Gå til innhold

Forslag fra regjeringen: Du skal betale for videreutdanning selv


Anbefalte innlegg

PingEnt skrev (1 time siden):

Mja, et forsiktig estimat sier 133 milliarder. Men alle som har fulgt offentlige prosjekter vet at en nok må gange med minst pi for å få et riktig estimat. Tror tau*133 milliarder NOK er mer realistisk.

Jeg tror ikke du har noe grunnlag her for å si at vi må multiplisere med pi. Kan du si noe om hva gjennomsnittlig overskridelse er på offentlige prosjketer. Har ikke mange vist seg å koste mindre enn opprinnelig foreslått også. Når du kommer med slike ubegrunede argumenter så vil jeg gjerne se de reelle tallene .Jeg tro ikke noe på det du sier før du kan begrunne det med dokumenterte tall. Uansett så ville det jo vært nok penger der for det prosjektet.

Endret av 5CJ56A5D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, 5CJ56A5D said:

Jeg tror ikke du har noe grunnlag her for å si at vi må multiplisere med pi. Kan du si noe om hva gjennomsnittlig overskridelse er på offentlige prosjketer. Har ikke mange vist seg å koste mindre enn opprinnelig foreslått også. Når du kommer med slike ubegrunede argumenter så vil jeg gjerne se de reelle tallene .Jeg tro ikke noe på det du sier før du kan begrunne det med dokumenterte tall. Uansett så ville det jo vært nok penger der for det prosjektet.

https://www.dagbladet.no/kultur/offentlige-prosjekter-oker-for-mye-i-pris/71965306 og https://www.nrk.no/osloogviken/etterlyser-nytenking-for-a-unnga-ekstrem-prisvekst-1.14830463

Quote

17 offentlige milliardprosjekter har i gjennomsnitt blitt seks ganger dyrere enn det opprinnelige forslaget. 

Nå er tau omtrent 6.28318530718 så jeg overestimerte bittelitt.
 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, Sampson said:

Er ikke dette stikk i strid med 'livslang læring' som er så veldig i vinden akkurat nå? 

Tja, skal man spille djevelens advokat sa de jo ingenting om livslange læring uten kostnader for individet.

Men du har et poeng at det nok er betydelig færre som har lyst til å ta etterutdanning hvis prisen går opp. Det er allerede et stort offer en gjør enten i form av mindre eller ingen fritid, og/eller i form av mindre lønn fordi en går ned i stillingsprosent /sier opp jobben. Jeg tror det at det i dag essensielt er gratis, gjør at en del tørr prøve det uten at risikoen er for stor.

Nå legger de opp til at arbeidsgiver kan betale, men det er ikke alltid en videreutdanning er relevant for samme arbeidsgiver, og iallfall ikke alltid samme arbeidsgiver vil oppmuntre til permisjon på den måten. Jeg tror det vil be forbeholdt de få som er så attraktive i arbeidslivet at de uansett egentlig ikke trenger en etterutdanning.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 26.4.2021 den 17.07):

Seriøst folkens. Bli født rikere og med penger i fond, som middelklasse og overklassebarn, og spar 120 000 av inntekten som overskyter 400 000 utbetalt i året, så slipper dere å tenke på prisen av utdannelse.

Eller gjør tredje etasje om til en leilighet og lei ut.

Eller ta ut en halv million som forskudd på arv fra dine foreldre. Eller selg hytta nå som prisene er så gode og heller bruk dine foreldres når du ferierer.

Pull yourself up by the bootstraps!

Du har åpenbart ikke bakkekontakt og tenker KUN på deg selv! Du er vel en av de mange som kjører rundt i Oslo, ser på alle som kjører rundt i Tesla til 800.000kr + , du er kanskje en av de, og tror at de representerer Norge. Vel la meg komme med en liten vekker, de representerer ikke Norge i det hele tatt.
Det er mulig du svømmer i penger men du har åpenbart ikke sjekket hvor mange fattige som finnes i dette landet. Nå anser ikke jeg meg selv som fattig men jeg har ikke blitt født inn i en rik familie, har ikke penger i fond, har heller ikke eget hus om jeg kan leie ut, har ingen hytte som jeg kan selge eller foreldre som jeg kan arve av. Så da spør jeg deg; Hva i all verden skal jeg og sånne som meg gjøre da? Men jeg tror at det kanskje ikke er så viktig for deg, så lenge du har det bra så driter du i resten.
Hver gang regjeringen kommer slike oppgulp øker avstanden mellom fattige og rike dag for dag i Norge og flere ender ut i fattigdom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
18 minutes ago, Stig B. Sivertsen said:

Du har åpenbart ikke bakkekontakt og tenker KUN på deg selv! Du er vel en av de mange som kjører rundt i Oslo, ser på alle som kjører rundt i Tesla til 800.000kr + , du er kanskje en av de, og tror at de representerer Norge. Vel la meg komme med en liten vekker, de representerer ikke Norge i det hele tatt.
Det er mulig du svømmer i penger men du har åpenbart ikke sjekket hvor mange fattige som finnes i dette landet. Nå anser ikke jeg meg selv som fattig men jeg har ikke blitt født inn i en rik familie, har ikke penger i fond, har heller ikke eget hus om jeg kan leie ut, har ingen hytte som jeg kan selge eller foreldre som jeg kan arve av. Så da spør jeg deg; Hva i all verden skal jeg og sånne som meg gjøre da? Men jeg tror at det kanskje ikke er så viktig for deg, så lenge du har det bra så driter du i resten.
Hver gang regjeringen kommer slike oppgulp øker avstanden mellom fattige og rike dag for dag i Norge og flere ender ut i fattigdom.

Jeg er ganske sikker på at Red Frostraven var sarkastisk, men på dette innlegget er jeg mer usikker.

Lenke til kommentar

Det vil jo være interessant å undersøke om det finnes noe slikt forslag som TU hevder, før man nå tar veien innom u-landsbudsjetter og mye annet. Det er vel av og til slik med politiske dokumenter at det man leser avhenger litt av ens eget politisk ståsted. 

Hva med å få tak i dette påståtte forslaget og se hva som eventuelt står der, før man legger skylden på høyre eller venstre, eller på u-landene. Hvis den skyldige eventuelt skulle være TU, eller diskusjon.no da kan man jo ikke med rimelighet legge skylden på u-landene for det.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 hours ago, arne22 said:

Det vil jo være interessant å undersøke om det finnes noe slikt forslag som TU hevder, før man nå tar veien innom u-landsbudsjetter og mye annet. Det er vel av og til slik med politiske dokumenter at det man leser avhenger litt av ens eget politisk ståsted. 

Hva med å få tak i dette påståtte forslaget og se hva som eventuelt står der, før man legger skylden på høyre eller venstre, eller på u-landene. Hvis den skyldige eventuelt skulle være TU, eller diskusjon.no da kan man jo ikke med rimelighet legge skylden på u-landene for det.  

Det ligger ute til høring, slik artikkelen også sier. Oppsummeringen fra regjeringens egne hjemmesider:

Quote

Forslaget åpner for at statlige universiteter og høyskoler i større grad kan tilby utdanninger mot egenbetaling, som er særlig tilrettelagt for personer med arbeidserfaring. Forslaget vil ikke få betydning for det ordinære utdanningstilbudet, som er gratis. EØS-regelverket om offentlig støtte setter rammer for hvor stor andel av kostnadene ved studietilbud som kan finansieres av egenbetaling. Forslaget hører åpent tre alternative måter å regulere andel egenbetaling på, som alle ligger innenfor EØS-reglene.

Det er også et 25 siders dokument der som beskriver det mer i detalj.

Hvis man er imot dette kan altså også privatpersoner sende inn protester på høringen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (22 timer siden):

Jeg tror at den statistikken ndu henviser til er nokså misvisende. De snakker om overskridelse fr ide til vedtatt prosjekt. Dette kan jo ikke sammenliknes med utvidelsen / sluttføringen Nord-Norge banen til Tromsø prosjektet fordi at dette er jo allerede ferdig fra ide til vedtak. Så her synes du å være langt ute på jordet. Du har rett å slett misforstått artikkelen.

Endret av 5CJ56A5D
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, 5CJ56A5D said:

Jeg tror at den statistikken ndu henviser til er nokså misvisende. De snakker om overskridelse fr ide til gjennomført og vedtatt prosjekt. Dette kan jo ikke sammenliknes med Nord-Norge banen prosjektet fordi at dette er jo allerede gjennomført og vedtatt. Så her synes du å være langt ute på jordet. Du har rett å slett misforstått artikkelen.

Så du snakket om den eksisterende nordlandsbanen og ikke utvidelsen til Tromsø?  For jeg tolket det som det siste. Men vi kan godt prøve å finne estimater for nåverdi av å bygge nordlandsbanenn fra Trondheim til Fauske. Tror ikke det vil være noe billigere enn å bygge fra Fauske til Tromsø, akkurat.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (6 minutter siden):

Så du snakket om den eksisterende nordlandsbanen og ikke utvidelsen til Tromsø?  For jeg tolket det som det siste. Men vi kan godt prøve å finne estimater for nåverdi av å bygge nordlandsbanenn fra Trondheim til Fauske. Tror ikke det vil være noe billigere enn å bygge fra Fauske til Tromsø, akkurat.

Jeg har endret teksten i innlegget , det var desverre litt uryddig skrevet i "første utkast". Tror at meningen skal være klar om du leser innlegget på nytt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, 5CJ56A5D said:

Jeg tror at den statistikken ndu henviser til er nokså misvisende. De snakker om overskridelse fr ide til vedtatt prosjekt. Dette kan jo ikke sammenliknes med utvidelsen / sluttføringen Nord-Norge banen til Tromsø prosjektet fordi at dette er jo allerede ferdig fra ide til vedtak. Så her synes du å være langt ute på jordet. Du har rett å slett misforstått artikkelen.

Den er ikke vedtatt (forslaget er som er vedtatt, er at en skal ha en utredning.), altså er den ikke ferdig fra ide til vedtak. Det kan gå flere, flere runder før den blir vedtatt. For eksempel meldte samer seg og ville ha gjerder for å beskytte reinsdyr. Det vil være et fordyrende ledd de ikke har tenkt på, for eksempel. Nå snakker vi om bistand på 290 milliarder over ti år. Jeg føler meg veldig sikker på at vi ikke kunne bygget utvidelsen "flere ganger" for det beløpet, og knapt nok en gang.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
6 hours ago, PingEnt said:

Det ligger ute til høring, slik artikkelen også sier. Oppsummeringen fra regjeringens egne hjemmesider:

Takker for info. Slik som det blir viklet hos TU og her på forum så kan man få få inntrykk av at "det som før var gratis skal nå koste penger".

En mer riktig formulering vil vel være at "det som tidligere var gratis forblir gratis og i tillegg til det så kan man også utvikle skreddersydde kommersielle kurs."

(Men jeg trodde jo egentlig at det fungerte slik allerede, så det kan jo være noe som jeg misforstår.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, arne22 said:

Takker for info. Slik som det blir viklet hos TU og her på forum så kan man få få inntrykk av at "det som før var gratis skal nå koste penger".

En mer riktig formulering vil vel være at "det som tidligere var gratis forblir gratis og i tillegg til det så kan man også utvikle skreddersydde kommersielle kurs."

(Men jeg trodde jo egentlig at det fungerte slik allerede, så det kan jo være noe som jeg misforstår.)

Slik det er nå kan statlige universitet og høyskoler kreve skolepenger for kurs og emner som ikke fører til en grad. Emner og kurs som fører til en grad, og som også tilbys som del av et vanlig gradsstudium, kan de ikke ta penger for.

Lenke til kommentar

Er ikkje einig i forslaget, men eg kan sjå logikken i at vidare- og etterutdanning for yrkesaktive blir ei betalingsteeneste (som arbeidsgiver skal betale) når denne etter- og vidareutdanninga tek opp ein studieplass som ein ungdom utan utdanning kunne ha fått. Eg ser problematikken om alle studieplassane blir tatt av folk som alt har utdanning slik at ungdommar ikkje får utdanning. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
33 minutes ago, The Avatar said:

Er ikkje einig i forslaget, men eg kan sjå logikken i at vidare- og etterutdanning for yrkesaktive blir ei betalingsteeneste (som arbeidsgiver skal betale) når denne etter- og vidareutdanninga tek opp ein studieplass som ein ungdom utan utdanning kunne ha fått. Eg ser problematikken om alle studieplassane blir tatt av folk som alt har utdanning slik at ungdommar ikkje får utdanning. 

Ja, men folk som vil ta en vanlig mastergrad som etterutdanning kan fortsatt gjøre det gratis og da kjempe om samme studieplasser som vanlige studenter. Det er først når en går for den tilrettelagte masteren/bacheloren at en betaler, men da kjemper en uansett ikke om studieplasser for vanlige studenter.

Det kan være det vil bidra til å legge mer press på de vanlige kursene siden de er gratis. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg tror mitt største problem med denne ordningen er at det bare forsterker forskjeller.

En som i dag har fleksibel arbeidstid og bor i en by med egnet universitet kan fint ta en etterutdanning som vanlig student gratis i dag og med dette forslaget. Melder en seg først opp som enkeltemnestudent kan en ta et emne i semesteret samtidig som en jobber. 

Har du derimot ikke fleksibel arbeidstid, eller bor langt unna et universitet som gir graden du vil ha, må du ty til tilbudet som koster penger, hvor man kan ha alt fra kveldsundervisning, onlineundervisning, intensivbolker osv.

De mest priviligerte har som regel fleksitid og bor som regel i en storby med gode utdanningstilbud fra universitetet

 Dette straffer altså de som står lavere på rangstigen, og jeg tror en bieffekt er at det blir desto mindre attraktivt å bo utenfor større byer.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (9 timer siden):

Den er ikke vedtatt (forslaget er som er vedtatt, er at en skal ha en utredning.), altså er den ikke ferdig fra ide til vedtak. Det kan gå flere, flere runder før den blir vedtatt. For eksempel meldte samer seg og ville ha gjerder for å beskytte reinsdyr. Det vil være et fordyrende ledd de ikke har tenkt på, for eksempel. Nå snakker vi om bistand på 290 milliarder over ti år. Jeg føler meg veldig sikker på at vi ikke kunne bygget utvidelsen "flere ganger" for det beløpet, og knapt nok en gang.

Jeg føler meg helt sikker på at de kunne ha bygget den minst fire ganger med de pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...