Jump to content
Redaksjonen.

Sjefsdesigneren forklarer: Derfor er Skoda Enyaq mer aerodynamisk enn Volkswagen ID.4

Recommended Posts

6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Stort sett vil det være slik at en bil som gjør det bra på 0-100 km/t vil også gjøre det bra på 0-30 km/t og 60-100 km/t.

Så klart, her er det en del variasjon hvor biler leverer sine ytelser. Stort sett er elbilene bedre i lav hastighet og fossilbilene er bedre i høy hastighet. Dette er i hovedsak fordi de fleste elbiler ikke har girkasse.

Man kunne vinne mange lyskryss selv med en 8-9 sekunders Nissan Leaf mot mange av de raskeste 0-100 ICE bilene. Det var jo ganske moro i 2012-2013 hvor moderne elbiler og dens ytelser fortsatt var litt ukjent

Sjelden jeg har sett så mange sure biler ved lyskryss I oslo beste vestkant. Plutselig holdt ikke millionbilen for å foreta "kaste seg foran deg" taktikken lenger.

Edited by Theo343
  • Like 1

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Theo343 said:

Man kunne vinne mange lyskryss selv med en 8-9 sekunders Nissan Leaf mot mange av de raskeste 0-100 ICE bilene. Det var jo ganske moro i 2012-2013 hvor moderne elbiler og dens ytelser fortsatt var litt ukjent

Sjelden jeg har sett så mange sure biler ved lyskryss I oslo beste vestkant. Plutselig holdt ikke millionbilen for å foreta "kaste seg foran deg" taktikken lenger.

Ja, fossilbilene kan være en del dårligere fra null enn det 0-100 km/t tallet oppgir. Dette er fordi man som regel må benytte launch control for å oppnå 0-100 km/t tallet - der motoren kjøres opp til optimalt RPM før start. Det er ikke mange som aktiverer launch control om de stanser ved et lyskryss.

Man kan så klart diskutere hvilket akselerasjonstall som burde oppgis av produsent, men i mitt syn er ikke 0-100 km/t veldig feil. Det er jo et tall som sier litt generelt hvor raskt bilen akselererer, uten å være noen slags fasit på hva som er det beste kjøpet i forhold til akselerasjon. Om man ser på f.eks 60-90 eller 0-30 så er dette mer spesifikke bruksscenarier, der det vil variere hva som er viktig for den enkelte.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Theo343 skrev (3 timer siden):

Jeg håper alle forstod at dette var en spøk basert litt på hva vi har sett blant store aktører i både bil og tech markedet generelt. 

Den som kun tar spøk for spøk,

og alvor kun alvorlig,

har forstått begge deler,

akkurat like dårlig.

;)

Share this post


Link to post
Theo343 skrev (4 timer siden):

Jeg håper alle forstod at dette var en spøk basert litt på hva vi har sett blant store aktører i både bil og tech markedet generelt. 

En spøk med sine sannheter i. Det er helt åpenbart at slikt vil introduseres og testes litt her og der.

  • Like 1

Share this post


Link to post
6 minutes ago, oophus said:

En spøk med sine sannheter i. Det er helt åpenbart at slikt vil introduseres og testes litt her og der.

Ja, bla. har vi jo sett det på Tesla.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...