Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke fullmakter/lovhjemler har kommunene når de bestemmer regler for de innsatte på karantenehotell?


Gattuso

Anbefalte innlegg

https://e24.no/naeringsliv/i/vAMa1j/advokat-ut-mot-karantenehotell-fremstaar-som-en-ren-bloeff

Advokaten som intervjues, viser til et skriv fra Justis- og beredskapsdepartementet som sier at det er opp til hver enkelt å avgjøre om man er unntatt fra bestemmelsen om karantenehotell eller ikke. I tillegg viser han til at vanlig praksis ved anmeldelser i akkurat denne typen bestemmelser, er henleggelse. Det gjøres på egen risiko, men ser også ut som at oppskriften her, om man ikke vil være på hotellet i karantenetiden, er å ikke godta et eventuelt forelegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til noen som nylig slapp karantenehotell. De måtte være i karantene hjemme, men fikk gå turer. I det ene tilfellet kom politiet på døra og sjekket om de var hjemme. I det andre tilfellet var det ingen kontroll. To ulike byer. Skal nevnes at reisen deres til nabolandet var av nødvendig reise. 

Ei venninne fortalte meg i et av landene øst i Europa slipper de karantenehotell, men politiet kommer jevnlig innom for å kontrollere at man holder seg inne i egen bolig. Det er jo invadere det også, men tror mange ville følt det som bedre enn karantenehotell. Det tar dog opp mye ressurser. 

Lenke til kommentar
Gattuso skrev (På 14.5.2021 den 23.51):

Så ikke det siste du skrev før nå. Kjenner jeg blir veldig provosert.

Du skriver i vi-form. Så forklar meg: Hvorfor mener du (dere) at det "hjelper" at jeg blir bura inne? Hvordan hjelper det noen som helst?  

 

Her må jeg svare to-delt: generelt, samt for denne spesifikke case.

Generelt: Det er et ønske om at alle som krysser landegrensen skal i karantene. Dette for å hindre smitte. (Vi vet at det går noen dager fra man blir smittet til man selv utvikler symptomer og/eller nedkjemper viruset.)

 

Spesifisert: Det du skriver høres helt grusomt ut! Slik skal det ikke være! Karantene skal være trygt og godt (men dessverre sikkert litt kjedelig..). Det skal ikke være en "smitte-fest" uten like.

I din situasjon høres det langt bedre ut å gjennomføre karantene i eget hjem. Ja, tilogmed ingen karantene, men normalt smittevern, ville vært bedre enn å være der du er!

Kanskje bilder/video og annen dokumentasjon kunne vært interessant for media? Lokale styresmakter har jo tydeligvis ingen kontroll ...

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Ved nødvendig reise så slipper man karantenehotell, for alle vet at viruset ikke angriper de...

Er litt delt her i hva jeg mener. Jeg ser jo litt greia med å prøve hindre at folk reiser unødvendig til utlandet, og at da må man ta konsekvensen av karantenehotell. Alle som reiser nå vet jo hva det innebærer om de gjør det. Alternativet hadde vært å stenge grensene helt, men det er ekstremt. 

Lenke til kommentar
lobelia skrev (6 minutter siden):

Er litt delt her i hva jeg mener. Jeg ser jo litt greia med å prøve hindre at folk reiser unødvendig til utlandet, og at da må man ta konsekvensen av karantenehotell. Alle som reiser nå vet jo hva det innebærer om de gjør det. Alternativet hadde vært å stenge grensene helt, men det er ekstremt. 

Mange nødvendige reiser som er unødvendig, og motsatt, og det er kun staten som bestemmer dette.

Karantanehotell burde kun ha vært for de som ikke kan bo alene i 10 dager, uansett grunn for reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Karantanehotell burde kun ha vært for de som ikke kan bo alene i 10 dager, uansett grunn for reise.

Ja, helt enig.

Dette ble også forsøkt i starten. Dessverre var det mange mange eksempler på at det ikke fungerte.

Et knippe egoistiske idioter opprettholdt ikke karanten, men dro i stedet på kjøpesentre, på fester, etc. Av den grunn måtte myndighetene innskrenke den muligheten. 

Noen få har ødelagt for veldig mange. 🤬

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Ja, helt enig.

Dette ble også forsøkt i starten. Dessverre var det mange mange eksempler på at det ikke fungerte.

Et knippe egoistiske idioter opprettholdt ikke karanten, men dro i stedet på kjøpesentre, på fester, etc. Av den grunn måtte myndighetene innskrenke den muligheten. 

Noen få har ødelagt for veldig mange. 🤬

Enig. Det er det som er så synd. At det må så strenge tiltak til, fordi noen ikke klarer å innrette seg etter reglene. Så går det utover alle. I tilfellet jeg nevnte dro personen hjem i karantene, mannen i huset bodde med noen venner i mellomtiden, så personen i karantene var alene. 

Men si som jeg nevnte tidligere, at politiet dro hjem og sjekket at folk var hjemme. Kunne man ikke brukt Securitas eller andre vektere til å kontrollere dette? Hadde antakelig skaffet flere arbeidsplasser også. 😁

Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet det siste skrivet fra regjeringen til kommunene: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/g-132021-revidert-rundskriv-om-karantenehotell/id2848515/

Ved gjennomlesning, mener jeg at det nå er 100% klart at Ullensaker kommune bryter smittevernsreglene på det groveste. 

Vi er mellom 50 og 100 nordmenn som er sperret inne på karantenehotellet Ullensaker kommune tillater og godkjenner grove brudd på smittevernsreglene på hotellet.

Her er det rundt 400 som er innesperret. Derav også reisende som kommer fra land utenfor Schengen. I regjeringens rundskriv datert 9. mai 2021, presiseres det blant annet at (sitat): Det presiseres at det skal unngås nærkontakt med andre personer som gjennomfører innreisekarantene på samme hotell." Dessuten (sitat) Helsemyndighetene stiller krav til hotellenes hygiene og smitteverntiltak. Hver kommune med karantenehotell bør inngå avtaler med karantenehotellene som formulerer de generelle smittvernskravene og regulerer den praktiske gjennomføringen av disse. Samtidig må det vurderes om lokale forhold tilsier ytterligere smittevernkrav i avtalen. Dette er viktig for å hindre at beboerne og ansatte på karantenehotellet utsettes for en økt smitterisiko under oppholdet. Eventuelle supplerende, lokale smitteverntiltak må reflekteres i informasjonen som gis personen som skal være i karantene. (sitat slutt) Og: (sitat): Det bør være ekstra smittevernberedskap på hoteller som mottar reisende fra land utenfor EØS/Schengen-området. (sitat slutt)

Vedlagt foto fra den eneste trappen som vi har lov til å bruke. Den må hundrevis av innesperrede passere uansett om vi skal i resepsjonen, ta test, snakke med kommunens representant, eller gå ut for å trekke frisk luft. Trappen er to-veis, altså er det samme trapp enten man skal opp eller ned. Og blant de som er her, er altså også reisende fra land utenfor Europa.

Det er livsfarlig å være her. Vi vurderer å forlate hotellet i samlet flokk i morgen, på selveste nasjonaldagen.

20210516_092513.jpg

20210516_114342.jpg

20210516_114350.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Gattuso said:

Vi vurderer å forlate hotellet i samlet flokk i morgen, på selveste nasjonaldagen.

Da har men hjemmel for å ilegge straff, Det spørs om ikke også det blir tilfellet.

Det mer riktige vil kanskje være melde fra til relevante myndigheter at man mener forholdene ved hotellet ikke oppfyller de nødvendige kravene. Enten så kan forholdene ved dette hotellet rettes opp, eller man kan få et nytt karantenehotell.

Her er diverse telefonnummer der man kan spørre om råd:

https://www.ullensaker.kommune.no/virksomheter/koronainformasjon/vakttelefon-karantenehotell/

De personer som informerer for kommunen vil være forpliktet til å informere om hvordan man påklager saken videre.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Da har men hjemmel for å ilegge straff, Det spørs om ikke også det blir tilfellet.

Det mer riktige vil kanskje være melde fra til relevante myndigheter at man mener forholdene ved hotellet ikke oppfyller de nødvendige kravene. Enten så kan forholdene ved dette hotellet rettes opp, eller man kan få et nytt karantenehotell.

Her er diverse telefonnummer der man kan spørre om råd:

https://www.ullensaker.kommune.no/virksomheter/koronainformasjon/vakttelefon-karantenehotell/

De personer som informerer for kommunen vil være forpliktet til å informere om hvordan man påklager saken videre.

Hotellet har vært omtalt flere ganger i media. Ingen endringer har blitt gjort. 

Jeg spurte kommunens representant her hvilken stilling/funksjon han hadde i kommunen. Jo, han jobbet som vakt... 

Lenke til kommentar
On 5/16/2021 at 3:29 PM, Gattuso said:

Hotellet har vært omtalt flere ganger i media. Ingen endringer har blitt gjort. 

 

Hvordan går det med karantenesaken? Har familie i utlandet som jeg kunne tenke meg å treffe snart og synes jo saken er både teoretisk og praktisk interessant.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

 

Hvordan går det med karantenesaken? Har familie i utlandet som jeg kunne tenke meg å treffe snart og synes jo saken er både teoretisk og praktisk interessant.

Slutt på karantenehotell fra 27. mai on du reiser innen EØS i land med lav smitte.

Lenke til kommentar

Det er kommunen som har ansvar for karantenehotellet. Du kan sende en klage til kommunen. 

Er ikke hotellet et egnet sted for karantene så plikter du neppe å være der. At hotellet ikke er egnet, må i så fall bevises. 

ICJ-Norge har tidligere anbefalt personer å ikke godta straff for brudd på hotellkarantene https://rett24.no/articles/icj-norge-ikke-godta-straff-for-brudd-pa-hotellkarantene

Karantenehotellordningen blir prøvd for retten. https://rett24.no/notis/flere-hundre-eos-borgere-vil-prove-karantenehotellordningen-for-retten 

 

Endret av pedr0a
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...