Gå til innhold

For noen elbilmodeller er nytt batteri dyrere enn å kjøpe helt ny bil


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Simen1 said:

Forbruket til fossilbiler har en tendens til å øke i løpet av levetida, sannsynligvis på grunn av diverse slitasjer, filtre som blir gradvis tettere og ansamling av støv og skitt i kroker og kriker inni eksossystemet. Da går nødvendigvis rekkevidda ned og fylletida (for et gitt antall km rekkevidde) opp. Sjeldent mye, men sikkert sammenlignbart med noen elbiler.

Nei det stemmer ikke på noen måte som helst. Har vedlikeholdt mine biler over ganske mange år. Har aldri noen gang observert redusert kjørelengde eller merkbar økning i forbruk. En bensin eller en dieselbil beholder alle sine bruksegenskaper gjennom hele bilens levetid, mens en 15 år gammel elbil på en kald vinterdag bare vil ha en brøkdel av sin fulle motoreffekt og rekkevidde tilbake. Det er en forskjell.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (12 timer siden):

Nei det stemmer ikke på noen måte som helst. Har vedlikeholdt mine biler over ganske mange år. Har aldri noen gang observert redusert kjørelengde eller merkbar økning i forbruk. En bensin eller en dieselbil beholder alle sine bruksegenskaper gjennom hele bilens levetid, mens en 15 år gammel elbil på en kald vinterdag bare vil ha en brøkdel av sin fulle motoreffekt og rekkevidde tilbake. Det er en forskjell.

Min bil er mer enn 22 år gammel og har gått 260.000 km. Uten at det er gjort noe med motoren, er den sterkere enn noen gang og bruker mindre bensin (liter/mil) enn den noen gang før har gjort. Jeg tror nok dette er typisk for dagens biler med innsprøytningsmotorer og svært rene forbrenningsrom og eksakt riktig porsjonering av brennstoff. Antar at det samme i stor grad gjelder for dieselmotorer også.

På den annen side taper batterier langsomt sin kapasitet og med store batterier er heller ikke store tap noe problem om en kan leve med noe mindre rekkevidde. Mindre batterikapasitet fører verken til mindre effekt fra elmotoren eller høyere forbruk (kWh/mil).

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Mindre batterikapasitet fører verken til mindre effekt fra elmotoren eller høyere forbruk (kWh/mil).

Nå må jeg tilstå at jeg aldri har hatt noen elbil men mange fosilbiler. Samtlige fosilbiler har fått 100% av velikeholdet av meg selv, og ingen av dem har fått mindre rekke vidde eller merkbart økt forbruk, så jeg er enig i den betraktningen.

Når det gjelder batterier for elbiler, så forstår jeg det slik ut i fra dokumentasjonen som jeg har funnet på nett at batterienes indre resistans øker med alderen. Hvis dette er riktig så betyr dette at tilgjengelig effekt går ned og at forbruker går litt opp, som følge av økning i batteriets indre resistans.

Ut i fra det jeg har lest på nett så kan man regne med ca en halvering av rekkevidden for en elbil på viterstid og ved en del minusgrader. Jeg forstår det også slik at etter ca 12-15 år så kan man forvente at batterikapasiteten er halvert. Hvis dette er riktig så skulle en 12-15 år gammel elbil ha tilbake bare ca 25% av den opprinnelige rekkevidden en kald vinterdag.

En "litt lang tur" for meg den er på 50 mil. Samtlige av de fosilbilene som jeg har hatt har klart dette uten problem helt fram til salg elelr skroting. Hvis jeg skulle ha en 12-15 år gammel elbil som bakre klarer 12.5 mil på vinteren, da dekker denne ikke "reisebehovet".

Min betraktninger omkring fosilbil baserer seg på mange biler opp gjennom årene og alle reparasjoner og alt vedlikehold utført av meg selv. Når det gjelder elbil, så er det nok bare "teoretiske betraktninger" fra min side. Kunne godt tenkt meg en elbil, men ser det som et problem hvis de rent praktisk får en veldig kort rekkevidde med aldreren.    

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg eier en elektrisk bil akkurat nå, men jeg har kommet veldig å tvil om hva jeg eventuelt skal kjøpe neste gang.

Saken er den at batteriet degraderes hele tiden og etter 8 - 10 år er det mulig at batteriene på de fleste elektriske biler er så degraderte at bilene rett og slett bare må skrotes.

Når det gjelder min Nissan Leaf, håper jeg derfor bare på at den vil forbli praktisk anvendelig i hvert fall i 8 år. Etter dette kan det hende at den i kanskje kommer til å ha bort imot null restverdi. I så fall vil jeg være delvis fornøyd, fordi bilen har vært billig i drift i godt og vel 8 år.

Konklusjonen er uansett at man for elbiler kanskje ikke kan regne med en levetid på 15 - 20 år, som er vanlig for fossile biler, før elbilen har null restverdi. For disse bilene må man kanskje regne med at de har null restverdi og må skrotes etter 8 - 12 år, eller deromkring. Hva kommer dette til å bety for CO2 regnskapet?

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Jone Bjørheim said:

Jeg eier en elektrisk bil akkurat nå, men jeg har kommet veldig å tvil om hva jeg eventuelt skal kjøpe neste gang.

Saken er den at batteriet degraderes hele tiden og etter 8 - 10 år er det mulig at batteriene på de fleste elektriske biler er så degraderte at bilene rett og slett bare må skrotes.

Når det gjelder min Nissan Leaf, håper jeg derfor bare på at den vil forbli praktisk anvendelig i hvert fall i 8 år. Etter dette kan det hende at den i kanskje kommer til å ha bort imot null restverdi. I så fall vil jeg være delvis fornøyd, fordi bilen har vært billig i drift i godt og vel 8 år.

Konklusjonen er uansett at man for elbiler kanskje ikke kan regne med en levetid på 15 - 20 år, som er vanlig for fossile biler, før elbilen har null restverdi. For disse bilene må man kanskje regne med at de har null restverdi og må skrotes etter 8 - 12 år, eller deromkring. Hva kommer dette til å bety for CO2 regnskapet?

Nå kjører du en bil, som ikke har aktiv kjøling eller varming av batteriet og som ikke kan justere landegrense under 100%. 

Ting har skjedd siden Leaf kom.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jone Bjørheim said:

Jeg eier en elektrisk bil akkurat nå, men jeg har kommet veldig å tvil om hva jeg eventuelt skal kjøpe neste gang.

Saken er den at batteriet degraderes hele tiden og etter 8 - 10 år er det mulig at batteriene på de fleste elektriske biler er så degraderte at bilene rett og slett bare må skrotes.

Når det gjelder min Nissan Leaf, håper jeg derfor bare på at den vil forbli praktisk anvendelig i hvert fall i 8 år. Etter dette kan det hende at den i kanskje kommer til å ha bort imot null restverdi. I så fall vil jeg være delvis fornøyd, fordi bilen har vært billig i drift i godt og vel 8 år.

Konklusjonen er uansett at man for elbiler kanskje ikke kan regne med en levetid på 15 - 20 år, som er vanlig for fossile biler, før elbilen har null restverdi. For disse bilene må man kanskje regne med at de har null restverdi og må skrotes etter 8 - 12 år, eller deromkring. Hva kommer dette til å bety for CO2 regnskapet?

Dette er nytt for meg. Jeg solgte en 7 år gammel leaf til forhandler som fikk toppkarakter på batteriet og hadde vel mistet ca. 3km rekkevidde etter 100.000km.

2 år senere går den like mye på veien som når jeg eide den.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...