Gå til innhold

Vannkoker uten plast


Anbefalte innlegg

Leser mer og mer om de potensielle helseeffektene av langvarig plastbruk rundt mat og drikke og mikroplasten man kan få i kroppen. Det appellerer ikke sånn veldig til meg med nudler kokt i varmt plastvann, og lurte i den anledning på om det finnes vannkokere ribbet for plast. Da mener jeg uten plast noe sted som er i kontakt med vannet. Var på kitchn og spurte for en stund siden, men de hadde ingenting som var helt fritt. Har funket å koke vann i kjele hittil siden jeg ikke koker vann ofte men skulle gjerne hatt en vannkoker også. 

Alle tips tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste er nok bare å søke på prisjakt.no etter vannkokere i metall. Det finnes masse av dem, men det er nok lurt å sjekke litt inngående om du vil ha noe 100% plastfritt. Metall er nok det beste over tid, selv om det kan smitte litt over det også.

Husker jeg kjøpte en vannkoker på Bunnpris på impuls. Den ble levert tilbake igjen da vannet kokt i den luktet kjemisk og det la seg en film på vannet som så rar ut.

Virker som det er mer enn mikroplast som kan komme ut av vannkokere.

Bruker faktisk en 1,7 liters plastkoker i dag fra A&C, men den har alltid stått til forventningene.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men nudler er verre for kroppen enn det promille av nanogram mikroplast du kan få i deg gjennom en vannkoker. Artikkelen du lenker til tar for seg engangsprodukter, som benytter en annen type plast enn den du har på vannkokeren din. Plast er ikke bare plast. :)

Det meste av mikroplast som vi inntar kommer derimot fra klær, kosmetikk, sminke, tannkrem/hudpleieprodukter og tilsvarende. 

Heldigvis så har flere og flere produsenter av kosmetikk, sminke, kremer og all slags tilsvarende produkter skjerpet seg betraktelig. Tror det kommer et forbud mot dette snart, i allefall fra EU og dermed også i Norge gjennom EØS. Den store stygge ulven er allikevel klesindustrien og vaskemaskinen. Mye du har av polyester, turklær, treningsklær og lignende består av mengder med mikroplast som kan trenge gjennom huden din sammen med det meste av av kjemikalier du har i hjemmet ditt... og dem finnes det noen tusen av. 

Så plast på vannkokeren er nok en bagatell i forhold til alt annet.

Svaret mitt er ikke ment som for å "hakke på deg", @sultenape - mer for å sette litt perspektiv på ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

Ikke for å være frekk, men nudler er verre for kroppen enn det promille av nanogram mikroplast du kan få i deg gjennom en vannkoker. Artikkelen du lenker til tar for seg engangsprodukter, som benytter en annen type plast enn den du har på vannkokeren din. Plast er ikke bare plast. :)

Det meste av mikroplast som vi inntar kommer derimot fra klær, kosmetikk, sminke, tannkrem/hudpleieprodukter og tilsvarende. 

Heldigvis så har flere og flere produsenter av kosmetikk, sminke, kremer og all slags tilsvarende produkter skjerpet seg betraktelig. Tror det kommer et forbud mot dette snart, i allefall fra EU og dermed også i Norge gjennom EØS. Den store stygge ulven er allikevel klesindustrien og vaskemaskinen. Mye du har av polyester, turklær, treningsklær og lignende består av mengder med mikroplast som kan trenge gjennom huden din sammen med det meste av av kjemikalier du har i hjemmet ditt... og dem finnes det noen tusen av. 

Så plast på vannkokeren er nok en bagatell i forhold til alt annet.

Svaret mitt er ikke ment som for å "hakke på deg", @sultenape - mer for å sette litt perspektiv på ting. 

Helt i orden det. Enig i at linken ikke passet helt til produktet. Samtidig er det gjort studier på akkurat vannkokere av plast for å kartlegge skadepotensialet. Ta gjerne en titt selv, resultatene er oppsummert på side 3.

 

Basert på hvor lite forskning man har på potensielle langtidsvirkninger og om man ikke vet hvorvidt det bryter ned eller akkumulerer i kroppen ønsker jeg å praktisere et føre-var prinsipp, så får andre gjøre som de vil. Men det er verdt å notere seg at man tror 90% av mikroplasten kommer ut igjen gjennom avføringen (også fra rapporten), som kan gjøre at andre også blir påvirket etter hvert hvis disse mikropartiklene ikke bryter ned over lengre perioder.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

Ikke for å være frekk, men nudler er verre for kroppen enn det promille av nanogram mikroplast du kan få i deg gjennom en vannkoker. Artikkelen du lenker til tar for seg engangsprodukter, som benytter en annen type plast enn den du har på vannkokeren din. Plast er ikke bare plast. :)

Det meste av mikroplast som vi inntar kommer derimot fra klær, kosmetikk, sminke, tannkrem/hudpleieprodukter og tilsvarende. 

Heldigvis så har flere og flere produsenter av kosmetikk, sminke, kremer og all slags tilsvarende produkter skjerpet seg betraktelig. Tror det kommer et forbud mot dette snart, i allefall fra EU og dermed også i Norge gjennom EØS. Den store stygge ulven er allikevel klesindustrien og vaskemaskinen. Mye du har av polyester, turklær, treningsklær og lignende består av mengder med mikroplast som kan trenge gjennom huden din sammen med det meste av av kjemikalier du har i hjemmet ditt... og dem finnes det noen tusen av. 

Så plast på vannkokeren er nok en bagatell i forhold til alt annet.

Svaret mitt er ikke ment som for å "hakke på deg", @sultenape - mer for å sette litt perspektiv på ting. 

Har en kommentar til angående det du nevner med tekstiler. Er helt enig i at det er et stort problem, men i følge Framtiden i Våre Hender er det største stygge ulvene slitasje fra bildekk, maling og selve produksjonen av plast. Synes det er noe herk hvor dårlige løsninger det er rundt tekstiler, men ville oppklare at det ikke er den største synderen.

 

https://www.framtiden.no/gronne-tips/fritid/slik-kutter-du-utslipp-av-mikroplast.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...