Gå til innhold

Audi Q8 E-Tron skal overta plassen til dagens E-Tron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Om noen skulle være i tvil om at E-Tron er en ombygd ice-bil...

Godt at Audi/VW Group nå er ærlige om det...

Javel. Og nøyaktig hvilken ice-bil har Audi bygd om til e-tron?
Kanskje en fordel om du kommenterer ting du har greie på.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
FXEP33QK skrev (5 minutter siden):

Javel. Og nøyaktig hvilken ice-bil har Audi bygd om til e-tron?
Kanskje en fordel om du kommenterer ting du har greie på.

 

Du leste ikke kommentaren i selve i saken?

Sitat

Årsaken til at E-Tron forsvinner er hovedsakelig at den er basert på en fossilbilplattform.

E-Tron er laget på MLB-plattformen som er en tilpasset versjon av MQB. Altså basert på en ice-plattform som er justert litt. Derfor har den endel "mangler" i forhold til en ren elbil-plattform som de baseres på en ren elbil-plattform som f.eks. MEB

https://bil24.no/audis-fire-elbil-plattformer/

https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_e-tron_(2018)

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MLB_platform

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Om noen skulle være i tvil om at E-Tron er en ombygd ice-bil...

Godt at Audi/VW Group nå er ærlige om det...

Nå må du skille mellom platformer og biler. Etron er ikke en ombygd ice-bil, men den bruker felles komponenter med biler med ice motor. For eksempel har man brukt mange felles deler med Q7. Etron har helt flatt gulv uten tunnel for mellomaksel. Så den er på mange måter lik bilene som er bygd på en ren elbil plattform. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Du leste ikke kommentaren i selve i saken?

E-Tron er laget på MLB-plattformen som er en tilpasset versjon av MQB. Altså basert på en ice-plattform som er justert litt. Derfor har den endel "mangler" i forhold til en ren elbil-plattform som de baseres på en ren elbil-plattform som f.eks. MEB

 

Jeg tror ikke du har den fjerneste anelse om hva en plattform er eller ikke er, langt mindre hva som kjennetegner VW-gruppens MLB-evo plattform.
Det er en av de mest fleksible plattformene i bilindustrien, om ikke den mest fleksible. Den brukes til alt mulig fra Audi A4 til Bentley Bentayga. Det sier vel litt.
Audi e-tron er basert på en modifisert versjon av denne plattformen. I praksis er vel det eneste bilen har til felles med andre MLB-evo-baserte biler vinkelen på frontruta. Å si at den er en ombygd ice-bil blir dermed det reneste sludder.

Hovedårsaken til at e-tron blir den eneste elbilen på denne plattformen er rett og slett at konsernet har utviklet helt nye plattformer dedikert til elbiler. Med større volum er dette åpenbart et bedre valg på lang sikt. Men de trengte e-tron i mellomtiden, og det var et godt valg å gjøre det de gjorde. Det ble en meget bra elbil ut av det. Som ikke er basert på noen ice-bil, den står solid på egne ben, og er tvers igjennom elbil fra grunnen av.

Som sagt er det en fordel å vite hva man snakker om før man lirer ut av seg tåpeligheter. Så unngår man å avsløre seg som kunnskapsløs.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
FXEP33QK skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke du har den fjerneste anelse om hva en plattform er eller ikke er, langt mindre hva som kjennetegner VW-gruppens MLB-evo plattform.
Det er en av de mest fleksible plattformene i bilindustrien, om ikke den mest fleksible. Den brukes til alt mulig fra Audi A4 til Bentley Bentayga. Det sier vel litt.
Audi e-tron er basert på en modifisert versjon av denne plattformen. I praksis er vel det eneste bilen har til felles med andre MLB-evo-baserte biler vinkelen på frontruta. Å si at den er en ombygd ice-bil blir dermed det reneste sludder.

Hovedårsaken til at e-tron blir den eneste elbilen på denne plattformen er rett og slett at konsernet har utviklet helt nye plattformer dedikert til elbiler. Med større volum er dette åpenbart et bedre valg på lang sikt. Men de trengte e-tron i mellomtiden, og det var et godt valg å gjøre det de gjorde. Det ble en meget bra elbil ut av det. Som ikke er basert på noen ice-bil, den står solid på egne ben, og er tvers igjennom elbil fra grunnen av.

Som sagt er det en fordel å vite hva man snakker om før man lirer ut av seg tåpeligheter. Så unngår man å avsløre seg som kunnskapsløs.
 

Du kan synse så mye du vil om hva jeg kan/vet om plattformer eller ikke, men ser ut som du ikke har skjønt så veldig mye heller. Dermed blir det latterlig når du og noen andre over her prøver å tøffe seg ved å gå på person istedet for sak. Rimelig patetisk, men slik blir det gjerne når man sliter med argumenter.

E-Tron har fått endel tyn for ikke å ha satset på en dedikert elbil-plattform, nettopp fordi den ikke klarer å utnytte alle styrkene og mulighetene som en elektrisk drivlinje gir. Istedet må den slite med tilpasninger for ice-plattformer som dermed blir en svakere løsning. Det blir derfor latterlig at du velger å skryte den samme plattformen så opp i skyene.

Det er også grunnen til at Audi allerede har bestemt seg for at den skal dø ut. Noe som egentlig ikke er overraskende i det hele tatt. Nok en grunn til at du burde skjønne at du er på ville veier her. Jeg skal ikke bare skylde på plattformen alene, men det er en grunn til at Audi E-tron er endel tyngre og langt mindre effektiv enn TMX som er den elbilen som er nærmest i størrelse.

Nå skal det sies at Audi E-tron har satset på en relativt aggressiv ladekarakteristikk som gjør at den lader ganske raskt over størstedelen av tilgjengelig SoC. Om det er lurt i det lange løp, får vi se på. Men uansett, Audi visste vel lenge at den plattformen ville få kort liv, og at den må erstattes med noe langt bedre snart, akkurat som vi ser av planene her.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

 

Det er også grunnen til at Audi allerede har bestemt seg for at den skal dø ut. Noe som egentlig ikke er overraskende i det hele tatt. Nok en grunn til at du burde skjønne at du er på ville veier her. Jeg skal ikke bare skylde på plattformen alene, men det er en grunn til at Audi E-tron er endel tyngre og langt mindre effektiv enn TMX som er den elbilen som er nærmest i størrelse.

 

Hvilke svakheter har denne bilen som følge av at den har delt platform med andre modeller? Nå er ikke dette på noen måter en konvertert ICE-bil, men selvfølgelig ville det gitt en del begrensninger dersom den var det, og det kan også ligge noen begrensninger at den i det hele tatt er en platformdeling. Men i og med at ingen av oss faktisk vet hva denne plattformen går ut på, og hva den består av, så er det ikke lett å peke på fordeler og ulemper bortsett fra at E-tron blir beskrevet som en veldig bra bil. Nå det jo heller ikke noe poeng med en dedikert elbilplatform dersom man ikke utnytter de fordelene som en slik Platform kan gi. Model S er et godt eksempel på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Hvilke svakheter har denne bilen som følge av at den har delt platform med andre modeller? Nå er ikke dette på noen måter en konvertert ICE-bil, men selvfølgelig ville det gitt en del begrensninger dersom den var det, og det kan også ligge noen begrensninger at den i det hele tatt er en platformdeling. Men i og med at ingen av oss faktisk vet hva denne plattformen går ut på, og hva den består av, så er det ikke lett å peke på fordeler og ulemper bortsett fra at E-tron blir beskrevet som en veldig bra bil. Nå det jo heller ikke noe poeng med en dedikert elbilplatform dersom man ikke utnytter de fordelene som en slik Platform kan gi. Model S er et godt eksempel på det.

Det er 3 klare punkter der en delt plattform vil ha svakheter/ulemper i forhold til dedikert plattform, og så er det 2 klare fordeler.

1. Deformasjonssoner som ikke trenger å ta hensyn til deler som en ice-bil nødvendigvis må ha, og som begrenser hvilke tilpasninger man må ta høyde for 
2. Må designes rundt andre krav som en icebil ikke slipper unna, som kardangtunnel etc 
3. Optimalisering i forhold til plassbruk og materiellbruk, som fort kan føre til høyere vekt, og tilpasninger som er suboptimale

Fordelene som er klart fremtredende er:

1. Kan få bil raskere til markedet ved at færre endringer må gjøres
2 Lavere initiale kostnader

VW Group måtte ha biler klare til EU sine regler om maksimale utslipp, som kunne føre til kraftige bøter. Også sett opp mot dieselgate, så var det viktig for dem å ikke bare levere noe som var raskt satt sammen, men som frmdeles skulle følge opp Audi sine krav til kvalitet og design, så man ikke sendte på markedet noe som kunne skade Audi sitt gode rykte og renommé som premium bilprodusent.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snowleopard said:

Det er 3 klare punkter der en delt plattform vil ha svakheter/ulemper i forhold til dedikert plattform, og så er det 2 klare fordeler.

Dette er jo utfordringer for produsentene, men jeg ser ikke helt hvorfor kjøpere skal bry seg noe videre. Dette er implementasjonsdetaljer. Som kjøper ser man gjerne på resultatet ikke hva som ledet dit.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Nå skal det sies at Audi E-tron har satset på en relativt aggressiv ladekarakteristikk som gjør at den lader ganske raskt over størstedelen av tilgjengelig SoC. Om det er lurt i det lange løp, får vi se på. 

Skal si du skriver mye rart. Du vet at batterier er forskjellige? Store prismatiske/pose- batterier med mye kobolt er tunge og dyre, men er til gjengjeld veldig stabile og tåler høy utlading/opplading. Audi sin ladekarakteristikk kan være konservativ for alt vi vet.

De som beviselig har vært aggressive har vært Tesla som har vært nødt til å skru ned ladahastighet, kapasitet og ytelse via OTA for å forhindre selvantenning. De har akkurat tapt i retten og måtte betale erstatning til kundene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Det er 3 klare punkter der en delt plattform vil ha svakheter/ulemper i forhold til dedikert plattform, og så er det 2 klare fordeler.

1. Deformasjonssoner som ikke trenger å ta hensyn til deler som en ice-bil nødvendigvis må ha, og som begrenser hvilke tilpasninger man må ta høyde for 
2. Må designes rundt andre krav som en icebil ikke slipper unna, som kardangtunnel etc 
3. Optimalisering i forhold til plassbruk og materiellbruk, som fort kan føre til høyere vekt, og tilpasninger som er suboptimale

Fordelene som er klart fremtredende er:

1. Kan få bil raskere til markedet ved at færre endringer må gjøres
2 Lavere initiale kostnader

VW Group måtte ha biler klare til EU sine regler om maksimale utslipp, som kunne føre til kraftige bøter. Også sett opp mot dieselgate, så var det viktig for dem å ikke bare levere noe som var raskt satt sammen, men som frmdeles skulle følge opp Audi sine krav til kvalitet og design, så man ikke sendte på markedet noe som kunne skade Audi sitt gode rykte og renommé som premium bilprodusent.

1. Deformasjonesonene er ikke en del av platformen, og kan lett tilpasses annen bruk. 

2 Kardang tunnel er ikke nødvendigvis noen ulempe. Å ha batteriene i kardangtunnel har like mange fordeler som det å ha dem i gulvet

3. Tja, det kan være slik, men vil variere fra tilfelle til tilfelle. Det lages uansett ikke ombygd ICE biler lengre, men platformer som er konstruert for ulike typer drivverk, og da kan man ta høyde for slike ting.                                                                                                                 Den eneste virkelige fordelen med en dedikert elbilplatform er pakking, men hvis man ikke benytter seg av den fordelen, så er en dedikert platform bortkastet. Foreløpig er det svært få produsenter som har benyttet seg av de mulighetene en slik platform gir. i3 og iPace er vel blant få unntak.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Dette er jo utfordringer for produsentene, men jeg ser ikke helt hvorfor kjøpere skal bry seg noe videre. Dette er implementasjonsdetaljer. Som kjøper ser man gjerne på resultatet ikke hva som ledet dit.

Dersom dette går utover bilens egenskaper eller karakteristika, så må da eierne/kjøperne og de som velger å avstå fra å kjøpe, ha dette som en vurdering av bilen. Syns man det er godt nok for en selv, så er det bare å kjøpe og være fornøyd. Og så får de som velger motsatt pga dette, få ha sin formening om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...