Gå til innhold

Crome OS vs Ubuntu Linux - Bruksegenskaper


Anbefalte innlegg

Det blir jo dyrt å kjøpe inn alle mulige datamaskiner og utstyr for uttesting, så derfor så forsøker jeg med et spørsmål på dette forumet.

Chromebook bruker jo Chrome OS, og denne løsningen får jo mye skryt og positive beskrivelser.

https://www.google.com/chromebook/chrome-os/

Hvis jeg installerer Chrome webleser på min Ubuntu laptop PC, vil jeg da kunne oppnå akkurat de samme bruksegenskapene som ved å bruke en Cromebook?

Har jo allerede testet med Ubuntu laptop, og det virker da som at det hele kjører helt OK, men jeg har jo ikke noen Chromebook å sammenligne med, så jeg vet jo ikke om det kjører like bra.

Er det noen som vet om jeg vil oppnå noen særlige fordeler ved å skifte over fra Ubuntu Linux til Chromebook, eller blir det ganske likt? 

Eksisterende Ubuntu PC kjører som en kule slik at "bedre ytelse" det vil ikke være noe særlig godt argument.

Bortsett fra at man også kan installere Android apper (tror jeg da) er det da noe annet som fungerer bedre på en Chromebook enn en Ubuntu laptop med Chrome webbrowser? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chrome OS kan på en måte sammenlignes med Android: Android er Linux i bunnen, men fra brukerens side er det Android du ser. På Chrome OS er det tilsvarende: Linux i bunnen, men det er Chrome / Chromium du ser (pluss noen få lokale apper som Files).

I tillegg til det du nevner med Android apper (som er en stor fordel - og fungerer veldig bra), så har man en begrenset mulighet (tenk chroot) til å installere og kjøre Linux-programmer på Chrome OS.

'"Fordelen" med Chrome OS er et enkelt oppsett, ikke mye som kan gå galt. Ulempen er at det er nedlåst, ikke mye du kan gjøre hvis du vil "under panseret". IMHO, så er Linux på en laptop et mye bedre og mer fleksibelt valg.

Endret av tingo
rettet noen skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, tingo said:

"Fordelen" med Chrome OS er et enkelt oppsett, ikke mye som kan gå galt.

Det høres ut som at du i motsetning til meg har litt brukererfaring med Cromebook og Chrome OS. (Har bare testet dette i butikken.)

Synes egentlig a Ubuntu Linux er så enkelt som jeg kan ønske det og at jeg ikke har noe stort behov for a kjøre Android apper på PC. (Har testet Andriod Apper på Windows 10 PC og det kjørte meget bra, men syntes ikke at jeg hadde bruk for det. Brukte en eller annen Android emulator som kjørte under Windows.)

Forstår det slik at når man har Ubuntu Linux Crome Webbrowser kjørende på en i7 og 16 GB, da er det ingen god grunn til å oppgradere til Celeron og 4 GB RAM. Appene i Google sin kontorløsning kjører ganske likt i Crome Webbrowser, enten man bruker Windows, Linux eller Cromebook, men de er mer direkte i operativsystemet til Cromebook, på en enklere og mer robust måte. Kan det være riktig konklusjon?

Hopper i så fall over å kjøpe en Chromebook, bare for å oppdage at jeg ikke har bruk for den. (Når jeg har flere Linux og Windows PC'er fra før av.) 

Synes ellers at kontorløsningen til Google er særdeles bra, og bedre enn tilsvarende fra Microsoft. (Google sin løsning er jo den enkleste av de to, og den er også den mest effektive i en arbeidssituasjon, synes jeg.)

Jeg er ellers enig i at hvis man ikke har en liten samling av Windows og Linux PC'er og man bare ønsker å utføre jobben så enkelt rimelig og effektivt som mulig, da bør Chromebook være et optimalt valg.

Dette som jo er ganske populært for tiden og som man kaller for "løsepengevirus", det er jo noe som leveres som ekstrautstyr til Windows 10. (Men bruker man Google sin kontorløsning på Windows 10, så er man jo reddet der også, man behøver bare å installere Windows på nytt.)

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Se der ja. Det ser ut som at det har kommet Chrome OS for vanlig PC igjen. Det fantes tidligere. Så ble den trukket tilbake, og nå ser det ut som at det finnes igjen. Takker for info!

https://www.neverware.com/freedownload

En video som viser framgangsmåten.

Testet den gamle utgaven av Chrome OS for PC. Håper å få tid til å teste ut denne.

Hvis det er noen andre som tester først, kan dere være snill å legge ut en liten melding om hvordan det fungerte?

Edit: Finnes som virtuell installasjon som kan kjøre under VmWare workstation (player?)
https://cloudreadykb.neverware.com/s/article/Download-CloudReady-Image-For-VMware

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mine fordeler med Chrome OS/ Chromebooks

For meg som kjøpte en lett og vifteløs maskin. Full HD touch 360* skjerm 13,3"
Bra touchpad og backlit keyboard. Bra keyboard generelt.
Dette kan fint kjøpes for 3,500-5,000.

- Billig maskin med laaang batteritid.
- Perfekt reise PC eller PC nummer 2 - Lett å hive i baggen når du skal på tur.
- Trenger ikke å være like redd for den som en "ofte" mye dyrere PC.

Selv om jeg føler at nye Chromebooks stadig blir mere og mere kostbare og lik vanlige PC'er i specs osv. Chrome OS ser også ut til å nærme seg Android mere og mere. Nye funksjoner ankommer stadig og OS'et er i utvikling og jeg kan stadig gjøre mere og mere forskjellig med maskinen. F.eks med media control, phone hub, clipboard og tote. Når jeg sitter med Chromebooken trenger jeg egentlig ikke å strekke meg etter telefonen lenger. Jeg får nesten all informasjon via Chromebooken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 5/16/2021 at 10:34 PM, Flin said:

Det burde kanskje nevens at det store fordelen med Ubuntu er at du kan slippe unna Google.  Sånn rent utover det er vel Chrome OS helt kurant.

Veldig viktig poeng om man mener sikkerhet rundt personopplysninger er viktig. For de som mener Linux er ok og som lurer på om Chrome OS er noe alternativ, så ville jeg sagt det er all grunn til å holde seg til Linux.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, cacb said:

Veldig viktig poeng om man mener sikkerhet rundt personopplysninger er viktig. For de som mener Linux er ok og som lurer på om Chrome OS er noe alternativ, så ville jeg sagt det er all grunn til å holde seg til Linux.

La merke til en spesiell detalj i "requirements" for Windows 11. Man behøver nå MS konto for å logge på og det kan se ut som at lokal konto ikke lengre er mulig. Det har tatt en veldig lang tid å gjøre Linux vanlig på desktop, men det kan vel tenkes at dette nå blir det eneste praktisk mulige alternativ dersom man ønsker et rimelig fornuftig sikkerhetsnivå..

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, arne22 said:

La merke til en spesiell detalj i "requirements" for Windows 11. Man behøver nå MS konto for å logge på og det kan se ut som at lokal konto ikke lengre er mulig. Det har tatt en veldig lang tid å gjøre Linux vanlig på desktop, men det kan vel tenkes at dette nå blir det eneste praktisk mulige alternativ dersom man ønsker et rimelig fornuftig sikkerhetsnivå..

Da blir det i så fall endelig farvel til Windows for min del. Ja, det har tatt tid med Linux desktop, men nå er dette et fullgodt alternativ, og min hoved-desktop ble kjøpt uten Windows og kjører nå Linux Kubuntu. Det er lett å installere Linux!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har egentlig noe med saken å gjøre, uten at det er forklart. Windows 11 er slik som jeg oppfatter det et forsøk på å møte konkurransen fra Google OS, slik at Windows 11 på et vis, i praksis veldig enkelt foklart er en slags hybrid mellom Windows 10 og Chrome OS. Med hybrid menes ikke først og fremst hvordan operativsystemene oppleves for brukerne og funksjonsegenskaper, men hvordan operativsystemene er designet for å gi inntekter til de selskapene som har utviklet operativsystemene. Her kan det vel se ut som at Crome OS og Windows 11, på mange måter fungerer likt, i alle fall i forhold til "consumer" utgave. 

Interessant hvis det fungerer med Local Account på pro utgave.

Da jeg startet denne tråden, så hadde jeg rett nok ikke dette perspektivet, men kanskje heller "bruksegenskaper i forhold til bruker". 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg så faktisk et slikt nettbrett med Chrome OS. Tror det var hos Elkjøp. Det var også et nettbrett med tastatur, slik at det var ganske likt en PC. Man kunne allikevel ta ut skjermen, slik at det ble akkurat som et nettbrett. Ikke godt å si hvordan noen sånt fungerer uten å ha prøvd det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...