Gå til innhold

Gå fra to dieselbiler til én elbil


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg og samboer har så vidt begynt å snakke om å bytte ut våre to dieselbiler med én elbil. 
Begge jobber relativt nærme hverandre, ca 5-600m. Pr. dags dato kjører vi hver vår bil til jobb.
Det er totalt 72.2km tur / retur (x2 om man regner med begge bilene).
Samboer kan lade på jobben for en gunstig penge, i tillegg ser vi på å montere elbillader hjemme. Veien til og fra jobb består hovedsakelig av kjøring i 70-110km/t. Pr. dags dato er det én bomstasjon. 

Vi har nå sett at det er mulig å spare litt penger på samkjøring. 

Ett krav er at det må være plass til barnevogn i bagasjerom. Utover det blir dette utelukkende en pendlebil. Vi har tilgang til en bobil m/hengerfeste for de gangene vi trenger å hente en sofa på IKEA, kjøre søppel på dynga, dra på vinterferie på fjellet osv.

Budsjett er ca 300.000 - 350.000kr. 

Sett litt på filmene til Bjørn Nyland, og der virker det som at det enten er KIA eller Nissan som er veien å gå. Vi er i utgangspunktet ikke interessert i Tesla. 

Spørsmålet er hvilken elbil som er gunstig til vår bruk? Hvilken batteristørrelse vil eventuelt anbefales? Slik jeg ser det, så trenger vi nødvendigvis ikke en bil med den største batteripakken, men likevel ikke den minste heller. 

Kjøpe relativt ny bil eller gå for noe eldre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Husk å ta høyde for ekstremt mye kortere rekkevidde om vinteren.

Jepp. 

Nå skal vel de fleste klare rundt 150-200km på en kald vinterdag? Vi har 73km tur/retur på én dag, med mulighet for å lade på den ene arbeidsplassen og hjemme, hvis vi monterer en elbillader. 

Lenke til kommentar

Vinter varierer etter hvor kaldt det er ute, hvordan bilens batteri gjør det i kulden og hvor hard man er på gassen.

Med det som beskrives her så vil en bil med 40kWt batteri og oppover.

De du nevner er gode biler. Det er også flere som er sluppet det siste året. VW ID3 har nettopp kommet med nye og billigere priser, med batteripakke fra 45kWt. De aller fleste problemene som har vært nevnt med de er fikset på bilene som slippes i dag. Det var uferdig software.

Er strekningen til jobb en med lav kulde om vinteren så er det anbefalt med varmepumpe, og selvfølgelig forvarming hjemme som hjelper mye.

Bjørn Nyland er riktig sted å finne infoen om biler.

Lenke til kommentar
Hotel Papa skrev (4 minutter siden):

Jepp. 

Nå skal vel de fleste klare rundt 150-200km på en kald vinterdag? Vi har 73km tur/retur på én dag, med mulighet for å lade på den ene arbeidsplassen og hjemme, hvis vi monterer en elbillader. 

Er normalt ikke noe problem. Har selv en eGolf 24kWt, og greier 8 mil om vinteren, og 12 om sommeren. Vinteren varierer etter kulde og hvor flink jeg er til å tilpasse etter kuldegradene, kjørte uten å tenke og forbi osv. det spiser på. Utenfor varming så var det en dag den greide kun 5-6 mil, da rett ut på motorvei. Det kan alltids være greit å kunne greie frem og tilbake uten lading, og alt over 40kWt greier det uten problemer.

Jevn fart og følge med hva som skjer fremover sparer mye kjørelengde. De er kanskje litt kjedelige på motorvei, men bedre på småkjøring, inn og ut og opp i fart osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Ioniq. 2020-modellen. Den går fint 340-350 km på sommeren, og 270-280 på de kaldeste vinterdagene (har bare hatt den én vinter, men vi har til gjengjeld hatt kaldeste vinteren på mange tiår her i Bergen).

Det er kanskje ikke den gøyeste bilen med de mest moderne fasilitetene, men den har alt du forventer av utstyr i 2020, i tillegg til at det er en etterhvert "gammel" og utprøvd bil, så alt av barnesykdommer osv. er for lengst vekke. Ikke er den spesielt dyr heller. Og de leveres ferdig rustbehandlet med Mercasol fra forhandler 👍

Eneste minuset med Ioniq 2020 er hastigheten på hurtiglading. Du kan ikke forvente mer enn 48 kW under de mest optimale omstendigheter. 30-35 kW er vel heller normalen generelt sett. Så om dere planlegger å hurtiglade mye, så er det gjerne ikke den mest optimale. Men alt i alt er jeg veldig fornøyd med bilen.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (1 time siden):

Jeg ville sett på Hyundai Kona, KIA E-Niro. Om dere vil ha en mindre bil ville jeg sett på Leaf. IoniQ er gode biler men de trenger sårt en facelift. 38kWh versjonen er knallgod men jeg tror verditapet vil kunne gjøre vondt på den om man kjøper nå.

Kona er mindre innvendig enn Leaf. Ioniq og e-Niro sånn ca omtrent like store. Men bagasjerommene er ganske forskjellige (naturlig nok).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten annen ting å tenke over med tanke på valg av elbil.

De gangene man trenger hurtiglading, så er det anbefalt å se etter en bil med CSS lading, og ikke Chademo som det blir mindre og mindre av. De asiatiske er som regel de som har hatt Chademo, og siste versjon av Leaf byttet heldigvis.

Det samme med Type 2 kontakt fremfor Type 1 som også enkelte har holdt igjen på, selv etter CCS hurtiglading ble lagt inn (2 inntak). Mulig det er Nissan som løste det slik. Type 1 funker helt ok, men kan plugges ut av andre, så litt mindre sikkert. Og med hjemmeladestasjon så er det enklere med fast kabel på stasjonen, og da er det en fordel med Type 2 for fremtiden.

Det siste er plassering av ladekontakt. Jeg ville personlig styrt unna frontmonterte, da det på vinterstid hender det er problem med kulden, og disse ikke går igjen. (Skjer av og til med min eGolf som har den på siden bak). Da er det ett problem når den er foran, da all møkk osv fra bilene på veien havner inn i kontaktene som kan skape varmegang og problemer. Har sett mange Kia osv kjøre med åpen like foran (samme med VW hybrider). Nissan er litt bedre her da liken kan lukkes litt, selv om den ikke skulle greie å lukke seg på grunn av is osv.

Foran ved dørene som Audi har er verre med tanke på hurtiglading mange steder.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (32 minutter siden):

En liten annen ting å tenke over med tanke på valg av elbil.

De gangene man trenger hurtiglading, så er det anbefalt å se etter en bil med CSS lading, og ikke Chademo som det blir mindre og mindre av. De asiatiske er som regel de som har hatt Chademo, og siste versjon av Leaf byttet heldigvis.

Det samme med Type 2 kontakt fremfor Type 1 som også enkelte har holdt igjen på, selv etter CCS hurtiglading ble lagt inn (2 inntak). Mulig det er Nissan som løste det slik. Type 1 funker helt ok, men kan plugges ut av andre, så litt mindre sikkert. Og med hjemmeladestasjon så er det enklere med fast kabel på stasjonen, og da er det en fordel med Type 2 for fremtiden.

Et par feil her; Nissan Leaf bruker fremdeles Chademo for hurtiglading, men har gått over til Type 2 for vanlig lading. Vil påpeke at Type 1 også kan låses dersom bilen støtter det (noe bla. Leaf støtter). Eneste bakdelen med Type 1 er at du ikke kan lade på stasjoner med fastmontert Type 2-kabel uten adapter. Ellers er det akkurat det samme.

Så skal det også nevnes at av nye bilmodeller bruker både Xpeng G3, Lexus UX300e og Mitsubishi Eclipse Cross Chademo, så død er den ikke. Jeg ville ikke avskrevet en bil fordi den bruker Chademo fremfor CCS.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

Et par feil her; Nissan Leaf bruker fremdeles Chademo for hurtiglading, men har gått over til Type 2 for vanlig lading. Vil påpeke at Type 1 også kan låses dersom bilen støtter det (noe bla. Leaf støtter). Eneste bakdelen med Type 1 er at du ikke kan lade på stasjoner med fastmontert Type 2-kabel uten adapter. Ellers er det akkurat det samme.

Så skal det også nevnes at av nye bilmodeller bruker både Xpeng G3, Lexus UX300e og Mitsubishi Eclipse Cross Chademo, så død er den ikke. Jeg ville ikke avskrevet en bil fordi den bruker Chademo fremfor CCS.

Det var den veien det var ja, ikke lett å huske alle detaljer.

Chademo er død for det meste. Blir færre og færre hurtigladestasjoner som kommer med det. Japanerne tviholder på den som eneste, mye på grunn av at de bruker den for V2G der borte. Xpeng hadde byttet hvis de ikke måtte typegodkjent om hele bilen, da CCS ville krevd litt større luke i karosseriet. Neste bil fra de skal etter det jeg skjønte komme med CCS.

Kjøper man en bil i dag for å ha noen år, og av og til må trenge hurtiglading så er det bare å holde seg unna. Slipper mye bry.

Nissans tøtter i hvertfall ikke låst Type 1 på EV200, de har vel samme ladeport der som på Leaf med Type 1, plugger de ut der når jeg har måtte komme til en ladestasjon med de tilkoblet. (Jada, koblet de tilbake igjen når jeg var ferdig).

Lenke til kommentar

Mamma sin 2014-Leaf kan i hvertfall låse Type 1-kabelen. Er en bryter på dashbordet for det. Den kan også settes til å låses automatisk.

Når det gjelder Chademo, så har alle de nye ladestasjonene i Bergen og omegn fremdeles Chademo på plass. Jeg vet at Ionity kun støtter CCS, men har enda til gode å se en "vanlig" offentlig hurtiglader uten chademo. Så jeg tror chademos død er sterkt overdrevet, selv om jeg er enig i at stadig færre biler leveres med det i europa.

Lenke til kommentar

Kommer an på bruken. Chademo støtter opptil 100kW, så problemet er ikke der. (Er vel 1 eller 2 ladere i Norge som støtter mer enn 50kW på Chademo)

MER (Grønn Kontakt) sine nye ladere har også droppet disse. De har 2 stk CCS, 150kW hvis 1 bil er tilkoblet, og 75kW hvis 2 biler kobler seg på.

Til vanlig bruker det ikke noe problem, kun hvis man tenker å ha bilen i mange år, og tidvis har bruk for hurtiglading at det kan bli ett problem. Syns det er greit å opplyse folk som tenker å kjøpe elbil om det, da selgere av biler er ekstremt dårlig til å gi kjøper all info, spesielt hvis det kan oppfattes negativt. Selgere av Renault Zoe er verst her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Kommer an på bruken. Chademo støtter opptil 100kW, så problemet er ikke der. (Er vel 1 eller 2 ladere i Norge som støtter mer enn 50kW på Chademo)

MER (Grønn Kontakt) sine nye ladere har også droppet disse. De har 2 stk CCS, 150kW hvis 1 bil er tilkoblet, og 75kW hvis 2 biler kobler seg på.

Den nyeste Mer-stasjonen her i området (Kleppestø) har like mange Chademo som CCS. Og den ble åpnet for bare et par måneder siden. BKK sin nye på Sartor støtter også Chademo. 

Kan også nevnes at mange nye Chademo-stasjoner støtter 62 kW, inkl. nevnte på Kleppestø.

Lenke til kommentar

Det er greit å vera obs på begrensningene, @AndersT2, men enn så lenge fleste stasjoner har 50 kW og fleste stasjoner har chademo er det rett og slett meir enn dugelig nok, sida fleste bilene som støtter chademo neppe lader kjappere sjølv ved høgere tilgjengelig effekt. 😂

Hovudsakleg ein antagelse basert på fleste elbiler med CCS. Det er relativt få enda som støtter betraktelig høyere tal.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på selve mengden strøm som kan lades, men på fremtiden hvor Chademo er på vei ut. For de fleste så er bil en langsiktig invistering, og som man når man skal bytte igjen forhåpentligvis kan få noen små kroner igjen for. Om 5-8 år så vil det være langt vanskeligere å få solgt en chademo bil vil jeg anta. Mener det derfor er greit å melde fra om slik til de som skal inn i jungelen av elbil lading.

Har hørt om flere som f.eks. har latt seg lokke til Renault Zoe på grunn av pris og rekkevidde, og har måtte kvitte seg med den igjen på grunn av ladeproblemer på sære norske strømanlegg. Samme som å råde folk til å ikke kjøpe elbil hvis de ikke har mulighet til å lade hjemme. Vet om flere som har kjøpt det for å spare penger, men kun hurtiglader. Da har man ikke forstått hva man kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...