnes noen få medikamenter her i Norge som er godkjent for å stimulere sult og få personen til å spise mindre. Disse kan legen skrive ut resept på hvis du kvalifiserer. Og du kan få refusjon fra Helfo som gjør at prisen blir overkommelig. Koster ca 1100 kr/mnd på maks dose uten blå resept. Det er to som er godkjent i dag og det kommer flere i tiden fremover.

Den alle må starte med heter Mysimba. En blå tablett som gir deg tilbake metthets-følelsen. Du kan spise mindre før du føler deg mett. Enkelte får mindre sug etter røyk og alkohol på denne i tillegg.
Den andre heter Saxenda og finnes i sprøyte, litt som insulinsprøyter. Settes en gang om dagen. Mange som tar denne greier ikke å spise store porsjoner i det hele tatt og blir mett for nesten ingen ting. Da blir man tvunget til å spise små porsjoner oftere.
En annen sprøyte heter Ozempic og er ikke godkjent enda. Denne tar man en gang i uka.

Merk at medisinene for enkelte kan ha kraftige bivirkninger.


Lykke til, og spør om det er noe jeg har skrevet over som trenger en utdypning. Jeg har prøvd alt over, bortsett fra Saxenda og Ozempic.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, fjs said:

Jeg ville tenkt meg om før jeg bega meg ut på en keto diett. Det er ingen tvil om at det er en effektiv og rask måte å gå ned i vekt, MEN det burde behandles som en livsstilsendring. Det er VELDIG mange som går ned masse på keto, for så å legge på seg de samme kiloene like fort når de går tilbake til et "vanlig" kosthold.

Det som er mye viktigere er å lære seg hvordan man teller kalorier, hvordan styre porsjons størrelser og hva som er sunt og ikke sunt. Et godt og variert kosthold vinner hver gang, og det inkluderer carbs.

Jeg velger å spise lavkarbo 3 måneder i året, istedenfor å telle kalorier. Men det er individuelt hva man synes er lettest.
Tingen er at når man har vært feit, så kan man dessverre aldri spise «normalt». Man må spise mindre enn normalvektige, (eller trene mer enn de) resten av livet (fat remembers). Det er relativt vanskelig for å si det mildt. 

Har som sagt drevet med dette i over ett tiår.

Hvor mange år har du telt kalorier for å holde vekten?

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Jeg velger å spise lavkarbo 3 måneder i året, istedenfor å telle kalorier. Men det er individuelt hva man synes er lettest

For all del, du gjør som du vil. Jeg vil bare informere TS om potensielle fallgruver. Spesielt når du åpner med dette:

"Først, jeg har slanket vekk 15kg+ mange ganger de siste 10 pluss åra. Så jeg vet hvordan man går ned i vekt. Jeg vet også hvorfor jeg går opp igjen i vekt."

De som vil gjøre en endring, vil gjerne gjøre en varig endring. Ikke en jojo slanking hvert år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d1cbb...73c

Hei. Trådstarter her. Vil takke for alle tips. Mye her jeg ikke visste. 

Vil legge til noen detailjer. Jeg har en BMI på ca 45. Jeg har anbefalt kalori inntak ca 2600 om dagen. Ser mange sier at om man holder seg under den grensen vil man gå ned i vekt. Men saken er, jeg spiser ikke mye. Spiste nettopp mitt første måltid idag (våknet 16:00, har ganske elendig søvnmønster jeg vet, har alltid slitt med søvn). Dette måltidet var ca 400kcal. Jeg tror jeg blir å spise ett måltid til før jeg legger meg (legger meg imellom 4 og 6), og det jeg spiser da er litt over 400kcal (ikke samme rett). Utenom det blir det litt snacks. Det varierer veldig hva jeg spiser som snacks, og jeg har ikke målt kalorier da jeg started med dette nettopp (har ikke spist noe snacks enda idag forresten). Men jeg er veldig sikker på at jeg ligger et godt stykke under 2600 de fleste dager. Å spise to måltid som tilsammen blir 800-1000kcal om dagen er ganske normalt her, og tror ikke jeg spiser 1600kcal+ i snacks. Igår var min snacks noen flak potetgull (kanskje 10 pringles flak), litt peanøtter, en rislunch (kanskje ikke snack men jeg ser på det som en slags snack), og noen firkanter fra en stor melkesjokolade plate (kanskje 6 små firkanter). Jeg vet ikke hvor mye dette blir i kcal. Som sagt varierer det veldig, og har sjeldent ren sjokolade jeg spiser. Noen dager spiser jeg en sånn liten boks sjokoladepudding til dessert (de som kommer i 2 pakninger), noen ganger en muffins... men sjeldent mye på en dag. Jeg er klar over at dette ikke er bra, og jeg ønsker å bli bedre. Men må ta det sakte. Om jeg idag sier "aldri mer sjokoladepudding" f.eks, vil jeg aldri klare det, for det er høydepunkt av uken (de dagene jeg har det). Så må heller prøve å spise det sjeldnere, men unne meg det til tider. Jeg har en 2-pakning i kjøleskapet nå, og jeg tror jeg blir å spise en i natt + litt nøtter, og kanskje en muffins. Dette til sammen (med de ca 400kcal jeg har spist og de 420kcal jeg blir å spise til "middag") tror jeg ikke overstiger den 2600kcal grensen (jeg skal regne det ut snart). Bottom line er at jeg føler jeg allerede spiser under 2600kcal om dagen, men tror ikke jeg går ned i vekt (har ikke vekt akkurat nå, brukte noen andre sin for å finne ut bmi og sånt). Men såklart, siden jeg ikke har en vekt (jeg skal skaffe meg det) VET jeg jo ikke om jeg går opp eller ned, men jeg føler det går motsatt vei... synes ansiktet mitt ser rundere ut, og klærne blir trangere (klær som allerede er ihjelvasket så jeg tror ikke de krymper mer, tror heller jeg vokser).

Så også noen si noe om arv. Min mor er veldig overvektig. Hun har nettopp begynt å bruke en sprøyte som taes daglig som noen her nevnte, for å minske sult. For min del, jeg kjenner sjeldent sult, og det går mer i "craving" for snacks for meg enn sult for mat. Jeg vet såklart at snacks fyller magen og gjør meg mindre sulten på mat, men jeg blir lite sulten uansett. Spiste ingenting fra jeg våknet kl 16 til jeg spiste rundt kl 22, og kjente meg ikke engang sulten. Videre ang arv, pappa har alltid vært veldig tynn, før han begynte å legge på seg det siste året pga han spiser mer. Bestemor (mors side) er tynn og sprek. Bestefar er også tynn. Moren min var tynn-ish før hun fikk meg. Så vet ikke hva det vil si for meg. De fleste er i familien min er tynn, og det var også de som ikke lever lenger. Er egentlig bare mamma + min nåværende stefar (så ikke "blood family") som er veldig overvektig, + meg. 

Anyway, jeg skal kjøpe meg en vekt såsnart jeg kan (kanskje imorgen, om ikke vaksina jeg får dreper meg). Tenkte kanskje at de første ukene skal jeg leve *nesten* som jeg normalt gjør. Spise ca som vanlig. Men jeg skal notere ned alle kcal. For hver minste ting. Så skal jeg se hvor mye jeg faktisk får i meg om dagen. Kanskje jeg faktisk spiser så mye snacks at det går over grensen uten at jeg innser det? Jeg tror ærlig talt ikke det, men jeg vet jo ikke med sikkerhet. Så tror jeg bruker de første ukene til det, før jeg evt gjør noen større endringer.

Leste at aktivitet ikke har noe med selve vektnedgangen å gjøre, men jeg skal fortsatt prøve å gå en tur om dagen, sålenge jeg kjenner jeg får til. Gikk i 45 min idag, det er en god start for meg.

Igjen, takk for alle svar, setter veldig pris på det.

Anonymous poster hash: d1cbb...73c

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale vekt fra Fitbit, eller andre "smart" vekter som logger vekten. Jeg har vekthistorikk fra 2013 og frem til i dag med den. Kan se når ting fungerer, og når ting ikke går riktig vei.

Så vil jeg legge til, og dette er bare noe jeg har lest andre mene så jeg vet ikke hvor korrekt det er: Mysimba for søtsug, Saxenda for overspising. Men jeg kan bekrefte at Mysimba gjør det enklere å gå forbi snop og snacks i butikken. Blir ikke helt fri for fristelser, i hvert fall ikke jeg, men det er mye mer fornuft i valgene jeg tar.

2600kcal på 45 BMI høres riktig ut, basert på det jeg fikk vite om mitt kaloribehov når jeg var på sykehuset.
PS. Sjekk næringsinnholdet på muffinsen neste gang. 😉
Kanskje det å registrere matinntak med for eksempel Lifesum en uke kan være en god ide for deg? Du er tydeligvis svak for det søte, så det å gjøre seg mer bevist på dette via kaloritelling er kanskje ikke så dumt?
Vet du hvorfor du spiser så mye søtt? Har du utfordringer i hverdagen, negative tanker eller andre ting som trigger søtsug? Spiser foran TV, PC, mobil eller lignende? Du trenger ikke svare her, men tenk litt på det.

Jeg har også lest at for lite kalorier ikke er bra også. Kroppens mekanikker er kompliserte, og slik jeg forstår det så strammer kroppen enda hardere til hvis du spiser for lite. Kroppen går i sparemodus. Det er heller ikke bra hvis maten mangler riktig fordeling av sunt fett, proteiner, riktige karbohydrater, mineraler og vitaminer.

Legger ved en video som kan være relevant hvis du spiser mye fabrikkmat. Her ser du hva slik mat kan gjøre med kroppen.

 

Lenke til kommentar

Jeg pleide å spise litt chips og pølser og sånt helt til legen sa at blodtrykket mitt var litt på grensa, var ingenting farlig da, men jeg sluttet helt å spise usunne ting, det var akkurat det jeg trengte for å spise sunnere og nå føler jeg meg helt fantastisk fordi jeg ikke spiser chips lengre engang, får bare vondt i magen nå hvis jeg spiser noe med dårlig fett for eksempel, kanskje noe å tenke på?

Lenke til kommentar

Med en KMI (BMI) på ca 45 er tiden overmoden for en (utvidet) time hos din fastlge.der bare “livsstilendring” står på sakskartet,og med det søvnmønsteret du har tilsier også dette at fastlegen din involveres (evt etter først et bytte av fastlege om han/hun og du bare ikke snakker samme språk). Du sover sannsynligvis(alt)for mye om du legger deg kl4-6 og står opp kl 16 (det er 10-12 timers søvn, de fleste av oss trenger 6-7!), noe som idikerer såkalt “brakkesyke” og i tillegg har du en søvnrytme fullstendig på tyttebærbur. Søvnlengden din flagger at du veldig godt kan lide av mangel på helt avgjørende vitaminer og mineraler for en god forbrenning av de kaloriene du tilfører kroppen din (den dagen du har strukket dette langt nok blir du ganske enkelt ikke i stand til å stå opp pga bare matthet). 800-1000 kalorier i mat krever en svært så perfekt sammensatt diett dersom du skal få i deg nok av alle de vitaminene, mineralene og sporstoffene kroppen din krever, og gjennom snacks får du helt minimalt av slikt - om noe overhodet - i deg.  

La oss se på utslaget av snacksingen din: 

  • En Rislunsj på 150 gram - 220 kalorier
  • Seks ruter melkesjokolade på 10 gram hver - 6x55 = 330 kalorier 
  • 10 stk x 1 gram Pringles,: 55 kalorier
  • En spiseskje (14-15 gram) peanøtter: 80 kalorier. 

I alt 685 kalorier - alts like mye som du får i deg gjennom 1,5 måltid! 

Gitt at du vurderer korrekt når du sier 800-1000 kalorier til sammen gjennom to måltider får du - snacksen inkl - likevel ikke i deg mer enn 1500-1700 kcal/dag!Gitt høyde 180 cm og KMI-faktor 45 slik du nevner vil du iflg Mifflins formel ha behov for 3000 kalorier/dag selv som sengeliggende og 3500 dersom du bare sitter i en stol og beveger deg hver du trenger kjøkkenbenk og toalett tilier sittuajsjonen. Du tilfører altså da kroppen din minst 1500 kalorier/dg for lite til at vekten skulle være stabil og du skulle tapt rundt 200 gram vekt daglig eller nærmere 1,5 kg vekt/uke. Når du faktisk ikke gjør dette, men i stedet iflg din egen vurdering øker svakt i vekt er det stort rødt flagg om at noe helt grunnleggende er vesentlig galt hos deg og at kroppen din allerede opplever situasjonen som hungersnød slik at den har stengt for enhver forbrenning som ikke er helt nødvendg for å opprettholde pust, puls, hjerteslag og blodtilførsel til hjernen. . 

Skal du i en slik situasjon så og si få startet opp hovedmotoren din igjen på en forsvarlig måte uten overhengende fare for totalkollaps og ambulansetur med blålys er du bare nødt til å ha litt legeassistanse. Den assistansen kan bare gis etter at legen a) gjennom rekvisisjon til sykepleier/laborant på legekontoret har fått resultatene av en urinprøve + et batteri blodprøver og gjennomdisse fastlsått hvordan nå-tilstanden faktisk er hos deg for ulike vitaminer/mineraler/sporstoffer, og b) deretter fått korrigert det helt kritiske her, om nødvendig via sprøyte med mer hurtigvirkende effekt enn de tablettene du kan kjøpe med legeresept og putte inn selv. Så lenge hovedmotoren forblir slukket og du eksisterer via hjelpemotor som bare opprettholder det livsviktige siden kroppen din tolker matsituasjonen som hungersnød, ja så skjer det heller ingenting mht vekttap. 

Mitt første, største og klareste råd er derfor: Bestill en legetime - helst en uvidet/”dobbelt” - raskest mulig og bestill den fortrinnsvis innen 24 timer. Dette er ikke noe som “går over av seg selv” - i hvert fall ikke uten først en kollaps og en tur på innsiden av intensivavdelingen på nærmeste sykehus med slik avdeling! . 

Straks du iflg legens anvisninger a) har fått startet opp hovedmotoren igjen slik at kroppen din faktisk begynner å forbrenne av fettlageert sitt og samtidig tilføres en diett som sikrer nok dagligtilførsel av vitaminer/mineraler/sporstoffer til å hindre akutt tilbakefall, samt b) har fått orden på det helt basic innen søvnmønster slik at du faktisk kan nyttiggøre deg samfunnets tilbud gitt i vanlig kontortid er etter mitt syn tiden inne for en legehenvisning til dietiker. En dietikers oppgave er IKKE å tre en diett med likt og ulikt av mat din kropp er ukjent med nedover hodet på deg, og særlig også om du har fordøyelsesplager (noe som ellerss godt kan skyldes at kroppen din kjører nødbluss og ikke har motorkrefter til å gjøre noe med den saken). Dietikerens oppgave A er å ta hensyn til det legen sier er nødvendig å ta hensyn til for at din helse ikke skal forverres og inenfor dette er oppgave B å kartlegge dine egne tanker både mht spisemønster som faktisk vil fungere og hva du helst ønsker/absolutt IKKE ønsker på diettseddelen. På bakgrunn A/B (hvor A har forkjørsrett) er det så dietikerens oppave å skru sammen en best mulig diettseddel for nettopp deg. . 

Da har du fått det du bad om som pkt a): “Jeg trenger hjelp av noen både til å lage en spesielt tilrettelagt mat-plan for meg så jeg kan spise regelmessig og sunt “ Det har du også fått til den laveste pris du kan finne i det norske samfunnet, nemlig noen stanard egenandeler i helsevesenet vårt. Det er også din fastleges oppgave å bistå med “hjelp av noen som kan lage en plan for hvordan jeg skal komme meg i mer fysisk aktivitet, men ikke kaste meg rett i "treningssenter 3 ganger i uka" som jeg prøvde før”. Han kan bistå selv/gjennom en annen på legekontoret eller han kan henvise til andre på en fastleges ganske lange samarbeidsliste, men det er fastlegens oppgave med en KMI som din å gjøre enten det ene eller det andre så lenge du eksplisitt ber fastlegen om dette. Det er også fastlegens oppgave å følge opp i saken så lenge du ikke åpenbart saboterer verken hans faglige råd eller hans behov for å ha deg til stede gjennom timeavtale for å kunne følge opp. 

Etterhvert vil legen også kunne henvise deg til Haugland slik jeg nevnte i forrige innlegg (om du bor i gamle Sør-Trøndelag eller lengre sør i landet,  for Nord-Trødelag og lengre nord er et sted på Fauske som helt i prinsipp tilbyr samme løsning, men kjenner ikke detaljer her) dersom du ber HAM om dette og han er enig i at plass kan være formålstjenlig i din situasjon. Om du er bekymret for den sinden Det er intet forbud mot å snackse litt på Haugland heller, men mengden av snacksing der begrenser seg selv gitt. 1) Begrenset bagasjekvote på tog/båt/buss, 2) Kiosk on-site hvor det vesentlige innen “ikke-medisinsk til innvortes bruk” består i yoghurt, tørr usetet kjeks, frukt og Farris. 3) Liten butikk med begrenset utvalg du i praksis har muliget til å besøke hver lørdag ettermiddag etter først en times sparsertur i stanard tempo hver vei. I tillegg står mulighetene til å være aktiv her i kø gjennom mengdevis av turløyper med start 500 meter borte (og minimalt med brukere som ikke er i samme størrelse som deg selv, de har garantert sett størrelse hest ute på sitene før alle sammen), trimrom + badebasseng on-site (med bare personer i din egen størrelse)  og i sommerhalvåret robåter til fritt lån mot depositum for skader  etter frøst noen hundre meter mosjon til bryggen. Siden et slikt tilbud som Haugland står vidåpen for deg som norsk borger bosatt i Norge med KMI som din og til 2021-pris på 4200 kr (200 kr/døgn, 21 døgn) + subsidiert reise inkl skreddersydd kost, losji på eneværelse og faglig høykvalifisert stab som bl a lager treingsprogram tilpasset nettopp deg desom er det liten grunn til å væe tibakeholden med å be legen søke plass på dine vegne straks du først har bevist et halvår eller så du har nødvendig motivasjon og VIL gjøre en tjenlig innsats selv mht din overvekt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (På 22.6.2021 den 8.13):

Din størrelse tilsier at du har noen retter mht helsehjelp som ikke alle er klar over. Retten inntrer dersom du har en KMI >35 + spor av konstatert livsstilsykdom eller KMI >40 og ingen konstantert livsstilsykdom. Din KMI = vekt i kg dividertpå (høyde i meter opphøyd i annen potens,altså høyde i meter multiplisert med seg selv). 

Har du en brukbar fastlege er dette et godt sted å begynne. Begynn med å bestille en utvidet time (noen steder kalt dobbelttime siden dobbelt tid av vanlig avsettes, koster en bagatell mer egenandel enn vanlig time, men er behovsprøvd så forklar hvorfor du mener dette er fornuftig), sett opp temaet livsstilendring som eneste post på sakskartet og forbered deg til timen mht hva du selv ser for deg, slik at legen har et utgangspunkt og timen brukes mest mulig effektivt. Har du mulighet og samvittighetsfull fastlege, send/lever også gjerne noen stikkord for time til legen/legekontoret på forhånd. Legen tar da en helsesjekk for å fastslå om du har noen gryende livsstilsykdom, følger opp i saken og kan om du tilhører gruppen som har rett på utvidet helsehjelp sende deg videre til nærmeste dietiker (kostholdsekspert) med NAV-avtale, typisk ved sykehus.Dietikeren lager i samarbeid med deg og fastlegen en skreddersydd diett. 

Etter noen måneder hvor fastlegen mener du har vist reell vilje til kursendring i forhold til hans/hennes anbefalinger, men fortsatt KMI <35/40 tross de lokale tiltak legen har rekvirert kan legen med dietikers støtte også henvise deg til tre ukers opphold på Røde Kors' senter på Haugland  (egenandel for opphold er ca 3000 kr, se på slutten mht reiseutgifter). Her venter enerom med toalett/vask, gode dusjforhold, tre sunne hovedmåltider/dag  tilpasset nettopp deg samt kveldssnacks i form av gulrøtter, kålrotskiver og coleslaw  (+ en time å gå til nærmeste butikk og en kiosk med høyst begrenset vareutvalg), opplæring i sunt kosthold, trim 2-3x/dag sammen med personer som deg selv og under sykepleiertilsyn, tilgang til badebasseng, og 4-5 timers opplæring/dag med tanke på livsstilendring (varig og ikke sammenbrudd etter seks-åtte uker). Her venter også TV-stue som har begrenset åpningstid og bare NRK + iinternett med smalbånd og no streaming, men tilstrekkelig til å lese avisen og vanlig e-post (og dårlig med 4G-muligheter....), slik at ikke dette skal ta tiden fra mer helsebringende aktivitet. Ventetiden for et opphold på Haugland ligger på 6-7 måneder fra fastlege har søkt og lokalt sykehus støttet søknaden, og det trekkes tilbake dersom fastlegen mener du ikke lengre går motivert og seriøst inn for livsstilendring.

Mht reise til Haugland slik denne er pr nå: Man bruker "noe" til Bergen og overnatter  her for egen regning, videre Norled-hurtigbåt ca kl 0745  til Rysjedalsvik (drøyt to timer). Derfra er det ett stk bussavgang/dag  (mandag-fredag i korrespondanse med båten, lørdag/søndag senere) til butikken nær Haugland (ca en time) og så tar man seg til fots/pr taxi fem-seks km for egen regning derfra. Reise med "noe" (båt, buss eller tog) til Bergen + båt /buss derfra/retur refunderes ihht kvittering, men maks ca 2 kr/km korteste vei hjemmefra-Haugland og bare for den delen som er >240 km hver vei. Båten seiler fra/til terminalen på Strandkaien i Bergen, denne  ligger noen få minutter å gå fra Fisketorget. 

Det finnes flere slike steder, blant annet Evjeklinikken. Der får du oppfølging i inntil 5 år.

Jeg startet hos fastlegen - han henviste meg til overvektsklinikken på sykehuset hvor jeg gikk en periode før de henviste meg til Evjeklinikken. For å se litt hvordan det er der så er ene episoden fra "Helene sjekker inn" fra Evjeklinikken. 

Lenke til kommentar
lillesnillelilla skrev (1 time siden):

Det finnes flere slike steder, blant annet Evjeklinikken. Der får du oppfølging i inntil 5 år.

Det er riktig, man har både Evjeklinikken og et sted oppe  i Østerdalen. Disse har imidlertid i dag både vesentlig strengere inntaksprøving (bl a krav om at man faktisk  er diagnostisert med en alvorlig livssilsykdom) og ventetid på nærmere tre år mot 6-10 måneder på Haugland (hvor man også følges opp etterpå). For et case som  TS er det derfor naturlig å begynne med Haugland (evt stedet på Fauske om han bor i nord) dersom noe skal skje raskest mulig og dette er uansett løsningen som til slutt står igjen i dag så lenge sikker  diagnose for livsstilsykdom ikke er stilt slik at andre alternativ utelukkes av den grunn. 

Endret av GJESTESVAR
Begrenset sitat til det nødvendige samt føyd til merknad om oppfølging
Lenke til kommentar

Her har du fått mange tips, og håper du har god motivasjon til å lese gjennom engasjementet til folk :D 

Jeg hiver meg på trenden og kommer med mine personlige anbefalinger og refleksjoner;

Vektnedgang kan gjøres særdeles ukomplisert. Jeg selv merket at vekten begyndte å dra seg til det frodige en god stund tilbake. Selv har jeg medisinskfaglig bakgrunn, så jeg måtte bruke denne kunnskapen for å skape en hverdag der vekten snudde retning samtidig som trivsel og motivasjon var tilstede. 

Jeg tenker grovt sett at vi spiser 3 måltider per dag - frokost, lunsj og middag. Dette dekker dagsbehovet for energi. Måltidene skal være moderat store porsjoner. Alt utenom dette vil ofte føre til energioverskudd og føre til vektoppgang. Hvis jeg skal gå ned i vekt, kan jeg ikke spise mer enn 3 moderate måltider per dag, kanskje litt mindre enn det også. Det betyr - jeg kan ikke spise kake, sjokolade eller annet snacks. Hvis jeg derimot vil spise et kakestykke, godteri eller annet kalori-rikt, så må jeg kutte ut et måltid. Hvis jeg får en kake, så kutter jeg ut lunsjen. Er det masser av godteri og snacks tilstede, så kutter jeg ut lunsj, evt middag. Slik gjør man ikke hver dag, men prinsippet i dette handler om at man forsøker å unngå kalori-overskudd. For meg fungerer dette fantastisk, jeg holder vekten fint nede uten prolbem. Hvis jeg en og annen gang skeier ut med sjokolade, så lar jeg faktisk vær et måltid.

For å nevne trening. Jeg er av den oppfatning at trening har god effekt på vektnedgang. Ikke alene fordi trening øker forbrenningen (marginalt), men fordi trening har et svært positivt bidrag til livsstilsendringen. Trening kan være gåtur 30-60 min etter jobb 3-4 ganger i uka. 

 

Keep it simple, det kommer til å gå fint. Hent frem motivasjonen og se for deg hvor du vil være i livet i årene som kommer. Utfallet av drømmene dine bestemmer du selv. Masse lykke til!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
On 6/22/2021 at 3:14 AM, Guest d1cbb...73c said:

Hei. Vil starte med å si at du som leser dette ikke trenger å ha noen form for kunnskap om mat og trening, da jeg ikke ser etter direkte tips, men heller hjelp til å komme meg videre.

TLDR på slutten.
 
Litt forhistorie som ikke er ekstremt viktig men tar det med uansett.
Jeg er en 26 år gammel gutt som er ganske overvektig. Klær går i alt fra XL til 4-5XL (hvor de største egentlig er for store, men jeg er flau over vekta mi og klarer ikke gå i noe som er i nærheten av trangt).
Jeg vet jeg må gjøre noe med det. Har prøvd treningssenter flere ganger men klarer det ikke (mye pga angst).
Men jeg har virkelig lyst å gå ned i vekt. Min ideelle vekt er ca 60% av min nåværende vekt, og jeg vet at min risiko for alvorlig sykdom og tidlig død er mye høyere enn den burde vært.
Men for å klare det trenger jeg hjelp.
 
Det jeg egentlig er her for å spørre om er hjelp til hvor jeg skal gå. Det er to ting jeg trenger. Kostholds-endring, og mer fysisk aktivitet.
Kostholdet er helt klart en veldig viktig del, men noe jeg sliter veldig med. Jeg spiser ikke nødvendigvis veldig usunne måltider, det går sjeldent i "Junk food", men jeg spiser uregelmessig, for få ganger om dagen (vet man skal heller spise flere små måltider enn få store), og jeg er avhengig av å ha noe snack på siden (ofte usunt, som potetgull f.eks, men også mindre usunn snack).
Jeg vil nok ikke å klare å si "stopp, slutt, bort med all snacks og på med regelmessige måltider" på dagen, jeg tenker jeg må ta dette over en periode.
Så det jeg ønsker meg er noen som kan hjelpe meg å sette opp en mat-rutine som passer meg, og ikke er altfor stor forandring altfor fort (da vil jeg nok ikke klare det så lett). Jeg har sett på nettsider hvor de har laget en "dagsmeny" som er ideell for min vekt/bmi, men det er så altfor annerledes til hva jeg vanligvis spiser at det ikke funker. Jeg trenger noen som kan jobbe med hva jeg allerede spiser, og lage en plan hvor jeg fortsatt spiser mye av det jeg liker, men spist på en bedre måte (små porsjoner, til spesifikke tider osv), også gradvis introdusere nye ting. Jeg kan ikke stort om tema, men er sikker på det vil funke mye bedre enn "knips, nå skal du spise bare ting du aldri pleier å spise" (spesielt siden jeg har noe mage problemer i tillegg, så det er skummelt å prøve nye ting).
 
Så det andre, fysisk aktivitet. Jeg er veldig veldig dårlig til det. Og det å gå på trenings senter er litt for mye for meg, har jeg erfart over flere forsøk.
Så jeg kunne trengt noen som kan hjelpe meg å sette opp en rutine for fysisk aktivitet jeg kan gjøre, som innebærer ting jeg kan gjøre hjemme + gå turer osv. Og det må starte lavt med noen få aktiviteter i uka, før det til slutt forhåpentligvis blir flere aktiviteter om dagen (kanskje tilogmed treningssenter blir aktuelt etter hvert).
 
Kanskje samme person kan gjøre begge delene, eller kanskje jeg trenger 2 personer (/tjenester). Men jeg vet ikke hvor jeg skal gå. Jeg bor i en relativt liten by, vi har ikke så altfor mye her. Så kanskje det er mulig å møte noen online for å gjøre dette? Jeg vet bare ikke hvor jeg skal gå, hvem jeg skal kontakte for å få hjelp.
Håper også det ikke blir altfor dyrt da jeg ikke har all verdens penger.
 
TLDR:
Jeg trenger hjelp av noen både til å lage en spesielt tilrettelagt mat-plan for meg så jeg kan spise regelmessig og sunt (forhåndslagde mat-planer på nett passer ikke alle, selv om det er ment for min vekt gruppe).
Jeg trenger også hjelp av noen som kan lage en plan for hvordan jeg skal komme meg i mer fysisk aktivitet, men ikke kaste meg rett i "treningssenter 3 ganger i uka" som jeg prøvde før.
Og jeg spør dere for å få vite hvem jeg kan kontakte for å få hjelp med dette (evt på nett da vi ikke har mye i byen min).

Anonymous poster hash: d1cbb...73c

Gå til Dr. Sjur Even Ebne Aunmo. Verdt pengene. fettet fyker av. send en melding til ham: 952 21 468 

Han er oppdatert på forskningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...