Gå til innhold

[Løst] Hvilken elbil til ~150k?


Dassen

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte min bil nummer 2 som i dag er en Peugeot 308 SW. Det frigjør ca. 150k å handle for.

Ønsker en elbil først og fremst for å spare utgifter på service og drivstoff. Driftsikkerhet og sikkerhet er viktig. Bilen trenger ikke gå langt, men bør ha plass til barnevogn og barnesete med isofix. Jeg vil som regel lade hjemme.

Jeg ser det er mye å velge mellom i denne kategorien. De jeg kommer på er i3, Leaf, eGolf, Zoe, Up!, Soul og B250e, men jeg er usikker på hva som er det beste valget i 2021. 

Hvilken elbil bør jeg gå for og hvorfor? 

Takk for at du tok deg tid til å lese. 

Endret av Dassen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe definitivt svar til deg, men Zoe er det vertfall greit å være obs på at er kresen på lading, du må enten ha 400Volt TN nett installert der du skal lade eller drasase rondt på en stor tung og bråkete trafo hver gang du skal lade bilen om du skal lade på steder med IT nett, som det er mye av i norge. B250e mangler hurtiglading og har ganske kort rekkevidde som ofte kan være en litt kjip kombinasjon. 

Resten av de bilene er alle gode relativt problemfrie biler der du selv må ta litt hensyn til hva du har behov for.
Leaf er en skuddsikker bil med mye plass, mye likt med e-golf, men golfen har noe mer premium feel. 

1. Gen Soul EV er et sjarmtroll av en bil, men kan være greit å få tatt kapasitetsmåling av batteriet før eventuelt kjøp da jeg vet en god del biler har  endt opp med å få dette byttet da det tapte seg for fort i henhold til garanti de har og veldig korte bagasjerom så mulig du vil få problem med barnevogna,

i3 er en liten og artig, sprek bil med svært begrenset plass så tipper den ryker med tanke på plass kravene dine

e-UP! tror jeg og kanskje kan bli litt i det minste laget for deg, uten at jeg har mye erfaring med barnevogner. 

Om jeg skulle gjort valget tipper jeg at jeg hadde endt opp med en Nissan Leaf eller E-Golf da det er relativt store og praktiske biler med grei rekkevidde, hurtiglademulighet om behovet skulle oppstå å så vidt jeg vet relativt problemfrie biler.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

*snip*

Tusen takk for informativt og grundig svar. Er det noen spesiell årsmodell, batteristørrelse eller andre ting jeg bør prøve å finne på disse modellene?
 

kremt skrev (2 timer siden):

Hva med Hyundai Ioniq, disse har godt rykte, lavt forbruk, kjapp hurtiglading.

Det kan også være en interessant modell, ja. For 150k, så ser det ut som jeg må belage meg på en bil med over 100k km på telleren. I forbrenningsmotorverden ville jeg unngått det, men det er kanskje ikke samme hensyn å ta på en elbil?

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om Ioniq. prøvekjørte en 17 modell for en stund siden og ble utrolig imponert av den. Føles ikke ut som noe billigbil som visse andre biler i den prisklassen kan finne på å gjøre.

God plass, bra lydanlegg, Andoid Auto, ventilerte seter og generelt en god bil å kjøre.

Litt slapp i ytelsen og rekkevidden er jo ikke det råeste, men ellers en knall bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (På 3.6.2021 den 7.39):

Tusen takk for informativt og grundig svar. Er det noen spesiell årsmodell, batteristørrelse eller andre ting jeg bør prøve å finne på disse modellene?

Jeg har ikke så mye greie på E-Golf til å kunne gi noe godt svar angående den modellen. For Nissan Leaf sin del så er det nok en nyere 30 kwh utgave du bør se deg ut om du skulle ende opp med den, typ 16-17 modell, jeg har sett 40 kwh 2. genrasjons leaf som nærmer seg budsjettet ditt men da må du opp i biler som har rullet 100K+ km, som nødvendigvis ikke er helt krise vist han som har eid den før har behandlet bilen fint og hatt god ladeskikk. Kan være greit å investere i eller låne en Bluetooth OBD2 dongle og laste end leafspy på mobilen for å sjekke SoH på batteriet før du eventuelt kjøper, da batteri strekene på dashen ofte kan være litt misvisende av hvor mye som faktisk er igjen av batteriet. Men ellers støtter jeg og de som sier Ioniq her, veldig gode biler med mye fancy tilbehør  :). Minussiden med de er at du ikke har app på de modellene som eventuelt blir aktuelle innenfor ditt budsjett, om det er noe du bryr deg om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...