Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke fullmakter/lovhjemler har kommunene når de bestemmer regler for de innsatte på karantenehotell?


Gattuso

Anbefalte innlegg

Jeg er pt. på straffeanstalt (også kalt karantenehotell). 

Lovverket rundt det å tvinge nordmenn inn på karantenehotell er blitt diskutert både vel og lenge. 

Men jeg lurer på noe annet, og håper at kunnskapsrike folk her inne på forumet kan hjelpe meg å finne frem i lovverket. Jeg har googlet halve dagen i dag, og kommer ingen vei. 

Saken er: Det er vidt forskjellige regler på karantenehotellene rundt om i landet, og det er visstnok de enkelte kommunene som bestemmer disse reglene. Når jeg har spurt, blir jeg bare fortalt at "det er i hht. karantenebestemmelsene". Googler jeg karantenebestemmelsene, kommer jeg ingen vei. Det er mange "karantenebestemmelser" rundt om på nettet, men jeg finner absolutt ingen som helt konkret omhandler selve oppholdet på karantenehotellet. 

Jeg er på et hotell i Ullensaker kommune. På arket vi har fått utdelt står det flg.: "Utendørs: Du kan oppholde deg utendørs, men kun hvis du unngår nærkontakt med andre". Det står ingenting på arket om hvor lenge man kan være ute. Muntlig fikk jeg flg. beskjed: "Du kan være ute i maksimalt 2 timer. Blir det lenger, kan vi politianmelde deg for brudd på karantenebestemmelsene". Jeg har fått kontakt med en som er på et hotell i Sarpsborg kommune. På arket der står det følgende: "I karanteneperioden skal du oppholde deg mest mulig på hotellrommet. Lufteturer er tillatt i hht. karantenebestemmelsene". Kan legge til at ved utgangsdøren sitter det vakt døgnet rundt som forlanger å vite romnummeret mitt og hva jeg skal ute å gjøre. Han noterer når jeg går ut og når jeg kommer inn. Røykepause 7 minutter blir nøye loggført. 

Altså: Hvor finner jeg disse karantenebestemmelsene som kommunene henviser til? Jeg spurte representanten for kommunen (han er her hver dag for å svare på spørsmål). Han visste ikke..... Og viste bare til et generelt skriv fra regjeringen. Der står det ingenting om at jeg må melde meg for fangevokteren hver gang jeg skal røyke. Der står det heller ingenting om at jeg ikke kan ta meg en lang spasertur på 3-4 timer dersom jeg ikke treffer noen andre. 

Jeg fant dette i natt da jeg googlet: (sitat) Tiltak etter smittevernloven skal oppfylle de grunnleggende kravene i § 1-5. For det første skal smitteverntiltak være basert på en "klar medisinskfaglig begrunnelse", for det andre være "nødvendig av hensyn til smittevernet" og for det tredje fremstå "tjenlig etter en helhetsvurdering". Utgangspunktet er at smitteverntiltak skal baseres på frivillighet og i forståelse med den som tiltaket rettes mot. (sitat slutt). Fra regjeringen.no, rundskriv i-4-2020 kommunale tiltak. Dette er det eneste jeg fant som handler om hva regjeringen gir kommunene råd og lov til. Jeg finner ikke de utvidede fullmaktene som regjeringen tydeligvis har gitt. 

Så jeg trenger hjelp. Hjelp meg å finne på hvilken juridisk grunnlag (med hjemler og fullmakter) Ullensaker kommune med loven i hånd kan politianmelde meg dersom jeg tar meg en tur på mer enn 2 timer. 

På forhånd takk! 

Hilsen en frustrert innsatt på straffeanstalt (nei, ikke frustrert - jeg er rett og slett forbanna) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plikten til å oppholde seg på karantenehotell er hjemlet i covid19-forskriften § 5. Den sier imidlertid ikke noe om regler for gjennomføringen av karantenen, bare at "Personer i innreisekarantene skal oppholde seg på karantenehotell på første ankomststed i riket i karantenetiden." "Skal oppholde seg" kan jo bety at det ikke er anledning til å forlate hotellet over hodet. 

Justisdepartementet har i rundskriv G-2021-12 punkt 4 bokstav i skrevet følgende: "Man kan oppholde seg utenfor oppholdsstedet, så lenge man unngår nærkontakt med andre enn dem man bor sammen med under karantenen"

Du finner rundskrivet her: https://lovdata.no/pro/#document/RDEP/rundskriv/g-2021-12/
 

Jeg har ikke funnet noen nyere versjon, men jeg er ikke skråsikker på at dette er siste. Uansett snodig om Ullensaker kommune skal finne på sine egne regler som er strengere enn uttalelsene fra departementet skulle tilsi.

 

Edit: G-2021-12 er erstattet av G-2021-13. 
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/g-132021-revidert-rundskriv-om-karantenehotell/id2848515/

Endret av emeritus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, emeritus said:

Plikten til å oppholde seg på karantenehotell er hjemlet i covid19-forskriften § 5.

Trodde det gjaldt en "ordinær innbygger". Feiltolket litt.

Karantenehotell, det blir jo noe annet. Uansett greit å ha oversikt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
6 minutes ago, emeritus said:

Plikten til å oppholde seg på karantenehotell er hjemlet i covid19-forskriften § 5. Den sier imidlertid ikke noe om regler for gjennomføringen av karantenen, bare at "Personer i innreisekarantene skal oppholde seg på karantenehotell på første ankomststed i riket i karantenetiden." "Skal oppholde seg" kan jo bety at det ikke er anledning til å forlate hotellet over hodet. 

Justisdepartementet har i rundskriv G-2021-12 punkt 4 bokstav i skrevet følgende: "Man kan oppholde seg utenfor oppholdsstedet, så lenge man unngår nærkontakt med andre enn dem man bor sammen med under karantenen"

Du finner rundskrivet her: https://lovdata.no/pro/#document/RDEP/rundskriv/g-2021-12/
 

Jeg har ikke funnet noen nyere versjon, men jeg er ikke skråsikker på at dette er siste. Uansett snodig om Ullensaker kommune skal finne på sine egne regler som er strengere enn uttalelsene fra departementet skulle tilsi.

Det er det samme som jeg har funnet. 

I det skriftlige vi har fått utdelt, står også det samme som du siterer fra rundskriv G-2021-12 punkt 4 bokstav i. 

Men muntlig blir vi truet med politianmeldelse hvis vi blir borte (på dagtid) i mer enn 2 timer. 

 

 

Lenke til kommentar

Er denne rett? I så fall se 4 j: (Side 15, nederst)

https://www.regjeringen.no/contentassets/09d300e165fc4a38b231a04f9e0ed6dc/revidert-rundskriv-om-karantenehotell-g13_2021-til-publisering_endelig.pdf

Quote

j. Brudd på karanteneplikt

Ved observert brudd på karanteneplikten kontaktes politiet som vil vurdere eventuell strafferettslig forfølging og/eller bortvisning av utlendinger. Det er ikke adgang til å bruke tvang ved gjennomføring av karantenehotellordningen.

Forsettlig eller grov uaktsom overtredelse av bestemmelser i covid-19-forskriften kan imidlertid straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, jf. forskriften § 24.

https://lovdata.no/forskrift/2020-03-27-470/§24

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ja, ser ut som G-2021-13 er siste versjon. Den inneholder det samme som G-2021-12 hva gjelder punkt 4 bokstav i om opphold. 

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne 2-timers regelen er et resultat av kommunens tolkning av covid19-forskriften § 5. Skulle du blitt anmeldt og nektet å vedta en eventuell bot, ville det vel for domstolene blitt spørsmål om å tolke hva som menes med "skal oppholde seg på karantenehotell" etter forskriften. Må man oppholde seg på hotellet 24 timer i døgnet slik at en røykepause vil være ulovlig? Oppholder man seg på karantenehotellet så lenge man er innenfor tomtegrensene? Er jeg innenfor om jeg setter opp et telt på parkeringsplassen? Er det nok å bare sove på hotellet, eller må man være der mer enn halve døgnet? Det er ingen lett tolkningsøvelse. 

Så må jo dette tolkes opp mot smittevernloven § 1-5 om at tiltak skal ha medisinskfaglig begrunnelse, være smittevernmessig nødvendig og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Det er vel neppe mer smittefare om man går en tur på 6 timer enn 2 timer. 

På den annen side er formålet med karanteneregelen å hindre importsmitte, og særlig muterte varianter. Faren ved importsmitte kan tilsi at tiltakene i karanteneperioden må være strenge. 

Grunnloven § 113 kan også trekkes frem, om at inngrep overfor den enkelte må ha grunnlag i lov. Å sette noen tilnærmet i fengsel er temmelig inngripende når man ikke har gjort noe galt. Det sies gjerne at tyngre inngrep krever klarere hjemmel. Og helt klar er neppe forskriften § 5 første ledd. I alle fall ikke når Justisdepartementet sier at man kan oppholde seg utenfor hotellet, men ikke angir hvor lenge.

 

Skjønner at du er frustrert, men spørs om du vinner noe på å ta kampen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gattuso skrev (32 minutter siden):

Men muntlig blir vi truet med politianmeldelse hvis vi blir borte (på dagtid) i mer enn 2 timer. 

Å true med politi, betyr ikke at du har gjort noe ulovlig. De står i sin fulle rett til å ringe politiet titt og ofte.

Politiet må så avgjøre om de tror det har skjedd en lovbrudd. Mistenker de det, kommer de sikkert innom for å prate litt med deg. 

Dersom du er uenig i at du har brutt korona-regler ovenfor, så kan du motsette deg politiets anbefaling, kanskje bli tauet inn i varetekt, og på sikt få prøvet saken din for en domstol. 

Det er tross alt dommerne som avgjør om du brøt loven eller ei. Ikke politi. Ikke vakt på hotell. 

Mange lover åpner for tolkning. For eksempel vet du ikke hvor mange minutter du kan være utenfor hotellet. Og jeg synes faktisk det er fornuftig at antall minutter ikke er nedfelt i en lovtekst.

Hensikten med karantene er ikke å holde deg innendørs i eksempelvis 22 timer. Hensikten er å hindre enhver kontakt med andre sivile, for å hindre eventuell smitte. I en rettssak er det derfor langt viktigere hva du har gjort de minuttene du var borte, enn akkurat hvor mange minutter. 

Planlegger du å rusle en lenge fjelltur alene, langt fra folk og de? Eller er planen å møte familie, kjæreste, etc.? 

En ting som er helt sikkert, er at karantene må være en helt forferdelig situasjon. Man kan sikkert bli sprø av å bare være inne på et lite rom 24/7. Så det er inngripende og tøffe tiltak. Et tiltak man har innført fordi vi tror det hjelper -- ikke fordi noen har lyst til å påføre andre mennesker dette. (I tillegg koster det samfunnet ganske mye. Er vel ikke akkurat gratis å ha disse hotellene operative ..)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, emeritus said:

Ja, ser ut som G-2021-13 er siste versjon. Den inneholder det samme som G-2021-12 hva gjelder punkt 4 bokstav i om opphold. 

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne 2-timers regelen er et resultat av kommunens tolkning av covid19-forskriften § 5. Skulle du blitt anmeldt og nektet å vedta en eventuell bot, ville det vel for domstolene blitt spørsmål om å tolke hva som menes med "skal oppholde seg på karantenehotell" etter forskriften. Må man oppholde seg på hotellet 24 timer i døgnet slik at en røykepause vil være ulovlig? Oppholder man seg på karantenehotellet så lenge man er innenfor tomtegrensene? Er jeg innenfor om jeg setter opp et telt på parkeringsplassen? Er det nok å bare sove på hotellet, eller må man være der mer enn halve døgnet? Det er ingen lett tolkningsøvelse. 

Så må jo dette tolkes opp mot smittevernloven § 1-5 om at tiltak skal ha medisinskfaglig begrunnelse, være smittevernmessig nødvendig og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Det er vel neppe mer smittefare om man går en tur på 6 timer enn 2 timer. 

På den annen side er formålet med karanteneregelen å hindre importsmitte, og særlig muterte varianter. Faren ved importsmitte kan tilsi at tiltakene i karanteneperioden må være strenge. 

Grunnloven § 113 kan også trekkes frem, om at inngrep overfor den enkelte må ha grunnlag i lov. Å sette noen tilnærmet i fengsel er temmelig inngripende når man ikke har gjort noe galt. Det sies gjerne at tyngre inngrep krever klarere hjemmel. Og helt klar er neppe forskriften § 5 første ledd. I alle fall ikke når Justisdepartementet sier at man kan oppholde seg utenfor hotellet, men ikke angir hvor lenge.

 

Skjønner at du er frustrert, men spørs om du vinner noe på å ta kampen. 

Takk! 

Dette var nyttig. Jeg vet at jeg kanskje ikke vinner noe ved å ta kampen. Men det må være en viss form for logikk og skjønn her.

Jeg er norsk. Jeg har bolig i Norge. Bor alene. Nå er jeg bura inne med rundt 400 andre. Minst 350 av disse er enslige menn, mesteparten fra Øst-Europa. Smittevernsreglene her er en vits. Alle 400 må passere en lang, smal trapp for å komme oss ned i resepsjonen eller ut. Det er nærmest skulder mot skulder. Jeg er godt voksen og dermed i en alder der det statistisk sett kan være ganske farlig å få Covid-19. Blir forbanna av at i verste fall er jeg tildelt en dødsstraff (her på hotellet er det livsfarlig, tro meg på det). 

Ok, det siste var kanskje litt i overkant. Men jeg bør da i det minste ha rett på å vite hvilke regler som gjelder og hvorfor? (Jeg snakker her om reglene under selve oppholdet, ikke om karantenehotell generelt). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, qualbeen said:

Å true med politi, betyr ikke at du har gjort noe ulovlig. De står i sin fulle rett til å ringe politiet titt og ofte.

Politiet må så avgjøre om de tror det har skjedd en lovbrudd. Mistenker de det, kommer de sikkert innom for å prate litt med deg. 

Dersom du er uenig i at du har brutt korona-regler ovenfor, så kan du motsette deg politiets anbefaling, kanskje bli tauet inn i varetekt, og på sikt få prøvet saken din for en domstol. 

Det er tross alt dommerne som avgjør om du brøt loven eller ei. Ikke politi. Ikke vakt på hotell. 

Mange lover åpner for tolkning. For eksempel vet du ikke hvor mange minutter du kan være utenfor hotellet. Og jeg synes faktisk det er fornuftig at antall minutter ikke er nedfelt i en lovtekst.

Hensikten med karantene er ikke å holde deg innendørs i eksempelvis 22 timer. Hensikten er å hindre enhver kontakt med andre sivile, for å hindre eventuell smitte. I en rettssak er det derfor langt viktigere hva du har gjort de minuttene du var borte, enn akkurat hvor mange minutter. 

Planlegger du å rusle en lenge fjelltur alene, langt fra folk og de? Eller er planen å møte familie, kjæreste, etc.? 

En ting som er helt sikkert, er at karantene må være en helt forferdelig situasjon. Man kan sikkert bli sprø av å bare være inne på et lite rom 24/7. Så det er inngripende og tøffe tiltak. Et tiltak man har innført fordi vi tror det hjelper -- ikke fordi noen har lyst til å påføre andre mennesker dette. (I tillegg koster det samfunnet ganske mye. Er vel ikke akkurat gratis å ha disse hotellene operative ..)

 

Jeg har - som tidligere sagt - tenkt å forholde meg til reglene om å ikke ha kontakt med noen. Jeg har vært i karantene mange ganger før. Jeg kjenner til reglene. 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, arne22 said:

Men kommunen gjør vel neppe noe ulovlig ved å melde fra til politiet når de måtte ønske det. Noe annet er hva politiet så ønsker å foreta seg.

https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§13b

Hvis smittevernreglene ikke overholdes på karantenehotellet så er vel det også en faktor.

Håper det ja. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/0KWBqJ/sykepleier-paa-karantenehotell-paa-gardermoen-stor-fare-for-at-folk-k

https://www.tv2.no/a/13904412/

https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/2021/04/23/karantenehotell-mot-sin-hensikt/

Her er det ille. Tro meg på det. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, qualbeen said:

Å true med politi, betyr ikke at du har gjort noe ulovlig. De står i sin fulle rett til å ringe politiet titt og ofte.

Politiet må så avgjøre om de tror det har skjedd en lovbrudd. Mistenker de det, kommer de sikkert innom for å prate litt med deg. 

Dersom du er uenig i at du har brutt korona-regler ovenfor, så kan du motsette deg politiets anbefaling, kanskje bli tauet inn i varetekt, og på sikt få prøvet saken din for en domstol. 

Det er tross alt dommerne som avgjør om du brøt loven eller ei. Ikke politi. Ikke vakt på hotell. 

Mange lover åpner for tolkning. For eksempel vet du ikke hvor mange minutter du kan være utenfor hotellet. Og jeg synes faktisk det er fornuftig at antall minutter ikke er nedfelt i en lovtekst.

Hensikten med karantene er ikke å holde deg innendørs i eksempelvis 22 timer. Hensikten er å hindre enhver kontakt med andre sivile, for å hindre eventuell smitte. I en rettssak er det derfor langt viktigere hva du har gjort de minuttene du var borte, enn akkurat hvor mange minutter. 

Planlegger du å rusle en lenge fjelltur alene, langt fra folk og de? Eller er planen å møte familie, kjæreste, etc.? 

En ting som er helt sikkert, er at karantene må være en helt forferdelig situasjon. Man kan sikkert bli sprø av å bare være inne på et lite rom 24/7. Så det er inngripende og tøffe tiltak. Et tiltak man har innført fordi vi tror det hjelper -- ikke fordi noen har lyst til å påføre andre mennesker dette. (I tillegg koster det samfunnet ganske mye. Er vel ikke akkurat gratis å ha disse hotellene operative ..)

 

Så ikke det siste du skrev før nå. Kjenner jeg blir veldig provosert.

Du skriver i vi-form. Så forklar meg: Hvorfor mener du (dere) at det "hjelper" at jeg blir bura inne? Hvordan hjelper det noen som helst?  

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, arne22 said:

Men er det ikke noe opplegg for å skille de som er i karantene fra hverandre?

Hva med adskillelse mellom de som snart er ferdig med karantenen i forhold til de som nettopp har ankommet?

Nei. Her er det ansamlinger av alle grupper på samme område. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gattuso said:

Nei. Her er det ansamlinger av alle grupper på samme område.

Dersom det skjer brudd på regelverket for hvordan karantenehotellet skal organiseres og drives, så bør vel dette meldes som avvik til Arbeidstilsynet.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/innkvartering-av-arbeidstakere/godkjenning-av-innkvartering-for-arbeidstakere-i-innreisekarantene/#Hvilkekravstillestilinnkvarteringikarantenetiden?

Vedrørende godkjenning:

Quote

Arbeidstilsynet kan i forbindelse med slik godkjenning fastsette nærmere bestemte vilkår som anses nødvendig for å oppfylle kravet om at nærkontakt med andre skal unngås, for eksempel om bruk av fellesarealer eller krav til matservering. Det kan også settes en tidsbegrensning for godkjenningen. Innkvarteringen skal godkjennes for et bestemt antall personer.

Dersom vilkårene for godkjenning ikke lenger er oppfylt, kan Arbeidstilsynet trekke tilbake godkjenningen. Godkjenning kan også trekkes tilbake dersom karantene ikke gjennomføres på en forsvarlig måte.

https://lovdata.no/forskrift/2020-03-27-470/§8c

Er litt jo litt i tvil om det gjelder akkurat de regler for arbeidstakere som for andre reisende, men det kan vel neppe være slik at man driver to forskjellige typer karantenehotell med hver sin sikkerhetsstandard og hvert sitt regelverk.

https://innkvarteringsregisteret.arbeidstilsynet.no/

Er det noen her på forum som kjenner til om det finnes forskjeller mellom kravene til karantene for arbeidstakere og endre reisende ? (Det høres vel i utgangspunktet ikke særlig rimelig ut ??!)

Edit: Fra side 14

https://www.regjeringen.no/contentassets/09d300e165fc4a38b231a04f9e0ed6dc/revidert-rundskriv-om-karantenehotell-g13_2021-til-publisering_endelig.pdf

Quote

Vedrørende hotellet spesielt: Helsemyndighetene stiller krav til hotellenes hygiene og smitteverntiltak. Hver kommune med karantenehotell bør inngå avtaler med karantenehotellene som formulerer de generelle smittvernskravene og regulerer den praktiske gjennomføringen av disse. Samtidig må det vurderes om lokale forhold tilsier ytterligere smittevernkrav i avtalen. Dette er viktig for å hindre at beboerne og ansatte på karantenehotellet utsettes for en økt smitterisiko under oppholdet.

Kommunen har i alle tilfeller en informasjonsplikt. Også fra side 14:

Quote

Kommunen bør sørge for personell som sikrer mottak og informasjonsformidling om rettigheter og plikter til den reisende ved ankomst karantenehotellet. I informasjonen som her gis, bør blant annet regler for karantenen, testordning, tilgang på tolketjenester, myndighetsinformasjon og hotellets ordninger inkluderes.

Her er en lite over telefonnummer for informasjon:

https://www.ullensaker.kommune.no/virksomheter/koronainformasjon/vakttelefon-karantenehotell/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...