Gå til innhold

Hjelp til hjemmekontor-pc


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp her, ettersom jeg antagelig ikke har kjøpt en PC-komponent de siste 10-årene.

Dette er altså for en oppgradering av en hjemmekontor-pc.
Jeg hadde tenkt å bytte ut hovedkort, CPU og minne, og beholde GPU hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. (Beholder også samme kabinett)
Jeg tenker max-pris på 5.000,-

Dette er det jeg har nå:

CPU:    Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz   3.30 GHz
GPU:    AMD Radeon HD 6900 Series
MB:      ASUS P8Z68-V PRO
RAM:    8 GB

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du spesifikke behov på heimekontoret? Er stasjonær PC hensiktsmessig?

Den riggen burde fortsatt kunna dra Microsoft Office o.l. så lenge du ikkje køyrer det på ein Windowsinstallasjon som er like gammal som maskina. Reknar med du har oppgradert til SSD allereie?

Skal du driva med CAD, kreativt arbeid, eller gaming blir svaret noko anna.

Lenke til kommentar

Hei. CPU`en begynner jo å bli gammel. Det er sant det, men med f. eks 32 GB Ram og en ny CPU-Kjøler f. eks Noctua D14, så bør det ikke være noe problem og bruke den en lang stund enda. Jeg bruker faktisk en i 2500k CPU selv. Den er daglig i bruk som hovedmaskin. Fungerer veldig bra. Riktignok så skal den byttes ut så snart jeg får alle de nye delene mine, men 2500k`en kommer fremdeles til å være i hus og brukes til et eller annet.

Lenke til kommentar

32 GB RAM høyrest ut som bortkasta penger for ein kontormaskin som yter fint med 8 GB i dag. Denne maskina tar vel DDR2 eller DDR3, slik at ein brikkene ikkje kan brukast vidare om ein veljer å oppgradera med ny prosessor og HK i framtida.

Ny, meir effektiv/stillegåande prosessorvifte er eit godt forslag. Det finst mange modellar som er kompatible med alle moglege sockets frå oldtida og fram til i dag.

Sidan målet er eit stillegåande system er kanskje vannkjøling ei brukbar investering av tusenlappane?

Lenke til kommentar

Tja. Det blir opp til hver enkelt og avgjøre. Det er jo ikke gratis å kjøpe 2x 16 GB sett DDR3 1600MHZ, men det blir billigere enn om man skal bytte ut CPU, Hovedkort og Ram, så hvis man føler det er verdt det, så Hvorfor ikke? Men jeg skal inrømme at det å spenne 3-4k på en eldre PC som i5 2500k jo faktisk er, er kanskje litt i overkant, men det avgjør man selv.

Lenke til kommentar
hightow skrev (2 timer siden):

Jeg har allerede en vannkjøler montert, en Corsair H60, har hatt den i snart 10 år, så da spørs det om jeg prøver å bytte ut den i første omgang.

Denne kanskje?

https://www.komplett.no/product/1170105/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-x-series-xc7-rgb

Det var den billigste jeg fant

En kan om en har plass også bruke en luftkjøler (det ville jeg foretrukket), f.eks denne til kr 599: Best pris på Noctua NH-U12S CPU kjøler - Sammenlign priser hos Prisjakt

Det er en mulighet å ta ut skjermkortet og bruke den integrerte grafikken i cpu om du ikke har brukt for skjermkortet, og om det er problemer med støy og varme fra skjermkortet.

Kabinettvifter og styringen av disse vil også påvirke lydnivået. Også strømforsyningen har vifte som kan lage støy.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
hightow skrev (1 time siden):

Jeg har allerede en vannkjøler montert, en Corsair H60, har hatt den i snart 10 år, så da spørs det om jeg prøver å bytte ut den i første omgang.

Denne kanskje?

https://www.komplett.no/product/1170105/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-x-series-xc7-rgb

Det var den billigste jeg fant

Det der er kun en vannblokk og ikke en komplett kjøleløsning. 

Prøv å rengjør radiator på H60 først. Etter det kan du muligens prøve å skifte kjølepasta på den. Hvis den har stått i 10 år, så er det ikke uvanlig at den begynner å bli dårlig. 

Lenke til kommentar

Hvis du har et budsjett på 5000 kr, så kan du nesten bygge en helt ny PC. Både Intel og AMD har løsninger med integrert grafikk. Du kan få en firekjernes AMD Ryzen 3 2200G til under 1000 kr og du kan til og med finne løsninger som er billigere enn det. 

Hva bruker du PCen til? Er det dokumentbehandling? Programmering? Grafiskdesign? Hva som vil lønne seg å kjøpe avhenger av bruks området. Er det kun snakk om Word og Exel kan du få en PC som er mer enn bra nok til 5k.

Lenke til kommentar

Beklager. Jeg skrev at jeg hadde en skranten cpu-vifte, men jeg har jo vannkjøling.

Problemet er at temperaturen til cpu'en noen ganger øker betraktelig - opp mellom 90-100 grader. Denne tendensen er vanskelig å forklare for hvorfor skjer, ettersom jeg stort sett har et par remote desktops, outlook, google og teams oppe. Belastningen på pc'en er veldig jevn iløpet av en arbeidsdag.
Vanligvis ligger temperaturen på under 40 grader, som den gjør nå. Men noen ganger spretter den opp igjen, og jeg må skru av pc'en.

Etterpå får jeg ikke startet pc'en igjen engang, og må gå inn i BIOS.
I BIOS står det at temperaturen er på rundt 90 grader, og at cpu-vifta ikke går i det hele tatt, og slik kan den stå en stund før den kommer igang igjen, og temperaturen går ned til 40-50 grader.

Når temperaturen er på sitt høyeste så bråker den ekstra mye. Jeg antar det er vifta til vannkjøleren som går for fullt da.

Hvis det er kjølepastaen som må skiftes, burde ikke temperaturen ha vært konstant høy, og ikke variert så mye som den gjør nå?

Lenke til kommentar

Trolig dau pumpe i CPU kjøleren din.

Bytt til en billig luftkjøler til under 500 lappen. Å om du trenger det finner du deg en 8GB stick til med RAM.

Blås den ren for støv og annet krimskrams som har flyttet inn i maskinen de siste 10 årene.

Ingen grunn i å finne opp hjulet på nytt når du allerede har en fin kontormaskin.

Kabinettvifter kan du også kikke på. De holder seg ikke støyfrie etter 10 års bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...