Gå til innhold

Minimalistisk livstil: Å bo i campingbil fremfor hus


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor denne tråden bør høre hjemme, men føler definitivt den har noe filosofisk med seg.

Har i det siste sitt en del "mobile living" og "nomad" - filmer på YouTube, hovedsakelig fra USA ,og latt meg fascinere veldig av mennesker som velger å å hoppe av "hamsterhjulet" til fordel for et materielt enklere og mer verdibasert liv. Dette inkluderer å kvitte seg med hus, hytte, bil, båt og andre materielle eiendeler til fordel for Å leve et enklere mobilt liv i campingbil/campingvogn og ha masse fritid til å kunne gjøre det en virkelig liker å gjøre fremfor å leve "A4" 

Noen velger å helt eller delvis si opp jobbene sine mens andre utnytter mulighetene den digitale hverdagen gir oss og klarer i større eller mindre grad å jobbe eksternt fra hvor enn de måtte befinne seg.

Minimalisme er også noe jeg har fått øynene opp for. Jeg syns ideen er veldig spennede og har også blitt inspirert til å "ta et tak" hjemme. Må si det er befriende å gi slipp..

Jeg føler personlig jeg står overfor et veiskille i livet mitt. Jeg er 33 år, ikke pur ung, heller ikke gammel. Har oppnådd det materialistiske samfunnet "forventer" av meg i form av god utdanning, lederstilling og millionlønn, hus, bil, hytte og båt. Jeg trives helt OK i jobben men ikke mer enn det. Føler dagene består av nettopp kun jobb, vedlikehold av hus og trening. Jeg er en sosial person, har greit med venner, men samtidig også litt ensom. Mye grunnet at vennene mine har etablert seg med familie. Det er noe jeg aldri har ønsket. Jeg klarer ikke se for meg fremtiden min slik den er nå. Jeg blir heller ikke lykkeligere om jeg skulle få mer penger, større hus og finere bil. Jeg er likegyldig, og har vært det lenge. Jeg sviver på halv maskin og det holder for å avansere i arbeidslivet mitt, tydeligvis, men merker jeg bare blir mer og mer deprimert. 

Jeg er på mitt lykkeligste når jeg bruker tid i naturen, ikke stresser. Bruker tid blant andre mennesker, og utforsker og lærer om andre kulturer. Når jeg har tid til å hjelpe andre, leke med hunden og bruke kroppen min.

Som dere skjønner så vurderer jeg å hoppe av hamsterhjulet. Selge ALT, jobbe redusert som konsulent via nettet og flytte inn i en campingbil. Etter at alt er solgt og bobil handlet vil jeg også sitte igjen med 2 millioner kroner. De vil jeg spare mye av, men også bruke en del på å reise.

Har søkt litt rundt på nettet, men finner ingen eksempler på nordmenn som har gjort dette. Er det i det hele tatt et miljø for "mobile living" I Norge?

Har noen på forumet gjort seg tanker om dette eller kjenner noen som har gjort noe tilsvarende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har møtt mange slike. En kompis av meg er 32 år og bor rullende rundt i en bil. Jeg har også gjort noe lignende (litt av og på) i noen år. Har derfor litt erfaring med dette. I flere år reiste jeg rundt i verden - og alt jeg hadde var i en 20 kg bag. Befriende; absolutt. Utfordrende? Ekstremt. Lærerikt? Absolutt

Mine umiddelbare tanker

Nesten alle har vel fantasert om en slik tilværelse. Vi nordmenn er privilegerte, og kan med litt innsats gjennomføre en slik livsstilsendring. Jeg har lagt merke til at flere og flere slike "alternative" livsstiler (økt frihet, mer fleksibilitet, alternativt, minimalistisk etc.) stadig får spalteplass i media. Det finnes tusenvis (!) av Youtube-kanaler, bloggere og lignende som promoterer seg selv mens de ruller rundt i verden som nomader. Men som alt annet i media - er det lett å la seg bli revet med. Man ser ofte glansbildet av det hele. Det er deilig å dagdrømme seg vekk; i et glorifisert og nokså romantisk glansbilde av det hele. Fakta er at de fleste vender tilbake til "hamsterhjulet" innen kort tid. Det er få som takler en slik tilværelse over lengre perioder. 

Et bestemt miljø i Norge finnes ikke. Og det er vel nokså selvforklarende, da de fleste nomader ikke lar seg stoppe av landegrenser. Det er ikke slik at disse menneskene "finner sammen" i en klubb eller tilsvarende. 

Gjennom alternative hospitality clubs og nettverk som Couchsurfing, WOOFING, WarmShowers og BeWelcome o.l. finnes derimot mange medlemmer som har en slik livsstil. Disse har ofte en "camp/base" i et kollektiv i de største byene rundt i Europa - samtidig som de tilbringer mest mulig tid på reise. Slike miljø finnes derfor litt utenfor sentrumskjernen av de største byene (jo billigere, jo bedre). Rett å slett fordi mange ønsker å bo så billig som mulig - samt ikke være alt for langt unna en storby, samt flyplass med hyppige avganger. Derfor er det litt upraktisk å ha en slik "camp" i Norge. 

Marokko er en fin "basecamp" for mange nomader. Det er billig, relativt trygt - og et stort nomadisk miljø. Særlig blant surfemiljøet. Ellers vet jeg det finnes i Lisboa, Porto, Barcelona, Madrid, Berlin, Krakow, Bratislava, Amsterdam, Budapest og Sofia for å nevne noe.

I de største byene finnes det "open offices" - som fungerer som et åpent kontorlandskap der nomader jobber. Det er mange innen IT-sektoren som lever som nomader. Da kan det være greit med et stort og lyst arbeidsrom med bra internettforbindelse, lyse lokaler, kaffeautomat og toalett (!) etc. Som regel betaler man en sum pr inngang - og kan bli så lenge man ønsker. Dette er også en utmerket plass å bygge kontakter. Veldig lett å treffe likesinnede. Disse åpne plassene har også arrangementer, workshops, kurs, foredrag og alt mulig rart. Anbefales å besøke. 

Du bør tenke på
Små steg! Det er litt som ellers i verden når man skal satse på noe..... Ikke sleng inn hele innsatsen på en gang. "Er dette noe for meg?" Det vet du ikke før du har prøvd. Og jeg kan nesten garantere deg at du får en kraftig "aha" -opplevelse, etterfulgt av mange nedturer underveis i prosjektet. Søk permisjon fra jobben, behold leiligheten/boligen - prøv noen måneder. Se om det er for deg. 

Dette er de "største" tingene folk sliter med.

1. Ensomhet. Mangel på tilhørighet. Joda, du får mange nye venner du møter på veien. Men husk at det også (kanskje) lever et tilsvarende liv som deg. Derfor varer ofte ikke disse vennskapene så lenge. Et savn etter en dypere tilknytning, tilhørighet kommer før eller siden. Dette er noe alle vil kjenne på før eller siden. Man må lære seg å akseptere det. 
2. Tomhetsfølelse. Nå er livet ditt "full rulle" - men med all tiden du får frigjort etter å a slått deg løs fra alt dette; vil du bli tvunget til å bli kjent med deg selv på en helt ny måte. Denne vekkelsen kommer gjerne etter 6 måneder på veien. For under de første månedene er du så opptatt med å tre inn i den nye rollene, bygge opp nye rutiner o.l. at du ikke får tid til å filosofere så mye. Men når den nye hverdagen trer inn. Så oppdager du noe mange syns er skremmende - stillheten / tomheten. Men personlig; satan så digg den er.
3. Alderen din. De fleste som gjør dette er i 20-åra. Se bare på bloggene/Youtube-kanaler. Man er ekstremt tilpasningsdyktig som ung. Når man passerer 30 får man sære nye behov. Man sliter mer med noe som var "lekende lett" bare for noen år tilbake. Økt behov for komfort, samt at likesinnede man møter på veien stadig føles yngre - gjør at man får en "distanse". Man føler seg rett å slett for gammel for å vandre rundt "på måfå" - og tanken om kone & barn smyger inn (ok, ikke så ille :p ... men du vil forstå etter hvert).
4. Å frigi seg fra materialisme/kapitalisme. Det høres så lett ut. Men det å faktisk selge alt du eier og har - er tøffere enn du tror.

Skal du ha en tilhørighet til dette miljøet, blir du ikke en "ekte" nomade uten tilpasse deg en livsstil som friganer
https://no.wikipedia.org/wiki/Friganisme

Stort sett har ikke rullende nomader så mye penger. Derfor går det nærmest sport i å få mest mulig ut av pengene. Det er dette som er "jobben vår" - og det som knytter oss sammen. Det finnes selvfølgelig mange unntak. Særlig blant IT-folk på "open office" i en dyr storby, som også kaller seg "nomade". Men etter mitt (og veldig mange andre) sitt syn - er ikke de vaskeekte nomader. Litt av poenget med å steppe ut av hamsterhjulet er å også frigi seg fra det kapitalistiske, materialistiske og alt av overforbruk. Kall det gjerne en "hippie-livsstil". Men jeg tror dette er årsaken til at jeg aldri har møtt andre nordmenn i disse "miljøene" rundt i Europa. Noen dansker og svensker; ja - men jeg har faktisk aldri truffet en nordmann. Vi konsumerer MEST av alle i Europa, og har et helt hinsides overforbruk. Vi har penger. Kanskje er det litt av grunnen. Jeg vet ikke. 

Uansett; mitt råd blir å leie deg en billig bobil - forsøk noen måneder. Se om det er noe for deg. Jeg kunne sikkert snakket i mange timer om dette.... Men det gidder jeg ikke. 😜 

Og for all del! Behold leiligheten..... Hva med å leie den ut? Lev på leieinntektene istedenfor. 

Min erfaring: 5000 kr,- i måneden - og du har et veldig godt liv som nomade. :) I Marokko er det mange folk som lever svært gode liv på 1500 kr,- (inkl bokostnad og mat). Dersom du har bil; må du regne med noe mer.
Edit: Disse tallene er nok for viderekommende når jeg tenker meg om. Til å begynne med går det nok mer penger enn du er klar over, fordi det er en ny livsstil - og det tar tid å tilpasse seg. Men 5000 pr mnd er oppnåelig til slutt (det laveste jeg har klart er 2400 pr mnd i Albania...).

Du får også mye lettere innpass hos andre dersom du kjører en eldre varebil ombygget til bobil. Ikke forvent mye til respekt om du kjører rundt i en strøken bobil med biodass og seng på taket. (satt på spissen). Da er du bare en turist som alle andre. 

Når alt dette er nevnt....

Når du først er en nomade, friganer - har et nettverk rundt i verden av bekjente (folk i dette miljøet stiller virkelig opp for hverandre, selv om man ikke har en så nær relasjon). Så får du en helt unik posisjon i verden - med et helt annet tankesett. Verdier og holdningene dine vil endres. Og du ser ting med nye øyne. Små øyeblikk betyr mer enn noe annet. Du får også tilbud om de helt utroligste ting. Alt fra fester, private tilsetninger av ymse slag - turer (type fellesturer, men der du er "alene" og fri) - myyyye mat & kos i fellesskap med en gruppe folk fra all verdens verdenshjørner. Dessuten får man en helt unik sosial kompetanse som gjør deg i stand til å snakke med absolutt alle folk, fra alle kulturer. Du lærer ekstremt mye historie, kultur, politikk. + + + + + + + + + +

Og gjør meg en tjeneste...
Ikke gidd å start en blogg eller den type ting om "prosjektet" ditt. Det tar bare vekk fokuset ditt. Og jeg syns personlig det er irriterende som faen. 😆 Uansett; jeg skal innrømme at jeg følger noen. Sjekk ut Hasta Alaska på Youtube: https://www.youtube.com/c/kombilife/videos

Den kan du lære mye av.

Endret av Kris85
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
spøkelset skrev (På 1.6.2021 den 22.58):

Er det i det hele tatt et miljø for "mobile living" I Norge?

Er det ikke et problem å få det varmt nok i en campingbil i Norge om vinteren? Så et klipp med en uteligger fra USA, og han flyttet litt sørover om vinteren "fordi det er for kaldt å være her". Det vil faktisk være lunere om en kan bruke jord eller snø til vegger. Eller prinsippet med et sametelt, med åpning i toppen så røyken slipper ut. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (7 timer siden):

Er det ikke et problem å få det varmt nok i en campingbil i Norge om vinteren? Så et klipp med en uteligger fra USA, og han flyttet litt sørover om vinteren "fordi det er for kaldt å være her". Det vil faktisk være lunere om en kan bruke jord eller snø til vegger. Eller prinsippet med et sametelt, med åpning i toppen så røyken slipper ut. 

Bilen er full av sprekker og åpninger - så det blir fort iskaldt dersom man er utsatt for litt vind og kulde. Mange som har en livsstil som nevnt ovenfor lager sin egen campingbil. Jeg holder faktisk på å konvertere en bil til en camper nå i sommer. Da er det vanlig å isolere gulv, vegger - og til og med installere en ovn eller peis i bilen.

a48763583d3e004e119f162d3f798afc.jpg

Det er faktisk tryggere enn gass. Brensel finner du over alt. Du trenger ikke så mye ved. Denne ovnen skal jeg selv montere i min min. 

Tviler på TS er så veldig gira.... 😜 Når h^n ikke engang har tatt seg bryet med å svare i sin egen tråd. Sånn er det med de fleste. Mange får en slik "fjong" ide. Kun et promille tar faktisk steget ut.

Uteliggere i NYC pleier å "emigrere" til Florida på vinterhalvåret ja. Har selv møtt mange av disse. Men det kan ikke sammenliknes.

Lenke til kommentar

Gjør det som gjør deg lykkelig.

Det har blitt mer og mer vanlig og "akseptert" at ikke alle er ute etter flott karriere, barn, dyre hus/biler og ditto lån.

I stedet for å betale ned på store lån og spare til man blir pensjonist og skal nyte livet, kan man i stedet bruke pengene og leve livet nå som man er ung og har mulighet til det. Du blir neppe en pengerik gamling, men du blir i stedet rik på opplevelser og livsglede.

Det er ikke noe problem å bo i en bil (eller båt) om du er innstilt på det og har lyst til det. Både tekniske løsninger og infrastruktur har blitt så utviklet at det er no problem.

https://www.harvestmagazine.no/serier/ufb-uten-fast-bopel

Det som er noens (de flestes) mareritt, er andres drøm. Det er ingen fasit. Drit i hva andre gjør.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 minutter siden):

Det er ikke noe problem å bo i en bil (eller båt) om du er innstilt på det og har lyst til det.

Får ikke lån, mobil med abb. etc. uten fast bosted.
Du kan altså ikke ha kredittkort.

Du kan få fast bosted med bil og båt, om du bor på samme plass i flere måneder hvert år.
Som f.eks båthavn og campingplass med fast plass.

Lenke til kommentar

Ja, det har kommet en del endringer i lovverket de siste årene. Før var det umulig å bo i en ikke-regulert bolig. Nå går det til en viss grad: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-07-14-1201#KAPITTEL_5

Om man ikke bor så lenge på hvert sted, eller bor på en uregulert campingplass/marina, kan man "bo" hos en slektning/venn på papiret. Det er bare å føre opp en bolig i folkeregisteret. Ingen sjekker det uansett.

Er man UFB mister man, som du sier, en del goder. Man blir automatisk avvist i kredittsjekker, men man kan ofte få tegnet abonnement om man forklarer situasjonen. Særlig om man har fast jobb og kan fremvise en lønsslipp.

Eventuelt kan man få lån med sikkerhet dersom man har familie som kan være kausjonister. Uansett er det ikke et stort problem, da de som velger å leve mest mulig fritt heller ikke ønsker å ha store lån og forpliktelser til banker o.l.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Burde vært et varmeskjold bak den ovnen.

Har vurdert slik ovn bak i min pickup 🤪

Dette er det beste alternativet:
https://cubicminiwoodstoves.com/collections/all/products/cb-1210-br-cubic-mini-wood-stove?variant=1331904548

Les her:
https://vanliving101.com/2019/11/06/best-winter-mini-wood-stove-for-camper-van-or-rv/

@Fibonacci De fleste med UFB har utvandret fra Norge. Derfor risikerer man å bli satt som utvandret når man ikke har fast adresse her i landet. Har hørt om flere det har skjedd med.

Av erfaring; vil jeg anbefale å leie et billig rom - type bofellesskap. Det finnes mange av disse, gjerne litt utenfor bystrøk. Ofte er det øst-europeiske arbeidere som bor på slike steder. For ca 2500-3000 kr,- får man et slik rom. Da har man en "base camp", folkeregistrert adresse, lager - og ikke minst en trygghet hvis man skulle bli syk, søke ly for uvær eller ymse. Det finnes mange situasjoner der det å bo i campingbil ikke er det beste man gjør. Ved influensa, brukket bein.... osv.

Som jeg skrev i min lengre "guide" - har veldig mange som lever nomadiske liv, en "base" en eller annen plass i verden. Et rimeligere alternativ er å kjøpe seg en helårsplass på en campingplass og ha adresse der. Koster typiske 15-20k i året. Ofte får man kjøpt vogn med ferdig spikertelt for 50-100k.

Det finnes veldig mange muligheter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (7 timer siden):

Brensel finner du over alt. Du trenger ikke så mye ved.

Trenger bare en pose med litt ved og kvist for å overleve vinteren?? Merk at det ikke er så aktuelt å sanke ved i minusgrader. Den veden må i tilfelle tørkes først. 

En postboks blir muligens godtatt som fast adresse. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (16 minutter siden):

Trenger bare en pose med litt ved og kvist for å overleve vinteren?? Merk at det ikke er så aktuelt å sanke ved i minusgrader. Den veden må i tilfelle tørkes først. 

En postboks blir muligens godtatt som fast adresse. 

Joda, du kan også sanke ved ved minusgrader. Hvorfor kan du ikke det? 😜
Tørr ved finnes du over alt. Det er bare å ta en tur i skogen med en kniv på innerlomma det.
Drivved er ofte noe av det tørreste du kan finne. 

Disse er ganske geniale (bildet jeg la ved). 
En slik i ovnen på kvelden, og du har varme hele natten. Nattvarme hele uka for 3,80 kr,- pr natt. :)

Se du en byggeplass kan du bare spørre om å få med deg noe avkapp. Konteinere er det over alt, med bygningsmaterialer. Det er helt gratis. Men slik brensel brenner fortere opp, og kan smelle litt i ovnen (uten at det gjør noe).

Personlig tar jeg av noe bark og legger i litt lampeolje over natten. Da har du fine tennbriketter som du kan legge i en liten boks. Med slike, får du fyr på det aller meste. 😃

image.png.132fb1b1cab636f9673c5c705508d171.png
 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (7 timer siden):

Joda, du kan også sanke ved ved minusgrader. Hvorfor kan du ikke det? 😜

Alt blir mer slitsomt i minusgrader, det blir tyngre å gå ute i naturen. Og veden du skal sanke sitter kanskje fast, eller er på et glatt sted. Kjenner fort på kalde føtter og kalde hender om vinteren.  Men enhver må finne ut sin egen metode. Som du nevner, har ikke TS vendt tilbake til tråden. Så ikke engang sikkert vedkommende leser dette. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (19 timer siden):

En postboks blir muligens godtatt som fast adresse. 

I Norge skilles det mellom bostedadresse og postadresse. Som regel har folk de på samme plass, så man tenker ikke så mye over det. Bostedadressen er der man fysisk bor. Postadressen kan være et helt annet sted, f.eks. en postboks. Men man kan ikke bo i den.

Ofte sendes viktige brev til adressen der man er folkeregistrert. Kredittkort og SIM-kort til telefoner og slikt kommer derfor ikke til postbokser, men til der man bor.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Eg har tatt inn ein minimalistisk livsstil, men har framleis ein god del greier. Det dreier seg mest om å kvitte seg med det ein aldri brukar og strengt tatt ikkje har bruk for, bruke det ein har og reparere, og kjøpe minst mogleg nytt.

Det blir nok eit vanleg hus på sikt, men har ein kamerat som skal bygge mikrohus. Det er eit alternativ til bubil om mobilitet ikkje er så viktig.

Kan du ha fast adresse hos familie og bu ein anna plass?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det sies man blir mer lykkelig at å bo i et kollektiv på 8 kvm enn å bo campingvogn eller bobil over tid.

Det er mer legitimt og bo i campingbilen om man faktisk reiser rundt enn å bo i den i sitt nærmiljø i nærheten til arbeidet.

Det er selvsagt ikke lønnsomt heller og campingbiler og annet taper seg i verdi mens leiligheter stiger i verdi (slik sett bor man ofte gratis og vel så det).

Det er ikke umulig å bo i en campingbil men det vil være enklest å bo på en campingplass store deler av året. Der er det lagt tilrette for å tømme toalett og tappe vann. Man kan til og med dusje og låne kjøkken om det trengs.

Mitt tips er å leie ut for så å sette nesen mot det store utland å leve på oppsparte midler. Man kan selvsagt ta en og annen strøjobb underveis. Neste råd blir å kjøpe campingbilen før du selger leiligheten og dermed teste ut i forkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...