Gå til innhold

Audi A6 blir elektrisk. Får over 700 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurte på dette selv for noen år siden, men fant vel da ut at batteriene ikke var gode nok og at SUV var det beste man kunne få som Elbil på grunn av kompakt størrelse, men allikevel OK plass - men igjen, det er jo noen beist som har kommet. Nå begynner vel batteriene bli så bra at jeg tipper vi snart (neste år) kommer til å se elektriske stasjonsvogner fra Audi, VW, Mercedes ++.

Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

Det er vel fordi nesten ingen gidder å kjøpe stasjonsvogn lenger? Stasjonsvogn har vært et utpreget norsk fenomen, og nå om dagen er det vel SUV som er greia.

Unnskyld men det er jo helt motsatt av det som er sant.
Alle familier vil ha stasjonsvogn. Det at folk kjøper SUV er jo fordi det er ingen elektriske sv å få.

Og ang. norsk fenomen - atter nei. Jeg har bodd i Tyskland og Øst-Europa, og folk flest kjører enten en Golf-type bil (folk uten barn) eller sv (folk med barn). Folk med barn og mye penger kjøper stor SUV ala XC90, men det er altså et helt annet prisnivå utilgjengelig for de fleste.

Lenke til kommentar
dguzs skrev (1 time siden):

Kommer i stasjonsvognsutgave?

Er det bare meg som undrer på at nesten ingen gidder å lage stasjonsvogn lenger..?

Det har noe med aerodynamikk å gjøre. Formen på stasjonsvogner er særdeles lite gunstig når det gjelder aerodynamikk. Den optimale formen er dråpeformen. Høy hekk fører til mye høyere energiforbruk og dertil kortere rekkevidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Hanhijnn said:

Det har noe med aerodynamikk å gjøre. Formen på stasjonsvogner er særdeles lite gunstig når det gjelder aerodynamikk. Den optimale formen er dråpeformen. Høy hekk fører til mye høyere energiforbruk og dertil kortere rekkevidde.

Jeg er klar over det. Men så blir dette kompensert med at SUVer er høye og får dermed totalt høyere forbruk pga den økte luftmotstanden pga høyden.
SUV er bare en slags mote og at mange liker å "sitte høyt" av en eller annen merkelig grunn.

Når min gamle Golf stasjonsvogn klarer 4.5 liter diesel/100 km, så synes jeg ikke det er verdt å bytte det bagasjerommet med plass til ALT og litt mer mot å kjøre en ubrukelig SUV og bruke like mye diesel/el/energi. Det synes jeg er en særdeles dårlig byttehandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dguzs skrev (48 minutter siden):

Jeg er klar over det.

Så hvorfor spør du da? :roll:

dguzs skrev (48 minutter siden):

Men så blir dette kompensert med at SUVer er høye og får dermed totalt høyere forbruk pga den økte luftmotstanden pga høyden.

De fleste nye elbiler blir designet som SUV/crossover for å få plass til batteripakken under/i dørken. Da blir bilen automatisk høyere. Alternativet er å legge batteri bagasjerommet, men da mister du masse bagasjeplass, pluss at kjøreegenskapene blir dårligere med så mye vekt bak. Å plassere batteripakken mellom akslingene er perfekt vektmessig for kjøreegenskapene og c.o.g.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Hanhijnn said:

Så hvorfor spør du da? :roll:

De fleste nye elbiler blir designet som SUV/crossover for å få plass til batteripakken under/i dørken. Da blir bilen automatisk høyere. Alternativet er å legge batteri bagasjerommet, men da mister du masse bagasjeplass, pluss at kjøreegenskapene blir dårligere med så mye vekt bak. Å plassere batteripakken mellom akslingene er perfekt vektmessig for kjøreegenskapene og c.o.g.

Klar over at at sv er ikke alltid optimal aerodynamisk.
Men SUV er enda mer suboptimal aerodynamisk pga sin økte høyde. SUV er ingen aerodynamisk forbedring vs. sv.

Det med batteriplassering kjøper jeg ikke. Se på MG - når kinesere klarer å lage elektrisk sv, så tviler jeg på at VAG ikke klarer det.

Lenke til kommentar
dguzs skrev (21 minutter siden):

Men SUV er enda mer suboptimal aerodynamisk pga sin økte høyde. SUV er ingen aerodynamisk forbedring vs. sv.

De fleste nye elektriske SUV/crossovere har svært skrånende bakluke, for å bedre på luftflyten rundt bilen. Alt blir uansett et kompromiss, for dråpeformen er svært upraktisk i bilformat. Saab 96 var vel noe av det nærmeste man har kommet dråpeformen.

dguzs skrev (21 minutter siden):

Det med batteriplassering kjøper jeg ikke. Se på MG - når kinesere klarer å lage elektrisk sv, så tviler jeg på at VAG ikke klarer det.

Det er vel ikke så stor batteripakke i den stasjonsvognen. Vet ikke helt hvordan batteripakken er plassert, men kan tippe på en kombinasjon av midtkonsoll og bagasjerom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Populariteten til stasjonsvognen forsvant lenge før elbilen entret markedet for fullt. Markedet for stasjonsvogner forsvant med SUVens inntog på begynnelsen av tusenåret. I dag er Tyskland det eneste landet i europa der stv fremdeles har en bra markedsandel. i resten av europa er den rundt 10%. Stasjonsvogn er forøvrig et glimrende utgangspunkt for en elbil mtp aerodynamikk. Ikke like bra som for en lang kombi, men betydelig bedre enn både SUV og hatchbacks ala Golf.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Stasjonsvogn er forøvrig et glimrende utgangspunkt for en elbil mtp aerodynamikk. Ikke like bra som for en lang kombi, men betydelig bedre enn både SUV og hatchbacks ala Golf.

Ja hvis den får en veldig skrå bakluke. Volvo V70 er f.eks. lite aerodynamisk, mye p.g.a. den tverre hekken.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Ja hvis den får en veldig skrå bakluke. Volvo V70 er f.eks. lite aerodynamisk, mye p.g.a. den tverre hekken.

Bedre enn både en typisk SUV eller bil i Golfklassen. Hvor mye hekken skråner har ingenting å si, og V70 sine kantete hjørner bak, er faktisk mye bedre enn den typiske avrundede bakluken som feks Audi hadde på den tiden. Hvordan taket avsluttes er imidlertid av betydning. V70 og S70 scoret forøvrig helt likt aerodynamisk. Av den grunn valgte de å bruke stasjonsvogna når de gikk inn i BTCC med 850. Argumentet var at Storbritania var et typisk stasjonsvognland, så reklameverdien var større med en stasjonsvogn i racing. I dag er stajonsvognandelen i Storbritania rundt 8 %.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...