Gå til innhold

Ladekabel lenovo yoga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frk. Amøbe skrev (7 timer siden):

Jeg vil takke alle som har svart, dere har vært gode å ha i dette øyeblikket hvor jeg måtte (over)leve i en ladekabelverden.

Bare hyggelig. Det er ingen spøk å ikke ha ladere der man trenger det, når man trenger det. :grin:

Det er derfor jeg har 56 strømuttak (inkludert 8 forgrenere) på mine private 28m² i huset - og ihvertfall halvparten er i bruk. ^^
11 lamper, 5 batteriladere, 2 nettverksswitcher, 2 PC-er, 5 skjermer, 1 gulvvifte, nødbatteri (til hovedPC-en såklart) i tilfelle strømbrudd og en stereoforsterker ++

Men du bør ikke spøke med en skadet lader. Å få seg en kavring fra hovednettet - 230 Volt - er ikke behagelig, men det går fint grunnet så lav strøm med mindre man er ømfintelig (pacemaker etc.).

På den andre siden av en lader, der hvor USB-C delen er, hvor spenningen er lav og strømmen høy (noen milliampere er nok til å kunne få hjerteflimmer eller verre), det er der risikoen er.

Sitat

 

Strømgjennomgang fra 230 VAC kan være dødelig

Strømgjennomgang fra 20 VDC er ikke dødelig

At det er strømmen som drepe og ikke spenningen er en farlig misoppfatning. Faktum er at for å kunne oppnå en stor nok strøm ved strømgjennomgang fra f.eks arm til arm må man ha en høy nok spenning.

 

I sit corrected.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Bare hyggelig. Det er ingen spøk å ikke ha ladere der man trenger det, når man trenger det.

Det er derfor jeg har 56 strømuttak (inkludert 8 forgrenere) på mine private 28m² - og ihvertfall halvparten er i bruk. ^^
11 lamper, 5 batteriladere, 2 nettverksswitcher, 2 PC-er, 1 gulvvifte, nødbatteri i tilfelle strømbrudd og en stereoforsterker ++

Men du bør ikke spøke med en skadet lader. Å få seg en kavring fra hovednettet - 230 Volt - er ikke behagelig, men det går fint grunnet så lav strøm med mindre man er ømfintelig (pacemaker etc.).

På den andre siden av en lader, der hvor USB-C delen er, hvor spenningen er lav og strømmen høy (noen milliampere er nok til å kunne få hjerteflimmer eller verre), det er der risikoen er.

Det er flere strømuttak enn jeg har i hele huset mitt, og det er sånn 150 kvm. Det er noen tiår gammelt, så tanken er å pusse opp ila par år. Planen er da å sette inn flere strømuttak i samme slengen, da det er litt mange padder rundt her nå. Fikk ordna to nye på eldste barnets rom, og det er gull verdt. 

Jeg fikk en kavring (det var et artig ord) fra tv-en her om dagen da strømmen hang igjen etter at jeg dro ut støpselet og kom borti enden, og det var vondt nok, det. Det er vel 230 volten du snakker om, og om det var full styrke vet jeg ikke, da det bare "hang igjen" etter at jeg dro det ut.
Det er jo kabelen til USB C delen som er ødelagt her... Vil en elektroteip gjøre susen? Teiper det rundt ledningene om jeg bytter lampe og sånt, for å unngå å få støt. Men dette vil vel da også være 230 volt, regner jeg med. Jeg fikk teipen av den hendige naboen, og til lampeledningene er den jo grei. Men hvis det er høyere strømføring ved USB C-en så, er den kanskje ikke god nok...? Har ikke peiling, jeg.
Heldigvis er ikke revna i kabelen så stor, mer en sprekk som nå blir klemt igjen av teipen. Gummien ganske tykk og ubøyelig (nesten rart at ungen har klart å bøye den i stykker i det hele tatt), så er ikke sånn at kobberet (eller hvilket metall som er brukt) enkelt kan stikke ut. Problemet er jo at det er fort gjort at en finger kommer borti, og skulle den bli mer skadet, så kan jo også metallet komme nær teipen - vil da teipen holde, eller vil strømmen gå gjennom? Ungene får ikke lov å bruke den lenger, men jeg er ei vimse og vil sikkert glemme meg bort. Har tilsynelatende et fungerende hjerte, men kjipt om det skulle endre seg. 

Lenke til kommentar

 

Frk. Amøbe skrev (16 minutter siden):

Jeg fikk en kavring (det var et artig ord) fra tv-en her om dagen da strømmen hang igjen etter at jeg dro ut støpselet og kom borti enden, og det var vondt nok, det. Det er vel 230 volten du snakker om, og om det var full styrke vet jeg ikke, da det bare "hang igjen" etter at jeg dro det ut.

Du skal ikke få strøm i deg når du drar ut denne. Mulig du snakker om statisk elektrisitet som faktisk kan oppleves som ganske vondt. Men hadde du fått 230volt gjennom kroppen tror jeg du hadde husket det (eller ikke) for å si det sånn :) 

Min far fikk 230 volt gjennom kroppen en gang når jeg var liten. jeg husker det enda. Rett på sykehus og der ble han liggende over natten til observasjon.

Lenke til kommentar
Frk. Amøbe skrev (54 minutter siden):

Det er flere strømuttak enn jeg har i hele huset mitt, og det er sånn 150 kvm. Det er noen tiår gammelt, så tanken er å pusse opp ila par år. Planen er da å sette inn flere strømuttak i samme slengen, da det er litt mange padder rundt her nå. Fikk ordna to nye på eldste barnets rom, og det er gull verdt.

Top tip til strømpadder: Brennenstuhl Alu-Line:
https://www.multicom.no/search?kw=brennenstuhl+premium-alu-line

De er i solid byggekvalitet og beregnet på 3600 Watt / 16 Ampere. Og best av alt (min grunn at jeg kjøper dem), de kan veggmonteres.
Bare pass på å ikke koble til utstyr på tilsammen mer Watt enn det sikringen på den kursen er beregnet på. Fleste hussikringer er 10 A (/ 2400 Watt.

Frk. Amøbe skrev (55 minutter siden):

Jeg fikk en kavring (det var et artig ord) fra tv-en her om dagen da strømmen hang igjen etter at jeg dro ut støpselet og kom borti enden, og det var vondt nok, det. Det er vel 230 volten du snakker om, og om det var full styrke vet jeg ikke, da det bare "hang igjen" etter at jeg dro det ut.
Det er jo kabelen til USB C delen som er ødelagt her... Vil en elektroteip gjøre susen? Teiper det rundt ledningene om jeg bytter lampe og sånt, for å unngå å få støt. Men dette vil vel da også være 230 volt, regner jeg med.

Som Bjerknez skriver, det hørtes ut som statisk elektrisitet. Helt ufarlig, men kan være ubehagelig.

Elektroteip fungerer utmerket til å isolere slik du beskriver skaden på laderen. En kvalitetskabel har (ihvertfall bør ha):
- Ytre gummiisolasjon.
- Folie for å beskytte mot elektrisk støy (gjelder mest for datakabler).
- Indre gummiisolasjon på hver leder.
Og så kobberledere innerst.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

 

Du skal ikke få strøm i deg når du drar ut denne. Mulig du snakker om statisk elektrisitet som faktisk kan oppleves som ganske vondt. Men hadde du fått 230volt gjennom kroppen tror jeg du hadde husket det (eller ikke) for å si det sånn :) 

Min far fikk 230 volt gjennom kroppen en gang når jeg var liten. jeg husker det enda. Rett på sykehus og der ble han liggende over natten til observasjon.

Mye utstyr har filterkondensatorer i seg som kan holde en ladning en stund etter man har dratt ut støpselet. Er man rask, eller hvis utstyret mangler utladingsmotstand over kondesatoren(e), kan man da få seg en liten karamell. Men siden dette er DC (det som er igjen etter man har koblet fra strømmen) og det ikke er spesielt store mengder energi i de så er de omtrent like farlige som statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 timer siden):

Men du bør ikke spøke med en skadet lader. Å få seg en kavring fra hovednettet - 230 Volt - er ikke behagelig, men det går fint grunnet så lav strøm med mindre man er ømfintelig (pacemaker etc.).

På den andre siden av en lader, der hvor USB-C delen er, hvor spenningen er lav og strømmen høy (noen milliampere er nok til å kunne få hjerteflimmer eller verre), det er der risikoen er.

Dette er så galt at jeg ikke kan la det stå uimotsagt.

Strømgjennomgang fra 230 VAC kan være dødelig

Strømgjennomgang fra 20 VDC er ikke dødelig

At det er strømmen som drepe og ikke spenningen er en farlig misoppfatning. Faktum er at for å kunne oppnå en stor nok strøm ved strømgjennomgang fra f.eks arm til arm må man ha en høy nok spenning. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (36 minutter siden):

At det er strømmen som drepe og ikke spenningen er en farlig misoppfatning. Faktum er at for å kunne oppnå en stor nok strøm ved strømgjennomgang fra f.eks arm til arm må man ha en høy nok spenning.

I stan...uh, sit corrected.

Jeg var ikke helt sikker, og skulle til å sjekke det, men der har man for å jobbe på jobb i stedet for å bruke tiden på å undersøke om det man driver å skriver er 100 % før man legger det ut. Men så kom det en oppgave på bordet mitt, og kontrollsjekken ble glemt. :ermm:

Lenke til kommentar
6 hours ago, PaladinNO said:

Men du bør ikke spøke med en skadet lader. Å få seg en kavring fra hovednettet - 230 Volt - er ikke behagelig, men det går fint grunnet så lav strøm med mindre man er ømfintelig (pacemaker etc.).

Overbelastningsvernet i en vanlig automatsikring koblet ut ved 16A eller 16000 mA. Dødelig strømgjennomgang regnes å være 30 mA. Tar man et godt tak i de to faselederne så er man nok godt grillet og fri fra alle sorger. I alle fall etter en liten stund.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er vel 50V AC som står oppgitt i NEK 400 som grensen for sikker berøringsspenning. 

Hvis man har brukt elektrisk sveiseapparat så vet man vel at man kan kjenne de 50 voltene men det skal ikke være farlig. Når man sveiser elektrisk med pinne så har man vel ca 50V, når den tenner, og hauger og lass med ampere.

Bruker 24V DC nå og da og det kjenner man ikke i det hele tatt. 

Mer enn 50V regnes som farlig på grunna av at det kan gi en strømgjennomgang på mer en 30mA.

Man må ha spenning for å dytte på men det er strømmen som er killer. Har man mer enn 50V AC, så kan man få mer enn 30 mA.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Sånn for morroskyld...

Hvis TS vil ha den gamle forsøkt reparert, så send den til meg. Fikser jeg den sender jeg den tilbake. Hvis ikke, så går den i søppla. Det eneste TS i værste fall kan tape er frakten en vei. 

Å i beste fall får hun et reparert Lenovo adaper  i retur som kan brukes som reserve :) 

Kontakt meg på PM om dette er interresant :)

EDIT: 

I tillfelle dette ikke var klart, så skal jeg selvsagt ikke ha noe for jobben, uansett om jeg fikser den eller ikke. :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Mye utstyr har filterkondensatorer i seg som kan holde en ladning en stund etter man har dratt ut støpselet. Er man rask, eller hvis utstyret mangler utladingsmotstand over kondesatoren(e), kan man da få seg en liten karamell. Men siden dette er DC (det som er igjen etter man har koblet fra strømmen) og det ikke er spesielt store mengder energi i de så er de omtrent like farlige som statisk elektrisitet.

Ja, det stemmer. Men jeg vil vel tro at tv produsentene har tenkt på dette. Men som du sier, så er det neppe 220V hun har kjent. Det hadde hun nok husket resten av livet :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...